Wat vinden jullie van Ferm?
Geplaatst door: mvdl79 op: 03-08-2012 13:22
Ik heb op 31 juli een Zaagtafel besteld van Ferm, namelijk de Ferm TSM1031. Normaal gesproken ben ik zeer voorzichtig met merken zoals Ferm, Skill en soortgelijke merken. Vaak merkt men toch wel dat de kwaliteit (en handleidingen) veel te wensen over laat.
Echter omdat ik de zaagtafel niet vaak zou gebruiken (ik ben slechts een 'sporadische' klusser), leek mij dit het risico wel waard. Daarnaast adverteert Ferm vol trots over 3 jaar garantie en dergelijke!
Ook gezien het feit dat soortgelijke tafelzagen van gerenomeerde A-merken zoals Bosch, Makita en Metabo, minimaal al snel 2 á 3 keer zo duur zijn, was de keus toch wel snel gemaakt. En men mag toch wel vandaag de dag verwachten dat de kwaliteit, ook in deze prijsklasse, wel redelijk mag zijn toch? Immers kost de tafelzaag nog altijd bijna 200 Euro! Welke toch een aardig bedrag is voor een sporadische klussen.
In ieder geval kreeg ik afgelopen woensdag de Ferm TSM1031 tafelzaag afgeleverd op mijn werk. s'Avonds bij thuiskomst snel de doos open gemaakt en naar de handleiding gezocht. Helaas... Die zat er niet bij. Wel 2 andere boekjes, waarvan één over garantie. Het andere boekje ging volgens mij over veiligheidsvoorschriften. Toen maar de QR code, aan de zijkant van de doos, ingescand en deze bracht mij naar de desbetreffende tafelzaag van Ferm (TSM1031).
Hier stond ook de handleiding in PDF formaat. Wat mij al meteen opviel was dat de handleiding alles behalve duidelijk was. Aangezien ik thuis geen printer heb, besloot ik om de tafelzaag de volgende dag de handleiding te printen op mijn werk, om deze dan s'avonds mee te nemen.
Na het eten ging ik vol met goede moed de tafelzaag in elkaar zetten, echter klopt de handleiding van geen kanten, behalve het feit dat de afbeeldingen totaal niet corresponderen met het model tafelzaag (TSM1031) van Ferm, staan er gewoonweg een aantal dingen niet in vermeld. Daarnaast is de handleiding zeer, zeer onduidelijk en worden een aantal belangrijke zaken niet behandeld, zoals het plaatsen van de steunen (anti-kantel steunen?) aan de onderkant van de poten.
Nadat ik het onderstel bevestigd had bleek dus dat de poten verkeerd om zaten. Hierdoor zouden de anti-kantel steunen aan de voorzijde zitten, in plaats van aan de achterkant. Dikke zucht dus.
Vervolgens het onderstel weer uit elkaar gehaald en weer helemaal opnieuw in elkaar gezet.
Toen waren de 3 tafelverlengingen aan de beurt. Nadat ik ze uit het beschermpapier haalde, zag ik tot mijn schrik dat alle 3 de tafelverleningen op diverse plekken beschadigd en / of verbogen waren!
Montage werd hierdoor wel zwaar bemoeilijkt. Uiteindelijk met een tang en rubberen hamer het één en ander kunnen "herstellen" (voor zover mogelijk was).
Nadat de 3 tafelverlengingen "gemonteerd" waren (zo goed als dat ging) heb ik de tafelzaag omgedraait. Om de laatste paar onderdelenen te monteren.
Eerst de zaag overkapping met laser. Helaas ook hierover staat niks vermeld in de handleiding, dan maar op de gok. De batterijen in de laser gedaan (kanttekening; de meegeleverde AA batterijen waren gewoon ingedeukt!) en getest. Vervolgens alles in elkaar gezet. En zoals men schijnbaar mag verwachten van Ferm, is de laser alles behalve kaarsrecht. Men heeft een afwijking van ruim 3 cm op het eind. Altijd handig, zo'n laser. En zoals Ferm op haar website ermee adverteert en ik citeer: "Met laser voor nauwkeurig werken" Laat me niet lachen zeg.
Reactie door mvdl79 op 03-08-2012 13:23
Reactie door vagcom op 03-08-2012 13:57
Goedkoop = duurkoop, mensen leer dit nu eens....
Een Ferm = nu eenmaal geen prof apparaat.
Ook een enkele keer dat u hem gebruikt verwacht u een goed eindresultaat, toch?
U hoeft ons niet te waarschuwen. Goedkoop = duurkoop, is altijd al geweest.
Slechts de prijs heeft in dit geval de doorslag gegeven om het aan te schaffen.
Voor enkele tientjes meer had een deugdelijk apparaat gehad......
Reactie door mvdl79 op 03-08-2012 14:04
Quote: vagcom schreef op vrijdag 3 aug 2012, 13:57: Goedkoop = duurkoop, mensen leer dit nu eens....
Een Ferm = nu eenmaal geen prof apparaat.
Ook een enkele keer dat u hem gebruikt verwacht u een goed eindresultaat, toch?
U hoeft ons niet te waarschuwen. Goedkoop = duurkoop, is altijd al geweest.
Slechts de prijs heeft in dit geval de doorslag gegeven om het aan te schaffen.
Voor enkele tientjes meer had een deugdelijk apparaat gehad......einde Quote
Ja, maar ik wou geen 400 of 500 Euro uitgeven voor een tafelzaagmachine.
De Ferm koste 'slechts' 180 Euro. Dat is nog al een wereld van verschil voor iemand met een nominaal inkomen natuurlijk. En als ik dit apparaat dagelijks (of zelfs wekelijks) zou gebruiken, dan zou ik inderdaad het hebben overwogen om een duurder exemplaar te kopen.
Welke tafelzaag machine kun jij aanbevelen, van een paar tientjes meer?
Reactie door vagcom op 03-08-2012 14:11
Heeft u weleens gedacht aan een jong gebruikt exemplaar ?
De bekende / gekwalificeerde merken zijn:
* Bewald
* Makita
* Bosch
* Metabo
LET OP.... Bovenstaande fabrikanten produceren zowel voor de prof als voor de particuliere markt.
Reactie door mvdl79 op 03-08-2012 14:30
Quote: vagcom schreef op vrijdag 3 aug 2012, 14:11: Heeft u weleens gedacht aan een jong gebruikt exemplaar ?
De bekende / gekwalificeerde merken zijn:
* Bewald
* Makita
* Bosch
* Metabo
LET OP.... Bovenstaande fabrikanten produceren zowel voor de prof als voor de particuliere markt.einde Quote
Bedankt. U had het echter in uw voorgaande bericht (hierboven) over een beter product van enkele tientjes meer?
Reactie door redacteur op 03-08-2012 15:54
Er wordt hier geen stelling geponeerd. Daarom wordt het topic gesloten.
Voor advies m.b.t. het kopen van gereedschap kan een topic worden geopend in de rubriek [url=http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag-stellen/: Vraag & Beantwoord[/url: .
Reactie door mvdl79 op 03-08-2012 16:01
Er wordt wel een stelling gedeponeerd, namelijk dat Ferm rommel fabriceert en garantie bij hun geen Euro waard is. Dit terzijde.
Voor de rest ga ik akkoord met slotje hoor.
Reactie door ikbenik op 03-08-2012 16:32
Quote: redacteur schreef op vrijdag 3 aug 2012, 15:54: Er wordt hier geen stelling geponeerd. Daarom wordt het topic gesloten.
Voor advies m.b.t. het kopen van gereedschap kan een topic worden geopend in de rubriek [url=http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag-stellen/: Vraag & Beantwoord[/url: .einde Quote
Ik ben het daar niet mee eens.
Het punt is nu juist:
Is de fabrikant zelf verplicht om service en garantie aan de consument te verstrekken cq af te handelen?
Het antwoord is: nee.
Hier wordt helaas de fabrikant in een kwaad daglicht gezet.
Ferm heeft toch gelijk: de consument dient zich tot de verkopende partij te wenden. Ook in geval van garantieclaim.
Dus in dit geval dient de TS zich tot de verkopende partij te wenden en daar het probleem voor te leggen.
Reactie door mvdl79 op 03-08-2012 16:44
Quote: ikbenik schreef op vrijdag 3 aug 2012, 16:32: Quote: redacteur schreef op vrijdag 3 aug 2012, 15:54: Er wordt hier geen stelling geponeerd. Daarom wordt het topic gesloten.
Voor advies m.b.t. het kopen van gereedschap kan een topic worden geopend in de rubriek [url=http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag-stellen/: Vraag & Beantwoord[/url: .einde Quote
Ik ben het daar niet mee eens.
Het punt is nu juist:
Is de fabrikant zelf verplicht om service en garantie aan de consument te verstrekken cq af te handelen?
Het antwoord is: nee.
Hier wordt helaas de fabrikant in een kwaad daglicht gezet.
Ferm heeft toch gelijk: de consument dient zich tot de verkopende partij te wenden. Ook in geval van garantieclaim.
Dus in dit geval dient de TS zich tot de verkopende partij te wenden en daar het probleem voor te leggen.einde Quote
Het gaat er juist om dat Ferm hier inferieure producten levert en dat de "kwaliteits"-inspectie een lachertje zijn bij Ferm.
Ik heb ook contact genomen met de verkopende partij in de hoop dat zij wel het één en ander willen oplossen. Punt blijft dat het natuurlijk geen goede kwaliteit is. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt met andere merken.
En als de verkopende partij zich niet wil conformeren tot het restitureren van het bedrag of desnoods de verbogen / beschadigde onderdelen wil vervangen, dan moet ik mij toch wel tot de fabrikant / producten wenden.
Ik blijf van mening dat Ferm achter haar producten hoort te staan en ook in dit geval. Anders kan iedereen wel "rommel" gaan produceren en dan de desbetreffende winkel het verder uit laten zoeken. En dan is het eind zoek.
Het volgende staat in de garantie voorwaarden van Ferm en ik citeer:
"In geval van een probleem of defect altijd eerst uw FERM dealer raadplegen. De FERM dealer kan in de meeste gevallen het probleem of defect direct verhelpen en kan, in het geval het probleem of defect niet direct kan worden verholpen, de garantie claims kosteloos ter beoordeling en/of reparatie naar FERM verzenden en/of door FERM laten afhalen."
Dus uiteindelijk komt men wel direct in contact met Ferm, aangezien zij het (defecte) product kosteloos komen ophalen en niet de verkoper in dit geval.
Er vallen mij 2 dingen te verwijten; dat ik niet eerst contact heb opgenomen met de verkoper (inmiddels wel gedaan) en dat ik gekozen heb voor een product van Ferm, tegen beter weten in. Want op het internet en diverse klusfora staat Ferm nu niet aangeschreven als een "wereldmerk" en dan druk ik mij nog zeer zachtjes uit.
Ik hoop dat de verkoper wel bereid is om mij verder te helpen, tot dusver nog geen reactie mogen ontvangen, anders moet ik mij gaan beraden op andere stappen. Gelukkig is de verkoper wel een officiele dealer van Ferm.
Reactie door ikbenik op 03-08-2012 16:56
Quote: mvdl79 schreef op vrijdag 3 aug 2012, 16:44:
Het gaat er juist om dat Ferm hier inferieure producten levert en dat de "kwaliteits"-inspectie een lachertje zijn bij Ferm.einde Quote
Wie zegt dat het probleem door Ferm veroorzaakt is?
Het kan ook goed zijn dat het betreffend apparaat een teruggebracht apparaat is bij de verkopende partij en dat die vervolgens het doorverkocht heeft.
Quote: mvdl79 schreef op vrijdag 3 aug 2012, 16:44:
Ik blijf van mening dat Ferm achter haar producten hoort te staan en ook in dit geval. Anders kan iedereen wel "rommel" gaan produceren en dan de desbetreffende winkel het verder uit laten zoeken. En dan is het eind zoek.
einde Quote
Toch ligt dat anders. Er zijn fabrikanten die ervoor kiezen om direct contact met de consument te hebben, anderen kiezen ervoor om die contacten via dealers te laten verlopen. Dat zegt trouwens niets over de kwaliteit van de producten.
Komt ook nog bij dat dit een specifiek geval is van non-conformiteit. En in dergelijke gevallen dient de koper ten aller tijden tot de verkopende partij te wenden.
Wat jij erover denkt doet hier totaal niet ter zake. Hoe hard dat ook klinkt.
Quote: mvdl79 schreef op vrijdag 3 aug 2012, 16:44: Het volgende staat in de garantie voorwaarden van Ferm en ik citeer:
"In geval van een probleem of defect altijd eerst uw FERM dealer raadplegen. De FERM dealer kan in de meeste gevallen het probleem of defect direct verhelpen en kan, in het geval het probleem of defect niet direct kan worden verholpen, de garantie claims kosteloos ter beoordeling en/of reparatie naar FERM verzenden en/of door FERM laten afhalen."einde Quote
De verkopende partij dus.
