Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Windows 7 Home Premium-productkey niet legitiem

Geplaatst door: beliyahara op: 14-02-2012 16:55
Afgelopen november 2011 hebben wij een Acer-laptop gekocht bij MediaMarkt. De installatie van de computer hebben we zelf gedaan met behulp van de wizard, die start als je computer voor de eerste keer aanzet. Alles is prima verlopen. Ook de productactivering van Windows 7 verliep als een zonnetjes. Windows 7 was legitiem. Deze week zet ik de computer aan en tot mijn verbazing verschijnt een scherm dat de validatie van Windows 7 is mislukt en dat we geen legitieme Windows 7 hebben. Dat is onmogelijk, omdat ik de sticker met de licentie onder de laptop heb plakken. Alles geprobeerd, maar Windows houdt vol dat de Windows 7-versie niet legitiem is. Daarop heb ik een keyfinder geinstalleerd en blijkt dat de Windows 7-key niet dezelfde is als de key die op de computer is geinstalleerd. Die heb ik tijdens de installatie niet hoeven invoeren, omdat deze in de wizard ingebakken zit. Afgelopen zaterdag heb ik Acer gemaild en kreeg een automatisch bericht dat ik binnen 24 reactie zou krijgen. Dat gebeurde echter niet. Daarop heb ik vandaag Acer gebeld en het probleem voorgelegd. Ik kreeg als antwoord dat ik dan waarschijnlijk een typfout bij het invoeren van de productcode zou hebben gemaakt. Daarop heb ik uitgelegd hoe hun eigen installatiewizard werkt en dat ik daar geen code hoefde in te voeren. Dit leek nieuw voor de helpdeskmedewerker. Ze adviseerde om naar de geinstalleerde updates te gaan en daar update KB109733 te verwijderen. Dat zou het probleem oplossen. Deze update kon ik niet vinden. Als dat het probleem niet zou oplossen, dan moest ik een complete systeemherstel uitvoeren, maar dan zou ik al mijn bestanden kwijt zijn. Na wat Googlen kwam ik tot de ontdekking dat de betreffende update niet de KB109733 moest zijn, maar de KB971033. Dus dan toch maar de update verwijderd. Wat blijkt tot mijn schrik: De problemen werden erger, omdat nu ook Microsoft Security Essentials, mijn antivirusprogramma, aangeeft over 30 dagen de geest te geven. Alle mogelijke manieren om een nieuwe productkey in te voeren zijn door Acer in deze OEM-versie verwijdert en ik kan dit dus niet meer oplossen. Microsoft helpt niet en verwijst naar Acer, omdat dit een OEM-versie is. En ik? Ik blijf met de gebakken peren zitten en moet maar zien hoe ik 300gb aan data gebackupt krijg. Waarschijnlijk zullen meer mensen dit probleem krijgen, omdat de ongeldige productkey op alle Acer Laptops hetzelfde is en Microsoft deze key als ongeldig ziet.
Reactie door tot15karakters op 14-02-2012 17:05
In de fabriek worden harde schijven gevuld met Windows 7 voor geïnstalleerd met uniek nummer. Vele meters verder als het plastic doosje om de laptop komt moet de juiste sticker erop en vermoedelijk is het daar verkeerd gegaan. Dus simpel foutje aan de lopende band helaas! Dus meld de sticker en ga naar Microsoft Nederland. Die kunnen je helpen met de juiste code erin te krijgen. Er moet dus nog een Nederlander zijn met hetzelfde probleem maar dan de nummers andersom!
Reactie door beliyahara op 14-02-2012 17:09
Helaas geeft Microsoft niet thuis ivm de OEM-licentie. En de klantenservice van Acer heeft de kennis niet in huis. Die werken met een systeem met standaard vragen en antwoorden. Toen het te moeilijk werd, had de medewerkster geen antwoord meer, behalve complete herinstallatie.
Reactie door ultraglide1998 op 14-02-2012 17:25
Niet helemaal een "legale "oplossing maar google even naar : Windows 7 Loader v1.9.7-DAZ Dat lost je probleem wel op.
Reactie door carola.83 op 14-02-2012 18:40
De leverancier moet dit probleem oplossen. MS en Acer hebben hier verder niks mee te maken.
Reactie door diumenge op 14-02-2012 19:21
Quote: carola.83 schreef op dinsdag 14 feb 2012, 18:40: De leverancier moet dit probleem oplossen. MS en Acer hebben hier verder niks mee te maken.einde Quote Klopt, je zou terug naar MM moeten met die Laptop. Het is daarnaast sowieso verstandig om die 300GB aan data te backuppen, dit is dan een mooie aanleiding. Makkelijkste is met een portable harddisk. Alternatief is toch de sleutel zelf te veranderen, lukt dat echt niet? Hier staat hoe he zou moeten lukken: link. Er zijn ook nog wel programma's voor te downloaden als je wat beter zoekt in het 'circuit', daarmee moet het zeker lukken om de sleutel te vervangen. link
Reactie door gsm op 14-02-2012 19:21
Het stickertje klopt en heeft een geldige code. Je kunt de code van de sticker gebruiken voor Productcode wijzigen. Daarna zou Windows weer legitiem moeten zijn. Dus via Starten rechtermuisknop op Computer naar Eigenschappen. Direct achter de huidige code vind je de link om de productcode te wijzigen in de waarde die op het stickertje staat. En inderdaad gebruiken de fabrikanten voor het gemak bij de productie een andere vaste Windows productcode, die dus voor veel PC's van dat merk dezelfde is. Dat maakt een en ander wel fraudegevoelig.Productcode wijzigen
Reactie door beliyahara op 14-02-2012 19:37
Quote: gsm schreef op dinsdag 14 feb 2012, 19:21: Het stickertje klopt en heeft een geldige code. Je kunt de code van de sticker gebruiken voor Productcode wijzigen. Daarna zou Windows weer legitiem moeten zijn. Dus via Starten rechtermuisknop op Computer naar Eigenschappen. Direct achter de huidige code vind je de link om de productcode te wijzigen in de waarde die op het stickertje staat. En inderdaad gebruiken de fabrikanten voor het gemak bij de productie een andere vaste Windows productcode, die dus voor veel PC's van dat merk dezelfde is. Dat maakt een en ander wel fraudegevoelig.einde Quote Als ik naar de MM ga, dan krijg ik een lege laptop terug en ik heb geen mogelijkheid om 300gb ergens neer te zetten. Heb geen externe hdd of zo. En voor wat betreft de link "Productcode wijzigen": Die link ontbreekt bij mij. Ik heb het al via slui.exe geprobeert, maar dan krijg ik een foutmelding, dat ik die niet kan uitvoeren. (Wel is de opdrachtprompt als administrator gestart.) En via slmgr.vbs heb ik hetzelfde probleem. Ook die is niet te gebruiken voor het aanpassen van mijn productcode.
Reactie door gsm op 14-02-2012 21:25
De link "Productcode wijzigen" moet helemaal onderaan (wel even omlaag scrollen) in het Venster voor de Eigenschappen van de Computer staan, onder Windows activeren, net links van het zegel voor legitieme software. Zie ook hier. Als de link er niet staat, dan is dat wel erg vreemd en heb je een afwijkende of onjuiste Windows 7 installatie.hier
Reactie door beliyahara op 14-02-2012 22:12
Quote: gsm schreef op dinsdag 14 feb 2012, 21:25: De link "Productcode wijzigen" moet helemaal onderaan (wel even omlaag scrollen) in het Venster voor de Eigenschappen van de Computer staan, onder Windows activeren, net links van het zegel voor legitieme software. Zie ook hier. Als de link er niet staat, dan is dat wel erg vreemd en heb je een afwijkende of onjuiste Windows 7 installatie.einde Quote De link stond er niet. Via de Microsoft USA-site heb ik een programmaatje gevonden van een derde om de link te laten verschijnen, maar de link werkt niet. Waarschijnlijk komt dit omdat in sommige OEM-versies het bestand slui.exe niet gebruikt kan/mag worden. Deze zijn af-fabriek al geactiveerd. Ik ben een stap verder en ga weer verder zoeken om verder te komen. Wat een ellende, zeg.
Reactie door jorisw op 15-02-2012 11:53
Quote: beliyahara schreef op dinsdag 14 feb 2012, 19:37: Als ik naar de MM ga, dan krijg ik een lege laptop terug en ik heb geen mogelijkheid om 300gb ergens neer te zetten. Heb geen externe hdd of zo. einde Quote Dan zou ik eerst naar de MM (of een andere winkel) gaan om een externe HDD aan te schaffen en een goede backup te maken van je gegevens (dit is overigens onafhankelijk van het probleem wat je met je laptop hebt).
