Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

wel of geen coulance bieden

Geplaatst door: romanoroy op: 27-11-2015 15:48
Onlangs ben ik bekeurd voor zwartrijden met de IC-direct van de NS. Ik heb toen 49 euro 80 moeten betalen. 15 euro 80 daarvan is voor het te reizen traject. Normaal gesproken komt daar nog een bekeuring van 10 euro boven op voor het niet betalen van toeslag maar aangezien ik die wel had betaald hoefde ik die niet te betalen. Zelf begrijp ik wel dat ik niet ben ingecheckt en dus een bekeuring moet betalen, maar wie betaalt nou weer een toeslag als hij of zij de intentie heeft om zwart te rijden. Ik vind mijn geval anders dan de honderden gevallen waarin mensen weg proberen te rennen voor conducteurs. Toch heb ik dezelfde boete moeten betalen als iemand die een conducteur eerst door de hele trein heeft laten rennen, hem vervolgens nog heeft uitgescholden en ,uiteindelijk omdat er niks anders meer op zat, toch maar heeft betaald. Naar aanleiding hiervan heb ik de NS meerdere malen benaderd en gevraagd wat ik het beste kon doen. De NS is daar blijkbaar heel erg makkelijk mee en reageerde dat ik maar een brief moest sturen of een klacht achter moest laten op het forum. van de gestuurde brief heb ik nooit meer iets vernomen en ik heb net nog maar even een bericht achter gelaten op het forum. Graag hoor ik jullie mening hierover en eventuele berichten over de benadering van de NS naar klanten toe,
Reactie door carola.83 op 27-11-2015 16:58
Mijn mening? De OV regels zijn duidelijk: je moet inchecken en je moet uitchecken. Niet ingecheckt = boete. Je kan van NS niet verwachten dat ze een rechercheur in dienst gaan nemen om te achterhalen wie er een leuke smoes verzint of de waarheid vertelt.
Reactie door mein33 op 27-11-2015 17:33
Quote: romanoroy schreef op vrijdag 27 nov 2015, 15:48: . Zelf begrijp ik wel dat ik niet ben ingecheckt en dus een bekeuring moet betalen, maar wie betaalt nou weer een toeslag als hij of zij de intentie heeft om zwart te rijden. Ik vind mijn geval anders dan de honderden gevallen waarin mensen weg proberen te rennen voor conducteurs. Toch heb ik dezelfde boete moeten betalen als iemand die een conducteur eerst door de hele trein heeft laten rennen, hem vervolgens nog heeft uitgescholden en ,uiteindelijk omdat er niks anders meer op zat, toch maar heeft betaald. einde Quote U kunt Staatssecretaris Dijksma verzoeken om voor "zwartrijders" die tijdens het "zwartrijden"worden betrapt een "korting" te geven op het boete bedrag dat "zwartrijders" moeten betalen als ze de verbaliserende NS medewerker niet schoppen, slaan en/of uitschelden en/of hem/haar niet door de hele trein laten rennen om de "zwartrijder" te kunnen verbaliseren. Wie heeft er nou niet betaald voor de betreffende treinreis ? Wie heeft "willens en wetens" de spelregels daaromtrent overtreden ? Wie moet er vervolgens op de blaren zitten omdat hij/zij de billetjes heeft verbrand ? Wie moet gewoon, zonder te morren, z'n boete betalen omdat hij/zij is betrapt als "zwartrijder" ? Wie moet er niet gaan klagen over NS klantenservice omdat NS op zo'n onvolwassen vraag niet reageert ? Omdat "zwartrijden" hetzelfde is als "stelen" van de maatschappij (en dat zijn wij met z'n allen) is het antwoord op deze vragen is simpel te geven, nl. Romanoroy.
Reactie door mahadma op 27-11-2015 17:50
Waarom coulance? U rijdt zwart, wil dus niet betalen voor OV wat anderen wel doen. Gewoon betalen!
Reactie door romanoroy op 28-11-2015 09:11
Ik denk dat jullie een detail over het hoofd hebben gezien. Het is namelijk zo dat ik mijn NS toeslag wel heb betaald voor de IC-direct. Ik heb nog nooit van een zwartrijder gehoord die zijn toeslag betaald. Dat mijn toeslag was betaald, was ook gewoon zichtbaar voor de betreffende conducteur. In mijn ogen lijkt dit meer op een vergissing dan op een overtreding. Ook kunnen zij zien dat mijn reisgeschiedenis bestaat uit zo'n 100 retourtjes op hetzelfde traject, altijd netjes in- en uitgecheckt. Dan vind ik dit gewoon een geval dat niet in t zelfde rijtje past als zwartrijders.
Reactie door diumenge op 28-11-2015 09:50
Naar mijn mening zou de NS, als uw verhaal juist is, zeker een bepaalde coulance moeten tonen in dit geval. Niet de conducteur ter plekke, maar wel later n.a.v. uw brief. Wanneer heeft u die brief verzonden?
Reactie door romanoroy op 28-11-2015 15:42
Diumenge, mijn verhaal is juist en voor de NS is alles wat ik zeg feitelijk controleerbaar. Ik heb de brief verzonden op 5 oktober en ik heb daarin een emailadres en een telefoonnummer achtergelaten.
Reactie door edrick3 op 28-11-2015 15:55
Zou dan nog eens rappelleren. Naar mijn idee kun je terecht een beroep op coulance doen, al hoeven ze daar natuurlijk niet in mee te gaan. Maar ze kunnen minstens een reactie geven!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!