Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Wehkamp haat autistisch kind

Geplaatst door: hcallahan op: 24-10-2014 11:12
Op 8 augustus 2014 nemen wij contact op met Wehkamp in verband met een defect aan het tablet (Nexus 7 -2013) De tablet hebben wij zo’n acht maanden eerder aangeschaft voor onze autistische zoon. We spraken af dat hij niet alleen games speelt, maar dat het tablet helpt in de ondersteuning om structuur te geven aan wat hij in zijn leven belangrijk vindt. De audio-uitgang waar een koptelefoon kan worden aangesloten geeft slechts aan een oor het geluid door. Door zijn aandoening dacht zoonlief dat dit zo hoorde. Wij kwamen hier pas veel later achter toen wij het tablet zelf een keer hadden gebruikt. De garantietermijn was nog niet verlopen. Direct opgestuurd naar Wehkamp die de ontvangst per email –zelfs met twee foto’s- na enkele dagen bevestigde. Twee maanden later: 8 oktober 2014. We hebben ten minste zeven keer (€1 per gesprek) telefonisch contact gezocht, waarna ons telkens weer werd verzekerd dat wij over deze casus teruggebeld zouden worden. Is tot op de dag van vandaag niet gebeurd. Zoonlief raakte in paniek. Ik begreep dat hij op de Nexus zijn favoriete Minecraft heeft gebruikt om allerlei virtuele, grote bouwprojecten te maken. Hij had veel mooie dingen geproduceerd. Hij is hier goed in. Het gaf hem voldoening om iets anders aan zijn hoofd te hebben dan de niet aflatende choas... De Nexus heeft geen externe opslag dus alles, inclusief zijn bouwprojecten, bleef achter op de harde schijf van de Nexus, toen deze voor reparatie van de audio-uitgang bij Wehkamp werd aangeboden. Veertien dagen geleden belde iemand van de afdeling financien van Wehkamp met de mededeling, dat het aankoopbedrag voor de tablet op onze betaalrekening zou worden teruggestort. Op onze vraag wat er dan aan de hand was kon de man geen antwoord geven. Als wij dan later die dag voor de zoveelste keer zelf met Wehkamp bellen horen wij tot onze verbazing dat het tablet vernietigd is. Over het teruggestorte aankoopbedrag wist Wehkamp te melden dat dit allang was gebeurd… Wij hebben geen Nexus 7 2013 tablet meer en de architectuur die onze zoon op dit tablet heeft gebouwd is eveneens vernietigd. Het geld is niet teruggestort. Wij hebben nu helemaal niets meer. Wehkamp blijft onbereikbaar en zwijgt in alle talen. Onze zoon is ontroostbaar; Wehkamp blijft doof en blind voor hetgeen bij hem is aangericht. (Update: geld is dd. 22 oktober 2014 eindelijk teruggestort, maar Wehkamp blijft ongevoelig voor de vernietiging van al het werk dat voor een autistisch kind zo ongelofelijk belangrijk is.) Wehkamp -vooraf geïnformeerd over de achtergrond van onze zoon- heeft niet het fatsoen kunnen opbrengen om eerst een klant te informeren over het voornemen om een product te vernietigen. Wij hebben alles gedaan om met Wehkamp in contact te komen; zonder succes. Wehkamp heeft met deze handelswijze zichzelf ernstig in diskrediet gebracht. Wij zijn dankbaar met tips over hoe Wehkamp mogelijk aansprakelijk kan worden gesteld voor de materiële- en immateriële schade die is ontstaan, door het vernietigen van een Nexus 7 2013 tablet, dat voor reparatie van de jackplug output was aangeboden.
Reactie door zoekster op 24-10-2014 11:58
U doet het goed, op dit forum komt de webcare van Wehkamp langs en die lost het wel op. Al had u uw vraag beter bij het vraag&antwoord rubriek kunnen stellen want dan gaat het vaak nog sneller. Ik denk niet dat Wehkamp autistische kinderen haat. Dat is een beetje emotioneel gedrag van uw zijde. Bij zo'n groot bedrijf gaat dat soort informatie over een klant vaak verloren.