Reactie door gsm op 16-02-2012 09:32
Alternatieve methode om de productcode van de sticker in te voeren: 1. Start een Opdrachtprompt als Administrator (Open Bureauaccessoires, klik met de Rechtermuisknop op Opdrachtprompt) 2. Type onderstaande opdracht, met de product sleutel. cscript “%SystemRoot%\System32\slmgr.vbs –ipk XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX” Dit verandert de licentie van Windows. Windows moet nog wel geactiveerd worden en dat kan met onderstaande opdracht. cscript “%SystemRoot%\System32\slmgr.vbs –ato” Meer opdrachtregel opties kun je oproepen met: cscript “%SystemRoot%\System32\slmgr.vbs /?”
Reactie door beliyahara op 16-02-2012 20:27
Quote: gsm schreef op donderdag 16 feb 2012, 09:32: Alternatieve methode om de productcode van de sticker in te voeren: 1. Start een Opdrachtprompt als Administrator (Open Bureauaccessoires, klik met de Rechtermuisknop op Opdrachtprompt) 2. Type onderstaande opdracht, met de product sleutel. cscript “%SystemRoot%System32slmgr.vbs –ipk XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX” Dit verandert de licentie van Windows. Windows moet nog wel geactiveerd worden en dat kan met onderstaande opdracht. cscript “%SystemRoot%System32slmgr.vbs –ato” Meer opdrachtregel opties kun je oproepen met: cscript “%SystemRoot%System32slmgr.vbs /?” einde Quote Dat heb ik geprobeerd. Mijn OEM-versie staat het gebruik van slmgr.vbs en slui.exe niet toe. Ik krijg als medling: Voer op een computer waarop Microsoft Windows (niet-kern) wordt uitgevoerd de op dracht 'slui.exe 0x2a 0x8002801D' uit om de fouttekst weer te geven. Fout: 0x8002801D
Reactie door gsm op 16-02-2012 20:51
Hier precies hetzelfde verhaal (veroorzaakt door Kaspersky en MSE op een computer). Misschien kun je er iets mee. De foutcode betekent dat een of andere .dll niet geregistreerd is.Hier
Reactie door rolf63 op 25-02-2012 14:49
Ik heb ook een acer een Desktop aspire en een notebook van packerd Bell. Beiden aangeschaft bij MYCOM...met beide dezelfde ID code en beide nu nog werkend. beide hebben dezelfde " pre" installaties code die vanaf de fabriek geinstalleerd zijn. Ook bij beide kunnen wij de nummers van onze windows stickers overnemen maar invoeren hiervan de mogelijk er niet is,zoals jullie allen overige advies gegeven hebben.bij ons staat het id nummer vast. en alle opties werkt gewoon niet. packerd en Acer hebben dezelfde installaties met dezelfde product nummer xxxx-OEM-8992687-xxxxx6 dit nummer kan wel van pas komen... de x-en geef ik niet op maar die zijn 100 % zeker als mevrouw beliyahara en zij weet dat de laatste 5 x-en voor de laatse 6 dezelfde cijfers zijn. Ik denk dat het bij elke nieuwe notebooks ,dekstops die pre installed zo zijn geinstalleerd. De gratis software van Norton etc gaan na 3 maanden uit...of je moet een licentie kopen...dat is normaal. Kies maar microsoft de volledige gratis virusscanner microsoft security essentials bij microsoft te downloaden. Dus voor het software moet ik bij Mycom informeren hoe zij dit oplossen indien ik ook een windows die niet "legaal" zou worden.
Reactie door rolf63 op 25-02-2012 14:54
Mevrouw beliyahara, Heeft u wel hersteldisken gemaakt? Zou ik maar doen,. U moet ook nog de fabrieks instellingen DVD 's aanmaken via acers restore programma. krijgt u hem weer precies als aankoop net als ik zonder je windows nummers te kunnen invoeren....
Reactie door beliyahara op 25-02-2012 19:19
Het is overigens meneer Beliyahara :-) Inmiddels heb ik de herstel-dvd's klaar. En heb een Windows 7-dvd geregeld, waardoor ik alleen Windows kan vervangen. Acer weet het ook niet meer. Alle opties die ik uitgeprobeerd heb zette hun voor een probleem: Andere opties hadden ze ook niet meer. En dus moest ik maar de herstelprocedure volgen. Maar dan heb ik nog geen mogelijkheid om mijn eigen productkey in te voeren. En dat wil ik deze keer wel. In ieder geval was er verder geen oplossing meer. MediaMarkt gaf al meteen aan dat ik dan maar de hersteldvd's moest gebruiken. Kortom, ook van hun kant af geen oplossing. Jammer.
