Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Winterbanden hebben weinig effect

Dit is een verouderd artikel. Lees hier meer over winterbanden, hoe je op brandstof kunt besparen én veiliger kunt rijden.
Winterbanden hebben in de Nederlandse kwakkelwinters bitter weinig effect. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zijn de banden alleen effectief bij temperaturen onder het vriespunt en bij sneeuwval. "En dat komt in Nederland amper voor." Tertoolen zet ernstige vraagtekens bij het nut van winterbanden voor Nederlandse automobilisten. ''Ze heetten voorheen sneeuwbanden en sneeuw hebben we hier maar weinig. Het is in de winter vaker nat herfstweer. En bij nat wegdek zijn zomerbanden veiliger. Je kunt je dus afvragen of het wel zin heeft om winterbanden te nemen.'' Bovendien rijden bestuurders van een auto met winterbanden harder en gevaarlijker doordat ze zich veiliger voelen. Het netto-effect van winterbanden is in dat geval nul. ''Het zit als het ware tussen de oren. Met winterbanden denken mensen meer te kunnen'', stelt de psycholoog. Tertoolen vergelijkt het met een onderzoek naar het antiblokkeringssysteem in auto's. Bestuurders met zo'n systeem waanden zich veilig en namen daardoor meer risico. Hij gaat er vanuit dat dat principe ook voor winterbanden geldt. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) bieden winterbanden wel degelijk extra veiligheid en is het 'verstandig' ze te nemen. VVN vindt het niet nodig ze verplicht te stellen, omdat we in Nederland geen lange en extreme winters hebben. De branchevereniging voor de banden- en wielenbranche VACO laat weten dat bandenservicebedrijven het sinds begin november topdruk hebben met het verwisselen van zomerbanden voor winterbanden. Volgens VACO is de winterband definitief doorgebroken in Nederland en kunnen producenten de vraag ernaar amper bijhouden. bron: fok.nl Betreft het hier niet commercie in plaats van Veiligheid? Ik heb zelf nog nooit winterbanden gehad, en ik rij ook op zeer gladde stukken. Het probleem is vaak dat mensen het vertikken om hun snelheid aan de situatie aan te passen.
Reactie door marcel75 op 17-11-2010 17:34
Tuurlijk zit er een stuk commercie in. De verkeerspsycholoog moet ik ook grotendeels gelijk geven. Op spiegelgladde wegen denken winterbandenrijders meer grip te hebben. Uiteraard is dat niet het geval. Grip heb je alleen als je grip kunt maken. Op vastgereden sneeuw en/of ijs kun je geen grip krijgen tenzij je spikes onder je auto hebt. Op spiegelgladde wegen helpen winterbanden dus niet. Daarnaast moet je winterbanden inderdaad vergelijken met ABS en dergelijke systemen. Je moet ze passief gebruiken. Dus net doen alsof je ze niet hebt. Dan kunnen ze veiligheid tot gevolg hebben. Ga je rijden met de instelling dat je al die hulpmiddelen hebt, dan help je het voordeel zelf naar de knoppen.
Reactie door mhofman op 17-11-2010 19:08
Bij regen toch ook meer grip en kortere remweg of heb ik het nu fout.
Reactie door marcel75 op 17-11-2010 19:18
Mhofman, Dan zou je in de zomer ook winterbanden moeten gebruiken.
Reactie door mhofman op 17-11-2010 19:30
Ok waarom zijn in sommige landen dan deze banden verplicht Als het toch niets helpen?
Reactie door toolboy op 17-11-2010 21:00
Dubbele post: http://forum.omroepgelderland.nl/viewtopic.php?f=388&t=5150 T
Reactie door flw op 17-11-2010 21:21
Quote: mhofman schreef op woensdag 17 nov 2010, 19:30: Ok waarom zijn in sommige landen dan deze banden verplicht Als het toch niets helpen?einde Quote Daar zal best meer sneeuw vallen dan hier. Bv Oostenrijk
Reactie door ikbenik op 17-11-2010 22:27
Het rubber van de winterbanden is wat zachter, waardoor bij lage temperaturen de band soepel blijft dan bij de normale band. Echter heeft zo'n winterband bij sneeuw totaal geen enkele zin, omdat je dan zowiezo geen of bijna geen contact hebt met het wegdek. De sneeuw zit er tussen. Dan dien je altijd de snelheid aan de omstandigheden aan te passen. Als er ijs op de weg ligt, idem.
