Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut!
Geplaatst door: pclaes op: 29-08-2010 17:45
In verband met het bouwen van een nieuw huis, zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe keuken. Hierbij kwamen we ook bij Brugman in Breda, waar we vonden wat we zochten. Ondanks de inderdaad wat 'agressieve' manier van verkopen zoals in andere berichten gelezen (je komt de winkel zowat niet uit zonder te tekenen), hadden we wel een tevreden gevoel. We hadden een leuk frontje uitgezocht, prima apparatuur en binnen ons budget. Met andere woorden: het was naar wens.
Wat schetste onze verbazing? Bij aflevering kregen wij een volstrekt afwijkende frontkleur dan we samen met de verkoper in Breda hadden uitgezocht. Wat bleek? Hij had de verkeerde kleurcode opgeschreven. Bij het uitkiezen hebben wij alleen de voorkant van frontkleuren bekeken en niet naar kleurcodes e.d. Daar heb je immers de verkoper voor om dat goed te onthouden en in te vullen. Na controle van de afleverbon bleek de verkoper de kleur van de showroomkeuken ingevuld te hebben ipv de door ons gekozen kleur.
Na contact gezocht te hebben met het filiaal, erkenden zij geen schuld en deden het voorstel dat ik tegen kostprijs nieuwe kasten mocht kopen. Tegen kostprijs, dus zonder enkele consequentie te aanvaarden voor een door hun gemaakte fout! Uiteraard ging ik daar niet mee akkoord en zocht contact met het hoofdkantoor. Helaas een soortgelijke reactie, maar bovendien ook vreemd. Het hoofd Klachtenafhandeling stelde namelijk dat 'je mag veronderstellen dat je geen keuken bestelt zonder deze regel voor regel te controleren'. Ofwel: we moeten de verkopers maar niet vertrouwen dat zij hun werk goed tijdens het invullen. Als ik toch alles precies moet controleren, kan ik mijn keuken ook bij een doe-het-zelf zaak kopen, tegen een aanzienlijk lagere prijs. Maar dan nog: bij het uitkiezen van de frontkleur hebben wij alleen de voorkant gezien, en geen codes. Weten wij dus nog steeds niet of de juiste frontkleur is genoteerd. Hier kom ik dan ook meteen bij het doel van dit bericht: als u van plan bent een keuken te kopen bij Brugman, zorg dan dat bij het doornemen van de order de verkoper alles laat zien wat u heeft gekozen. Niet veronderstellen dat hij zijn werk goed heeft gedaan, want dat blijkt niet te kunnen/mogen!
Daarnaast ben ik benieuwd naar soortgelijke ervaringen, en daarnaast of hier iets aan te doen is. Hard bewijs hebben we helaas niet: wij weten wel welk front we hebben uitgezocht, maar dat is mondeling aan de verkoper verteld. Als hij dan toch een ander nummer noteert in de veronderstelling dat dit het door ons uitgezochte front is, staan wij helaas nergens. Tips over hoe we toch enige compensatie hiervoor zouden kunnen krijgen zijn derhalve ook welkom, mede omdat we een andere (duurdere) vloer hebben moeten uitzoeken die wel bij de afgeleverde keuken past.
Reactie door read op 29-08-2010 19:38
pclaes
Ik zou deze ********firma al of niet in overleg met een deskundige, in rechte betrekken (dagvaarden) en vergoeding eisen van de meerkosten van de vloer.
Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
Reactie door read op 29-08-2010 20:04
pclaes
Ik zou deze ********firma al of niet in overleg met een deskundige, in rechte betrekken (dagvaarden) en schadevergoeding eisen voor de meerkosten van de vloer.
Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
Reactie door prinspils op 30-08-2010 02:28
Quote: read schreef op zondag 29 aug 2010, 19:38: pclaes
Ik zou deze ********firma al of niet in overleg met een deskundige, in rechte betrekken (dagvaarden) en vergoeding eisen van de meerkosten van de vloer.
Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.einde Quote
Vloer!! Het gaat om keukenfrontjes!
Reactie door marcel75 op 30-08-2010 08:40
[edit redactie - off topic:
pclaes,
Vorig jaar is bij mij een nieuwe keuken geplaatst en dat ging ook niet zonder slag of stoot. Eerst waren we bij Bruynzeel geweest. We dachten: laten we een goede keuken nemen en dus maar iets meer betalen. Uiteraard zouden ze zelf de keuken inmeten. Zo'n 2 weken voor de plaatsing van de keuken kregen wij de sleutels van het huis waar de keuken zou komen en bekeken we tekening van de keuken nog een goed. Bleek dat een muur die in werkelijkheid net 2 meter is, was opgemeten als zijnde bijna 4 meter. In een andere muur zit een koof die niet weg te halen is. Die was ook niet ingemeten. Contact gezocht met Bruynzeel en wij kregen ook te horen dat het onze eigen schuld was. Ik heb toen heel boos gereageerd en geeist dat dezelfde dag een nieuwe inmeting zou plaatsvinden. Nou dat kon niet, dat kon over 4 weken. Toen werd ik natuurlijk alleen nog maar kwader en dat hielp. De volgende dag kon er gemeten worden. Vervolgens nieuwe tekening moeten laten maken, maar er was een ruimte van 20 cm over. Bij de meeste keukenboeren is een kastje van 20 cm verkrijgbaar en anders wel te maken natuurlijk. Niet bij Bruynzeel. Gevolg: hele keuken moet annuleren, maar nog wel dreigen dat we 30% zouden moeten betalen. Daar ook heel boos over geworden en een scene geschopt in de winkel. Dat had wel effect. We hoefden niets meer te betalen, maar hadden ook geen keuken.
Snel naar een andere keukenboer gegaan: de Keukenconcurrent. Netjes geholpen en snelle levering. Maar de montage was daar een drama. Zeer slechte en humeurige monteurs die leidingen waar ze last van hadden maar conform tekening waren aangelegd gewoon maar doorzaagden. En dan maar de keuken plaatsen en niet aansluiten. Uiteraard werd daar ook ontkent dat ze de leidingen verwijderd hadden en vervolgens dat ze verkeerd lagen. Uiteraard toen aangegeven dat ze er dus wel lagen en dat ze dus zaten te liegen. Maar ja, de klantenservice gelooft daar volledig de monteur. Ook veel stampij moeten maken voordat er een inspecteur kwam. Die was snel klaar. De keuken had zo nooit opgeleverd mogen worden en binnen 1 week stonden er 2 hele nette monteurs voor de deur. Die zijn nog 3/4 dag bezig geweest de keuken wel goed te krijgen.
Omdat de 1e monteurs ook nog wat schade hadden toegebracht aan pas gestucte muren, hebben we toch nog een jaar lopen leuren maar uiteindelijk wel de schade vergoed gekregen. Zowel voor het opnieuw laten aanleggen van de leidingen en afvoeren als de beschadigde muur. Maar ook hiervoor hebben we hoog spel moeten spelen. Tot aan het dreigen met incassobureaus en beslaglegging aan toe.
Volgens mij leven keukenboeren nog steeds op een grote roze/grote winsten wolk. Maar ik heb de laatste jaren weinig mensen gesproken waarbij de aanschaf van een keuken probleemloos ging.
Reactie door read op 30-08-2010 17:13
@prins pils
De topicstarter (pclaes) schrijft in zijn laatste zin:
.......mede omdat we een andere (duurdere) vloer hebben moeten uitzoeken die wel bij de afgeleverde keuken past.
Dat het om keukenfrontjes gaat, is me wel duidelijk. Door de levering van verkeerde frontjes heeft de topicstarter een duurdere vloer moeten uitkiezen, die wél bij de verkeerde frontjes past. Dat is dus een gevolg van de fout van de keukenboer. Het ligt dan voor de hand dat de keukenzaak de meerkosten hiervan voor zijn rekening neemt. Naar mijn mening zou dat een logische schadevergoeding/compensatie zijn. Mijn advies is dus: claim de meerkosten van de duurdere vloer bij Brugman Keukens in Breda.
Met collegiale groet, ReadAC.
Reactie door abarth op 30-08-2010 20:04
Quote: read schreef op maandag 30 aug 2010, 17:13: @prins pils
De topicstarter (pclaes) schrijft in zijn laatste zin:
.......mede omdat we een andere (duurdere) vloer hebben moeten uitzoeken die wel bij de afgeleverde keuken past.
Dat het om keukenfrontjes gaat, is me wel duidelijk. Door de levering van verkeerde frontjes heeft de topicstarter een duurdere vloer moeten uitkiezen, die wél bij de verkeerde frontjes past. Dat is dus een gevolg van de fout van de keukenboer. Het ligt dan voor de hand dat de keukenzaak de meerkosten hiervan voor zijn rekening neemt. Naar mijn mening zou dat een logische schadevergoeding/compensatie zijn. Mijn advies is dus: claim de meerkosten van de duurdere vloer bij Brugman Keukens in Breda.
Met collegiale groet, ReadAC.
einde Quote
Je kunt Brugman aansprakelijk stellen voor de frontjes. Niet voor de vloer.
Het is je eigen keuze om een duurdere vloer te kopen.
Nadeel bij firma's als Brugman is is dat u vooraf het heled bedrag moet betalen anders komt er geen kastje de vrachtwagen uit.
Zolang u alleen een mondelinge overeenkomst hebt (geen afschrift van offerte/ overeenkomst met kleurstelling) dan wordt het een verloren zaak.
Het enige wat u nog kunt doen is controleren of er verschillen tussen uw versie van overeenkomst en die van Brugman zit. Dat betekend dan dat er na de overeenkomst nog iets aan de keuken is veranderd waar u niet voor getekend heeft.
Maar ja dan moet de vloer er weer uit....
Het belangrijkste is bent u tevreden met vloer en keuken? Valt de meerprijs mee?
Zo ja beschouw dit dan als een vervelende les maar probeer toch van uw nieuwe keuken te genieten. U moet er te lang mee doen om u er aan te ergeren iedere dag.
Reactie door marcel75 op 30-08-2010 20:41
En nu ben ik snap ik het eigenlijk niet meer helemaal. Je krijgt een keuken met verkeerde frontjes. Je hebt de vloer al uitgekozen. In plaats van gedaan te krijgen dat je andere frontjes krijgt, ga je een andere vloer leggen. Dat is dan helemaal je eigen keuze en voor je eigen vervolgskeuzes kun je de keukenboer nimmer aansprakelijk stellen. Een beetje omgekeerde wereld dus. Had gewoon de oorspronkelijke vloer er in gelegd en andere frontjes proberen te krijgen. Dan was het een stuk makkelijker geweest.
Reactie door peedee op 30-08-2010 22:09
Wij wisten 15 jaar geleden al: never, never, never, never, never, never, nooit meer een keuken van Brugman of welke ander keukenboef dan ook. Eersteklas afzetters allemaal. De volgende keuken komt lekker van de Hornbach, de GAmma of de Praxis tegen 20% van de prijs die de "keukenspecialisten" ervoor rekenen. Misschien, héél misschien, dat we nog wel even bij Bruynzeel gaan kijken omdat we dáárover nogal goede verhalen om ons heen zien en horen.
"Brugman: uw garantie voor te hoge prijs, kapotte spullen bij levering en geen service" zou zomaar de nieuwe slogan van ze kunnen zijn...
Reactie door pclaes op 31-08-2010 08:47
De reden waarom we voor een andere vloer hebben gekozen is dat we al problemen voorzagen met de bewijslast: hun woord tegen het onze. Daarbij zouden we 10-12 weken moeten wachten op de nieuwe kasten als wij alsnog gelijk zouden krijgen, toch best een lange tijd om zonder keuken te moeten zitten. Maar nadat de keuken er een paar dagen heeft gestaan en wij konden wennen (de installateur had alles uitgepakt en neergezet zoals het zou worden), hebben we er maar voor gekozen om de keuken te behouden en te laten installeren. Zoals Abarth al zegt: we zullen er lang naar moeten kijken en kunnen er maar beter van genieten dan aan ergeren. Met de nieuwe vloer erbij is het allemaal wel erg mooi geworden, maar feit blijft dat het niet onze keuze is geweest en Brugman een fout heeft gemaakt die zij niet willen erkennen en ons ook niet op maar enigerwijze tegemoet willen komen. Met andere woorden: de buit is binnen, zoek het verder maar uit.
Tuurlijk is het onze keuze geweest een andere vloer te kiezen, maar wat is het alternatief? De oorspronkelijke vloer laten leggen die verschikkelijk vloekt met de geleverde keuken en uiteindelijk aan het kortste eind trekken en dan alsnog de vloer laten veranderen? Is nog veel duurder! Triest daarom hoe Brugman zich laat kennen en zelfs die paar honderd euro voor de nieuwe vloer niet eens wil vergoeden als blijk van goede wil/service, omdat zij vinden dat ze geen fout hebben gemaakt.
Feit is dat Brugman wel degelijk de verkeerde kleur heeft ingevuld. Wij hebben op basis van de vele voorbeelden die Brugman heeft staan/liggen een keuze voor een frontkleur gemaakt (er was zelfs nog enige discussie welke we nu moesten nemen, waarbij de uiteindelijk op de order genoteerde kleur niet eens ter sprake is gekomen en niet eens is getoond - maar dat weten wij niet omdat we de kleurcodes/omschrijvingen niet zagen!). Wij gaan er dan denk ik terecht van uit dat de verkoper de juiste kleurcode + omschrijving van onze keuze onthoudt om die op het orderformulier in te vullen, een paar minuten later. Ook qua omschrijving van de kleur als 'controle' wordt je immers vaak niet wijzer, aangezien die meestal ook niet zoveel zegt (je komt de meest vreemde namen tegen en zijn per bedrijf weer verschillend). Het is dan volgens mij logisch, als koper, om te verwachten dat de verkoper goed heeft gekeken wat achter op het voorbeeld stond dat wij hebben gekozen (dat heeft hij gezien terwijl wij de voorkant bekeken om de keuze te maken) en dat goed overneemt. Dan kun je de order verder 1 keer controleren, 2 keer controleren of 100.000 keer controleren: wij waren niet van plan de frontkleur te veranderen dus hebben nooit aanleiding gehad om daar nog eens naar te moeten kijken om te controleren. Ik kan het kennelijk niet vaak genoeg zeggen: wij kiezen een frontje op basis van kleur, zien daarbij alleen de voorkant (dus zonder kleurcode/omschrijving) en het is dan vervolgens de taak (en ik meen nog steeds ook de verantwoordelijkheid) van de verkoper om de juiste kleur op het orderformulier te noteren.
Om de verkoper die ons indertijd heeft geholpen erbij te halen kan helaas niet. Bij Brugman worden de verkopers periodiek allemaal verwisseld, waar we ook al problemen mee ondervonden met de badkamer. Je bespreekt al je ideeen met de ene persoon, en komt een paar maanden later terug en die persoon blijkt verdwenen te zijn. Kun je nog eens alles uit gaan leggen. Maar dat terzijde. Bovendien vermoed ik dat de verkoper door zijn superieur onder druk zou kunnen worden gezet om Brugman gelijk te geven, en niet de klant. Het gaat ze immers (best veel) geld kosten als alle kasten vervangen moeten worden.
Hoe dan ook: een gewaarschuwd mens telt voor twee. De contacten die we hebben gezocht, zoals met het filiaal, hoofdkantoor, meubelbranche, duiden allemaal op hetzelfde (zoals ook al een paar keer is aangehaald in dit forum): hoe kun je dit bewijzen? Het is alleen teleurstellend dat je zelfs bij een goede keukenzaak dus toch alles zelf nog moet controleren, zelfs de zaken waar je als koper verwacht dat daar geen fout mee gemaakt kan worden (kleur is net uitgezocht en wordt nagenoeg meteen opgeschreven).
Overigens wel heel typerend hoeveel fouten er met keukens (in zijn algemeenheid) wordt gemaakt. Ik heb nog van bijna niemand gehoord dat het in één keer goed is gegaan... Er is altijd wel iets. Vergissen is menselijk en waar gewerkt wordt vallen spaanders, maar dan moet je het over uitzonderingen hebben. Bij keukens krijg ik het idee dat het bijna uitzondering is dat het goed gaat.
Maar mocht iemand nog goede tips hebben voor ons probleem, dan horen wij die graag. In ieder geval iedereen die al gereageerd heeft daarmee: dank u/je!
Reactie door read op 31-08-2010 09:14
pclaes
Goed verhaal! en een prima zaak dat je wat afstand hebt kunnen nemen. Ik zou er nog een aangetekende brief aan wijden, met daarin een gemotiveerd verzoek tot schadevergoeding op basis van de meerkosten van de vloer. Gaat deze zaak daar niet op in, dan kunnen de consumenten die die draadje lezen zelf hun conclusie trekken.
Pedro.
Reactie door pclaes op 31-08-2010 09:19
Prima tip, Pedro! Dank je!
Reactie door dionnedj op 30-08-2011 18:19
mijn ervaring met brugman keukens was erg positief.
12 jaar geleden een keuken gekocht. na 8 jaar liet de folie op de frontjes los.
ik heb 1 x gebeld. er is een afspraak gemaakt en er kwam iemand kijken. bleek een productiefout te zijn. er zijn nieuwe frontjes besteld die kosteloos geplaatst zijn. dit dus ruim na de garantietermijn.
nu widel ik gaan kijken voor een nieuwe keuke en ben naar dezelfde brugman winkel geweest. dit keer vond ik de benadering agressief en pusherig. ik ben dus weggelopen. de service12 jaar geleden was prima, de keuken nog steeds in zeer goede staat maar door de "verkooptechnieken" en het onder druk zetten ga ik dus niet meer terug.
Reactie door rjw op 30-08-2011 20:30
Quote: dionnedj schreef op dinsdag 30 aug 2011, 18:19: mijn ervaring met brugman keukens was erg positief.
12 jaar geleden een keuken gekocht. na 8 jaar liet de folie op de frontjes los.
ik heb 1 x gebeld. er is een afspraak gemaakt en er kwam iemand kijken. bleek een productiefout te zijn. er zijn nieuwe frontjes besteld die kosteloos geplaatst zijn. dit dus ruim na de garantietermijn.
nu widel ik gaan kijken voor een nieuwe keuke en ben naar dezelfde brugman winkel geweest. dit keer vond ik de benadering agressief en pusherig. ik ben dus weggelopen. de service12 jaar geleden was prima, de keuken nog steeds in zeer goede staat maar door de "verkooptechnieken" en het onder druk zetten ga ik dus niet meer terug.
einde Quote
Ik heb diezelfde ervaring met Brugmans: goede kwaliteit, redelijke prijzen maar verkopers die een beetje op het randje zijn. Gezien de goed after-sales-service zou ik juist wel terug gaan. Die verkoper zie je maar heel kort in het leven van een keuken, maar service op langere termijn is ook wat waard.
Reactie door rjw op 30-08-2011 20:32
Wat ik erbij had willen zetten: bij dat soort verkopers denk ik altijd "ik verdien minstens 2x zo veel als jij blaaskaak". Net als autoverkopers die een doorsnee middenklasser graag aanduiden als "leuk wagentje" of vergelijkbare worden, terwijl ze zelf geeneens een tweedehands Polo kunnen betalen...
Reactie door marcel75 op 30-08-2011 20:56
RJW,
Dus als je meer geld hebt dan een ander, ben je ook meer dan die ander? Dat doet mij denken aan Armand en aan Animal Farm ("All animals are equal, but some are more equal than others".
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!