Reactie door zoete-gerrit op 26-02-2012 02:29
Is er al een back-up gemaakt van de C-schijf naar de D-schijf? Als dat zo is geweest, dan moet het mijns inziens de back-up van de D-schijf het werk doen. Ook al een herstelpunt geprobeerd? Onlangs had ik dit ook met een 2½ jaar oude ACER! Herstelpunt veroorzaakte ook - herstelpunt was ook al beschadigd - een mededeling dat het geen "Legitiem Windows" betrof. Helaas dit recht moeten zetten middels een update schijf Windows 7 en de ACER-drivers e.d. Daarna functioneert de ACER, geheel schoon, weer en konden de installatieprocessen van diverse software weer voren af aan begonnen. Het zou elk willekeurig merk netbook/notebook/desktop kunnen overkomen.
Reactie door beliyahara op 26-02-2012 09:57
Ik denk dat er niets anders op zit, dan toch maar een grotere externe harddisk te kopen en na een complete backup windows opnieuw te installeren. Erg vervelend, maar het is niet anders. Als ik op de verschillende fora kijk, dan lijkt Acer het meest getroffen door de update naar Windows 7 build 7601. Microsoft telt 72 euro voor hulp bij een OEM-versie. Een nieuwe licentie kost 76 euro. En dat terwijl ik al een officiële licentie heb. Maar goed, we gaan maar opnieuw installeren.
Reactie door zoete-gerrit op 26-02-2012 12:50
Quote: beliyahara schreef op zondag 26 feb 2012, 09:57: Ik denk dat er niets anders op zit, dan toch maar een grotere externe harddisk te kopen en na een complete backup windows opnieuw te installeren. Erg vervelend, maar het is niet anders. Als ik op de verschillende fora kijk, dan lijkt Acer het meest getroffen door de update naar Windows 7 build 7601. Microsoft telt 72 euro voor hulp bij een OEM-versie. Een nieuwe licentie kost 76 euro. En dat terwijl ik al een officiële licentie heb. Maar goed, we gaan maar opnieuw installeren.einde Quote Je hoeft geen externe harddisk te kopen. Kun je bij de D-schijf komen? Ja! Ga vandaar uit verder met de back-up terugzetten. De licentie zit aan de onderkant, je moet wel even de productkey overschrijven op papier(tje). Meestal heet Micros(ch)oft wel een "proefversie" van Windows 7 32|64 bits op de website om te downloaden. Probeer deze te downloaden en voer dan de productkey in die je opgeschreven heb. Het kost wel de nodige uurtjes, dus niet 's-avonds om 10 of 11 uur aan beginnen, dan wordt het een lange nacht opblijven.
Reactie door beliyahara op 29-02-2012 22:26
Ik heb het probleem als volgt opgelost: Ik heb een Retail W7-dvd geregeld via een kennis en de W7 vervangen door hersinstallatie van W7 Home Premium en daarbij mijn eigen OEM-productkey gebruikt. De activatie moest telefonisch, maar is prima verlopen. Een avond werk, maar mijn probleem is verholpen. De link in de systeemeigenschappen om de productkey te wijzigen werkt nu ook. Waarschijnlijk zit er een bug in de originele vanaf fabriek geinstalleerde systeemimage, want nu werkt alles wel. Bedankt voor jullie tips.
Reactie door ir. benton deus op 29-02-2012 23:59
Quote: beliyahara schreef op woensdag 29 feb 2012, 22:26: Ik heb het probleem als volgt opgelost: Ik heb een Retail W7-dvd geregeld via een kennis en de W7 vervangen door hersinstallatie van W7 Home Premium en daarbij mijn eigen OEM-productkey gebruikt. De activatie moest telefonisch, maar is prima verlopen. Een avond werk, maar mijn probleem is verholpen. De link in de systeemeigenschappen om de productkey te wijzigen werkt nu ook. Waarschijnlijk zit er een bug in de originele vanaf fabriek geinstalleerde systeemimage, want nu werkt alles wel. Bedankt voor jullie tips.einde Quote Leuk dat je even hebt teruggekoppeld met de oplossing.