Reactie door mahadma op 24-10-2014 12:01
In geval van belangrijke (al of niet persoonlijke) software, dient u altijd zelf voor een back-up te zorgen, zeker in uw situatie. Ze zullen u nooit meer als het betaalde retourneren. Ik ga er van uit dat bedrag inmiddels ontvangen heeft. U zult verder geen schadeclaim op de leverancier kunnen zetten. Daarnaast vind ik (persoonlijk) de topictitel wel te "heavy".
Reactie door zoekster op 24-10-2014 12:19
O ik had de informatie dat Wehkamp inmiddels heeft terugbetaald gemist. Ben ondertussen druk met andere dingen. Ja, meer kunt u niet verwachten dan het teruggestorte bedrag. De overeenkomst is in feite ontbonden. Daarbij krijgt u uw geld terug en Wehkamp het product.
Reactie door pino123 op 24-10-2014 14:36
Naast even deze gehele discussie... Over welke immateriële schade hebben wij het dan? De landjes die zijn gebouwd door uw zoon? Ik begrijp dat het heel vervelend is, zeker als uw zoon autistisch is, maar........ Hoe we het ook wenden of keren, niet alles heeft het lange leven en ook uw zoon, ook al is hij autistisch komt met deze dingen in aanraking, maar om daar nu meteen immateriële schade voor te gaan eisen, vind ik veel te ver gaan. Het bedrag van aanschaf is teruggestort, ook kunt u nogmaals het programma installeren. Daarnaast is de tablet stuk.... Op welke wijze had u de landjes die gemaakt zijn willen overzetten naar de nieuwe tablet? Verder wordt er in documentatie aangegeven dat u zelf een backup dient te maken van de bestanden. Dus als uw zoon op iemand boos had moeten zijn, dan bent u dat.
Reactie door tijger1 op 24-10-2014 17:28
Vervelend dat hij zijn spelletje kwijt is, maar op een nieuwe tablet kan hij ze zo maken. Blijkbaar volgt u ook niet echt wat hij op dat ding doet. Is wel aan te raden. Zwaar overdreven om zo dramatisch te doen en van "haten" te spreken. Lijkt me ook niet bevorderlijk voor uw zoon, uw opstelling. Maak in het vervolg regelmatig een backup, zodat als er wat met de volgende is, er geen probleem is met de data.
Reactie door joentje1978 op 24-10-2014 21:06
Begrijp dat het vervelend is voor je zoon maar als je een apparaat met opslagmedia ter reparatie aanbied dan moet je er altijd rekening mee houden dat er iets met het apparaat kan gebeuren waardoor je alles kwijt bent. Tablet kan defect raken, zoek raken tijdens verzending, transportschade krijgen waardoor apparaat niet meer bruikbaar is, omgeruild worden voor een ander exemplaar omdat deze niet meer gerepareerd kan worden of er geen onderdelen voor te krijgen zijn of om dezelfde reden kan het aankoopbedrag teruggestort worden. Veel apparatuur wordt vandaag de dag niet meer gerepareerd, repareren is gewoon te duur. De tablet van je zoon heeft een USB-poort, ging gewoon nog aan en de data was dus gewoon toegankelijk dus had je de belangrijke bestanden voor de zekerheid veilig kunnen stellen. Ook als je tablet het gewoon prima doet zou je af en toe een backup moeten maken zodat je in geval van problemen niet alles kwijt bent.
Reactie door 1953 op 25-10-2014 03:35
U stelde een vraag in het forum discussies, de vraag dient eigenlijk in 'Vraag & beantwoord' te worden geplaatst voor meer respons.
Reactie door 1953 op 25-10-2014 03:37
Quote: mahadma schreef op vrijdag 24 okt 2014, 12:01: In geval van belangrijke (al of niet persoonlijke) software, dient u altijd zelf voor een back-up te zorgen, zeker in uw situatie. Ze zullen u nooit meer als het betaalde retourneren. Ik ga er van uit dat bedrag inmiddels ontvangen heeft. U zult verder geen schadeclaim op de leverancier kunnen zetten. Daarnaast vind ik (persoonlijk) de topictitel wel te "heavy".einde Quote Een back-up van een tablet maken?!
