Vuile trucs van AutoruitDirect
Geplaatst door: sylli op: 30-04-2011 13:41
Helaas... ook mijn man is in verkooptrucs van AutoruitDirect getrapt...
Wij hadden 2 sterretjes in onze voorruit van onze Opel Zafira zitten, maar nog niet de moeite genomen om deze te laten repareren. Toen kwam hij een jongeman tegen die hem attendeerde op de sterretjes en heeft hem overgehaald om de sterretjes te laten repareren bij één van hun filialen van dit fraaie "landelijk operend" bedrijf. Ter plekke werd na enig gepruts geconstateerd dat de ruit in z'n geheel vervangen moest worden. De verzekeringmaatschappij werd door een medewerker ter plekke opgebeld en gevraagd naar de dekking. Toen mijn man wilde weggaan, omdat een ruitvervanging (als dat echt nodig was) ons bij Carglass of Autotaalglas maar € 68,- eigen risico zou kosten en bij elk ander bedrijf de volle mep (€ 135,-), kwam de medewerker met de mededeling dat ruitvervanging bij hun helemaal gratis was, omdat zij wel degelijk afspraken hebben met meerdere maatschappijen ("maar die hangen dat niet aan de grote klok, om te voorkomen dat iedereen gratis ruiten laat vervangen").
Kortom: de ruit (zonder verduistering, sensoren, meters, of wat dan ook) werd vervangen, een uur later kon mijn man met de nieuwe ruit weer wegrijden.
De ruit blijkt niet goed geplaatst te zijn: Ter plekke constateerde mijn man al dat het kitwerk nogal slordig leek, maar volgens AutoruitDirect was dat heel normaal, het "moest nog krimpen". Mijn man heeft er verder geen verstand van, dus hij dacht: het zal wel.
5 weken geleden zat er plotseling een grote barst in de ruit; van boven tot onder. Mijn man is toen naar de dichtsbijzijnde Autotaalglas gereden en toen hij daar aankwam en de portier dichtsloeg (misschien een beetje hard) kwamen er nog 2 barsten in de ruit. Bij Autotaalglas is de voorruit direct weer vervangen (een uur werk) en nadat ons eigen risico was betaald, werd de resterende rekening van € 407,- met een akkoord/handtekening aan de verzekeraar gezonden.
Van de week kreeg ik van AutoruitDirect opeens een rekening van € 190,- toegezonden: onze verzekeraar had de rekening betaald minus het eigen risico van € 135,-. AutoruitDirect brengt dit alsnog bij ons in rekening met € 55,- administratiekosten.
Ik heb onze verzekeraar direct gebeld en zij hebben ons een kopie toegezonden van de rekening die AutoruitDirect aan hun had gestuurd. Een rekening van maar liefst € 870,-!!!
Er zit een hele specificatie bij zoals je weleens bij autoschades ziet en daaruit kon ik halen dat de voorruit € 445,- exclusief BTW kostte en dat AutoruitDirect bijna 2 1/2 uur (1 uur is 10 eenheden; 26 eenheden) arbeidstijd in rekening brengt. Mijn verzekeraar sprak het vermoeden uit dat dit bedrijf blijkbaar hun klanten paait met de belofte van gratis ruitvervanging, maar dat net zo makkelijk in rekening brengt bij de verzekeraar door de arbeidsuren op te schroeven.
De enige reden waarom de verzekeraar heeft betaald is omdat zij blijkbaar in hun voorwaarden niet hebben staan dat de reparateur bij een branchevereniging of wat dan ook aangesloten moet zijn. Maar dan wel met aftrek van het eigen risico die AutoruitDirect alsnog probeert te halen bij de klant.
Mij conclusie is dat AutoruitDirect hele vuile verkooptrucs heeft en niet schromen om zowel de klant als verzekeringsmaatschappijen op te lichten (ander woord heb ik er niet voor) door mensen te laten geloven dat de ruit perse vervangen moet worden, slecht werk afleveren en dan ook nog veel te veel in rekening brengen.
Reactie door valerius-2 op 30-04-2011 14:26
Ja u bent niet de enige die daar door op kosten komt.
Maar zo u verhaal te lezen wist u al dat er zulke bdrijven bestaan, waarom niet eerst in overleg gegaan met u verzekeraar Moet u dus altijd doen voordat u een opdracht geeft.
Reactie door sylli op 30-04-2011 15:26
Beste valerius-2: De verzekeraar heeft toestemming gegeven voor de ruitvervanging; dat is het probleem niet.
Ik was er zelf niet bij bij de "kennismaking" met AutoruitDirect en in hun filiaal. Toen de autoruit volgens AutoruitDirect vervangen moest worden, wilde mijn man weggaan, maar hij werd min of meer vriendelijk tegengehouden door de medewerker die ter plekke de verzekeraar opbelde en de bevestiging van de verzekeraar kreeg dat er dekking was voor ruitschade (WA + Casco verzekerd) en dat zij de rekening met een akkoord van de klant (akte van ????) konden opsturen naar de verzekeraar. En toen mijn man na het gesprek van de medewerker met de verzekeraar zei dat het eigen risico elders toch lager was en wederom wilde weggaan, wist die medewerker mijn man er blijkbaar van te overtuigen dat bij hun het eigen risico helemaal nihil was en dat dat kwam door een afspraak met de verzekeraar die dit niet aan de "grote klok" wenste te hangen, om te "voorkomen dat iedereen gratis ruiten laat vervangen".
Dat laatste is dus gewoon een leugen geweest. Maar mijn man liet zich overhalen door een combi van: klinkt ergens toch wel een beetje logisch en de verzekeraar heeft al toegezegd de ruit te betalen.
De rekening voor het eigen risico van € 135,- ga ik betalen; dat zie ik maar als slecht gevolg van de goedgelovigheid van mijn man en we hebben de dienst afgenomen (al is die zeer slecht).
De administratiekosten ga ik negeren; AutoruitDirect moet wel met een heeeeel goed argument aankomen, wil ik overgaan tot het betalen van die 55 euro...
Reactie door empyria op 30-04-2011 17:46
Zo'n verzekeraar zal toch eerder juist wel aan de grote klok hangen dat ze gratis ruiten laten vervangen?
Daar scoren ze nieuwe klanten mee, lijkt mij.
Ben het wel met u eens dat het onbeschofte misleiding is.
Reactie door rjw op 01-05-2011 16:43
Lesson learned: ga nooit in op aanbiedingen van bedrijven die je niet kent. De enige juiste volgorde voor dit soort zaken is dat je eerst contact opneemt met de verzekeringsmaatschappij en vervolgens met een reparatiebedrijf dat aangegeven wordt door de verzekeringsmaatschappij.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!