Reactie door rdhoog op 19-10-2014 10:42
ik sta hier dus ook met dit onderwerp op dat mijn Windows ineens niet meer legitiem is, tewijl dit WEL zo is.... korte uitleg: ik heb deze HP laptop in 2009 gekocht met Vista erop. In die tijd was Windows 7 al uit en kon toen een schijf bestellen bij HP met een upgrade naar Win.7. Helemaal geïnstalleerd met een eigen productcode en helemaal perfect. Een paar maanden geleden werd mijn bureaublad zwart met de tekst : "dit exemplaar van windows is niet legitiem " .....? Dus ik opnieuw geprobeerd om de productcode in te voeren van de code die ik heb gekregen bij win.7 en deze werd dus niet geaccepteerd. Ook niet de productcode van Vista die onder op mijn laptop staat niet. Na een tijd werd ik het zat want je krijgt er de pest over in dat iedere keer je bureaublad zwart wordt met de tekst dat je Windows niet legitiem is terwijl dit wel zo is..Ik de computer helemaal weer terug gebracht naar de fabrieksinstellingen en toen was alles weer goed, tot vorige week en toen kreeg ik weer hetzelfde....pfff Ik gisteren toch maar eens contact opgenomen met microsoft en daar het een en ander geprobeerd maar microsoft kan mij niet helpen omdat de update van Vista naar Win.7 een update is van HP en niet van microsoft. Toen heb ik gebeld met HP en daar werd ik heel netjes geholpen. Ik uitgelegd wat er was en die meneer zou het gaan overleggen en uitzoeken en zou mij dan terug mailen. Dezelfde dag nog een mailtje ontvangen dat zij mij niet kunnen helpen omdat mijn systeem "end of service is ".......? Ja en nu....ik weet het ook niet... De vorige keer kreeg ik ook geen updates meer en volgens mij is mijn computer dan ook niet meer beveiligd tegen nog meer ellende.. Ik maak me hier kwaad om, omdat ik niks fout doe en dan toch deze ellende krijg terwijl ik daar niet om heb gevraagd...
Reactie door 1953 op 20-10-2014 02:07
Quote: rdhoog schreef op zondag 19 okt 2014, 10:42: ik sta hier dus ook met dit onderwerp op dat mijn Windows ineens niet meer legitiem is, tewijl dit WEL zo is.... korte uitleg: ik heb deze HP laptop in 2009 gekocht met Vista erop. In die tijd was Windows 7 al uit en kon toen een schijf bestellen bij HP met een upgrade naar Win.7. Helemaal geïnstalleerd met een eigen productcode en helemaal perfect. Een paar maanden geleden werd mijn bureaublad zwart met de tekst : "dit exemplaar van windows is niet legitiem " .....? Dus ik opnieuw geprobeerd om de productcode in te voeren van de code die ik heb gekregen bij win.7 en deze werd dus niet geaccepteerd. Ook niet de productcode van Vista die onder op mijn laptop staat niet. Na een tijd werd ik het zat want je krijgt er de pest over in dat iedere keer je bureaublad zwart wordt met de tekst dat je Windows niet legitiem is terwijl dit wel zo is..Ik de computer helemaal weer terug gebracht naar de fabrieksinstellingen en toen was alles weer goed, tot vorige week en toen kreeg ik weer hetzelfde....pfff Ik gisteren toch maar eens contact opgenomen met microsoft en daar het een en ander geprobeerd maar microsoft kan mij niet helpen omdat de update van Vista naar Win.7 een update is van HP en niet van microsoft. Toen heb ik gebeld met HP en daar werd ik heel netjes geholpen. Ik uitgelegd wat er was en die meneer zou het gaan overleggen en uitzoeken en zou mij dan terug mailen. Dezelfde dag nog een mailtje ontvangen dat zij mij niet kunnen helpen omdat mijn systeem "end of service is ".......? Ja en nu....ik weet het ook niet... De vorige keer kreeg ik ook geen updates meer en volgens mij is mijn computer dan ook niet meer beveiligd tegen nog meer ellende.. Ik maak me hier kwaad om, omdat ik niks fout doe en dan toch deze ellende krijg terwijl ik daar niet om heb gevraagd...einde Quote Na meer dan tweeënhalfjaar wordt deze topic opgehaald uit de mottenballen. Het probleem van destijds was op 29 februari 2012 opgelost.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!