Reactie door Wehkamp_Webcare op 25-10-2014 08:12
Goedemorgen, Graag wil ik even kijken of we nog wat kunnen betekenen. Zou je mij daarvoor je klantnummer of postcode en huisnummer willen sturen via socialmedia@wehkamp.nl? Alvast bedankt en voor nu een fijn weekend. Met vriendelijke groet, webcareteam wehkamp.nl
Reactie door sjoppie op 25-10-2014 09:42
Quote: 1953 schreef op zaterdag 25 okt 2014, 03:37: Een back-up van een tablet maken?!einde Quote Als een tablet een USB-poort heeft moet dat toch kunnen?
Reactie door alfatrion op 25-10-2014 10:08
Een immateriële schadevergoeding zit er niet in. Wel kom alle materiële schade voor vergoeding in aanmerking. Wehkamp heeft onzorgvuldig en daarmee onrechtmatig gehandeld. Zij mogen uw eigendom niet vernietigen zonder uw toestemming. En ik maak op dat ze u ook niet gewaarschuwd hebben dat dit zou kunnen gebeuren bij een reparatie. Deze onrechtmatige daad kunnen ze niet verschonen door (ten onrechte) te stellen dat u maar een backup had moeten maken. Ik vraag me alleen wel welke schade u objectief gezien heeft. Er zijn gevallen bekent waarbij het ene bedrijf de uren van het andere bedrijf moest vergoeden. Maar de uren van een consument kosten niets. Als u het slim had gespeeld dat had u aanspraak kunnen maken op de wettelijke incassokosten, omdat ze wel erg lang hebben gewacht met de terugbetaling. Maar u heeft vast geen ingebrekestelling verstuurd en daarna ook geen incassohandeling verricht. Ik kan me voorstellen dat u het op prijs zou stellen als Wehkamp een excuus zou maken voor de gang van zaken en een gebaar zouden maken om het leed wat te verzachten.
Reactie door diumenge op 25-10-2014 10:59
Quote: 1953 schreef op zaterdag 25 okt 2014, 03:37: Een back-up van een tablet maken?!einde Quote Ja, een back-up maken. Niets vreemds aan hoor. ___ @hcallahan, "Wehkamp haat autistisch kind", wat een overdreven titel. De meeste klanten zouden blij zijn met deze oplossing. Volledige bedrag terug na 8 maanden gebruik. Ik heb niet veel op met bedrijven al Wehkamp, maar ze zullen uw autistische zoon vast niet haten. Koop van het geld een nieuwe, moderne tablet en installeer Minecraft weer. Is het trouwens niet zo dat de projecten ergens op de servers van Mojang worden opgeslagen? Misschien kan uw zoon na inloggen zo weer verders spelen.
Reactie door joentje1978 op 25-10-2014 13:42
Natuurlijk kan je een backup van een tablet maken. Als je deze met het bijgeleverde USB-kabeltje aan een PC of laptop koppelt wordt dit gewoon als opslagmedia gezien en kan je de belangrijke bestanden/mappen naar je PC of laptop kopieren. En anders zijn er via internet ook nog wel andere mogelijkheden. Een tablet kan verbinding maken met het internet dus je kunt ook bestanden naar een ander emailadres mailen of ergens uploaden. Is wel iets meer werk maar het kan wel.
Reactie door hcallahan op 26-10-2014 09:32
Quote: alfatrion schreef op zaterdag 25 okt 2014, 10:08: Een immateriële schadevergoeding zit er niet in. Wel kom alle materiële schade voor vergoeding in aanmerking. Wehkamp heeft onzorgvuldig en daarmee onrechtmatig gehandeld. Zij mogen uw eigendom niet vernietigen zonder uw toestemming. En ik maak op dat ze u ook niet gewaarschuwd hebben dat dit zou kunnen gebeuren bij een reparatie. Deze onrechtmatige daad kunnen ze niet verschonen door (ten onrechte) te stellen dat u maar een backup had moeten maken. Ik vraag me alleen wel welke schade u objectief gezien heeft. Er zijn gevallen bekent waarbij het ene bedrijf de uren van het andere bedrijf moest vergoeden. Maar de uren van een consument kosten niets. Als u het slim had gespeeld dat had u aanspraak kunnen maken op de wettelijke incassokosten, omdat ze wel erg lang hebben gewacht met de terugbetaling. Maar u heeft vast geen ingebrekestelling verstuurd en daarna ook geen incassohandeling verricht. Ik kan me voorstellen dat u het op prijs zou stellen als Wehkamp een excuus zou maken voor de gang van zaken en een gebaar zouden maken om het leed wat te verzachten.einde Quote
Reactie door hcallahan op 26-10-2014 09:51
Uit de meeste reacties blijkt dat men zich stoort aan de emotie, het onderliggend verhaal. Laten we dit weg dan komt de inhoud dichtbij hetgeen door u is beschreven. Wij hebben alles gedaan om met dit bedrijf in contact te komen met als oogmerk het veilig stellen van de data. Die hebben wij zelf niet van het tablet kunnen halen. Er was een mini usb poort voor de voeding, niet voor het overzetten van data. De teneur van de meeste andere reacties komt neer op:"Je hebt je geld en nou verder niet zeuren". In het algemeen: wij zijn niet uit op onrechtmatig -wederrechtelijk- verkregen voordeel. Aan uw conclusie valt naar onze mening in elk geval niet te tornen: "Wehkamp heeft onzorgvuldig en daarmee onrechtmatig gehandeld. Zij mogen uw eigendom niet vernietigen zonder uw toestemming. En ik maak op dat ze u ook niet gewaarschuwd hebben dat dit zou kunnen gebeuren bij een reparatie." Wij zullen in elk geval de oproep door de webcare van Wehkamp beantwoorden en hopelijk vernemen waarom Wehkamp nu ineens wel contact met ons wil. We zullen naar aanleiding hiervan nog terugkoppelen. Met oprecht dank voor uw bijdrage! Quote: alfatrion schreef op zaterdag 25 okt 2014, 10:08: Een immateriële schadevergoeding zit er niet in. Wel kom alle materiële schade voor vergoeding in aanmerking. Wehkamp heeft onzorgvuldig en daarmee onrechtmatig gehandeld. Zij mogen uw eigendom niet vernietigen zonder uw toestemming. En ik maak op dat ze u ook niet gewaarschuwd hebben dat dit zou kunnen gebeuren bij een reparatie. Deze onrechtmatige daad kunnen ze niet verschonen door (ten onrechte) te stellen dat u maar een backup had moeten maken. Ik vraag me alleen wel welke schade u objectief gezien heeft. Er zijn gevallen bekent waarbij het ene bedrijf de uren van het andere bedrijf moest vergoeden. Maar de uren van een consument kosten niets. Als u het slim had gespeeld dat had u aanspraak kunnen maken op de wettelijke incassokosten, omdat ze wel erg lang hebben gewacht met de terugbetaling. Maar u heeft vast geen ingebrekestelling verstuurd en daarna ook geen incassohandeling verricht. Ik kan me voorstellen dat u het op prijs zou stellen als Wehkamp een excuus zou maken voor de gang van zaken en een gebaar zouden maken om het leed wat te verzachten.einde Quote
Reactie door diumenge op 26-10-2014 13:03
Tip voor de volgende keer. Ga naar een speciaalzaak, betaal je misschien iets meer en heb je niet met een onpersoonlijk bedrijf als Wehkamp te maken. Als er iets met de tablet is, dan is een speciaalzaak veel beter in staat te helpen. Ze hadden u ook kunnen vertellen dat die mini USB aansluiting ook gebruikt worden om op een computer aan te sluiten en dus om gegevens te back-uppen.
Reactie door carola.83 op 15-07-2015 20:14
Hoe komt dit topic nou weer bij 'recente' discussies terecht? Vreemd.
Reactie door sjoppie op 15-07-2015 20:33
Quote: carola.83 schreef op woensdag 15 jul 2015, 20:14: Hoe komt dit topic nou weer bij 'recente' discussies terecht? Vreemd.einde Quote Er was vanochtend een reactie die om de een of andere reden is weggehaald,
Reactie door tijger1 op 15-07-2015 20:39
Er was een negatieve reactie inzake de opvoeding van een autistisch kind.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor