Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Geplaatst door: marcbuitg op: 18-08-2012 10:38
Het is niet meer dan redelijk om kostgeld te vragen aan iemand die bij u inwoont of aan thuiswonende kinderen met een eigen inkomen. Het is voor hen bovendien een goede voorbereiding op hun toekomsitge zelfstandig leven. Wat zit er allemaal verwerkt in het kostgeld?
Reactie door diumenge op 18-08-2012 10:50
Die tekst komt letterlijk van de site van het Nibud af, daar is genoeg te vinden over dit onderwerp. Dus wat wil je precies, meningen? Toen ik nog thuis woonde betaalde ik ook kostgeld, een redelijk bedrag zodat er ook nog geld overbleef luxe aankopen en uitgaan en zo. Het is prima manier om te leren met geld en budgetten om te gaan en te leren dat eten, drinken, huisvesting e.d. geld kost. Dus ik zou het bedrag meer bepalen op de inkomsten van het kind, kostgeld ongeveer op dezelfde verhouding als eten, drinken, huisvesting in het echte leven. Zou je daardoor geld over houden, kan je het altijd sparen voor het kind.Nibud
Reactie door marcbuitg op 18-08-2012 10:54
Maar wat is een redelijke bedrag om te vragen? Het gaat om voedings- en GWE-kosten....
Reactie door vagcom op 18-08-2012 10:58
De hoogte van kostgeld hangt af van het facilitair gebruik. Eet de persoon ook mee ? €75,- / 100,- p/week = een redelijk bedrag.
Reactie door marcbuitg op 18-08-2012 11:01
De kids (18+) eten thuis 9 van de 10 keer mee.... en maken natuurlijk gebruik van Gas Water en Electriciteit...
Reactie door tdehond op 18-08-2012 11:07
Quote: marcbuitg schreef op zaterdag 18 aug 2012, 10:54: Maar wat is een redelijke bedrag om te vragen? Het gaat om voedings- en GWE-kosten....einde Quote Ook vaste lasten kunnen mee gerekend worden. Huur gedeeld door aantal mee betalende bewoners vervuilingseenheden gedeeld door aantal ... water gedeeld door ... electriciteit gedeeld door.... U kunt naar de meterstanden van vorig jaar kijken op de eindafrekening van gas licht en water en de eindafrekening delen door aantal mee betalende bewoners. Voeding, was middelen, schoonmaakmiddelen etc : houdt eens een maandje bij wat er in gekocht wordt ter voeding etc en deel dit weer door ..... Dan komt u aan ongeveer een bedrag wat redelijk is in uw huishouden. hulpmiddel: klik klik
Reactie door marcbuitg op 18-08-2012 11:08
Is 190 euro per maand voor voeding en GWE redelijk dan?
Reactie door tdehond op 18-08-2012 12:08
Quote: marcbuitg schreef op zaterdag 18 aug 2012, 11:08: Is 190 euro per maand voor voeding en GWE redelijk dan?einde Quote Heeft u het hulpmiddel al gebruikt en welk bedrag komt daar uit? M.i. maakt het uit of kind dagelijks 2 maal onder de douche gaat, alle kleren dagelijks ter bewassing aanbiedt, extra verwarming in de slaapkamer nodig heeft ( als het daar ook studeert b.v.), grote hoeveelheden eet of snackt en/of drinkt. Groepen vrienden uitnodigt die op uw kosten e.e.a gebruiken om te beoordelen of het bedrag redelijk is. Het bedrag wat u noemt lijkt mij te weinig als u kosten dekkend wilt laten mee betalen. Als een student in mijn woonplaats een kamer huurt is deze al rond de 300 euro per maand kwijt.
Reactie door vagcom op 18-08-2012 12:12
Quote: marcbuitg: Is 190 euro per maand voor voeding en GWE redelijk dan?einde Quote Ik als ouder zou dit bedrag van mijn eigen kinderen niet verlangen Kan mij ook voorstellen dat vele ouders die extra kosten gewoon niet kunnen dragen.... Laat uw kinderen zelf ook een voorstel doen en kom dan samen tot een akkoord. Zo kunnen ze u niets verwijten en u heeft u kinderen de mond gegund.. Gr.