Reactie door marcel75 op 18-11-2010 08:39
Ikbenik, Dus waarom zou je dan winterbanden moeten gaan gebruiken? Het grote voordeel is vooral dat je extra uit mag geven aan autoschoeisel. Het argument dat het wel goedkoper is, omdat je zomerbanden langer meegaan is natuurlijk ook kul. Je rijdt in nagenoeg dezelfde tijd 2 setjes banden aan gort, alleen valt het pas later op.
Reactie door ikbenik op 18-11-2010 11:06
Quote: marcel75 schreef op donderdag 18 nov 2010, 08:39: Ikbenik, Dus waarom zou je dan winterbanden moeten gaan gebruiken? Het grote voordeel is vooral dat je extra uit mag geven aan autoschoeisel. Het argument dat het wel goedkoper is, omdat je zomerbanden langer meegaan is natuurlijk ook kul. Je rijdt in nagenoeg dezelfde tijd 2 setjes banden aan gort, alleen valt het pas later op.einde Quote Klopt. Vergeet niet dat je ook met winterbanden op ijs geen grip hebt en op sneeuw ook niet. Winterbanden hebben alleen het voordeel ten opzichte van normale banden, dat ze op een koude droge wegdek iets meer grip hebben. Op wikipedia las ik dat het voordeel ten opzichte van de normale band pas vanaf -7 graden Celsius optreedt, dus tot -7 graden Celsius heb je met de normale band net zoveel grip als met de winterband. En wanneer is het in Nederland kouder dan -7 graden Celsius? Laat ik dit zeggen: ik heb met de normale band ook op gladde wegdek gereden, met sneeuw, enz. Ik kan gewoon normaal rijden. Ik heb sinds 5 maanden een auto met ABS. Daarvoor heb ik ook goed kunnen rijden en op tijd kunnen stoppen. What's the point?wikipedia
Reactie door f.weele op 18-11-2010 11:08
sneeuwt het een keer in nederland en heb je zomerbanden, laat dan de bandenspanning wat zakken en pas je rijsnelheid aan. Bij regen speelt meer het profiel van de band een rol. Het gaat hierbij om de afwatering en niet om de samenstelling van het rubber. Ik kan me herinneren dat je vroeger van vredestein een regenband had (met afbeelding van een parapluutje op de zijkant) en van andere merken een all-weatherband. Het blijft toch inspelen op iemands gemoed en dat is namelijk het stukje commercie met als gevolg dat we straks in nederland ineens allemaal verplicht worden om winterbanden te monteren. Krijgen we misschien ook nog lente- en herfstbanden! m.vr.gr.
Reactie door börgemeister op 19-11-2010 03:04
De afgelopen winter was weer een extreme winter! De remweg zou korter zijn met winterbanden, de wegligging zou beter zijn met winterbanden, in de winter (3 maanden) onder winterse omstandigheden. In Duitsland is de boete €40,00 als u onder winterse omstandigheden met zomerbanden rijdt. Zouden de (geïmpoteerde) auto's in Nederland automatisch moeten worden voorzien van 'mixbanden' die zowel in de zomer en de winter kunnen worden gebruikt?
Reactie door marcel75 op 19-11-2010 08:25
Börgemeister, Die zogenaamde mix-banden, zijn de gewone ouderwetse banden. Net zoals zomerbanden dat ook zijn. Gewoon knap staaltje marketing om verschillende soorten banden te bedenken. Probeer jij namelijk maar eens een Ferrari met winterbanden te krijgen. Zal erg lastig worden.
Reactie door mhofman op 20-11-2010 17:07
Als je een Ferrari hebt,denk ik dat je ook een auto hebt voor in de winter.Kan je hem mooi houden voor de zomer.
Reactie door marcel75 op 20-11-2010 17:37
Als ik een Ferrari heb, heb ik geen geld meer voor een andere auto en wil ik ook gewoon dag en nacht het hele jaar door genieten van zo'n heerlijke wagen!
Reactie door invalide op 21-11-2010 10:44
Gezien de verplichtingen elders in Europa en niet iedereen kosten wil maken voor jaarlijks wisselen en schuur vol met 4 banden of dure opslag..... Ik zou adviseren, vraag All Weater Tires, deze altijd goed banden zijn er zowel met als zonder Sneeuwvlok en die met kun je zowel zomer als winter gebruiken. Ook in Duitsland worden deze vaak gemonteerd, omdat als je 2 sets hebt en 20.000 per jaar zou rijden deze niet na 4 maar 8 jaren pas glad zouden zijn. Dan krijg je uitgedroogde banden dus voor mensen die minder rijden zou ik deze altijd goed banden kopen. Nauwelijks of niets duurder en niet jaarlijks wisselen! De goede voor ons kwakkelende landje, want warme winters zonder jas lopen en in April Sneeuw krijgen is al eerder voorgekomen!
Reactie door marcel75 op 22-11-2010 08:20
De zogenaamde All Weather Banden zijn gewoon de ouderwetse banden, maar in een nieuw commercieel jasje gegoten!
Reactie door pa0wgk op 22-11-2010 14:49
Het zal wel het zelfde zijn als de KLEURENTELEVISIE antenne . Was ook een fabeltje.
Reactie door marcel75 op 22-11-2010 15:12
Pa, Heb jij die niet dan? Zit jij nog iedere avond met kleurpotloden voor de tv dan?
Reactie door pa0wgk op 23-11-2010 10:19
marcel75 Hij is goed ha ha ha... Groetjes...
Reactie door jaapje78 op 23-11-2010 18:43
Ik weet niet waar er op wikipedia staat dat winterbanden pas bij -7 voordeel hebben, het is namelijk vanaf +7 graden celsius dat het compound van een zomerband aanmerkelijk stugger wordt dan dat van een winterband. Omgekeerd: vanaf een graad of 20 moet je ook niet meer op winterbanden rijden aangezien het compound dan te zacht wordt, je verliest dan juist grip. Waarin verschilt de winterband dan verder van de zomerband: Het profiel bijvoorbeeld, de winterband is veel ruimer opgezet dan een zomerband en heeft ook extra groefjes in het profiel zelf zitten (waar een zomerband vaste blokjes heeft zie je bij een winterband een soort ribbelvorm erin lopen). Door dit profiel grijpt een winterband beter in sneeuw dan een zomerband en heeft een winterband dus (ook op al wat vastgereden sneeuw) meer grip dan de zomerband. Uiteraard is de grip lang niet zo goed als op droog bitumen dus het is inderdaad geen vrijbrief om gewoon door te blijven rijden. Heb je in Nederland winterbanden nodig? Feitelijk gezien gemiddeld genomen niet (de winter van 2009/2010 was vrij extreem te noemen). Gemiddeld kom je een Nederlandse winter prima door op zomerbanden en ook met sneeuw red je het dan nog aardig. Rijd je echter veel en heb je de mogelijkheid om winterbanden te laten installeren dan is het wel aan te bevelen. Al is het maar puur voor het geval dat het vriest / sneeuwt en je moet een noodstop maken. Aangenomen dat twee dezelfde auto's waar de een zomerbanden en de ander winterbanden heeft met dezelfde snelheid op dezelfde weg rijden dan staat de auto met winterbanden gewoon eerder stil, in een woonwijk kan het misschien maar een meter schelen maar dat kan wel het verschil betekenen tussen een aangereden kind en een niets aan de handje. All weather banden: Denk er alsjeblieft niet eens over na. Dat zijn banden die zowel in de winter als in de zomer matig presteren, in de winter iets beter dan de zomerband en in de zomer iets beter dan de winterband. Ik heb enkele jaren geleden zelf de beslissing genomen om winterbanden te installeren en reed helaas ook wel eens in auto's zonder winterbanden op dat moment. Stap voor de grap eens over wanneer het echt prut weer is en je merkt bij het wegrijden het verschil al (of doe op een parkeerterrein eens een noodstop met en zonder winterbanden in de sneeuw). Even voor de sceptici onder ons: nee ik verkoop geen banden :) ik vertrouw alleen de onzin van deze verkeerspsycholoog niet. Laat hem zich met de psyche van de verkeersdeelnemer bezig houden ipv de techniek.
