Wat te doen als je ziet dat een kind geslagen word
Geplaatst door: komsja op: 04-09-2014 18:40
zag het nu voor de tweede keer (vanuit mijn balkon,kijkend op de speeltuin)
Waren een aantal kinderen in het zand aan het spelen 1 kind(meisje van ongeveer een jaar of 6) kreeg twee waarschuwingen van moeder de derde keer werd kind aan haar armpje ruig op het grasveldje getrokken/kind begon met gillen en krijsen waarop moeder het kind met de vlakke hand in haar gezichtje sloeg en nog geen 2 seconden later het kind liefdevol over haar bolletje wreef om 2 seconden daarna het kind in haar gezicht te blazen of te tuffen Dat laatste is een aanname want kon dat van 9 hoog niet goed zien natuurlijk.
vervolgens heeft het kind minimaal een kwartier liggen krijsen en schreeuwen terwijl moeder het kind op allerlei manieren vast hield,op een gegeven moment was het kind rustig en zocht een rustig plekje voor haarzelf daarna ging ze weer met de andere kinderen spelen.
Moeder liep toen zonder enige aandacht te schenken aan haar kind weg en liet kind alleen achter daarna liep kind ook weg haar moeder achterna.
Het is een heel verhaal maar moet ik hier melding van maken? of moet ik me er niet mee bemoeien en heeft kind een gedrag stoornis.
Reactie door tijger1 op 04-09-2014 19:17
Een gedragsstoornis die verholpen wordt door een klap in het gezicht?
Ik denk eerder dat moeder een gedragsstoornis heeft.
Als u het kind kent, en bijvoorbeeld weet waar het op school gast, zou ik de school informeren.
De ouder aanspreken is zinloos.
Reactie door marijke1953 op 04-09-2014 19:44
Ik zou een melding doen bij het AMK: 0900-123 123 0. Zij zoeken dit verder uit. Wellicht is de moeder al bekend bij instanties.
Reactie door zoekster op 04-09-2014 20:03
Was het haar moeder wel? Kan ook een oppas zijn geweest.
Reactie door tijger1 op 04-09-2014 20:05
Dat maakt natuurlijk geen verschil voor het vervolg.
Reactie door zoekster op 04-09-2014 20:17
Quote: tijger1 schreef op donderdag 4 sep 2014, 20:05: Dat maakt natuurlijk geen verschil voor het vervolg.einde Quote
Op wiens reactie reageer je nu? De mijne?
Reactie door tijger1 op 04-09-2014 22:04
Quote: zoekster schreef op donderdag 4 sep 2014, 20:17: Quote: tijger1 schreef op donderdag 4 sep 2014, 20:05: Dat maakt natuurlijk geen verschil voor het vervolg.einde Quote
Op wiens reactie reageer je nu? De mijne?einde Quote
Ja. Ik reageerde op u.
Reactie door pino123 op 05-09-2014 08:03
AMK melding maken is het enige wat u kunt doen. Het geheel staat los van welke stoornis dan ook.
Reactie door zwemmer op 05-09-2014 12:47
Dit zou ik geen mishandeling noemen. Het was fout dat de hand van de persoon uitschoot en zij heeft zich dan ook in zeker zin geëxcuseerd bij het kind dat later rustig verder speelde. Waarom is het minste en geringste toch een gedragsstoornis tegenwoordig? Aan gedrag ligt een gevoel ten grondslag en van dat gevoel is zich lang niet iedereen bewust. Dat kan dus wel eens ongecontroleerd losschieten. Een sorry-gebaar is dan zeker op zijn plaats en dat heeft de persoon dan ook getoond. Soms schrikken mensen van zichzelf....
Reactie door aurora1 op 05-09-2014 15:45
Tsja, volgens die redenering is er ook niets aan de hand als een man zijn vrouw in elkaar slaat en erna een sorry gebaar maakt? Zich niet bewust zijn van zijn handelen, zijn hand schoot uit, schoot ongecontroleerd los?
Reactie door tijger1 op 05-09-2014 15:55
Het is ook geen stoornis, maar gewoon mishandeling.
Reactie door mahadma op 05-09-2014 15:56
Het is niet goed te praten, maar als dit éénmalig gebeurd is en het kind heeft de begeleider daarvoor al tot het uiterste gedreven, kàn het de bekende druppel zijn. Maar dat weten we dus niet.
