Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

zelfde basiszorgverzekering = zelfde prijs!

Geplaatst door: butterfly51 op: 17-11-2011 13:22
Bij elke zorgverzekeraar is het basispakket hetzelfde. Nu vraag ik mezelf al een tijdje af: waarom niet ook bij elke zorgverzekeraar dezelfde premie??? Een eenheidsprijs dus. De regering bepaald wat erin komt. Dus waarom bepaalt de regering ook niet de premie. Maar dan wel naarmate er minder in komt ook de premie naar beneden en niet omhoog, zoals nu. En misschien is het wel een idee om 2 basispakketten te maken. De ene: zoals die nu is. En de andere: aangevuld met allerlei basisvergoedingen, b.v. tav de tandarts: vullen, verdoven, trekken en foto's en b.v. 9 behandelingen voor fysiotherapie en misschien nog wel meer basisvergoedingen. Dit pakket zou dan wat duurder moeten worden dan het pakket van nu, maar dan kan je wel een basispakket kiezen dat bij jou past. Dit laatste basispakket is dan ook voor de mensen die nu (en misschien al) geen aanvullende verzekering (meer) kunnen betalen en dan toch basisverzekerd zijn en niet meer gedwongen worden ergens een dure aanvullende verzekering voor af te sluiten voor iets dat nu niet in het basispakket zit. Ik ben benieuwd hoe u daarover denkt en misschien heeft u zelf wel een idee hoe het anders zou kunnen.
Reactie door naitsoezn op 17-11-2011 13:29
Hihihi, nu kon ik het toch niet voorkomen om een glimlach te onderdrukken... Het hele idee van de marktwerking is juist dat elke verzekering z'n eigen premie mag bepalen. Bovendien zijn ook niet alle basisverzekeringen gelijk, maar alleen de minimale eisen zijn gelijk. Sommige verzekeraars bieden bv. polis in natura, anderen op basis van restitutie.
Reactie door sonjaatje op 17-11-2011 13:35
waarom niet ook bij elke zorgverzekeraar dezelfde premie??? Helemaal mee eens, is veel overzichtelijker voor de consument. Gewoon 1 basispakket met 1 prijs. Voor de aanvullende kan dan geshopt worden.
Reactie door butterfly51 op 17-11-2011 13:41
Quote: naitsoezn schreef op donderdag 17 nov 2011, 13:29: Hihihi, nu kon ik het toch niet voorkomen om een glimlach te onderdrukken... Het hele idee van de marktwerking is juist dat elke verzekering z'n eigen premie mag bepalen. Bovendien zijn ook niet alle basisverzekeringen gelijk, maar alleen de minimale eisen zijn gelijk. Sommige verzekeraars bieden bv. polis in natura, anderen op basis van restitutie. einde Quote Ja, kan ik me voorstellen dat je glimlacht....:) Het stoort mij gewoon dat er zulke premieverschillen zijn.......:( Dus: iedere MINIMALE basisverzekering overal hetzelfde, dus ook dezelfde premie, wel rekening houdend met de polis in natura en restitutiepolis. Zo beter??? Misschien heb je zelf wel een beter idee. En wat vind je ervan om niet maar 1 basispakket door je strot geduwd te krijgen van de overheid, maar dat je kan kiezen....? Het blijft echter wel maar een idee...................
Reactie door butterfly51 op 17-11-2011 13:45
Quote: sonjaatje schreef op donderdag 17 nov 2011, 13:35: waarom niet ook bij elke zorgverzekeraar dezelfde premie??? Helemaal mee eens, is veel overzichtelijker voor de consument. Gewoon 1 basispakket met 1 prijs. Voor de aanvullende kan dan geshopt worden.einde Quote En wat dacht je van het idee om tussen b.v. 2 basispakketten te kunnen keizen?
Reactie door rjw op 18-11-2011 09:09
Quote: sonjaatje schreef op donderdag 17 nov 2011, 13:35: waarom niet ook bij elke zorgverzekeraar dezelfde premie??? .einde Quote Iets met kat op het spek binden? Als de overheid de premie vast legt kan je erop wachten dat de Andre Rouvoet ieder jaar bij de minister komt lobbyen voor een zo groot mogelijke premieverhoging. Nu moeten de verzekeraars elkaar in de gaten houden om geen klanten te verliezen. Overigens is het systeem van verschillende premies per verzekeraar niet nieuw; dit had je ook al bij de ziekenfondsen.
Reactie door tdehond op 18-11-2011 10:43
Er zijn nu al aanvullende verzekeringen om de steeds meer uitgeholde basisverzekering op te vangen. Zo kan ik nu dankzij de aanvullende verzekering naar de fysiotherapie. ( de aandoening wordt niet meer als chronisch gezien om te bezuinigen op de gezondheidszorg).
Reactie door krieno op 18-11-2011 11:01
Nog beter zou zijn, gewoon een onafhankelijke instantie, waar alle verzekerden voor het basispakket bij aangesloten zijn, en de andere verzekeraars het aanvullend pakket laten samenstellen, , en de premie voor de basispakket gewoon weer inhouden op het loon en of uitkering, heb je ook geen wanbetalers,.en voor de aanvullende pakketten moet men zelf bepalen wat men wil of niet wil.
Reactie door tdehond op 18-11-2011 11:54
Quote: krieno schreef op vrijdag 18 nov 2011, 11:01: Nog beter zou zijn, gewoon een onafhankelijke instantie, waar alle verzekerden voor het basispakket bij aangesloten zijn, en de andere verzekeraars het aanvullend pakket laten samenstellen, , en de premie voor de basispakket gewoon weer inhouden op het loon en of uitkering, heb je ook geen wanbetalers,.en voor de aanvullende pakketten moet men zelf bepalen wat men wil of niet wil.einde Quote Dat idee zou een beperking van de zogenaamde marktwerking zijn. Lees verrijking van de zorgverzekeraars en nu ook tandartsen. Geheel volgens het VVD principe uiteraard.
Reactie door valerius-2 op 18-11-2011 16:08
Het is nu eenmaal een vrije markt in de zorgverzekering dus concurentie is mogelijk ckan je dus op manieren doen of te wel 3, prijs, kwaliteit van de service of beide in een.En dan nog hoe werkt de zorgverzekeraar.
Reactie door opaplop op 24-11-2011 12:47
Het komt straks zo,dat de mensen alleen een basisverzekering gaan pakken. Vervolgens gaan ze de tandarts en fysio gewoon zelf betalen. Ik besef dat dit niet iedereen kan,maar wat kost een behandeling bij de fysio???? Zo ook bij de tandarts,hoeveel ouderen mensen hebben op dit moment geen kunst gebit,daar hoef je toch maar een keer per jaar naar te laten kijken,ik denk dat ook de tandartsen gevoelig zijn om geld te krijgen,of het nu zwart is of wit,geld stinkt toch niet.
Reactie door marijke77 op 24-11-2011 14:24
Marktwerking hoort zowiezo niet in de zorg en de premie moet terug naar premie naar inkomen. Nu is de zorg een melkkoe voor de verzekeraars, mensen worden uitgebuit. Gezondheidszorg en zeker de basiszorg is iets waar iedereen recht op heeft, ook de mensen met een veel dunnere knip dan de welgestelde burger die hetzelfde betaald en veel meer heeft. Dit klopt van geen kant, al zullen de welgestelden het hier niet mee eens zijn want zij willen hun knip alleen maar voller zien.
Reactie door daphy op 24-11-2011 18:19
Helemaal juist marijke77 Ik zie Minister Hoogervorst nog zo zitten om het nieuwe stelsel uit leggen. Hij zei…. Het nieuwe stelsel is gebaseerd op solidariteit… (jajajaja de rijken gingen minder betalen en armen meer). Nou volgens mij was het oude stelsel nog solidairder…. Het nieuwe stelsel kwam er zodat er concurrentie zou zijn en dus de consument goedkoper uit zou zijn? Dat noemen ze marktwerking! Nu snap ik die hele marktwerking niet. Voor de basisbehoeften van de consument zoals onderwijs, zorg, openbaar vervoer.. (door de marktwerking) verdienen er heel veel directeuren/bestuurders/commissarissen…etc. “boven de balkende-norm-salarissen” en bonussen aan. Als het rijk dat zou regelen, dan zou al die winsten en bonussen toch naar de schatkist gaan en dan profiteert elke Nederlander er van? Ik ben vast dom en de VVD knap!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!