Reactie door jcn 1987 op 06-12-2010 08:53
Ik ben het volledig eens met jaapje78. De auto van mijn vriend heeft dus winterbanden en mijn eigen auto heeft dat niet, aangezien het wel twee verschillende auto s zijn, merk ik zeker wel het verschil met wegrijden. Maar ja dat is natuurlijk mijn ervaring. En waarom zouden ze in formule-1 races dan ook twee paar banden gebruiken.. dus het zegt zeker wel wat over de verschillen in banden...(ja oke, het zijn dan wel regenbanden die ze gebruiken)maar toch. En uiteindelijk is en blijft je rijstijl de grootste rol spelen, in alle situaties. En ik denk ook wel dat sommige bestuurders die een auto met vierwielaandrijving en met winterbanden rijden, af en toe denken dat ze gewoon kunnen blijven rijden zoals ze normaal ook doen, maar dan zonder sneeuw. Veel gevallen zie ik dat soort mensen als de soort ASO-rijders met grote bakken. maar dat is weer een ander onderwerp.... ;-) :-) ik heb even wat rondgekeken en ik heb dus hieronder een aantal filmpjes neergezet die over het testen van winterbanden gaan. Het zijn er maar 3 maar wel de meest recente en alleen al op youtube staan er ZOVEEL....! Overigens zijn de twee laatste bijna hetzelfde maar de tweede is een aflevering van hart van nl en is een stukje tezien en er wordt ook wat uitgelegd, alleen bij de derde zie je wel meer over die test maar er wordt niks in gesproken. Er zijn uiteraard VEEL MEER van dit soort filmpjes en testen (maar ik werd alleen al gek van die filmpjes die op youtube staan!) Dus voor de gene die wel andere filmpjes wil zoeken wens ik veel sterkte...! ;-) :-) http://www.autoweek.nl/video/2147/AutoWeek-lezers-testen-winterbanden http://www.hartvannederland.nl/nederland/2010/winterbanden-weer-uit-de-kast/ http://www.youtube.com/watch?v=zpyZNzgSZok&feature=related
Reactie door marcel75 op 06-12-2010 09:11
Afgelopen zaterdag weer heerlijk gelachen om de winterbandenmafiacoureurs! Moest het hele land door (zo'n 300 km rijden) door de sneeuw. Lekker op mijn gewone sloffen, niets aan de hand. Behalve als er weer eens een auto of busje haaks op de weg stond of de vangrails wel heel aardig vond. Dan ga je toch even kijken en allemaal op zwarte metalenvelgen. Mooi op winterbanden dus. Niemand langs de kant zien staan die gewone banden onder de auto had. Ook zo'n leuke anekdote van afgelopen zaterdag. Op menig meerbaansweg moest je filerijden achter de sneeuwruimers en strooiers.Dat is ook gewoon boerenslimheid, die mensen zijn immers niet voor niets op pad gestuurt. Maar nee, die slimheid geldt natuurlijk niet voor de winterbandencoureurs. De moesten en zouden de sneeuwruimers nog even inhalen zodat ze daar ook voor konden rijden. Veel voorstanders/naievelingen hebben overigens ook een (relatief) nieuwe auto en hebben deze nooit gereden met gewone banden. Ze gooien de extra grip dan al snel op de banden, terwijl ze alle mogelijke hulpmiddelen hebben zoals ABS, tractioncontrol etc. Het is dus vooral kunstmatige grip die verwart wordt met echte grip. De vergelijking met formule 1 is volslagen onzinnig. Die rijden niet in sneeuw en hagel. Ze hebben inderdaad regenbanden. Regen werkt heel anders dan sneeuw. Door regen/water op de weg kan aquaplanning ontstaan (het schijnt dat onze kroonprins daar het nodige ook van weet). Bij aquaplanning glij je in feit over het oppervlak van het water omdat je banden het water niet kunnen afvoeren. Dat heeft in de regel altijd met de snelheid te maken die je op dat moment hebt. Gas loslaten en je krijgt weer grip. Dit is hetzelfde principe als het laten "stuiteren" van steentjes over het water. De winterband is gewoon bedacht door de bandenfabrikanten omdat ze eerst bezig geweest met het ontwikkelingen van banden die langer meegingen. Toen kwamen ze er achter dat hun omzet niet zo veel steeg als gewenst en dus bedachten ze een list: "Laten we voor ieder seizoen een band op de markt brengen. Natuurlijk ze onderling wel ietsje verschillen". Ze konden het alleen niet meteen verkopen dat de banden de ze altijd gemaakt en verkocht hebben allemaal niet goed waren geweest. 4 Banden per jaar kregen ze er marketingtechnisch niet door, dus dan eerst maar 2 soorten proberen.
Reactie door jcn 1987 op 06-12-2010 09:49
marcel75 winterbandenmafiacoureurs.. HAHAHA dat is zeker wel een goeie naam ervoor! :-) Wat ik eigenlijk bedoelde met banden die ze in formule-1 races gebruiken, is dat er zo wie zo verschillen zijn in banden en dat regenbanden zijn bedoeld voor het rijden op nat wegdek. Dus met andere woorden deze zijn dus aangepast voor natte weersomstandigheden... Dus waarom zouden winterbanden dan niet beter werken in (winterse)weersomstandigheden.... Maar daar en tegen, denk ik ook weer dat u daar best wel gelijk in zou kunnen hebben dat de bandenfabrikanten zoiets bedenken... Maar aan de andere kant denk ik, HOE verklaart u dan dit soort testen die ze (steeds maar weer) uitvoeren en laten zien door middel van twee dezelfde auto s (met de nieuwste nodige snufjes)maar met verschillende banden uiteindelijk ook verschillende resultaten laten zien...(en dan bedoel ik niet alleen die filmpjes die ik heb neergezet). Wat ik wel vind is dat de rijstijl de grootste rol speelt en door jezelf aan te passen (aan de weersomstandigheden) in het verkeer, je minder kans heb op ongelukken. EN niet te vergeten Hoe te handelen ALS het mis gaat...
Reactie door marcel75 op 06-12-2010 10:03
JCN, De uitkomsten van die "onderzoeken" zijn eenvoudig te verklaren. Ga eerst eens na wie die onderzoeken betaald. En "wie betaald, bepaald" is al een heel oud adagium. De autobandenlobby is net als de benzineboerenlobby een hele rijke en machtige. Een aantal jaren geleden zag ik bij een Duitse omroep een live uitzending waarin ze de voordelen van die banden zouden laten zien. Helaas stond de BMW met winterbanden later stil. Later werd beweerd dat die coureur vergeten was ABS aan te zetten en dat die bij de gewone banden wel aanstond. Onzin verhaal want bij beide auto's zag je de ABS gewoon ingrijpen. Toen die kritiek kwam, werd het op het rijgedrag van de coureur geschoven. De coureur op winterbanden zou (te) laat geremd hebben) Lekker makkelijk want niet controleerbaar. Zet 2 coureurs naast elkaar, dan heb je altijd een ander rijgedrag. Maar ze weten echt wel allebeide hoe een auto reageert op een nat/glad wegdek en als ze op plek x moeten gaan remmen, doen ze dat ook precies daar. Die test was overigens niet in de sneeuw, maar op een natgespoten wegdek. De regenbanden voeren het water overigens zijdelings weg, waar de gewone Formule 1 band alleen groeven in de richting van de band heeft. Daarom voeren die geen/weinig water af bij regen. Sneeuw is echter geen regen. Sneeuw reageert heel anders, vooral de vastgereden sneeuw.
Reactie door grootvader op 06-12-2010 11:46
En tenslotte, Naar mijn mening zou men zelfs winterbanden moeten verbieden want deze geven in de praktijk bij "gewone`)° niet professionele chauffeurs een schijnveiligheid waardoor deze toch veel harder gaan rijden dan binnen die weersomstandigheden feitelijk kan. Wanneer men toch veiligheidseisen gaat stellen dan zou men bij het behalen van een rijbewijs ook daaraan een slipcursus moeten koppelen. Daar leer je het gevoel wanneer een auto in een slip dreigt te gaan raken en leert men ook hoe dat slippen te voorkomen. En........................... als 67-jarige die vanaf zijn 18/e een rijbewijs heeft en vanaf zijn 20-e professioneel taxi'chauffeur was. (En dus die winter van '63 heeft meegemaakt.) De Vrije Vogel
Reactie door marcel75 op 06-12-2010 11:50
Vrije Vogel, Grotendeels met je eens, maar dan wel periodiek opfris anti-slipcursus volgen en zodra je een andere auto aanschaft ook weer met die auto het circuit op. Iedere auto reageert immers anders (voorwielaandrijving/achterwielaandrijving, abs, eps, tractioncontrol, gewicht en verdeling daarvan, etc.).
Reactie door grootvader op 06-12-2010 12:27
volkomen mee eens marcel. de vv
Reactie door jcn 1987 op 06-12-2010 16:33
ik als 23 jarige vind ook dat ze een slipcursus moeten verplichten. Uiteraard heb ik veel minder rijervaring dan wat jullie hebben, maar doordat ik veel heb geleerd op en over circuits (ben altijd mee geweest met me vader en me broer) weet ik ook hoe te handelen, en heb daar ook veel gebruik van gemaakt. Maar de meeste beginnende bestuurders hebben dit soort kennis niet mee gekregen en dan is het makkelijker om hun te misleiden door te zeggen dat ze ze veiliger kunnen rijden met winterbanden bijvoorbeeld. Ja mijn mening nu over winterbanden is wel veranderd . Overigens vind ik wel dat de kosten voor een slipcursus dan wel lager mogen maar dat is weer een ander onderwerp. :-)
Reactie door ikbenik op 06-12-2010 16:50
Ik heb gewoon regenbanden onder de auto liggen. Hoe veel sneeuw er ook lag, ik had gewoon grip. Het is onzin dat alleen mensen met een winterband van de plaats komen. Ik heb best veel vermogen onder de motorkap, en ik moet alleen opletten dat ik het gas niet te snel intrap, waardoor de wielen gaan spinnen. Het probleem is dat veel mensen hun snelheid niet aan de omstandigheden aanpassen. Bij sneeuw heb je nu eenmaal een veel langere remweg dan bij een droog wegdek.
Reactie door jcn 1987 op 06-12-2010 17:01
en wat ik dan nog wil zeggen is dat een regelmatige opfris cursus helemaal niet verkeerd is, want niet alleen is het handig als het gaat over slippen en dergelijke, maar ook voor de verschillen die nu door het nieuwe en oude rijden zijn ontstaan ook te verminderen. Want ik vind dat daardoor ook een hoop misverstanden in het verkeer zijn onstaan omdat er simpelweg nieuwere (maar ook wel kleine aanpassingen) zijn gemaakt op de oudere regels. Sorry dat ik nu een beetje van het onderwerp afwijk, maar ik wil dus zeggen dat ik het wel met jullie eens ben. :-) :-)
Reactie door mhofman op 06-12-2010 17:11
Heb net bericht van mijn garage,als ik nieuwe winterbanden koop ,gratis slipcursus.
Reactie door marcel75 op 06-12-2010 17:15
Mhofman, Dan ga je toch automatisch al twijfelen aan de vermeende kwaliteiten van die banden?
Reactie door toolboy op 06-12-2010 17:36
Let op onze overheid gaat hiervan ook een graantje mee pikken. Het zal alhier ook wel verplicht gaan worden deze commercieele stunt. Ik heb trouwens winterbanden voor uw fiets in de verkoop. haha Met gratis cursus. T
Reactie door grootvader op 06-12-2010 17:45
En dan nog een tip die ik maar weinig toegepast zie; Rij met sneeuw in zijn 2-e versnelling weg! Met ijzel rij niet! Laat dit over aan de professionals indien hoogst noodzakelijk zoals een bevalling. ------------ Ik heb alleen nog gereden toen bij een Sinterklaasintocht (Amsterdam) het plotseling zo heftig ging ijzelen dat al het openbaar vervoer er mee stopte en ik ruim 4½ uur bezig was van Amsterdam CS naar Purmerend (en daar maar bleef slapen.)--------- Hoe die vele duizenden anderen (vaak met kinderen uiteraard) toen ergens zijn blijven overnachten weet ik niet. Die Sinterklaasintocht was toen nog de enige officiële! Kortom, het was toen één grote ellende. De Vrije Vogel
Reactie door mhofman op 06-12-2010 18:06
Als je dan toch de weg op gaat met of zonder winterbanden.Pas je snelheid aan en hou afstand.En haal de sneeuw zoveel mogelijk van je auto wel zo fijn voor degene die achter je rijden.Even een beetje eerder je bed uit en veeg het schoon.
