Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

VVE Bijdrage

Geplaatst door: hdevelde op: 04-10-2009 13:08
Mijn (commerciele) VVE Beheerder heeft in 2006 in een brief gesteld dat er vanaf dan er geen facturen of acceptgiro's meer verstuurd zouden worden, en wij dus zelf verantwoordelijk zijn voor het tijdig (voor 1e van de maand) betalen van de VVE Bijdrage. Dit vind ik niet het toppunt van netheid (afschuiven verantwoordelijkheid, ofwel minder kosten voor zelfde beheerbijdrage), maar heb er in principe niet zoveel op tegen omdat het een vaste bijdrage betreft.Nu plan ik in mijn online bankapplicatie alle overschrijvingen voor een heel jaar in en heb hier dan geen problemen mee, tot deze zomer. Het jaar liep af, en zodoende werd voor juli geen bijdrage overgemaakt. Dit had ik niet door uiteraard, omdat het gewoonlijk automatisch gebeurd, en er vanuit de beheerder geen facturen komen. Nu heeft de beheerder halverwege de maand een herinneringsbrief gestuurd, tijdens mijn vakantie. Toen ik terugkwam van een vakantie van 3 weken lag daar gelijk al de tweede brief, met daarin een verhoging van 15 euro. Ik heb de maadelijkse bijdrage uiteraard gewoon betaald (en alvast het volgende jaar ingepland), maar heb de 15 euro niet betaald, met de mededeling dat ik het niet eens was met een verhoging van 15 euro (op een bijdrag van 75 euro nog wel, 20% dus) binnen een periode van 3 weken zonder dat er in eerste instantie een factuur gestuurd wordt.De VVE Beheerder eist nu alsnog dat de 15 euro betaalt wordt, en zegt dat de VVE bijdrage een brengschuld is, en zij dus geen factuur of iets degelijks hoeven te sturen. Ik vind het niet kunnen dat zonder een initiele factuur te sturen, binnen 3 weken in een vakantieperiode een eerste en tweede herinnering gestuurd worden met een verhoging.Mijn vraag: sta ik in mijn recht niet de 15 euro verhoging te betalen? En welke stappen (behalve een rechter) kan ik nog ondernemen om mijn gelijk te krijgen (ombudsman, geschillencommissies, etc.)?Alvast hartelijk dank!
Reactie door diemenees op 07-10-2009 15:05
ik ben zelf ook een tijdlang penningmr van een dergelijke Flat-VvE geweest. Het antw; is-zoals zo vaak-dat hangt er vanaf-of dit in andere voorwaarden zo geregeld is, Wij (ik woon er nog steeds) hebben een kleine flat-en ook nooit nota's e.d. verstuurd. Overigens snap ik het eerlijk gezegd niet zo goed-ik heb een gewone maandelijkse incasso lopen-en die vervalt nooit-dat lijkt me de beste oplossing (wijzigen als bedrag veranderd wordt natuurlijk). Al jaren en jaren gaat op de 1e het verschuldigde bedrag naar de vvE toe. ik hoef enkel voor voldoende saldo te zorgen. In principe bent U als deelnemer in die VvE ook zelf medestemmer in het reglement-en moet u dat ontvangen hebben bij instap/koop. Als het nadien gewijzigd is-dan moet u er ook een bericht over gehad hebben (ik bedoel de termijn van manen/betalen zonder extra kosten). Maar zoals zo vaak: bij een bedrijf/admin. kantoor zal dit eerder tot extra maan-kosten leiden als bij een kleine vvE die het in eigen beheer doet en wat schappelijker is.
Dus: het MAG zeker-als dit van te voren ook (dat hoeft U niet helemaal apart te zijn medegedeeld-het kan gewoon altijd in de stukken hebben gestaan) duidelijk al geregeld is. Als het zo geregeld is MAG (=hoeft niet) al daags na datum van verschuldigde betaling incasso worden berekend.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor