Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

wijziging type na bestelling keuken

Geplaatst door: marco_ op: 12-11-2013 16:14
Beste forumleden, Onlangs hebben wij een keuken aangeschaft (bij een middelgrote keukenleverancier, geen webshop), waarin ook een kookplaat is opgenomen. De kookplaat is gekozen vanwege specifieke kenmerken die ons aanspreken. Nu de kookplaat geleverd is, blijkt dat het type ondertussen gewijzigd is, waarbij de wijzigingen bij ons niet in de smaak vallen. De verkoper geeft aan de kookplaat niet te willen terugnemen, ruilen kan wel: inruilen op een andere kookplaat levert een behoorlijke meerprijs op (waarde kookplaat was €240,-, andere kookplaat €290,- bij andere winkels, maar €180,- meerprijs omdat deze niet goedkoper aangeboden zou kunnen worden door onze leverancier, omdat zij deze plaat niet in hun assortiment hebben). Nu vragen wij ons af wat onze rechten in deze situatie zijn. Wie heeft ervaring met een soortgelijke zaak? Vriendelijke groet, Marco
Reactie door zoekster op 12-11-2013 16:33
U heeft recht op het geld voor de kookplaat terug nu het niet mogelijk is om de plaat die u heeft besteld te leveren. Een vervanger mag wel als u dat wilt, maar daar hoeft u dan niet voor bij te betalen. De verkoper had u overigens tijdig moeten waarschuwen voor de wijzigingen in de kenmerken van de kookplaat. Is de keukenleverancier aangesloten bij een geschillencommissie, (meestal dan ook bij het CBW) dan kunt u daar dit geschil voorleggen na eerst nog eens uw punt per aangetekende brief én mail, duidelijk te maken aan de leverancier, waarbij u hem verzoekt om een schriftelijke reactie binnen, bijv 14 dagen. €180,- meerprijs is gewoonweg absurd. Een andere (eigenlijk betere) optie is uw rechtsbijstand inschakelen, maar die moet u dan wel hebben afgesloten. Vreemd van zo'n keukenleverancier, dat hij zo moeilijk doet, u heeft immers een hele keuken bij hem afgenomen, een beetje klantvriendelijkheid kan er dan zeker niet meer af. Een vervelende geldwolf.
Reactie door pino123 op 12-11-2013 16:36
Het zou mij netjes lijken indien de keukenboer je hierover had geïnformeerd. Aangezien zij het type niet kunnen leveren wat op de bon staat dan: U levert een verkeerd of ondeugdelijk product Als u een verkeerd product levert, dan moet u kosteloos alsnog het juiste product leveren. Werkt het product niet, niet goed of is het beschadigd of niet compleet, dan moet u het gebrekkige exemplaar binnen een redelijke termijn repareren of vervangen. U mag de klant daarbij niet zomaar doorverwijzen naar de fabrikant. Kunt of wilt u niet repareren of vervangen? Dan kan de klant het aankoopbedrag terugvragen. Dit geldt ook voor afgeprijsde artikelen. Link Zij dienen dus: - Of het gevraagde product te leveren - Of geld terug te geven Kijk hun algemene voorwaarde bij de aankoop goed na, misschien staat hier er nog over iets vermeld.Link
Reactie door marco_ op 12-11-2013 16:45
Dank voor jullie reacties. Om het wat duidelijker te schetsen: De geleverde kookplaat is van het type dat is besteld, maar de uitvoering hiervan is gewijzigd. De onderplaat heeft hierbij een ander uiterlijk gekregen. Wij hadden juist voor dit (B-)merk gekozen omdat wij deze mooier vonden dan de uitvoering van een ander (A-)merk. Door de wijziging heeft het B-merk de zelfde onderplaat gekregen als degene die onder het A-merk zit. Het is dus niet zo dat er een compleet andere plaat geleverd is, omdat de type-aanduiding van de fabrikant gelijk is gebleven.
Reactie door zoekster op 12-11-2013 18:55
Eerlijk gezegd kan ik me geen voorstelling maken van wat er nu precies is veranderd. Andere kleur? Andere knoppen? Wat houdt die wijziging nu precies in?
Reactie door pino123 op 13-11-2013 07:57
De uiterlijke kenmerken voldoen dus niet meer aan wat er besteld is geworden begrijp ik. De type aanduiding van mijn auto is ook hetzelfde bij een andere kleur. Dit houdt niet in dat ik dan de auto moet accepteren, aangezien ik een andere kleur heb besteld. Dit gata hier ook op. De uiterlijke kenmerken zijn gewijzigd, dus of de juiste plaat, of geld terug.
Reactie door marco_ op 13-11-2013 10:13
Omdat plaatjes zoveel meer zeggen dan woorden: [IMG: http://i40.tinypic.com/i53cx0.jpg[/IMG: link: http://i40.tinypic.com/i53cx0.jpg
Reactie door tot15karakters op 13-11-2013 11:16
Omdat niet geleverd is wat besteld en U niet akkoord gaat met een vervanger mag je de officiële adviesprijs eraf halen en deze terug geven. Ook de montage kosten zijn voor hun rekening en elders kopen mag. De kans bestaat dat als je merk en type vermeld dat iemand nog een exemplaar weet die elders nog wel leverbaar is. Dus niet betalen of geld terug vragen. Ze hadden voor plaatsing dit moeten melden en vragen en nu is het hun fout.
Reactie door pieterwolters op 14-11-2013 09:11
Quote: marco_ schreef op woensdag 13 nov 2013, 10:13: Omdat plaatjes zoveel meer zeggen dan woorden: [IMG: http://i40.tinypic.com/i53cx0.jpg[/IMG: link: http://i40.tinypic.com/i53cx0.jpgeinde Quote Welke heb je nu gekregen? Dit zijn 2 verschillende merken, dus wat je eerder zegt dat het hetzelfde type is klopt dan niet lijkt me.
Reactie door pino123 op 14-11-2013 10:09
Quote: pieterwolters schreef op donderdag 14 nov 2013, 09:11: Quote: marco_ schreef op woensdag 13 nov 2013, 10:13: Omdat plaatjes zoveel meer zeggen dan woorden: [IMG: http://i40.tinypic.com/i53cx0.jpg[/IMG: link: http://i40.tinypic.com/i53cx0.jpgeinde Quote Welke heb je nu gekregen? Dit zijn 2 verschillende merken, dus wat je eerder zegt dat het hetzelfde type is klopt dan niet lijkt me.einde Quote Dat staat er niet, er staat: Wij hadden juist voor dit (B-)merk gekozen omdat wij deze mooier vonden dan de uitvoering van een ander (A-)merk.
Reactie door marco_ op 14-11-2013 10:45
Quote: pieterwolters schreef op donderdag 14 nov 2013, 09:11: Quote: marco_ schreef op woensdag 13 nov 2013, 10:13: Omdat plaatjes zoveel meer zeggen dan woorden: [IMG: http://i40.tinypic.com/i53cx0.jpg[/IMG: link: http://i40.tinypic.com/i53cx0.jpgeinde Quote Welke heb je nu gekregen? Dit zijn 2 verschillende merken, dus wat je eerder zegt dat het hetzelfde type is klopt dan niet lijkt me.einde Quote Wij hebben de linkse (Ignis) besteld, maar de uitvoering die we hebben ontvangen heeft de onderplaat die je op de afbeelding van de Whirlpool ziet. Ik zal je mijn eigen foto besparen: een zwarte glasplaat fotograferen is niet eenvoudig..
Reactie door marco_ op 14-11-2013 10:48
Om de vergelijking nog gemakkelijker te maken: de nieuwe uitvoering van de Ignis is, op de knoppen en het logo na, gelijk aan het plaatje van de Whirlpool.
Reactie door zoekster op 14-11-2013 13:40
Oké, er is een verschil, niet enorm, maar je hebt gekozen voor de linkeroptie en niet voor de rechter. Ik vind de linker, zo op het oog, overigens ook mooier. Hoe is dit gegaan? Heb je meteen bij het installeren van de kookplaat aangegeven dat de verkeerde werd geleverd. Is de kookplaat sowieso geïnstalleerd? Heb je het volledige bedrag al betaald? Is de leverancier aangesloten bij het CBW en dus bij de Geschillencommissie wonen? Om alvast een tipje van de sluier op te lichten, geld terug zien te krijgen is een stuk moeilijker, dan een bedrag van de totaalsom inhouden.
Reactie door marco_ op 14-11-2013 15:29
Quote: zoekster schreef op donderdag 14 nov 2013, 13:40: Oké, er is een verschil, niet enorm, maar je hebt gekozen voor de linkeroptie en niet voor de rechter. Ik vind de linker, zo op het oog, overigens ook mooier. Hoe is dit gegaan? Heb je meteen bij het installeren van de kookplaat aangegeven dat de verkeerde werd geleverd. Is de kookplaat sowieso geïnstalleerd? Heb je het volledige bedrag al betaald? Is de leverancier aangesloten bij het CBW en dus bij de Geschillencommissie wonen? Om alvast een tipje van de sluier op te lichten, geld terug zien te krijgen is een stuk moeilijker, dan een bedrag van de totaalsom inhouden.einde Quote - betaling moest zijn voldaan daags voor de levering. Wij hebben hier natuurlijk netjes aan voldaan. - de kookplaat is een dag later gekomen als nalevering. Wij waren op de hoogte gesteld dat de kookplaat er niet op tijd zou zijn, en er is ons zelfs een alternatief geboden. Dat alternatief ziet er uit als de kookplaat van Whirlpool. Wij zijn gaan kijken, en hebben aangegeven dat wij wilden wachten op de Ignis vanwege het uiterlijk dat ons meer aanspreekt. Zuur om bij het uitpakken dan te moeten constateren dat je geleverd krijgt waarvan je aangaf dat je dat niet mooi vind... - De leverancier is aangesloten bij het CBW, en de Geschillencommissie is een optie inderdaad. Natuurlijk willen we graag weten hoe we er voor staan voor we daar heen gaan in verband met te maken kosten.
Reactie door zoekster op 14-11-2013 16:41
Weet je dat die vooruitbetaling helemaal niet nodig was geweest? Wettelijk mogen verkopers maar 50% vooruitbetaling vragen, meer mogen ze niet afdwingen. Helaas. Dan zit je mooi in de val als consument, want je moet dat geld maar zien terug te krijgen als iets je niet zint. klik HIER voor de regels over vooruitbetaling en hoe daarmee wordt gesjoemeld. Ik vind dat je er na dit verhaal sterker voorstaat dan toen je de topic startte. Je hebt nl om uitstel gevraagd qua levering, daarmee heb je aangegeven, door een daad te stellen, dat je absoluut niet die andere uitvoering wilde. Dat is sterker dan klagen als de hele zaak al is geïnstalleerd. En ook dat de verkoper je bij zich riep voor een andere kookplaat, lijkt er op te duiden dat ze wel aanvoelden dat dit niet goed zou gaan. De geschillencommissie is wel een onzekere partij. Het is geen rechter die gewoon recht spreekt. Drie partijen gaan daar beslissen over de zaak. Omdat de kookplaat wel aardig lijkt op de gewenste, weet ik niet hoe dit zal uitpakken. Wat ik nu zou doen is eerst maar eens een aangetekende brief naar de keukenboer sturen waarbij je stelt dat hij de afspraken niet is nagekomen. Stel dat je óf kosteloos een vervanger krijgt die wel aan je wensen voldoet, of dat de koopovereenkomst wat betreft de kookplaat wordt ontbonden. In het laatste geval gaat de kookplaat terug naar de verkoper (ik neem aan dat deze ongebruikt is) en jij krijgt dan je geld terug. Vermeld datum koopovereenkomt, de beslissing om niet akkoord te gaan met degene die verkoper je ineens aanbood en dat je expres hebt gewacht op de juiste Ignis met de juiste plaat. Dat bij levering dit niet degene bleek te zijn die jullie van te voren hadden afgesproken. Wees daar uitvoerig over. Verzoek om een schriftelijke reactie binnen 14 dagen. Maak er een nette brief van, zonder emoties, maar strak met een duidelijke eis. Doe het tevens per mail, maar beslist per aangetekende brief. De verkoper begrijpt dan wel dat het je menens is. Dan maar eens zien waar ze mee komen. Dan heb je meteen de argumenten die ze hanteren om je niet tegemoet te komen.Je weet dan hoe ze zich bij de GC gaan verdedigen. Het is beter van te voren de argumenten van de tegenpartij te weten, dan er op een zitting door te worden verrast. Wat je tevens zou kunnen doen is met de foto's, die je hier hebt laten zien, naar het juridisch loket gaan, klik HIER voor de adressen en vragen hoe zij je kansen inschatten. Het zou dan mooi zijn als je al een reactie hebt van de keukenboer. Maar laat je niet aan het lijntje houden. Als ze niet op tijd reageren moet je zelf een beslissing nemen wat te doen. Het juridisch loket doet tegenwoordig niets anders dan naar geschillencommissies doorverwijzen, dus dan mag je hopen dat zij er kaas van hebben gegeten en een redelijke inschatting kunnen maken wat je boven het hoofd hangt. Houd er wel rekening mee dat je binnen 3 maanden nadat je het geschil hebt gemeld, dus eigenlijk vanaf dag dat je meldde dat je het niet eens was met deze Ignis, je klacht moet hebben voorgelegd bij de GC. Is Ignis dan een minder merk dan Whirlpool? Volgens mij staat Whrilpool absoluut niet bekend als een A merk.HIERHIER
Reactie door marco_ op 14-11-2013 16:52
Beste Zoekster, Dank je voor je uitvoerige reactie. Ondanks dat ik me hierdoor wel enigszins gesterkt voel neig ik er toch naar om zelf bij een derde partij een andere kookplaat aan te schaffen. Na 3 maanden verbouwen heb ik wel zin om na het werk weer eens de keuken in te duiken om een lekker potje te koken. Wat we dan met de Ignis doen zien we dan wel weer: hetzij terug naar de verkoper of een liefhebber vinden op Marktplaats. Maar goed, ik zal eerst thuis eens gaan overleggen. Groet, Marco

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!