Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Voor 280 euro opgelicht door Groupon i.s.m. MCA Technology

Geplaatst door: daan_w op: 13-06-2014 11:02
Korte versie: Ik heb een iPhone besteld bij Groupon, die is kapot gegaan en Groupon distantieert zich volledig van alles wat na de betaling komt. Ik heb de telefoon opgestuurd naar MCA Technology, zoals voorgeschreven door Groupon, maar die sturen hem gewoon zonder te repareren terug. Ik ben dus gewoon voor 280 euro opgelicht. Wat moet ik nu doen? Lange versie: Ik heb in januari een refurbished iPhone 4 gekocht bij Groupon, dat leek toen best wel een goede deal. Maar in eerste instantie werd de telefoon al veel te laat bezorgd, zonder enige communicatie van Groupon. Maar dat is helaas niet het ergste. Een tijdje terug is mijn telefoon kapot gegaan. Ik was op vakantie (een heel fijn moment voor een kapotte telefoon) en na de wekker gesnoozed te hebben werd ik een half uur later wakker, om tot de ontdekking te komen dat mijn telefoon niet meer aan ging. Eenmaal thuis ben ik naar de Apple reseller in de stad gegaan om me te laten vertellen dat het moederbord is doorgebrand. Oftewel, heel de telefoon is naar z'n grootje, daar kun je niets meer mee. Daar ben ik mooi klaar mee. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat een tijdje voor de vakantie mijn telefoon een keer gevallen is en de glazen achterkant gebarsten is (er zat wel gewoon een hoesje om de hele tijd). Maar dat was weken eerder en heeft dus niet met het doorgebrande moederbord te maken. Groupon distantieert zich volledig van enig contact nadat ze de buit binnen hebben, dus daar hoefde ik niet meer op te rekenen voor garantie. Ik heb op advies van een vriend van me de telefoon aangetekend naar MCA Technology in Frankrijk verstuurd, met alle benodigde formulieren, die ik na wat Frans (ze kunnen uiteraard geen Engels) e-mailcontact heb gekregen. Iets minder dan twee weken later lag de telefoon weer op mijn deurmat. Niet gerepareerd, zonder enige toelichting. Interessant om te weten is trouwens dat die vriend ook bij Groupon een refurbished iPhone 4 had besteld en die ging al vrij direct kapot. Hij probeerde eerst naar Apple zelf te stappen, maar die vertelde hem dat het refurbishen niet door Apple zelf is gedaan en dat de telefoon als 3 jaar oud in het systeem stond en dus niet meer onder de garantie viel. Hij heeft toen zijn telefoon opgestuurd, maar kreeg in tegenstelling tot mij, na 8 dagen (zonder tussentijdse correspondentie) zomaar een nieuwe (lees: andere refurbished) iPhone terug. Ik heb toen Groupon gebeld, de dame aan de telefoon zou het doorzetten naar de juiste afdeling, die uiteraard niet telefonisch bereikbaar is, en een week later zou ik een reactie per e-mail ontvangen, wat niet gebeurd is. Ik besloot zelf maar naar MCA Technology te bellen. Met behulp van Google Translate wist ik in het Frans uit te leggen dat ik de taal niet spreek en iemand wil spreken die Engels spreekt. Wonder boven wonder werd ik doorverbonden met iemand die Engels sprak. Deze vroeg me waar ik de telefoon gekocht had, dus ik zei Groupon. Vervolgens verbind ie me zonder iets te zeggen weer door, maar de volgende persoon sprak geen Frans, zei alleen "no" en gooide vervolgens de hoorn er zomaar op.
