Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Wet Van Dam - telefonisch opzeggen

Geplaatst door: nemop op: 06-11-2011 11:08
Onder de Wet Van Dam (per 1 dec 2011) mag je altijd opzeggen via dezelfde weg als waarlangs je je abonnement bent aangegaan. Als je dus telefonisch een abonnement afsloot, moet je dat ook langs die weg kunnen opzeggen. Een bedrijf mag niet eisen dat je schriftelijk opzegt, en mag je opzegging niet weigeren te accepteren als je via de telefoon opzegt. Probleem is alleen dat je wel moet kunnen bewijzen dat je telefoontje is ontvangen en dat is vaak lastig. Een aangetekende brief versturen wordt daarom vaak als de veiligste manier van opzeggen gezien. Bij telefonisch opzeggen is dat geen probleem als je je gesprek via bijvoorbeeld Nemop opneemt. De opname van het gesprek (die je in je mailbox ontvangt) is het bewijs van je opzegging en een md-5 cheksum (Nemop verzorgt die bij de opname) bewijst dat je niet met je opname geknoeid hebt. Bijkomend voordeel is dat de kosten van een telefoongesprek opnemen vele malen lager zijn dan die van een aangetekende brief. Wie heeft er ervaring met telefonisch zijn of haar abonnement opzeggen?
Reactie door diumenge op 06-11-2011 11:14
** SPAM **
Reactie door tdehond op 06-11-2011 11:41
Volgens de Wet van Murphy lijkt mij dat een onnodig dure optie. Aan het begin van de maand opzeggen met het verzoek om binnen uiterlijk 14 dagen de opzegging schriftelijk te bevestigen. Is deze brief dan niet binnen, dan opzegging schriftelijk aangetekend herhalen. Kopie brief + verzendbewijs goed bewaren. Dan is alsnog op tijd rechtsgeldig aantoonbaar opgezegd.
Reactie door nemop op 06-11-2011 17:03
Quote: tdehond schreef op zondag 6 nov 2011, 11:41: Volgens de Wet van Murphy lijkt mij dat een onnodig dure optie. einde Quote Niet helemaal met je eens. Stel het telefoonnummer waar je kan opzeggen is een vaste lijn en stel je hebt 3 minuten nodig voor een opzeggesprek. Dan kost je dat voor de opname nog geen 60 cent. Kan je opzeggen via een 0800-nummer dan is het nog iets goedkoper. Een postzegel kost 46 cent, en dan moet je de brief nog schrijven en printen. Alsnog aangetekend versturen als je geen bevestiging ontvangt kost nog eens 7 euro. Waar het bij de Wet Van Dam om gaat is dat als je telefonisch een abonnement afsloot, je dat ook langs die weg kan opzeggen. Maar degene die opzegt moet kunnen bewijzen dat er inderdaad telefonisch is opgezegd. Dat kan in mijn optiek alleen als je van dat gesprek een opname hebt gemaakt. Ik heb zoiets een keer meegemaakt en dan kan je hoog en laag springen, maar als de andere partij volhoudt je telefoontje niet te hebben ontvangen delf je het onderspit.
Reactie door tdehond op 06-11-2011 18:07
Quote: nemop schreef op zondag 6 nov 2011, 17:03: Quote: tdehond schreef op zondag 6 nov 2011, 11:41: Volgens de Wet van Murphy lijkt mij dat een onnodig dure optie. einde Quote Niet helemaal met je eens. Stel het telefoonnummer waar je kan opzeggen is een vaste lijn en stel je hebt 3 minuten nodig voor een opzeggesprek. Dan kost je dat voor de opname nog geen 60 cent. Kan je opzeggen via een 0800-nummer dan is het nog iets goedkoper. Een postzegel kost 46 cent, en dan moet je de brief nog schrijven en printen. Alsnog aangetekend versturen als je geen bevestiging ontvangt kost nog eens 7 euro. Waar het bij de Wet Van Dam om gaat is dat als je telefonisch een abonnement afsloot, je dat ook langs die weg kan opzeggen. Maar degene die opzegt moet kunnen bewijzen dat er inderdaad telefonisch is opgezegd. Dat kan in mijn optiek alleen als je van dat gesprek een opname hebt gemaakt. Ik heb zoiets een keer meegemaakt en dan kan je hoog en laag springen, maar als de andere partij volhoudt je telefoontje niet te hebben ontvangen delf je het onderspit.einde Quote Ik heb meegemaakt dat ik gesprek niet mocht opnemen. Nee, geef mij maar een aangetekende brief als bedrijf niet binnen 14 dagen een schriftelijke bevestiging einde overeenkomst stuurt. Kost wat, maar dan heb je rechtsgeldig aantoonbaar bewijs van opzeggen.
Reactie door nemop op 06-11-2011 20:50
Quote: tdehond schreef op zondag 6 nov 2011, 18:07: Ik heb meegemaakt dat ik gesprek niet mocht opnemen. einde Quote Dat begrijp ik niet. Van wie mocht dat niet? Als je zelf deelnemer bent aan een gesprek, mag je dat opnemen, en hoef je ook niet van tevoren te zeggen dat je het opneemt. Je mag de opname echter niet zomaar openbaar maken. Als je geen deelnemer bent aan een gesprek, en je zou dat opnemen, is er sprake van afluisteren, en dat is strafbaar.
Reactie door tdehond op 07-11-2011 09:23
Quote: nemop schreef op zondag 6 nov 2011, 20:50: Quote: tdehond schreef op zondag 6 nov 2011, 18:07: Ik heb meegemaakt dat ik gesprek niet mocht opnemen. einde Quote Dat begrijp ik niet. Van wie mocht dat niet? Als je zelf deelnemer bent aan een gesprek, mag je dat opnemen, en hoef je ook niet van tevoren te zeggen dat je het opneemt. Je mag de opname echter niet zomaar openbaar maken. Als je geen deelnemer bent aan een gesprek, en je zou dat opnemen, is er sprake van afluisteren, en dat is strafbaar.einde Quote Destijds door de supervisor van de "klantenservice" van een provider. Vervolgens ben ik 9 maanden gestalkt door dit bedrijf omdat de opzegging per migratiedatum van mijn oude provider naar dit bedrijf dermate knullig verwerkt was dat ik onder een nieuwe gebruikersnaam: "Removed dollartekens enz" een nieuw leven begonnen was. Uiteindelijk is dankzij moederbedrijf het probleem opgelost zonder vergoeding van de kosten van 2 onbeantwoorde aangetekende brieven, die ik n.a.v. dit schijnbaar onoplosbare probleem had verzonden. Nee, als mijn opzegging niet beantwoord wordt met een bevestiging, dan stuur ik een aangetekende brief, bewaar copie brief + verzendbewijs. Vervolgens stap ik naar de geschillencommissie telecommunicatie als er toch een probleem rond einddatum overeenkomst ontstaat.
Reactie door naitsoezn op 07-11-2011 09:41
tdehond gaat een beetje voorbij aan het punt: tuurlijk heb je met een aangetekende brief een bewijs in handen waar de tegenpartij niet omheen kan. Maar het punt is, dat je moet kunnen opzeggen via de telefoon, terwijl dit minder makkelijk te bewijzen is. Daarom vind ik (ondanks dat dit natuurlijk SPAM is van hier tot tokyo) het een goede tip om opzeggingsgesprekken op te nemen. Wat mij betreft mag het productnaam hier dan ook weg, en kan dit topic zo verhuist worden naar het TIP-gedeelte op deze site (iemand die graag telefoongesprekken wil opnemen kan via Google zo een aantal aanbieders vinden, gok ik).
Reactie door tdehond op 07-11-2011 12:07
Quote: naitsoezn schreef op maandag 7 nov 2011, 09:41: tdehond gaat een beetje voorbij aan het punt: tuurlijk heb je met een aangetekende brief een bewijs in handen waar de tegenpartij niet omheen kan. Maar het punt is, dat je moet kunnen opzeggen via de telefoon, terwijl dit minder makkelijk te bewijzen is. einde Quote Natuurlijk zou je telefonisch moeten kunnen opzeggen. Je kunt dat ook zelf opnemen zonder gebruik te maken van een of andere toko op internet. Ook dat zou m.i. bij een integer werkend bedrijf niet nodig hoeven te zijn. De realiteit is echter dat de klant gen..... wordt door sommige bedrijven, zelfs als er een aangetekende brief verstuurd is zoals bij Leesland het geval is. Ik heb deze maand bij 2 verenigingen mijn lidmaatschap beëindigd wat keurig bevestigd is. Zo hoort het. ( e-mails gestuurd).
Reactie door naitsoezn op 07-11-2011 12:14
Quote: tdehond schreef op maandag 7 nov 2011, 12:07: Je kunt dat ook zelf opnemen zonder gebruik te maken van een of andere toko op internet. einde Quote Tuurlijk, dat probeerde ik ook te zeggen. Niet iedereen zal hieraan denken en / of zal weten hoe dit moet, dus vandaar dat ik het een goede tip vind.
Reactie door nemop op 07-11-2011 18:25
Quote: naitsoezn schreef op maandag 7 nov 2011, 09:41: Wat mij betreft mag het productnaam hier dan ook weg, en kan dit topic zo verhuist worden naar het TIP-gedeelte op deze site (iemand die graag telefoongesprekken wil opnemen kan via Google zo een aantal aanbieders vinden, gok ik).einde Quote Geen enkel bezwaar. Het gaat mij om telefoongesprek opnemen als zodanig, dus productnaam kan weg. Is het een idee dat jij dit onder tips zet, zodat alle schijn van 'spam' voorkomen wordt?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!