Als dit vaker voorkomt, AMK bellen, mits je de persoon van n.a.w. gegevens kunt voorzien, anders heeft het nog geen nut.
Als je een kind tig keer gewaarschuwd hebt om niet iets van de tafel te pakken haal je of het handje weg of een heel zacht tikje als waarschuwing op de hand.
Reactie door komsja op 05-09-2014 16:46
Weet natuurlijk niet zeker of het de moeder van kind is maar toen moeder en even later kind weg liepen ben ik blijven kijken waar moeder/oppas heen liep ze wonen in het aangrenzende flatgebouw maar kon niet zien waar ze naar binnen ging Maar heb dit hele tafereel al eens eerder gadegeslagen en toen ik het allemaal zag keihard geroepen heb:zo van HEYYY LAAT DAT Maar werd totaal niet op gereageerd.
Maar heb me voorgenomen dat de eerst volgende keer dat ik het weer zie als een speer naar beneden ga en zeg dat ik als buitenstaander hier erg van schrik en aan de reactie kan ik wel uit opmaken of er iets niet in de haak is en ben in staat om dan bij de andere flat in me auto te gaan zitten om te kijken waar ze wonen zodat ik het adres aan de politie kan doorgeven.
En dat er mogelijk agressief gereageerd word heb ik maling aan vind dat ik het recht heb om bij bepaalde omstandigheden ergens melding van te maken
Reactie door 1953 op 06-09-2014 05:10
De politie verwittigen als u weet heeft van strafbaar feit als getuige-à-charge en met name verdachte met naam en adres noemen.
Staat de mishandeling gefilmd al op enig media te bewonderen?
In sommige etnische, en cultureel bepalend, minderheden is het helaas gebruikelijk om mishandeling te doen jegens het (volwassen)kind.
Reactie door zwemmer op 06-09-2014 12:49
Quote: aurora1 schreef op vrijdag 5 sep 2014, 15:45: Tsja, volgens die redenering is er ook niets aan de hand als een man zijn vrouw in elkaar slaat en erna een sorry gebaar maakt? Zich niet bewust zijn van zijn handelen, zijn hand schoot uit, schoot ongecontroleerd los?einde Quote
Dit is natuurlijk en beetje ongenuanceerd en overdreven. Geheel iets anders dus.. Het is trouewens beter om je niet te bemoeien met zaken waarvan je de hoed en de rand niet kent.
Reactie door tijger1 op 06-09-2014 12:51
Nee, wegkijken en denken het zal wel meevallen, is veel beter ;-)
Reactie door forever-nl op 06-09-2014 13:31
Ik denk dat heel hard roepen vanaf een paar honderd meter afstand inderdaad weinig effect heeft. In het slechtste geval wordt het dan voortaan alleen nog thuis gedaan. Optie 1 lijkt mij de boel filmen en mee naar politie stappen of andere instantie. Optie 2 er naar toe gaan en de mevrouw aanspreken op een normale manier.
Reactie door zwemmer op 06-09-2014 14:51
Quote: tijger1 schreef op zaterdag 6 sep 2014, 12:51:
Nee, wegkijken en denken het zal wel meevallen, is veel beter ;-)einde Quote
Je zou ook even met de getriggerde persoon kunnen gaan praten in de plaats van een instantie en allerlei mensen aan het werk te zetten. Driftbeheersing is te af te leren als de oorzaak van de drift aan het daglicht komt. Zo zijn er wel meer opties. Maar, goed dat er voor het kind opgekomen wordt. Laat het niet uit de klauwen lopen. We spelen steeds meer politie hier en dat heeft goede
maar ook slechte kanten.
Reactie door zwemmer op 06-09-2014 14:54
Correctie: :driftbeheersing is t e l e r e n.
Reactie door mahadma op 06-09-2014 16:41
Kijk wel uit wat je doet. Als en ik bedoel ALS je wat doet en de slaande persoon wil kwaad, dienen ze een klacht in tegen jou bij de politie. En dan ben je zelf zuur. Dat heet dan eigen rechter spelen en dat mag niet in nl. Of je krijgt de hele familie van de slaande persoon op je dak ............
Reactie door aurora1 op 06-09-2014 17:24
Kindermishandeling: klik hier.klik hier
Reactie door aurora1 op 07-09-2014 01:02
Ik vind juist dat men steeds meer de andere kant opkijkt als er dingen gebeuren die beslist niet kunnen (en vaak ook misdrijven zijn waar fikse straffen op kunnen staan) en niet dat men steeds meer politie speelt.
