Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vraag over vergoeden verzendkosten bij retourneren

Geplaatst door: chrissie88 op: 01-01-2009 12:44
Beste lezers,Ik heb een klein geschilletje met iemand die ik via Marktplaats een ketting heb verkocht. Het is als volgt gegaan:Klant reageert op een advertentie van mij voor een ketting van 60 cm lang. Hij wil deze onder rembours verzonden hebben. Ik zeg dat dit kan, op zijn kosten. Hij gaat hiermee akkoord en ik verstuur de gevraagde ketting onder rembours.Vervolgens krijg ik een mail van de koper dat deze een deel van zijn geld terug wil omdat ik een te korte ketting geleverd zou hebben, anders neemt hij maatregelen......Ik ben er vrij zeker van dat ik de goede ketting heb geleverd en heb hem geantwoord dat hij de ketting maar terug moet sturen en dat hij, als ik daadwerkelijk een fout heb gemaakt, aankoopbedrag en alle gemaakte verzendkosten terugkrijgt.Mijn vraag: Stel dat ik toch gewoon de goede ketting heb geleverd, moet ik dan de originele verzend(rembours)kosten vergoeden? Ik weet dat een klant 7 dagen de tijd heeft om de koop te ontbinden en dat als hij zich bedenkt, ik niet verplicht ben om de gemaakte verzendkosten voor het retourneren te vergoeden maar hoe zit het met de originele verzendkosten? Het is zijn keuze geweest om onder rembours te laten verzenden en omdat dit vrij prijzig is heb ik weinig zin deze kosten te vergoeden als blijkt dat ik geen fouten heb gemaakt.Iemand enig idee hoe dit wettelijk geregeld is?
Reactie door read op 01-01-2009 14:59
Dag chrissie88,
Klant reageert op een advertentie van mij voor een ketting van 60 cm lang. Hij wil deze onder rembours verzonden hebben. Ik zeg dat dit kan, op zijn kosten. Hij gaat hiermee akkoord en ik verstuur de gevraagde ketting onder rembours.
Vervolgens krijg ik een mail van de koper dat deze een deel van zijn geld terug wil omdat ik een te korte ketting geleverd zou hebben, anders neemt hij maatregelen......
Ook als de ketting niet te kort blijkt te zijn, kan de koper het produkt binnen 7 dagen retour zenden en van de koop afzien. De portokosten van het retour zenden zijn dan voor rekening van de koper. Daarna dient de verkoper de aankoopsom binnen 30 kalenderdagen aan de koper te restitueren. Het gaat dan om de aankoopsom en niet over eventueel bijkomende kosten die de verkoper op verzoek van de koper heeft gemaakt.
Pedro
Even een correctie. Die 7-dagen bedenktijd geldt slechts bij een consumentenkoop. Daar is alleen sprake van als een consument bij een professionele marktpartij (dus een winkel) een koop overeenkomst sluit. Dus het consumentenrecht is hier niet op van toepassing.
De koop wordt beheerst door het algemene verbintenissenrecht. Wat in casu van belang is, is het contractvrijheidsbeginsel. U kunt alles afspreken wat u wilt (mits niet strijdig met de openbare orde art. 3:40 BW). Dus als u heeft gezegd dat de transportkosten voor zijn rekening komen, dan is dat zo. Indien het product niet conform de overeenkomst is (naar interpretatie van partijen (Haviltex-arrest). Echter zou de redelijkheid en billikheid er eventueel voor zorgen dat de verzendkosten wel terugbetaald moet worden. Dit zou ik aan de rechter overlaten. Dit is het slimste aangezien het waarschijnlijk om een laag bedrag gaat en deze persoon toch niet naar de rechter gaat.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor