Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vergelijkingssites (Kieskeurig) niet objectief

Geplaatst door: freekwillem2 op: 05-11-2012 00:49
Na het plaatsen van een kritische review op de site van Kieskeurig over de garantieafhandeling door een webshop (internetshop.nl) kreeg ik de melding dat mijn review was bekeken en goedgekeurd. Ik kreeg een mail van Kieskeurig met de volgende inhoud: ################### Beste FreekWillem2, Hartelijk dank voor het achterlaten van je bericht op Kieskeurig.nl over Internetshop.nl. Je reactie is door ons geaccepteerd en staat op de site. Je kunt je review in de toekomst ook updaten. Dit doe je door met hetzelfde e-mailadres en dezelfde gebruikersnaam (hoofdlettergevoelig!) een nieuwe beoordeling over de webwinkel achter te laten. De beoordelingscijfers worden dan automatisch bijgewerkt. Graag tot ziens op Kieskeurig.nl! Met vriendelijke groet, Kieskeurig.nl ############################# Prima. Mijn kritiek op de service van deze zaak wordt meegenomen in de weging van deze webshop die volgens de overige kritieken alleen maar het cijfer 10 zou scoren. Een paar uur later tot mijn verbazing echter deze mail: ############################### Beste FreekWillem2, Bedankt dat je een review hebt achtergelaten op Kieskeurig.nl. De webwinkel heeft je review gelezen en wilt graag contact met je opnemen. De webwinkel heeft jouw review gelezen en wil graag in contact met je komen om meer duidelijkheid te krijgen over jouw situatie. Op deze manier kunnen zij mogelijk het probleem oplossen. Omdat Kieskeurig.nl niet zonder toestemming privacygevoelige gegevens door mag spelen aan derden, vragen wij je hierbij of we jouw e-mailadres aan deze webwinkel mogen doorsturen. De desbetreffende webwinkel zal dan contact met je opnemen. We horen graag je reactie. Tevens is Kieskeurig.nl is continu bezig om de betrouwbaarheid en de kwaliteit van de reviews te waarborgen. Binnen 24 uur controleren we iedere geplaatste review op een aantal beoordelingselementen. Ook nemen we incidenteel steekproeven af om de echtheid van de review te controleren. De review die jij geplaatst hebt, is uitgekozen voor de steekproef. Wij vragen je om inzicht te geven in de factuur van jouw aankoop bij de betreffende winkel. Dit kan door een kopie naar ons te e-mailen. Wij zullen nooit zonder toestemming privacygevoelige informatie doorspelen naar de winkel of andere derden. We zien je aankoopbewijs graag tegemoet binnen 7 dagen. Mocht je geen bewijs sturen, dan zullen we je review helaas moeten verwijderen van de website. Alvast bedankt voor je medewerking! Met vriendelijke groet, naam medewerker weggehaald Shopsupport Kieskeurig.nl ############################# Merkwaardig, niet dat ze een steekproef willen houden voor de kwaliteit maar de wijze waarop. Mijn negatieve review wordt afhankelijk gemaakt van een aankoopbewijs. Ik vraag me af of die onzin reviews met al die 10' en dat ook krijgen. Bovendien is een steekproef niet een handmatig proces lijkt me en wordt dus ook niet in een mail gecombineerd met het doorzenden van informatie naar internetshop.nl gemeld. Daar geloof ik helemaal niets van. Kortom, op deze wijze wordt weer pijnlijk duidelijk dat op internet niets is zoals het lijkt en dat je voor een objectieve review in ieder geval niets te zoeken hebt bij Kieskeurig. Dat is al lang ten prooi gevallen aan marketeers en verkoopcijfers. De zinsnede ' Prijsvergelijk, productvergelijk, reviews en betrouwbare informatie over veilig kopen op internet voor en door consumenten op Kieskeurig. ' lijkt dan ook de lading niet te dekken. Op de hele site heb ik het woord steekproef nergens kunnen vinden.
Reactie door festinger op 05-11-2012 02:58
Onafhankelijke vergelijkingssites zijn er niet en bestaan niet. Iedere speler heeft/wil geld nodig onafhankelijk te blijven. Het mooiste voorbeeld is de consumentenbond.Ze krijgen een vergoeding voor een speciaal uniek voordelig aanbod voor enkel betalende leden. Dat is de omgekeerde wereld.Zou me nog eerder zelf opheffen dan mee te liften. En de commercie lacht zich een aap.en misbruikt de vermeende status gegeven volop. 3 jaar lang uitgeroepen tot de beste in groente en fruit tettert de reclame. Vraag me af door wie of door wat en vooral of die beoordeling controleerbaar is voor de consument. Het antwoord op de laatste vraag is nee.En terugkomend op alle vergelijkingssites zeg ik ook nee. Bel ik met echte mensen krijg ik geheel andere aanbiedingen dan via "onafhankelijke sites."
Reactie door diumenge op 05-11-2012 07:30
Geven ze dan aan dat het een aselecte steekproef is? Lijkt mij juist netjes dat ze steekproefsgewijs de reviews controleren, uiteraard zowel de positieve als de negatieve. Het zou ze overigens wel sieren dat inderdaad op hun website te vermelden. Maar, ga je de gevraagde gegevens nu opsturen? aselecte
Reactie door van leyden op 05-11-2012 14:36
Kieskeurig is GEEN vergelijkingssite maar een propagandamachine van het bedrijfsleven. Is ook opgericht voor en door bedrijven, het geheel wordt zwaar gecensureerd, de niet positieve recensies worden altijd verwijderd op verzoek van een fabrikant. Daarmee heeft het zichzelf gereduceerd tot onbetrouwbare reclamegeneuzel. Je bent echt dom als je op basis van deze site tot een aankoop overgaat, maar dat wil dus niet zeggen dat ALLES op die site gelogen is>>> zoals gezegd, de positiever recensies blijven WEL altijd staan.
Reactie door freekwillem2 op 05-11-2012 22:49
Quote: diumenge schreef op maandag 5 nov 2012, 07:30: Maar, ga je de gevraagde gegevens nu opsturen? einde Quote Nee, ik ga geen gegevens opsturen, hoewel ik ze wel heb, zelfs digitaal. Voortaan laat ik de site links liggen, ze zoeken het maar fijn uit. Als ik reclame wil lezen ga ik wel naar reclame toe, dat is dan tenminste nog eerlijk. Aanvullende voorwaarden verzinnen om het beeld te kleuren van een klant is volgens mij niet zo fris. En de webshop? Die heeft zijn lolletje gehad en is een klant kwijt.
Reactie door valerius-2 op 05-11-2012 23:35
Als u zelf weet wat u doet zijn er toch genoeg andere manieren om te weten te komen of iets goed is. Zonder internet heb ik vrieger ook spullen gekocht. Maar dan bepaalde ik zelf wat goed was en de prijs redelijk. En dat doe ik nog steeds. Maar veel mensen zijn gewoon te gemakzuchtig en willen alles voor laten kauwen.
Reactie door peterbx op 06-12-2013 09:56
Kieskeurig is niet objectief en pleegt ook censuur. Toen ik een negatieve recensie schreef over 4Launch, werd mij een onderbouwing gevraagd: ***** [mail van kieskeurig.nl: De winkel heeft naar aanleiding van jouw review met ons contact opgenomen. Zij geven aan dat je review niet onderbouwd is. Om de situatie zo objectief mogelijk te kunnen beoordelen zouden wij graag meer informatie over deze situatie van jou ontvangen, zoals mailwisseling, aankoopbewijs, etc. Graag ontvangen wij deze z.s.m deze gegevens. **** Ik heb de gegevens keurig aangeleverd. Onder voorwaarde dat die informatie niet zou worden doorgespeeld naar derden. Dit was de reactie: **** [mail kieskeurig.nl: Bedankt voor je reactie en toelichting. Naar aanleiding van jouw toelichting en de toelichting van 4 Launch, wil ik je verzoeken je review aan te passen. Ik wil je vragen je review meer toe te lichten en te onderbouwen. Ons advies is om je review in de "ik vind" en "ik heb ervaren dat " vorm te schrijven. We vragen om binnen 7 dagen aan ons door te geven wat jij wilt aanpassen in je review. Aanpassingen voeren wij voor je door. **** Het blijkt dat mijn informatie toch is doorgespeeld naar 4Launch. Ik heb aan kieskeurig.nl gevraagd of zij ook zo kritisch omgaan met positieve recensies. Geen reactie op ontvangen. Conclusie: - Kieskeurig.nl is niet objectief. - Kieskeurig.nl speelt informatie door (waarvan ik nadrukkelijk had gevraagd dat niet te doen). - Kieskeurig.nl pleegt censuur.
Reactie door tot15karakters op 06-12-2013 11:07
Als ik schrijf dat die tering lijders rotzooi leverden krijg je dit. Maar bij matig tevreden klanten die het vonden tegen vallen en volgende keer zeker niet meer kopen blijven wel staan. Dus hoe schrijf je de klacht op. Zowel over het product als de leverancier kun je klagen mits je de taal netjes en niet beledigend houd. Dus als ze traag of slordig leveren kun je schrijven dat je volgende keer na noemen feiten liever elders bestellen gaat. Tussen de regels door leest iedereen dat ze fout waren maar beledigen is vragen om verwijderen want zij betalen de site en beheren het.... Vaak is na een kritische reactie plotseling de service beter... en dan verwijder ik in ruil van een wel goed product het graag... Maar nog beter is te schrijven dat het achteraf prima is opgelost...
Reactie door zoekster op 06-12-2013 11:21
Hier doen we niet zo moeilijk, dus zeg maar waar dit om ging, welk product, wat ging er mis en hoelang na aankoop. En hoe ging de verkoper hier mee om?
Reactie door pino123 op 06-12-2013 12:51
Toch begrijp het wel enigzins. Aangezien het een open forum is, kan ieder bedrijf negatieve recenties over een ander bedrijf erop neerknallen. Zodoende wordt er wel geverifieerd of er een waarheidsgehalte in zit. Blijft de discussie bestaan of het opsturen van gegevens en facturen de juiste oplossing is.
Reactie door van leyden op 06-12-2013 13:23
Als de fabrikant / webwinkel een recensie afkeurt, wordt hij niet geplaatst. Klaar, punt uit, geen discussie over mogelijk. Eigen ervaring, laat je niks wijsmaken>> Kieskeurig is voor en door fabrikanten, volledig gecensureerd. Ook staan er veel positieve verhalen, de site barst van de trollen met positieve berichten over produkten waarvan ik zeker weet dat het geen goeie kwaliteit is.
Reactie door van leyden op 06-12-2013 16:21
Objectiviteit bestaat niet op internet, er zitten altijd zakelijke belangen achter. Logisch>> wie gaat er nou voor de lol een website oprichten die echt eerlijke info verstrekt? Zonder censuur vanzelfsprekend, dat is niet nodig zonder verongelijkte ondernemertjes... Ook al zou dat lukken, trollen zitten overal, zelfs hier en op tros radar, iedereen kan een positief of negatief verhaaltje typen, wat wel of niet waar is. Dat maakt elke vergelijkingsites met reviews per defenitie onbetrouwbaar, helemaal zeker ben je dan als ze ook nog censureren, want geloof mij>> er is nog nooit een positieve reactie verwijderd / niet geplaatst. Internet en Kieskeurig>> voor en door ondernemers, de gouden gids op beeldscherm.
Reactie door guus777 op 27-06-2015 14:37
Hierbij ook een voorbeeld dat Kieskeurig, zomaar een review weghaalde op basis van onterechte gronden. Na het plaatsen van een kritische review op de site van Kieskeurig over de garantieafhandeling door een webshop (Centalpoint.nl) kreeg ik de melding dat mijn review werd weggehaald omdat het geen recent voorbeeld betrof. Terwijl om een garantie afhandeling gaat die NU speelt. heel bijzonder....... zie e-mail wisseling -----Oorspronkelijk bericht----- Van: ********************************************* Verzonden: zaterdag 27 juni 2015 13:23 Aan: 'shopsupport@kieskeurig.nl' Onderwerp: RE: Je shopreview op Kieskeurig.nl TEN ONRECHTE Geachte heer/mevrouw, Uw reactie is geheel ten onrechte, want het gaat over de service die NU niet wordt verleend op een product dat anderhalf jaar geleden gekocht is. Mocht u andere belangen hebben, dan objectief willen zijn, dan is uw zienswijze mogelijk terecht. Met vriendelijke groet, -----Oorspronkelijk bericht----- Van: KIESKEURIG.NL [mailto:shopsupport@kieskeurig.nl: Verzonden: zaterdag 27 juni 2015 00:18 Aan: ************************************* Onderwerp: Je shopreview op Kieskeurig.nl Beste Guus777, Bedankt dat je een review hebt geschreven over Centralpoint.nl. Op Kieskeurig.nl plaatsen we alleen reviews die gaan over een ervaring tot een jaar geleden, omdat dit andere consumenten een recent beeld geeft over deze winkel. Omdat jouw review gaat over een ervaring van langer dan een jaar geleden kunnen we jouw review helaas niet plaatsen. Je hebt de volgende review geschreven: --------------------------------------------------- Dit is een combinatie van ervaring en een hoge mate van frustratie: dat zaken anders gaan dan in de wet is geregeld, financieel verlies het niet kunnen beschikken over iets dat je vooral voor je werk nodig hebt. En de tijd/energie die het kost om het recht te laten zegenvieren Service............1 In het kader van garantie biedt heeft Central point een klein percentage geld terug. Terwijl je er vanuit mag gaan dat als een PC na anderhalf jaar stuk gaat deze geheel vergoed wordt door de leverancier. structureel wordt verwezen naar eigen verkoopvoorwaarden. Aanbeveling........1 Bij Central point iets kopen is het zelfde als onverzekerd in je auto gaan rijden. DOE HET NIET! --------------------------------------------------- Indien je over een ervaring beschikt tot een jaar geleden dan kun je uiteraard hier een review over schrijven. We hopen je hierbij voldoende te hebben geïnformeerd en zien je graag terug op Kieskeurig.nl. Met vriendelijke groet, Kieskeurig.nl

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!