Reactie door marcbuitg op 18-08-2012 12:16
we hebben het niet over huren....we rekenen 5 euro per dag aan eten en drinken en de rest (1,25) voor GWE. Dat zijn de kosten volgens ons die wij niet meer zouden hebben als zij niet meer thuis wonen. Persoonlijk kosten, verzekeringen, mobiels e.d. betalen ze zelf!
Reactie door vagcom op 18-08-2012 12:21
Quote: marcbuitg: Dat zijn de kosten volgens ons die wij niet meer zouden hebben als zij niet meer thuis wonen. Persoonlijk kosten, verzekeringen, mobiels e.d. betalen ze zelf!einde Quote Dit is toch een heel net bedrag, niets mis mee lijkt mij... Gr.
Reactie door vagcom op 18-08-2012 12:23
marcbuitg En hoeveel kinderen heeft u, stuk of 8....? U loopt zo lekker binnen.... hehehe! Gr.
Reactie door marcbuitg op 18-08-2012 12:24
2 zoons... en dat zijn gewoon de kostprijs...verdienen is er niet bij.... EN de heren verdienen gezamenlijk meer dan ik, dus waarom zou ik dan voor hen hun kosten betalen...als ze op zichzelf wonen zijn ze meer kwijt, dus.....
Reactie door vagcom op 18-08-2012 12:31
marcbuitg Je hebt als ouder een goed voorstel gedaan, niets mis mee. Daar kwam ik vroeger niet mee weg.... Ik betaalde welliswaar geen kostgeld maar moest daarvoor werken in mijn vaders bedrijf, we kregen iets niet zomaar hier moest je echt voor werken. Gr.
Reactie door diumenge op 18-08-2012 12:32
Quote: marcbuitg schreef op zaterdag 18 aug 2012, 12:24: 2 zoons... en dat zijn gewoon de kostprijs...verdienen is er niet bij.... EN de heren verdienen gezamenlijk meer dan ik, dus waarom zou ik dan voor hen hun kosten betalen...als ze op zichzelf wonen zijn ze meer kwijt, dus.....einde Quote Dat kan een goede reden zijn om juist meer te rekenen, zodat ze beseffen dat als ze straks op zichzelf wonen er veel minder geld over is voor de "leuke" dingen. Zoals gezegd, zet het desnoods apart voor ze.
Reactie door kamphuysen op 18-08-2012 13:06
Het is niet meer dan redelijk om kostgeld te vragen aan iemand die bij u inwoont of aan thuiswonende kinderen Dat wordt aangegeven door de persoon die deze post neerzet. Is dit een vraag of een mening? kOSTGELD vragen aan kinderen is volkomen onzin en krom. Waarom heb je kinderen?
Reactie door marcbuitg op 18-08-2012 13:07
Het gaat wel om kinderen die een salaris hebben van zo'n 1350 euro en 18+ zijn!!!
Reactie door kamphuysen op 18-08-2012 13:09
Quote: diumenge schreef op zaterdag 18 aug 2012, 12:32: Quote: marcbuitg schreef op zaterdag 18 aug 2012, 12:24: 2 zoons... en dat zijn gewoon de kostprijs...verdienen is er niet bij.... EN de heren verdienen gezamenlijk meer dan ik, dus waarom zou ik dan voor hen hun kosten betalen...als ze op zichzelf wonen zijn ze meer kwijt, dus.....einde Quote Dat kan een goede reden zijn om juist meer te rekenen, zodat ze beseffen dat als ze straks op zichzelf wonen er veel minder geld over is voor de "leuke" dingen. Zoals gezegd, zet het desnoods apart voor ze.einde Quote Je kan berekenen tot je er bij neervalt , een leuk tijdverdrijf ook, en een prima voedings bodem voor jarenlange ellende met de kinderen., je kan ook een bedrag neerschrijven als boekwaarde en dat aftrekken van de erfenis. Voor de rest is het grote onzin van kinderen vraag je geen kostgeld, die vraag leg je niet eens aan ze voor want een woning is geen fabriek ..
Reactie door marcbuitg op 18-08-2012 13:21
Het is meer dan redelijk om aan kinderen van 18 die nog bij je inwonen en die een redelijk salaris (1000 plus) kostgeld vraag. Immers op die leeftijd zijn ze meerderjarig en kunnen op zichzelf wonen. Zolang zij dit niet doen/willen dan is het zeer billijk om kostgeld te vragen.
Reactie door diumenge op 18-08-2012 13:23
@kamphuysen dit is een discussie, dus je mag met mij oneens zijn, net als ik het oneens ben met jou. Dus het is geen onzin, jij vindt het onzin. Weet verder niet uit wat voor familie jij komt, maar voor mij is het nooit reden geweest voor ellende met mijn moeder. Sterker nog ik was toen blijk dat ik wat kon bijdragen en heb mede daardoor ook geleerd goed met geld om te gaan. Zat jongeren die op zichzelf gaan wonen en ineens niet meer rond kunnen komen omdat ze naast de mobieltjes, stappen, mode etc. ineens de huur, GWL etc. niet meer kunnen betalen.
Reactie door cococat op 18-08-2012 13:57
Ik ben ook van mening dat volwassenen die thuiswonen best een bijdrage kunnen leveren in de vorm van kostgeld. Ik persoonlijk vind 200 euro per maand een mooi bedrag. Alleen moet u misschien wel oppassen voor uw eigen financien, want ik denk dat het voor u wel wordt gezien als extra inkomen. Of in de hand laten betalen.
Reactie door marcbuitg op 18-08-2012 13:59
Het zijn geen extra inkomsten... Als ze op zichzelf wonen zouden we die inkomsten niet hebben... meer rekenen we niet met die 190 euro per maand
Reactie door marcbuitg op 18-08-2012 15:18
het zijn extra uitgaven ipv inkomsten natuurlijk
Reactie door trineke op 18-08-2012 15:27
Ook ik vind het logisch als verdienende ,volwassen kinderen kostgeld betalen.De opmerking: "Waarom heb je kinderen" is volkomen misplaatst. Als je kinderen hebt moet je ze begeleiden zodat ze op een gegeven moment goed hun eigen leven kunnen leiden zonder jouw steun. Ze moeten inzien dat alles geld kost. Door kostgeld te vragen leren ze de waarde van geld en diensten kennen. Natuurlijk hoef je als ouder niet het onderste uit de kan te hebben. Heb je het geld niet nodig dan kun je het op een spaarrekening zetten. Jarenlang heb je belangeloos voor ze klaar gestaan.Nu zijn ze waar je ze hebben wou, nu kunnen ze best wat bijdragen. De meesten zien dit wel in. Trineke
Reactie door tdehond op 18-08-2012 17:47
Natuurlijk is het logisch dat inwonende kinderen die een salaris verdienen bijdragen in de kosten van het huishouden. Ik ken mensen die niet inwoonden maar wel mee betaalden aan de kosten van het huishouden van hun ouders en de aldaar wonende minderjarige kinderen. Dat werd door de volwassen kinderen heel normaal gevonden. Ik ken geen familie met een hechtere warme band als deze. Alle respect.
Reactie door de eelco op 19-08-2012 09:24
ik kom uit een gezin met 6 kinderen..we hebben allemaal kostgeld moeten betalen vanaf het moment dat we begonnen met werken.heel normaal lijkt me dat.je leert dat niet alles gratis is en je deelt mee in de kosten..zeer leerzaam en het maakt je volwassen.de hoogte hangt af van wat hij/zij verbruikt aan eten,dochen,drinken,electra.laat ze bijvoorbeeld 200 euro kostgeld betalen en leer ze ook gelijk dat sparen wanneer dat kan zeer verstandig is..succes met u kinderen.
Reactie door classicgirl op 22-08-2012 11:51
mijn zoon woont in een huurwoning en heeft een woning gekocht, die nog gebouwd moet worden. In de tussentijd komt hij weer thuis wonen, want dubbele lasten zijn niet op te brengen. Hij heeft zelf voorgesteld om kostgeld te betalen. Ik stop het in een apart potje en daar gaan we aan het eind van het jaar leuke dingen mee doe, zoals een weekje weg met hem en zijn vriendin.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!