Reactie door daan_w op 13-06-2014 11:04
Vervolg vorige post: Ik heb vervolgens maar een e-mail gestuurd naar MCA Technology, in het Engels en daaronder in het Frans m.b.v. Google Translate. Daar kreeg ik uiteraard in het Frans reactie op en als ik het goed begrijp zeggen ze dat de telefoon niet meer onder de garantie valt vanwege de gebroken achterkant. Ik kan geen Frans en de vertaling met Google Translate is zeer gebrekkig, dus ik snap het helaas niet helemaal, maar ik dacht juist dat ze zeiden dat grobroken glas juist wel onder de garantie valt. Dit is het mailtje wat ik kreeg: Bonjour, Je suis désole le téléphone et casse. Plus sous garantie ! Faire une demande de retour par mail. Joindre une adresse postale. Joindre la référence complète du produit couleur capacité IMEI. Vous recevrez un numéro de rma (suis de dossier). Préparer votre colis en inscrivant le numéro de rma sur le colis. Merci de remplir la fiche joint dans le mail. Mettre la fiche dans la boite de votre produit. Envoyer votre colis a l'adresse de retour ci-dessous. Tous les téléphone a la vitre casse ou la coque son plus sous garantie. Les frais de retour son a votre charge. Je vous remercie d’avance et reste à votre disposition pour un complément d’information. Cordialement MCA Technology De vetgedrukte zin vertaalt als volgt (door Google Translate): All phone glass breakage or shell scripts under warranty. Dat betekent dus dat het gewoon onder de garantie valt. Of misschien bedoelen ze in Frankrijk alles andersom en valt het juist niet onder de garantie. Maar vandaar dat ik dus de telefoon met gebroken achterkant op heb gestuurd, anders had ik er eerst wel voor 10 euro een ander achterkantje op gezet. Intussen heb ik uiteraard nog steeds niets van Groupon gehoord, die vinden het natuurlijk makkelijk om wat geld binnen te harken en vervolgens zich nergens meer mee te bemoeien. En als je dan belt krijg je iemand aan de lijn die maar amper Nederlands spreekt en eigenlijk niets voor je kan betekenen. Ik vrees dat ik gewoon door Groupon i.s.m. MCA Technology opgelicht ben en 280 euro in de vuilnisbak heb gegooid. Wat kan ik nu het beste doen? Van MCA Technology en van Groupon hoef ik duidelijk niets te verwachten.
Reactie door tijger1 op 13-06-2014 11:25
U hebt de telefoon laten vallen waardoor het glas kapot is gegaan. Dat hebt u niet laten repareren en dat valt uiteraard niet onder de garantie. Het volgende probleem dat instaan is, valt daardoor ook niet meer onder de garantie. Dus u zult zelf voor de kosten van een reparatie moeten opdraaien of een nieuwe kopen.
Reactie door daan_w op 13-06-2014 12:53
De glazen achterkan van de iPhone breekt over het algemeen best vaak, die is namelijk van gewoon glas gemaakt en niet van het sterke glas waarvan de voorkant gemaakt is. Bovendien zit tussen de twee incidenten weken verschil, dus die hebben overduidelijk niets met elkaar te maken, in tegenstelling tot wat je zegd. Daarnaast heb ik de achterkant wel gerepareerd, ik heb namelijk een andere achterkant erop gezet, maar omdat er in de mail stond dat het gewoon onder de garantie valt heb ik de kapotte achterkant er weer op gezet bij het versturen.
Reactie door tijger1 op 13-06-2014 13:06
Ik zeg niet dat die incidenten iets met elkaar te maken hebben, maar dat bedrijf krijgt een toestel binnen met een kapotte achterkant en een binnenwerk dat het niet meer doet. Zij concluderen, logisch gesproken, dat een en ander met elkaar verband houdt. Schade ontstaan door vallen is nooit gedekt onder wat voor garantieregeling ook, soms alleen als u er een verzekering bij heeft. Om mij heen hebben verscheidene personen een I-phone, sommigen al jaren, nog nooit gehoord dat de achterkant vaak breekt. Die zin over garantie slaat mijns inziens op het verzenden.
Reactie door diumenge op 14-06-2014 12:30
Quote: daan_w schreef op vrijdag 13 jun 2014, 12:53: ... Bovendien zit tussen de twee incidenten weken verschil, dus die hebben overduidelijk niets met elkaar te maken, in tegenstelling tot wat je zegd. ...einde Quote Dat weet je helemaal niet, ik zou zeker niet direct uitsluiten dat het een niet met het ander te maken heeft.
Reactie door joentje1978 op 14-06-2014 22:58
Dat er enige tijd tussen het vallen en het huidige defect zit dat zegt helemaal niets. Kan door de val wel een dun printspoortje beschadigd zijn die enige weken later helemaal doorscheurt en waardoor deze elektrisch onderbroken raakt met een defect als gevolg. Dus ze gaan er bij valschade bij voorbaat al vanuit dat het een gevolg is van het vallen van de telefoon. Zij kunnen vaak niet bewijzen dat het zo is maar jij kunt niet bewijzen dat het niet zo is dus trek je altijd aan het kortste eind. Snap ook niet waarom mensen spullen kopen via Groupon of een andere organisatie. Koop dat ding toch lekker in een winkel waar je naartoe kan als er iets mee is i.p.v. spelen met Google translator en bellen met een bedrijf in Frankrijk. Maar ja, iPhone zou via Groupon wel een paar EURO goedkoper zijn geweest dan in de winkel om de hoek. Nu snap je waarom, geen service en je zoekt het zelf maar lekker uit.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor