Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vervaldatum chipkaart absurd?

Geplaatst door: consumentrobbie op: 20-12-2014 19:41
Beste reizigers en ov-chipkaarthouders! Ik heb Translink Systems BV, beheerder en maker van de OV-chipkaart in Nederland, het volgende voorgelegd: Ik heb het bedrijf gevraagd of ze bereid zijn om bij het verlopen van mijn persoonlijke OV-chipkaart, kosteloos een nieuwe toe te zenden. Het is naar mijn mening absurd om een nieuwe te moeten aanschaffen. Wij als consumenten hebben niet gevraagd om een vervaldatum. We zouden hier dus ook niet mee akkoord moeten zijn. Ik laat u hun reactie binnenkort weten. Gaan Translink en de OV-bedrijven de gestelde prijs voor het aanschaffen van een OV-chipkaart handhaven, dan stap ik naar de rechter en roep ik landelijk op tot een boycott.
Reactie door valerius-2 op 20-12-2014 20:12
Alleen ik vraag mij af waarom deze na een bepaalde tijd worden vervallen verklaart. Ik gebruik hem niet maar ik sta er toch vreemd tegen over. Mensen die hem niet vaak gebruiken zijn de klos.
Reactie door tijger1 op 20-12-2014 21:24
Iedereen die hem heeft is de "klos". Maar ook je pas, identiteitskaart en rijbewijs verlopen. Dus wat is het verschil?
Reactie door valerius-2 op 20-12-2014 23:43
Quote: tijger1 schreef op zaterdag 20 dec 2014, 21:24: Iedereen die hem heeft is de "klos". Maar ook je pas, identiteitskaart en rijbewijs verlopen. Dus wat is het verschil?einde Quote Het verschil is dat die wettelijk zijn en waar we het nu over hebben is heel wat anders.
Reactie door sjoppie op 21-12-2014 09:17
Het gaat hoofdzakelijk om een nieuwe foto, ik ben wel benieuwd wat uw actie op gaat leveren,ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer.
Reactie door tijger1 op 21-12-2014 09:56
Quote: sjoppie schreef op zondag 21 dec 2014, 09:17: Het gaat hoofdzakelijk om een nieuwe foto, ik ben wel benieuwd wat uw actie op gaat leveren,ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer.einde Quote Als men zo hier en daar de klachten leest over Trans Link, mag de Ts "blij" zijn als hij überhaupt antwoord krijgt. En dan nog één keer in de vijf jaar een nieuwe pas? Actie, actie.;-))
Reactie door tot15karakters op 21-12-2014 11:46
Fout, U moet in Den Haag zijn, de politiek heeft besloten tot dit systeem en elke nieuwe kaart, anders dan bij banden kost geld bij verlopen geldigheid. Wel veroorzaken ze hiermee dat ik nog steeds wel eens een wegwerp kaartje koop in Amsterdam voor P&R plek en verder de auto blijf gebruiken. Vroeger losse kaartjes maar nu duurder dus vooral met meerdere personen en onduidelijke kortingen voor meereizen die voor niet reizigers veel tijd en uitzoekwerk zijn..... Ik lees ook nog problemen van niet werkende kaarten en hoe lastig je geld terug kreeg of nieuwe moest kopen..... Dus voor 1x per jaar zal ik deze niet aanschaffen, dan maar een enkele keer een wegwerpkaart. Ook vele studenten willen graag na hun studie er vanaf en als die beter opgeleide er zo over denken ga ik echt niet uitzoeken of een eigen kaart misschien rendabel zou kunnen zijn. Ik woon op rollator afstand van station maar mensen die verder weg wonen is het nog minder reden om het openbaar vervoer te nemen die vooral wat bussen betreft sterk is terug gelopen. Een mijn zus, minder bussen en dan ga je na 10 km echt niet meer op de trein over en dat vergeten ze blijkbaar in Den Haag!
Reactie door diumenge op 21-12-2014 11:54
Quote: sjoppie schreef op zondag 21 dec 2014, 09:17: Het gaat hoofdzakelijk om een nieuwe foto, ik ben wel benieuwd wat uw actie op gaat leveren,ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer.einde Quote Een anonieme OV-chipkaart, dus zonder foto, verloopt ook. Een paspoort is tegenwoordig 10 jaar geldig. Nee, ik geloof niet dat dat met de foto te maken heeft. Volgens mij bestaat er geen enkel goed argument voor die vervaldatum.
Reactie door 1953 op 21-12-2014 13:34
Geldigheidsduur van vijf jaren zou m.i. naar 10 jaren kunnen worden verlengd. Nu kost een persoonlijke OV-chipkaart nog € 7,50 !!
Reactie door 1953 op 21-12-2014 13:35
Quote: tijger1 schreef op zaterdag 20 dec 2014, 21:24: Iedereen die hem heeft is de "klos". Maar ook je pas, identiteitskaart en rijbewijs verlopen. Dus wat is het verschil?einde Quote Dat die tien jaren geldig zijn.
Reactie door tijger1 op 21-12-2014 13:52
Quote: 1953 schreef op zondag 21 dec 2014, 13:35: Quote: tijger1 schreef op zaterdag 20 dec 2014, 21:24: Iedereen die hem heeft is de "klos". Maar ook je pas, identiteitskaart en rijbewijs verlopen. Dus wat is het verschil?einde Quote Dat die tien jaren geldig zijn.einde Quote Dat is ook zolang nog niet het geval.
Reactie door 1953 op 21-12-2014 15:45
Quote: tijger1 schreef op zondag 21 dec 2014, 13:52: Quote: 1953 schreef op zondag 21 dec 2014, 13:35: Quote: tijger1 schreef op zaterdag 20 dec 2014, 21:24: Iedereen die hem heeft is de "klos". Maar ook je pas, identiteitskaart en rijbewijs verlopen. Dus wat is het verschil?einde Quote Dat die tien jaren geldig zijn.einde Quote Dat is ook zolang nog niet het geval.einde Quote Wat nog niet het geval?!
Reactie door sjoppie op 21-12-2014 16:10
@1953, nog niet zolang geleden moest een paspoort ook elke vijf jaar ververst worden.
Reactie door carola.83 op 21-12-2014 17:37
Quote: diumenge schreef op zondag 21 dec 2014, 11:54: Quote: sjoppie schreef op zondag 21 dec 2014, 09:17: Het gaat hoofdzakelijk om een nieuwe foto, ik ben wel benieuwd wat uw actie op gaat leveren,ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer.einde Quote Een anonieme OV-chipkaart, dus zonder foto, verloopt ook. Een paspoort is tegenwoordig 10 jaar geldig. Nee, ik geloof niet dat dat met de foto te maken heeft. Volgens mij bestaat er geen enkel goed argument voor die vervaldatum.einde Quote Inderdaad, verlopen heeft niks met wel/niet foto te maken. Behalve geldklopperij is er ook m.i. geen enkele legitieme reden om de OV card te laten verlopen.
Reactie door consumentrobbie op 15-02-2015 21:37
Antwoord Translink Systems BV, beheerder en maker van de OV-chipkaart in Nederland: Op 20-12-2014 heeft u ons een e-mail gestuurd. Daarin u waarom de kaart een vervaldatum heeft en als wij kosteloos een kaart kunnen opsturen.Ik vind het vervelend dat u niet voldoende hierover bent geinformeerd. De levensduur van vijf jaar van de kaart is bepaald aan de hand van de verwachte thermische, elektrische en mechanische 'houdbaarheid' van het materiaal waarvan de kaart is gemaakt, in combinatie met normaal gebruik van de kaart. Onder normaal gebruik verstaan we zorgvuldig gebruik zoals met iedere (bank)pas. De nieuwe pas word niet kosteloos opgestuurd omdat er kosten aan verbonden zijn.Als u hem via de website vernieuwd kost het €7,50 en per formulier €10.50 omdat het verwerken van het formulier zorgt voor extra handelingen,zoals het invoeren van uw gegevens in onze systemen.Om deze reden is gekozen voor een verwerkingsbijdrage van €3. Ik vertrouw erop dat u hiermee voldoende informatie heeft. Heeft u nog aanvullende vragen, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur, op zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur op telefoonnummer 0900-0980 (€ 0,50 p.g.). Met vriendelijke groet, J H Klantenservice OV-chipkaart
Reactie door consumentrobbie op 15-02-2015 21:38
Big Businees voor die OV-bedrijven, Gemiddeld 7 miljoen OV-chipkaart houders x €7,50 = € 52.500.000 Dat is wel 53 miljoen euro per 5 jaar zonder dat er maar 1 km gereisd is. Knappe vorm van oplichterij!
Reactie door 1953 op 16-02-2015 00:41
Quote: consumentrobbie schreef op zondag 15 feb 2015, 21:38: Big Businees voor die OV-bedrijven, Gemiddeld 7 miljoen OV-chipkaart houders x €7,50 = € 52.500.000 Dat is wel 53 miljoen euro per 5 jaar zonder dat er maar 1 km gereisd is. Knappe vorm van oplichterij!einde Quote En u denkt dat Translink de OV-chipkaart gratis krijgt van de toeleverancier? De OV-chipkaart: inkoopkosten kaart (bulk), verwerken gegevens etc. = kosten - opbrengst! De medewerkers van Translink willen ook betaald voor hun diensten.
Reactie door diemenees op 20-03-2015 19:07
Dus jij dacht dat dat kantoor en die kaarten en al die automaten helemaal niks kosten? Inmiddels is zo'n sjipkaart in tenminste zeker 1000 landen/steden/regio's in gebruik. Vrijwel geen enkele heeft een andere levensduur als 5 jaar-en heel veel vervallen OOK al als je hem een bepaalde periode niet gebruikt-al kan je hem dan soms nog re-activeren laten. 7,50 is aan de dure kant, maar nog lang niet extreem. Kan tot 12-13 eur oplopen, maar goedkoper kan net zo goed. in BE kost ie 5 eur. Wel hebben veel landen een soort statiegeld systeem. Vergeet ook niet dat je op vrijwel elke bus geen saldo nodig hebt om in te sjekken-en er zijn bvb in NL zo'n 25 buslijnen die van eind tot eind een tarief hebben van meer als 10 eur. Dus: die consument kan er zelfs voordeel aan hebben! Kaart van 7,50-rit van 11 eur-kaart weggooien.
Reactie door diumenge op 22-03-2015 08:45
Quote: diemenees schreef op vrijdag 20 mrt 2015, 19:07: Dus jij dacht dat dat kantoor en die kaarten en al die automaten helemaal niks kosten? Inmiddels is zo'n sjipkaart in tenminste zeker 1000 landen/steden/regio's in gebruik. Vrijwel geen enkele heeft een andere levensduur als 5 jaar-en heel veel vervallen OOK al als je hem een bepaalde periode niet gebruikt-al kan je hem dan soms nog re-activeren laten. 7,50 is aan de dure kant, maar nog lang niet extreem. Kan tot 12-13 eur oplopen, maar goedkoper kan net zo goed. in BE kost ie 5 eur. Wel hebben veel landen een soort statiegeld systeem. Vergeet ook niet dat je op vrijwel elke bus geen saldo nodig hebt om in te sjekken-en er zijn bvb in NL zo'n 25 buslijnen die van eind tot eind een tarief hebben van meer als 10 eur. Dus: die consument kan er zelfs voordeel aan hebben! Kaart van 7,50-rit van 11 eur-kaart weggooien.einde Quote Als je dat doet met een niet anonieme kaart dan weten ze je te vinden als je dat doet, en een anonieme kaart moet je volgens mij met minimaal 5 euro saldo er op kopen.
Reactie door tijger1 op 22-03-2015 09:16
@diemenees Die anonieme kaart kost dan wel € 7,50 maar dan kan je er nig nie mee reizen. Dus eerst saldo er op.
Reactie door flessebon op 22-03-2015 10:16
Wat een geldverspilling, die dure pas en de infrasturctuur die is opgezet. Overal staan dure poortjes. Less is more. Gewoon terug naar het papieren treinkaartje.
Reactie door tot15karakters op 22-03-2015 12:52
De E7,50 is maar E1,50 per jaar... en het alternatief is ga fietsen..... Gezien het gemiddelde gebruik voor vele geen punt en de weinig gebruikers kopen een wegwerp kaartje en weet U wat dat kost? Ik vind dit eerlijk, je betaal zowel voor het kaartje als KM en nu is dat in 2 delen gesplitst en vroeger was het onduidelijk 1 tarief. Het mag, we kozen een regering die dit wilde dus U moet zich bij die toenmalige meerderheid neerleggen of volgende keer beter nadenken op wie U gaat stemmen en niet op de beloftes maar wat ze gedaan of gestemd hebben bij maatregelen.... Daarom is voor de PvdA kiezers die achteraf zien dat ze beter toch SP de grootste hadden kunnen maken de appel erg zuur. Denk voor je kiest, en VVD / D66 geld natuurlijk hetzelfde verhaal...
Reactie door edrick3 op 22-03-2015 15:52
@flessebon, ..... Gewoon terug naar het papieren treinkaartje...... Eb bus- en tramkaartje. En dus terug met de conducteurs/conductrices en kaartjesverkopers achter het loket en controleurs bij de toegang tot het perron, etc. Ja, ja..... waar blijft de tijd.
Reactie door curly op 22-03-2015 22:48
Quote: consumentrobbie schreef op zondag 15 feb 2015, 21:37: Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur, op zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur op telefoonnummer 0900-0980 (€ 0,50 p.g.). Met vriendelijke groet, J H Klantenservice OV-chipkaarteinde Quote Ja hoor, bellen naar een 0900 bingo nummer. Hallo daar, het is al (€7.50) kassa voor die chipcard. Wat een business bedrijf dat OV !
Reactie door tijger1 op 22-03-2015 22:56
@curly Wasrom zou u moeten bellen? Is het antwoord niet duidelijk genoeg dan?
Reactie door consumentrobbie op 27-07-2015 19:38
Ik ben niet de enige voorstander van afschaffen kaartkosten: NOS nieuws maandag 27 juli 2015 Klachten om vervanging ov-chipkaart Reizigers klagen bij de Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer over de verplichte vervanging van de ov-chipkaart. Die kaart is vijf jaar geldig en een nieuwe kaart kost voor mensen zonder NS-abonnement 7,50 euro. Veel mensen vinden dat te duur. Ze vinden het ook lastig dat het saldo op een verlopen kaart in veel gevallen niet automatisch wordt teruggeboekt.
Reactie door jorisw op 28-07-2015 10:29
Het is natuurlijk wel erg naief om te denken dat als je de kaartkosten afschaft deze er niet meer zijn. Die worden dan gewoon versleuteld in de tarieven. Niemand kan van de lucht leven.
Reactie door edrick3 op 28-07-2015 10:43
.....Ik ben niet de enige voorstander van afschaffen kaartkosten:..... Uiteraard niet. Hoe minder kosten hoe liever, toch?
Reactie door jorisw op 28-07-2015 14:26
Quote: edrick3 schreef op dinsdag 28 jul 2015, 10:43: .....Ik ben niet de enige voorstander van afschaffen kaartkosten:..... Uiteraard niet. Hoe minder kosten hoe liever, toch? einde Quote Je lijkt wel een werkgever :-)
Reactie door jorisw op 28-07-2015 14:29
Quote: flessebon schreef op zondag 22 mrt 2015, 10:16: Wat een geldverspilling, die dure pas en de infrasturctuur die is opgezet. Overal staan dure poortjes. Less is more. Gewoon terug naar het papieren treinkaartje.einde Quote Alsjeblieft niet zeg. Dat is toch niet meer van deze tijd dat je voor ieder vervoersmiddel een ander kaartje moest kopen. Met als absoluut dieptepunt die achterlijke strippenkaart waarbij je eerst moest uitzoeken hoeveel zones je moest hebben en dan een stempeltje zetten op aantal zones + 1 strippen... Leg dat eens uit aan je oma. En v.w.b. die poortjes: uiteindelijk zijn die goed voor de veiligheid in de trein.
Reactie door edrick3 op 28-07-2015 15:24
@jorisw, .....Leg dat eens uit aan je oma..... Nou, die kent dat waarschijnlijk nog wel en heeft nu meer moeite met het in- en uitchecken. ;-) ...En v.w.b. die poortjes: uiteindelijk zijn die goed voor de veiligheid in de trein. ... Tja, en 'vroeger' zat daar personeel en die controleerden of je wel een kaartje had. ;-)
Reactie door flessebon op 29-07-2015 08:30
Leg dat eens uit aan je oma..... Ouderen kregen hier uitleg omdat ze anders niet snapten hoe de automaat werkte. Oma snapt het niet dat je nu 1 euro extra voor een kaartje moet betalen en 7.50 voor een plastic kaartje terwijl de automatisering van de kaartverkoop juist kosten bespaard. Het reizen werd al duurder door de komst van de chipkaart, daar kwam deze verhoging nog eens bij. Zo wordt alles duurder, de gemeentelijke belastingen gaan ook extra omhoog terwijl de fusie juist alles goedkoper zou maken. Oma snapt er niks meer van. En v.w.b. die poortjes: uiteindelijk zijn die goed voor de veiligheid in de trein.... Oma kwam veel in Amsterdam. Wat zorgde voor onveiligheid waren vooral de hotel- en andere runners en andere randfiguren. Dat heeft dus vooral met het toerisme te maken (dat trekt raar volk aan) en grote stadsproblemen Het is toch niet uit te leggen dat voor dat soort lieden (wat een lokaal probleem is) er in heel Nederland poortjes zijn gekomen.
Reactie door tijger1 op 29-07-2015 08:43
Mijn oude schoonmoeder vond de strippenkaart juist heel erg handig en voordelig. Voor elke rit in Rotterdam, hoe lang ook, gebruikte zij maar één stripje, vond zij wel zo logisch. Nog nooit problemen mee gehad. Geen een controleur die zo'n oude dame op de bon slingerde bij controle.
Reactie door flessebon op 29-07-2015 09:35
Dat is het voordeel van ouder worden, je doet net alsof je het niet begrijpt of niet hoort :) en Oma stapt daarna stoicijns uit voor Blijdorp.
Reactie door tijger1 op 29-07-2015 09:44
Quote: flessebon schreef op woensdag 29 jul 2015, 09:35: Dat is het voordeel van ouder worden, je doet net alsof je het niet begrijpt of niet hoort :) en Oma stapt daarna stoicijns uit voor Blijdorp.einde Quote En gelijk had ze. Vroeger kostte een kaartje voor de tram ook het zelfde, of je nu één halte meeging of tien. ;-))
Reactie door jugendstil op 30-07-2015 14:59
Even een puntje aanstippen wat volgens mij in de bijdragen nog niet aan de orde is geweest. De kosten van een OV-chip. Ik maak bewust gebruik van een anonieme Ov-chip. Kosten € 7,50. Maar....... zo'n anonieme kaart kost helemaal geen € 7,50, immers zodra je saldo toevoegt, dan blijkt dat die 7.50 gewoon gebruikt kan worden. Per saldo is een anonieme kaart GRATIS.
Reactie door diumenge op 31-07-2015 07:31
Quote: jugendstil schreef op donderdag 30 jul 2015, 14:59: Even een puntje aanstippen wat volgens mij in de bijdragen nog niet aan de orde is geweest. De kosten van een OV-chip. Ik maak bewust gebruik van een anonieme Ov-chip. Kosten € 7,50. Maar....... zo'n anonieme kaart kost helemaal geen € 7,50, immers zodra je saldo toevoegt, dan blijkt dat die 7.50 gewoon gebruikt kan worden. Per saldo is een anonieme kaart GRATIS.einde Quote Ik ga het niet proberen, maar volgens mij is dat niet zo.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!