Reactie door 1953 op 07-09-2014 03:44
Quote: zwemmer schreef op zaterdag 6 sep 2014, 12:49: Quote: aurora1 schreef op vrijdag 5 sep 2014, 15:45: Tsja, volgens die redenering is er ook niets aan de hand als een man zijn vrouw in elkaar slaat en erna een sorry gebaar maakt? Zich niet bewust zijn van zijn handelen, zijn hand schoot uit, schoot ongecontroleerd los?einde Quote
Dit is natuurlijk en beetje ongenuanceerd en overdreven. Geheel iets anders dus.. Het is trouewens beter om je niet te bemoeien met zaken waarvan je de hoed en de rand niet kent. einde Quote
Trouwens! Van de hoed noch de rand niet van weet!
In 1996 midden in een wijk van London een huiselijk geweld meegemaakt, de raam stond open, etnisch vrouw werd mishandeld, door etnisch echtgenoot, en riep om hulp, het raam werd direct gesloten door de echtgenoot, al kijkend of er getuigen à charge waren, voor de pottenkijkers en toehoorders. Wilde wel de politie verwittigen destijds, welk deur hoorde bij dat pand was de vraag voor mij.
Reactie door tijger1 op 07-09-2014 09:52
@1953
Etnische Engelsen?
Hou toch even op met het smijten van da woord. Mishandeling komt in alle culturen voor. Van hoog tot laag.
Reactie door zwemmer op 07-09-2014 10:57
Zo kunnen we nog een paar windrichtingen op praten. Waar gaat het nu om? Een driftige moeder en een uiteraard eveneens driftig kind. Mensen horen gewoonweg niet driftig te zijn tegen kinderen als ze volwassen zijn maar al te vaak gaat het van moeder op dochter. Dus waar te beginnen? Bij de opvoeding natuurlijk, maar dat is m o e i l i j k en zou eigenlijk als vak op school gegeven moeten worden. Zomaar een ideetje.
Reactie door tijger1 op 07-09-2014 11:00
@zwemmer
Van moeder op dochter?
Ook van vader op zoon?
Waar te beginnen? Bij de ouders natuurlijk. ,!!
Reactie door zwemmer op 07-09-2014 12:24
Quote: tijger1 schreef op zondag 7 sep 2014, 11:00: @zwemmer
Van moeder op dochter?
Ook van vader op zoon?
Waar te beginnen? Bij de ouders natuurlijk. ,!!einde Quote
By the way, welke ouders? Die ouders hadden namelijk ook ouders en werden weer door het kind geinternaliseerd....Ga d'r maar aan staan.
Reactie door mahadma op 07-09-2014 12:29
Elk land, elk persoon heeft zijn eigen cultuur. Kijk eens in de geschiedenis en zie dat er in de ene cultuur wèl veel veranderd en in de andere cultuur helemaal niet.
Reactie door aurora1 op 07-09-2014 13:36
Het verhaaltje over "etnische Engelsen" in 1996 in Londen draagt veel bij en ook dat je wel de politie wilde verwittigen....
Reactie door anne1234 op 07-09-2014 16:19
Melden en wel hierom.. Stel je voor dat het kind dit dagelijks meemaakt ,omdat het zelfs daar gebeurd,.. en dan nog ,ze kunnen beter een onderzoek instellen en er achter komen dat het niet zo is ,dan niks zeggen,geen onderzoek en je weet dan ook niet of je dat kind als je het meld beschermd hebt tegen mishandeling ,want ik weet dat er achter gesloten deuren dingen gebeuren die het daglicht niet verdragen kunnen... En beter voor niks gemeld dan dat het kind bv dagelijks of vaker per week ofzo mishandeling moet ondergaan. En dus ouders heeft met een probleem met hun opvliegende aard of iets dergelijks.
Reactie door 1953 op 07-09-2014 23:18
Quote: tijger1 schreef op zondag 7 sep 2014, 09:52: @1953
Etnische Engelsen?
Hou toch even op met het smijten van da woord. Mishandeling komt in alle culturen voor. Van hoog tot laag.einde Quote
Drukke winkelstraat in London, zag en hoorde het relaas van een hulpbehoevende vrouw van etnische afkomst.
Etnische Engelsen: Pakistani, Indiërs en noem maar op in London.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!