Reactie door börgemeister op 07-12-2010 02:43
Waarom heeft Duitsland wel het onlangs verplicht gesteld het gebruik onder winterse omstandigheden. Als er één schaap over de dam is, dan volgen er meestal meer (Europese) landen dan wel door de Europese Commissie verplicht wordt gesteld binnen de Europese Unie. Dan heb je hooguit - net als zomer of mixbanden - de keuze uit het merk en de maat van de band.
Reactie door marcel75 op 07-12-2010 08:35
Borgemeister, Dat heet autobandenlobby. En schijnt goed te betalen als je lobyist bent.
Reactie door mbergsma op 11-12-2010 03:33
Wat een domme (sorry) reacties hier. Er is een psycholoog die iets beweert op basis van niks. Ja op basis van zijn eigen boerenverstand, want ooit heeft hij eens gelezen dat winterbanden vroeger de naam sneeuwbanden hadden. En dus werken ze niet. Een beetje psycholoog moet weten dat je "Evidence Based" beweringen moet maken ondersteund door onderzoek. Dus meneer slaat de plank volledig mis. Waar hij overigens wel recht van spreken heeft, is op het punt van de overschatting en het mentale gedeelte dat meespeelt bij het gebruik van winterbanden... maar dat is dan ook zijn vakgebied. Voor iedereen die twijfelt aan het nut van extra profiel/zachter rubber raad ik aan eens een Formule 1 race te gaan kijken en te kijken wat er gebeurt bij verminderd contact met het wegdek i.c.m. met slicks (glad profiel). Gebruik vervolgens zelf uw boerenslimheid maar, wat nu veilig is en wat niet. Dat mensen zich veiliger willen wanen met zomerbanden en het geld er niet voor over hebben is tot daar aan toe, maar dat tegendraadse prietpraat over winterbanden gaat toch wel erg ver.
Reactie door ikbenik op 11-12-2010 03:55
Ik vind wel dat er nu over de normale band wel heel negatief gepraat wordt! Ik heb geen winterbanden onder liggen, wel regenbanden. Hier in het dorp is bijna niet gestrooid, overal sneeuw en ijs. Hier in de straat is het echt vandaag een ijsbaan geweest. Ik kom met die regenbanden gewoon waar ik wezen wil. Met grip. Met winterbanden zou ik misschien meer grip hebben, maar het is onzin dat een niet winterband geen grip zou hebben. Daarbij vind ik €500,- tot €600,- belachelijk veel geld voor winterbanden. En mensen die beweren zonder winterbanden niet van de plaats te komen, kunnen niet rijden.
Reactie door invalide op 11-12-2010 10:41
De waarheid; Winterbanden zijn nieuw 11 mm en versleten 4 mm dus 7 mm slijtage mogelijk. Zomer banden van 7 naar 2 mm dus 5 mm en gaan door harder rubber langer mee. Maar als je een Winterband onder de 4 mm als zomer band gebruik dus van 11 tot 2 op rij gaat deze meestal langer mee. Prijzen, ja nu tijdelijk extra duur wegens tekort, nu betaal je de advies prijzen maar rest van het jaar zijn ze gelijk aan elkaar, dus tijdig kopen. Wegligging, gelijk, als je zelfde merk neemt zie je nauwelijks verschil. Wel zal een winterband bij 120 km of sneller slijten dan Zomer band dus snelle rijders kunnen beter niet hele jaar op winterbanden rijden. Maar rustige die vaak op 100 Km blijven steken hebben in de zomer wegens het iets te zachte rubber meer grip dus ook in zomer voordeel. Meer grip = minder slip dus bij lagere snelheden kan een winterband hele jaar gebruiken bij rustige rijstijl ook langer mee gaan. Nog een veel gemaakte fout is dat naast Winterbanden in Duitsland zij ook de 4 mm grens controleren dus met minder op winter sloffen zou je alsnog een boete kunnen krijgen dus let hier ook op. Vooral de zuinige belastingvrije zou ik graag hele jaar op winterbanden hebben en bij 3.0 ato bandenspanning is deze maar 2% meer rolweerstand maar langere levensduur en meer grip als de huidige meestal erg harde banden die ze nu monteren. Verder is alleen de aangedreven voorwielen voorzien volgens mij voldoende, aandrijven en sturen en de achterwielen rollen alleen maar. Dus Voor Winter en Achter Zomer, waarom mag dat niet in Duitsland?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!