Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vodafone licht klanten op met Alles-in-1-Reisbundel

Geplaatst door: marcelbergen op: 12-08-2012 12:53
In het verleden werden veel mensen na hun vakantie geconfronteerd met enorm hoge mobiele telefoonrekeningen. Om de consument te beschermen heeft de EU een limiet gesteld van EUR 59,95, daarna wordt het internet afgesloten tenzij de consument aangeeft anders te willen. Vodafone bedenkt vervolgens de "Alles-1-Opreis bundel" en zegt bij 80% en 100% verbruik een gratis SMS te sturen als waarschuwing zodat consument weet dat hij bijna door bundel heen is; hiermee vervalt wel de EU afpraak van max 59,95. Maar als er door een fout in het systeem geen waarschuwings SMS-jes worden verstuurd en de rekening dus onopgemerkt kan oplopen presenteert Vodafone je alsnog een gepeperde rekening. Dit is bij mij gebeurd toen ik in Spanje zat. Een rekening van ongeveer 450 Euro. Reactie van Vodafone is "ja, het is ook een beetje uw eigen verantwoordelijkheid hoor, maar we geven u toch 300 euro korting, dus graag nog 150 euro overmaken". Wat mij betreft is dit consumentenmisleiding waar ik inmiddels mijn rechtsbijstand op heb gezet. Deze zeggen dat Vodafone hun eigen voorwaarden niet is nagekomen en dus niet de klant mag laten opdraaien voor de kosten. Op Facebook heb ik inmiddels al meer mensen gezien die dit hebben meegemaakt en ook "een voorstel" van Vodafone krijgen. En als ze niet snel op het voorstel ingaan dan vervalt het aanbod... Ben erg benieuwd of er meer mensen zijn die soortgelijke ervaringen hebben met de Alles-in-1-Reisbundel van Vodafone.
Reactie door timfelix op 12-08-2012 16:08
Ik heb het ook gehad met een bundel. Toen ik terugkwam zag ik dat ik de bundel die ik had afgesloten niet helemaal goed had begrepen en dus kwam er een rekening van 200 euro in de bus. Vodafone gecontacteerd en de situatie uitgelegd. Het enige wat ik heb hoeven te betalen is 10 euro voor het omzetten naar een andere contractsvorm, vond dat ze dat best netjes hadden geregeld.
Reactie door thijko op 12-08-2012 17:01
Op dit forum lees ik regelmatig negatieve opmerkingen over Vodafone. Nou, mijn ervaringen zijn anders en nee, ik werk niet voor hen, was het maar waar, dan had ik tenminste een baan. De eerste keer dat ik een klacht bij Vodafone doorgaf, nl. dat ik vond dat ik bij telefonische verlenging niet goed was ingelicht over wat het abonnement precies inhield (telefoontje kwam van hen) en in feite een verslechtering van de jaren ervoor betekende, heb ik een heleboel compensatieminuten van hen gekregen die ik maandenlang kon gebruiken (dit was het pre-internet tijdperk). De tweede keer had ik niet eens een klacht, maar heb ik de klantenservice gebeld om uit te leggen waarom ik geen gebruik had (kunnen) maken van mijn gratis 3GB internet bij de laatste verlenging. Ze vonden dit erg vervelend voor mij en hoewel ze het niet hoefden, hebben ze mij alsnog 1 GB gratis gegeven die een paar maanden geldig blijven. Mij hoor je dus niet klagen over Vodafone, integendeel. Ik heb voor hen gekozen omdat ik in een grensstreek woon en er zeker van kan zijn dat hun NL signaal tot aan de grens reikt of er zelfs net over, terwijl bij andere providers op km's voor de grens al een Belgische provider het kan gaan overnemen. Ik vraag mij wel eens af of ik nu zo'n bofkont ben of dat het ook gaat om de manier waarop je iets aan de orde stelt. Want ook bij mijn provider voor vaste telefonie (EDPnet) heb ik al eens compensatie gekregen via de servicedesk, hoewel ze ook dit formeel niet hadden hoeven doen. Met vriendelijkheid ben ik in elk geval tot nu toe een heel eind gekomen.
Reactie door marcelbergen op 12-08-2012 17:30
@Thijko : ook ik heb tot nu toe goede ervaringen met Vodafone, dus het verbaast me heel erg dat ze nu op deze manier reageren. Ik hoop nog steeds op een goede afwikkeling. Mocht dit het geval zijn, dan zal ik ook wel zo sportief zijn om dat hier te laten weten ;-)
Reactie door zoekster op 12-08-2012 17:54
@marcelbergen, misschien schiet het webcare team van Vodafone je wel te hulp. En anders eens kijken wat je rechtsbijstand voor elkaar krijgt. Laat je ons ook weten hoe dat afloopt, als je die weg gaat bewandelen? Daar help je anderen met hetzelfde probleem ook weer mee.
Reactie door marcelbergen op 12-08-2012 17:57
@zoekster : Het webcare team kon ook niets doen omdat het al in behandeling was bij hun "Special Services". Maar daar kwam ik niet verder mee. En die zeiden vervolgens 30 dagen nodig te hebben om met een antwoord te komen. Maar ik wilde weten wat mijn recht als consument is... moet ik nu wel of niet de komende nota van 450 euro betalen? Mijn rechtsbijstand heeft zowel aan Vodafone als aan mij laten weten of de incasso te laten storneren. Ik informeer jullie zeker over de uitkomst!
Reactie door zoekster op 12-08-2012 20:32
@marcelbergen, het lijkt me dat je in je recht staat, precies om de redenen die je rechtsbijstand geeft. Vodafone is de afspraak niet nagekomen. Dat het coulance-aanbod vervalt als je er niet op tijd op ingaat, is natuurlijk een middel om je onder druk te zetten. Maar dat ze het aanbod doen, duidt erop dat ze snappen dat ze fout zitten. Succes met alles.
Reactie door vodafonewebcare op 16-08-2012 19:49
Beste marcelbergen Wat vervelend dat je geen sms notificatie hebt ontvangen en dat je nu kosten hebt gemaakt in het buitenland. Graag wil ik het een en ander voor je nakijken. Zou je een mail willen sturen naar webcare.nl@vodafone.com. Vermeld in de mail je 06-nummer, volledige naam, adres, geboortedatum, klantnummer en laatste 4 cijfers van je rekeningnummer. Vermeld in het onderwerp je naam / Kassa / 16-08-2012. Met vriendelijke groet, Linda Vodafone 24/7 Web crew
Reactie door marcelbergen op 17-08-2012 00:53
Beste Linda, Van jullie "SmartPhone Crew" kreeg ik op Facebook het volgende antwoord: "Hoi Marcel, Ik heb het voor je nagekeken en ik zie dat de klacht idd bij SSV is neergelegd. De desbetreffende afdeling zal dan ook contact met je opnemen om tot en goede oplossing te komen. Momenteel kan ik weinig voor je betekenen." Dus ik heb weinig hoop dat de "Web Crew" meer voor me kan betekenen. Mocht dit toch het geval zijn, dan hoor ik het graag.
Reactie door vodafonewebcare op 17-08-2012 10:10
Beste marcelbergen, We hebben je case besproken met de andere afdelingen waarmee je contact hebt gehad. We gaan de mogelijkheden bekijken om je klacht zo goed mogelijk op te lossen. Je krijgt vandaag nog een reactie. Met vriendelijke groet, Eric Vodafone 24/7 Web crew
Reactie door marcelbergen op 17-08-2012 10:23
Beste Eric, Dankjewel voor je reactie. Ik ben erg benieuwd. Voor mij is er 1 oplossing: ik betaal gewoon wat ik betaald zou hebben als jullie SMS service wel gewerkt zou hebben. Dus mijn normale abonnementsgeld, de normale kosten buiten de bundel en voor iedere dag dat ik gebruik gemaakt heb van de Alles-in-1-Reisbundel betaal ik de 2 euro per dag. Kom dus aub niet weer met een aanbod van 300 euro "korting" met daarachter een vage berekening gebaseerd op oude tarieven alsof jullie mij tegemoet komen met een goede regeling. Neem dit mee in je overleg met de andere afdelingen. Groeten, Marcel.
Reactie door marcelbergen op 17-08-2012 11:31
Reactie Vodafone Webcare: "Hoi Marcel, via kassa.nl heb ik je al laten weten dat we met de betrokken afdelingen overleg hebben gehad over deze case. Nu blijkt dat de afdeling Legal van Vodafone al contact met jouw rechtsbijstand heeft gehad. Zij gaan de rechtsbijstand op korte termijn informeren over de oplossing." We houden moed en hopen op een goede afloop met Vodafone........
Reactie door marcelbergen op 23-08-2012 18:08
Beste Eric (medewerker Vodafone Webcare), Nadat je vorige keer zei dat jullie afdeling Legal Services contact heeft gehad met mijn rechtsbijstand had ik een beetje hoop dat jullie misschien toch klantvriendelijk zouden zijn.... Maar nu ik ruim een week later nog niets heb gehoord heb ik contact opgenomen met mijn rechtsbijstand. En jouw opmerking "de afdeling Legal van Vodafone heeft al contact gehad met jouw rechtsbijstand" blijkt niet waar. Sterker nog, de rechtsbijstand heeft helemaal geen contact gehad met Vodafone!! En uiteraard hebben ze ook nog geen reactie/oplossing ontvangen van Vodadone. Echt goede reclame maken jullie op deze manier. En dus ook voor het Webcare team. Valt me echt enorm van jullie tegen.
Reactie door wildrat op 23-08-2012 20:32
Vodafone all in one reisbundel, bijna alle smartphones hebben een eigen app voor datagebruik, die moet je wel op roaming zetten, heb de tourdefrance bezocht in Pau en heb facebook updates en twitter uitgezet, rekening verbruik buitenland met smsjes 2x gebeld worden en in Parijs en Pau googlemaps en eurosportapp gebruikt rekening 4€ dus 't werkt wel alleen de smsjes niet gehad, misschien omdat ik niet over de limiet heen ging. tip 2 zet dataverkeer uit en alleen wifi aan, dat deed ik dag 3 omdat ik dacht met GPS misschien over de limiet heen te gaan.
Reactie door marcelbergen op 24-08-2012 14:27
Inmiddels heeft iemand van het Webcare team op Facebook weer contact met me opgenomen en eindelijk lijkt het erop dat Vodafone toegeeft dat ze zelf niet haar voorwaarden is nagekomen want alle kosten die ik in het buitenland heb gemaakt die buiten de bundel vielen (en die voorkomen hadden kunnen worden als ik op tijd de waarschuwings SMS-jes had gehad) worden kwijtgescholden!! Ben blij met de uitkomst (alhoewel ik hem niet meer dan terecht vind), maar blijf het een slechte service van Vodafone vinden dat ze mensen eerst een soort "coulance" voorstel doen, terwijl de klant in zijn recht staat. Ook de communicatie daarna is verre van optimaal. Vodafone kan daar nog een flinke slag in maken. Maar goed, het lijkt erop dat ze het toch conform mijn wens gaan oplossen. Maar ik juich pas als de incasso geweest is en er dus niet 500 euro wordt afgeschreven...
Reactie door zoekster op 24-08-2012 14:47
"Maar goed, het lijkt erop dat ze het toch conform mijn wens gaan oplossen. Maar ik juich pas als de incasso geweest is en er dus niet 500 euro wordt afgeschreven...' Mooi dat het zo is afgelopen, zo zie je maar, had je je mond niet open gedaan was je 150 euro lichter, had je slechts het coulance voorstel geaccepteerd. Hou wel je bankrekening goed in de gaten, er zijn hier door Vodafone ook aan iemand anders mooie beloftes gedaan. Die wacht nu al maanden op zijn geld.
Reactie door marcelbergen op 24-08-2012 14:56
@Zoekster - als de incasso toch EUR 500 is, dan laat ik die direct storneren. Want ik ga echt niet achter mijn eigen geld aanlopen ;-). Wel balen dat Vodafone zo met hun klanten omspringt.
Reactie door rasta87 op 01-09-2012 09:12
Dit is mij ook overkomen! Was op vakantie in Frankrijk en heb de bundel geactiveerd. 2 euro is op zich een redelijk bedrag dus dat heb ik er wel voor over. Mijn email gecheckt en een paar websites bezocht, ondanks dat ik scherp op mijn verbruik heb gelet had ik toch zo'n 35 MB teveel verbruikt. Ik schrok toen ik zag dat ik hier bijna 30 euro voor moet betalen! Ik las bij het afsluiten dat ik een sms na 80% en bij 100% zou krijgen en daar reken je op. Maar ik heb geen sms gehad en ben het niet eens met de gang van zaken. Dat was niet afgesproken. Ook ik heb een email naar vodafone gestuurd maar geen reactie ondanks de belofte van binnen 2 dagen antwoord. Ook een mailtje naar het webcare team van vodafone met een verwijzing naar dit draadje maar geen reactie?
Reactie door marcelbergen op 01-09-2012 11:39
Ik heb 1 tip voor je - als je die SMS-jes niet ontvangen hebt, dan ook niet betalen voor de hoge rekeningen. Ik heb het uiteindelijk gewonnen nadat de Legal afdeling van Vodafone het had bekeken. Ik heb een brief van hen gehad dat ik niet hoefde te betalen en de afrekening was ook conform de afspraken. Ook Vodafone is dus uiteindelijk van mening: geen SMS gehad, dan hoef je ook niet te betalen voor de MB's die over die 35MB per dag zijn gegaan! Succes!!
Reactie door rasta87 op 01-09-2012 12:08
Quote: marcelbergen schreef op zaterdag 1 sep 2012, 11:39: Ik heb 1 tip voor je - als je die SMS-jes niet ontvangen hebt, dan ook niet betalen voor de hoge rekeningen. einde Quote Dank voor je reactie, ik ga kijken of ik de hele nota bij mijn bank kan storneren totdat ik een reactie van vodafone heb gehad. Ik zou dan eventueel het bedrag wat wel klopt weer kunnen voldoen zodat ik alleen het betwiste bedrag in mijn zak houd. Uiteindelijk wil ik wel betalen voor wat afgesproken was.
Reactie door rasta87 op 04-09-2012 20:18
Ik heb vandaag een reactie van Vodafone gehad. Zij erkennen dat er iets fout gegaan is en zullen de nota crediteren. Ik ben tevreden over de afhandeling van de klacht. Men heeft excuses aangeboden en Ik ben door de medewerkers netjes te woord gestaan. Wel vraag ik me af wat er gebeurt met soortgelijke gevallen die zich niet gemeld hebben?
Reactie door marcelbergen op 05-09-2012 09:25
Quote: rasta87 schreef op dinsdag 4 sep 2012, 20:18: Wel vraag ik me af wat er gebeurt met soortgelijke gevallen die zich niet gemeld hebben?einde Quote Dat is nu precies waar ik me druk over kan maken. Een goed bedrijf met een goede klantenservice erkent hun fouten en laat geen enkele klant de kosten betalen voor het overschrijden van hun bundel. Dat siert je bedrijf en geeft het een goede naam. Maar Vodafone wacht tot de klanten zelf aan de bel trekken. Doen dan nog moeilijk moeilijk moeilijk... doen soms zelfs een discutabel voorstel... zeggen dan dat dit voorstel maar beperkte houdbaarheidsdatum heeft.... kortom, ze doen er alles aan om toch centen te vangen ondanks dat ze weten dat ze juridisch gezien geen poot hebben om op te staan. Hele slechte zaak!! Vandaar ook mijn post hier op deze Kassa site, in de hoop dat andere gedupeerden hier terecht komen en ook zien wat hun rechten zijn.
Reactie door dragonnoise op 01-11-2012 20:47
Ik heb dan niet zo,n hoge rekening gehad ( gelukkig). Tenminste die kan ook nog komen. Ik ben aan het einde van de maan op vakantie gegaan en heb de bundel genomen. Op mijn rekening staat dat ik elke dag gebruik zou hebben gemaakt van de bundel. Wat dus totaal niet het geval is. Maar de week erna zat ik dus in een nieuwe maand. Die rekening zie ik aan het einde van de maand, Ik hoop maar dat ik niet ook zo,n hoge rekening krijg. Ik heb zoveel problemen bij vodafone dat ik dat er niet ook nog eens bij wil.
Reactie door nieborg-g op 10-11-2012 13:34
Ik probeer dit probleem al 3 maand op te lossen met de Vodafone maar het enigste is beloven maar niks nakomen. De bedragen stapelen zich op en wordt regelmatig afgesloten en naar veel bellen weer aangesloten maar een oplossing ho maar. Waarom zeggen ze bij de klantenservice niet gelijk dat bellen zinloos is en dat je het gelijk via de rechter moet proberen. Een normale oplossing blijkt niet te kunnen. Groet.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!