verdienmodel
Geplaatst door: nbw op: 02-12-2009 03:18
We gaan als consument allemaal naar de winkel. Ik wil met deze discussie iets duidelijk maken. Teneinde heel veel mensen aan het werk te houden in allerlei branches en bedrijven is er sprake van een verdienmodel. Voorbeeld: koop je als consument een keuken van 10.000 euro dan betaald de leverancier van dezelfde keuken inkoop 4000 euro. Het verdienmodel is hier 2,5 .Heel normaal en overal toegepast in heel veel sectoren van consumentenproducten.
En internetkopen is niet per definitie goedkoper.
Start deze discussie omdat de gemiddelde consument deze verdienmarge niet kent en wellicht trots is op zijn afdingcapaciteit. In mijn voorbeeld 200/500 euro minder betalen voor een keuken inkoop 4000.
Bovendien is er nog iets. In de meubelbranche is het heel gebruikelijk exact dezelfde ingekochte meubels andere namen te geven. Met als doel consumentenprijsvergelijking onmogelijk te maken.Het is dus heel goed denkbaar dat de consument bij het ene bedrijf keukentafel met stoelen Tanja voor 700 euro kan kopen en dat dezelfde Tanja 100 km verder ineens Willem heet en voor 450 euro te verkrijgen is. En door de exclusiviteit bekende winkel deze eettafel voor 1390 euro weg mag.
Inkoopprijs voor al deze 3 is 200 euro voor deze eettafel met stoelen.Wil enkel dat de consumenten hiervan kennisnemen en ben zeer benieuwd op hoe ze reageren op deze feiten.
Reactie door read op 02-12-2009 13:00
Dag nwb,
Als het maatschappelijk gezien geen probleem is om het verdienmodel te hanteren, dan is er in feite geen probleem. Als er dus bijvoorbeeld keukens in de aanbieding zijn met 50% korting (het mandemakersmodel) dan weet je gewoon dat de inkoopprijs de helft is van de verkoopsom (waar die 50% dus al af is) en dat je daar dus minstens 15% onder kunt gaan zitten.
Pedro.
Reactie door valerius op 02-12-2009 19:06
Maar dat is met alle producten als je weet wat iets kost bij de fabriekant dan is de prijs voordat hij bij de winkelier is al 3 x zoduur maar dat is niet allemaal winst het product moet dus van fabrikant naar de eerste stap vrachtkosten en winst voor de fabriek als het dan ook nog eens via de tussenkomst van een groothandel krijg je weer winst marge en dan de winkelier nog die heeft al veel meer kosten dan de groothandel.dus is het normaal dat het dus steeds per stap duurder wordt.
Ik zou nog veel meer voorbeelden kunnen geven maar die komen allemaal op hetzelfdfe neer elke stap kost gel.
Valerius
Reactie door nbw op 03-12-2009 03:21
Ben het met valerius eens dat mijn verhaal voor veel meer producten en diensten geld. Echter blijf met de vraag zitten dat de consument deze informatie niet heeft en deze wetten niet kent. Jullie 2 weten blijkbaar waarover dit gaat. Maar de consument weet dat niet. Ik wil enkel graag dat elke consument weet hoe,in dit geval,de wereld van de meubelbranche werkt en dat het bijvoorbeeld duidelijk is dat exact dezelfde eettafel met stoelen staat bij Kees en Annie voor 450 als bij Henk-Jan en Roelfina voor 1400 euro en beiden er een goed gevoel aan overhouden. Ik vind dat we ze moeten waarschuwen. Want de inkoopprijs is 200 euro. En daar maakt de leverancier ook nog genoeg winst op.
Besef heel goed dat dit het spel is dat gespeeld moet worden. Echter met behulp van kinderarbeid zakt de kostprijs nog 2x door haar hoeven. Mijn keukentafel met stoelen kan ik af fabriek ophalen voor 50 euro met connecties als het moet.
En consumenten moeten dat weten. Ook al is de leverancier eerlijk.
Reactie door user123 op 29-12-2009 13:29
De relevantie ontgaat mij even.
Uiteindelijk gaat het maar om 1 ding : wat krijg ik en wat kost het.
Dát is eenvoudig te vergelijken, ik ga mij niet verdiepen in de loonkosten of marges van bijvoorbeeld een energieleverancier. Uiteindelijk wil ik stroom voor een lage prijs. Hoe de stroom heet, en wat men er aan overhoud, zal mij een biet zijn.
Reactie door holpen op 30-12-2009 02:34
@nbw:
Waar jij je hier zo druk over maakt, is een heel bekend systeem: het heet "marktwerking". Die marktwerking zorgt ervoor dat op basis van vraag en aanbod een prijs tot stand komt. En de ene handelaar zal voor hetzelfde product een hogere of lagere prijs vragen dan de andere. Dit is van een aantal factoren afhankelijk:
- de winstmarge (hoeveel wil de handelaar er netto op verdienen)
- de kosten die de handelaar maakt voor bijvoorbeeld opslag, winkelruimte, energiekosten, serviceverlening, personeelskosten, etc. etc.
- de inkoopprijs (grote partijen kunnen vaak goedkoper worden ingekocht)
Zo zijn er nog wel wat factoren die mede de verkoopprijs bepalen. En dan kan het best zijn dat sommige handelaren op een veel hogere prijs uitkomen. Het staat je geheel vrij dat betreffende product dan niet te kopen. Zeker wanneer het om dure producten gaat, loont het vaak de moeite links en rechts je eerst eens goed te oriënteren.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met de consument "deze wetten" niet zou kennen. Er is in principe niet wettelijk vastgelegd wat een handelaar mag vragen voor een product. Er zijn wel wetten die verbieden dat er onderlinge prijsafspraken worden gemaakt. Maar dat is hier niet aan de orde.
Dat je af fabriek zelf iets voor veel minder geld kunt kopen, klopt natuurlijk: de tussenhandel hoeft er dan niet aan te verdienen. Maar je pleegt op zo'n moment natuurlijk ook geen consumentenkoop in de zin van de wet. En derhalve geniet je ook niet de wettelijke consumentenbescherming. We zien dergelijke gevallen hier vaak zoals bijvoorbeeld de aankoop van een laptop bij de Makro.
Ik vraag me echt af wat je met dit topic wilt? Mag een tussenhandelaar niet meer verdienen aan zijn producten?
Bovendien, er zijn ook veel producten die met een veel kleinere winstmarge worden verkocht. Denk maar eens aan bijvoorbeeld printers: daar zit nauwelijks winst op. Supermarkten verkopen regelmatig producten tegen kostprijs of niet iets meer. Er zijn zelfs gevallen bekend waarin men producten onder de inkoopsprijs verkocht heeft. Dit laatste gebeurt trouwens ook wel in andere gevallen, bijvoorbeeld wanneer een handelaar een product al te lang in voorraad heeft. Dan is vaak de keuze tussen vernietigen en niets verdienen of tegen sterk gereduceerde prijs toch nog iets terugverdienen van wat het gekost heeft.
Volgens mij maak je je druk om helemaal niets. Zo werkt de markt nu eenmaal.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!