Quote: mvdl79 schreef op vrijdag 3 aug 2012, 16:44:
Er vallen mij 2 dingen te verwijten; dat ik niet eerst contact heb opgenomen met de verkoper (inmiddels wel gedaan) en dat ik gekozen heb voor een product van Ferm, tegen beter weten in. Want op het internet en diverse klusfora staat Ferm nu niet aangeschreven als een "wereldmerk" en dan druk ik mij nog zeer zachtjes uit.einde Quote
Die mening deel ik niet.
Ik heb zelf ook diverse apparaten van Ferm en geen enkele probleem mee.
Quote: mvdl79 schreef op vrijdag 3 aug 2012, 16:44:
Ik hoop dat de verkoper wel bereid is om mij verder te helpen, tot dusver nog geen reactie mogen ontvangen, anders moet ik mij gaan beraden op andere stappen. Gelukkig is de verkoper wel een officiele dealer van Ferm. einde Quote
Dat is die verplicht, in tegenstelling van de fabrikant.
Reactie door stacey op 03-08-2012 17:14
Quote: redacteur schreef op vrijdag 3 aug 2012, 15:54: Daarom wordt het topic gesloten.
einde Quote
Vergeten de deur af te sluiten ?! ;-)
Reactie door ikbenik op 03-08-2012 19:09
Quote: stacey schreef op vrijdag 3 aug 2012, 17:14: Quote: redacteur schreef op vrijdag 3 aug 2012, 15:54: Daarom wordt het topic gesloten.
einde Quote
Vergeten de deur af te sluiten ?! ;-)einde Quote
Daarom heb ik er ook een goede draai aan gegeven, zodat het geen onzin topic is en de zaken er wel toedoen.
Reactie door tot15karakters op 03-08-2012 19:58
Als je een apparaat niet kunt gebruiken wegens slechte afwerking en moet buigen voor gebruik is retour wegens niet geleverd wat verwacht kan worden.
Dus je Ontbind de koop en breng het terug naar de winkel.
Ferm heeft wel matige levensduur maar moet wel tenminste iets kunnen zagen en alle bijbehorende delen moeten bruikbaar zijn.
Omdat ik lees dat dit niet het geval is kun je wegens wanprestatie, mede veroorzaakt door matige instructie deze niet gebruiken dus Ontbind deze overeenkomst wegens niet geleverd wat je redelijkerwijs kunt verwachten.
U krijgt dan het volle bedrag terug.
Een briefje in de buurt super en je kunt vaak een beter apparaat lenen of gebruiken bij goede buur.
Dan betaal je met een kratje bier of zo, en die gaat ook meestal maar 1 week mee!
Reactie door handige jaap op 03-08-2012 23:07
Hallo,
Er zijn een paar dingen die me opvallen aan deze "klacht".
U heeft een artikel gekregen en bij het uitpakken komt u tot de ontdekking dat er een aantal zaken niet kloppen:
* geen gebruiksaanwijzing
* beschadigde delen
Toch gaat u het ding in elkaar zetten,
dat is toch dom??
Blijkbaar is het pakketje een keer gevallen of het is open geweest of zoals de andere reactie schrijft wellicht een keer eerder gebruikt.
Het eerste wat je dan doet is reageren naar diegene die je het verkocht heeft.
Dan de tweede rare en eigenlijk domme zet.
* u meld u bij de fabrikant.
Vraag ik me toch af wat u doet als uw Fiat kuren vertoont, gaat u dan ook naar de fabriek in Italië? Blijkbaar wel...
De fabriek in Italië heeft garages in diverse landen waar u de auto's kunt kopen. Zij zijn degene van wie u een Fiat koopt, zij zijn diegene met wie een contract heeft gesloten. Zo zit het ook met deze zaagmachine. U koopt het niet van de fabriek maar van de verkoper die het apparaat defect naar u heeft opgestuurd.
FERM heeft hier dus al meer gedaan dan moet, u verwijzen is het enige juiste wat ze moet doen. Het heeft niets met vertrouwen in het produkt te maken maar met de afspraken met deverkopende partij. De Fiat fabriek zou niet meer aan auto's maken toekomen als ze voor alle auto's de service moeten verlenen.
BASIS KENNIS!
Dan de afhandeling, blijkbaar verwacht u dat FERM de zaken afhandeld. Dat zal ook vast wel maar wel via de juiste weg namelijk via de verkopende partij. Die verkopende partij heeft zelf de keuze om u te helpen. (Als ik dit forum zo lees vraag ik me af of die parij dat nog wel wil; eerst iemand zwart maken en vervolgens service verwachten tja...).
De verkoper heeft juridisch de volgende 2 keuzes:
1) nieuw en goed apparaat afleveren bij inlevering van de defecte
2) geld terug
Ad 1) De verkopende partij beoordeeld de klacht. Als u de doos zelf heeft laten vallen dan heeft u pech. Als u het ding eerst in elkaar zet wetende dat het niet goed gaat veroorzaakt u wellicht nog meer schade en kan de verkoper het apparaat weigeren.
Ad 2) Of u geld krijgt mag de verkoper bepalen. Tja lees het wetboek maar. Wat hij betaald is afhankelijk van de voorwaarden die u met de verkopende partij bent aangegaan zie die voorwaarden (dus niet die van de fabrikant want die bepaald alleen de garantie voorwaarden). Verzenden kan nog wel eens op eigen kosten zijn.
Hoe dan ook, slecht dat zo'n onterecht klacht op de site staat. U moet eerst eens nadenken over wat u schrijft.
Reactie door haarp op 04-08-2012 12:43
Mag gezegd worden: Ik heb een schuurmachine van Ferm. Deze heb ik voor € 16.95 nieuw gekocht en werkt boven verwachting goed. Ook het extra schuurpapier is zeer goedkoop en van degelijke kwaliteit.
Reactie door jorisw op 06-08-2012 15:44
Quote: mvdl79 schreef op vrijdag 3 aug 2012, 14:04:
Ja, maar ik wou geen 400 of 500 Euro uitgeven voor een tafelzaagmachine.
De Ferm koste 'slechts' 180 Euro. Dat is nog al een wereld van verschil voor iemand met een nominaal inkomen natuurlijk. En als ik dit apparaat dagelijks (of zelfs wekelijks) zou gebruiken, dan zou ik inderdaad het hebben overwogen om een duurder exemplaar te kopen.
Welke tafelzaag machine kun jij aanbevelen, van een paar tientjes meer?einde Quote
Omdat je een apparaat slechts af en toe wil gebruiken wil natuurlijk niet zeggen dat de goedkoopste dan wel afdoende zal zijn. 180 euro voor zo'n apparaat lijkt me eerlijk gezegd ook wel erg weinig als je een zaag wilt die het doet. Kan je niet beter een goede cirkelzaag met lineaal aanschaffen? Iets minder comfortabel werken, maar dan heb je voor hetzeflde geld wel een behoorlijke kwaliteit. Buiten het feit dat goedkoop gereedschap vaak dubieus is qua kwaliteit is het vaak ook nog gevaarlijk in gebruik.
Reactie door kamphuysen op 07-08-2012 11:18
Ferm goederen liggen ook bij de Aldi en naar mijn weten verkoopt dat daar goed, de inkopers van die super zullen toch ook wel weten wat ze in huis halen, waarschijnlijk heet de plaatser van de topic een miskoop gehad, dus kan verkeren toch?
Reactie door s.richter op 16-10-2012 08:48
Ik heb een aantal machines van Ferm. Zoals een boormachine, schuurmachine en een afkortzaag. En ik moet zeggen dat ik er heel er blij mee ben.
Had laatst de afkortzaag stuk, had hem twee jaar geleden gekocht en kreeg gewoon een nieuwe. Echt wat een TOP Service van Ferm. Voor de lage prijs en zoals jullie vermelden flut kwaliteit vind ik het een Super merk want ze geven wel 3 jaar Garantie!!
Je kunt het gewoon niet vergelijken met een Makita, Bosch Blauw of de Walt. Maar voor mijn klussen voor thuis vind ik Ferm helemaal super.
Reactie door haarp op 16-10-2012 14:07
Heb mijn schuurmachine bij de kijkshop bestelt en heb hier geen spijt van. Ik moest 7 kozijnen schuren, dus ook in vervelende hoekjes en alles ging prima. Het klittenband schuurpapier is van hoge kwaliteit. Uit ervaring ben ik zeer tevreden met mijn Ferm product.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!