Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

UPC: communicatie abonnementswijziging

Geplaatst door: bertjuh op: 05-01-2014 02:51
UPC informeert zijn klanten NIET over abonnementswijzigingen in een rechtstreekse communicatie. Dit betreft wijzigingen in abonnementstarieven en kanaalaanbod bij HD abonnement. In mijn geval 3 jaar geleden bij UPC het bestaande digitale televisie abonnement uitgebreid met HD televisie en trouw elke maand betaald. Tot mijn verrassing ontdekte ik recent dat ik al langere tijd betaal voor een abonnementsvorm die niet meer bestaat EN dat ik ongeveer €8 per maand meer betaal dan voor het vergelijkbare huidige abonnement. Schriftelijk mijn beklag gedaan bij UPC en binnen een paar uur werd ik al teruggebeld. UPC vindt dat ik maar een nieuw contract voor 1 jaar moet afsluiten en voelt zichzelf niet geroepen klanten te informeren. Raar, omdat: 1)ik wel regelmatig emails met UPC reclame ontvang waarin dit naar mijn mening eenvoudig gecommuniceerd kan worden 2)ik alleen een aanpassing vraag naar een geldige abonnementsvorm met bijbehorende betaling. Ik ben ook (nog) niet van plan mijn contract op te zeggen. Wat een week later wel gebeurde: UPC schakelde mijn toegang tot HD zenders die niet meer in de huidige vergelijkbare abonnementsvorm zitten uit! Hiermee erkennen zij dus dat ik naar hun mening een andere abonnementsvorm heb, maar helaas geen verlaging van het maandelijks tarief.... UPC neemt een monopoliepositie in en heeft daarom ook een grotere verantwoordelijkheid (en informatieplicht) naar de klant. ADSL & telefoon nemen wij bij KPN af en die informeert mij wel over wijzigingen in abonnementen en heeft ook pro-actief meegedacht aan goedkopere en/of betere oplossingen die bij mijn situatie passen. Om dit lange verhaal kort te maken: mijn frustratie is over een gering bedrag per maand maar een groot bedrag op landelijke schaal. Een snelle rondvraag bij een aantal mensen met een UPC kabel abonnement leerde dat meerdere teveel betalen voor een niet bestaande abonnementsvorm en als je dit op een landelijke schaal gaat bekijken moet de CFO van UPC erg tevreden zijn met waarschijnlijk miljoenen € die teveel betaald worden door onwetendheid. Natuurlijk moet ik mijzelf beter informeren over tariefswijzigingen van mijn leveranciers, maar zijn er veranderingen in bv, de tarieven voor gas & elektriciteit dan worden wij hierover tijdig geinformeerd door onze aanbieder en worden tegelijkertijd door hen (verbeterde/nieuwe) voorstellen gedaan, maar blijkbaar verlangt de overheid niet eenzelfde plicht van UPC, nota bene een exclusieve aanbieder. Er is namelijk geen vrije keuze in de aanbieder van kabel TV. Ik wil niet afhankelijk zijn van 1 aanbieder voor TV, Internet & telefoon en wil ook geen draadloos TV signaal. Ik ben benieuwd hoeveel mensen elke maand teveel betalen en hoe we bij UPC een verbetering in de communicatie m.b.t wijzigingen in abonnementsvormen en gelden kunnen afdwingen. Waar kun je terecht met deze klachten buiten UPC?
Reactie door tijger1 op 05-01-2014 10:11
Het is toch genoegzaam bekend dat nieuwe klanten betere aanbiedingen krijgen dan bestaande. Dat geldt op elk gebied.
Reactie door pino123 op 05-01-2014 10:29
Onzin, er wordt ook geadverteerd dat de huidige klanten mee kunnen doen met het aanbod. Je schuift de gehele verantwoordelijkheid af naar UPC! Je krijgt de email dus binnen, moeten ze dan elke klant apart een email sturen. Ben het geheel niet eens met je
Reactie door pino123 op 05-01-2014 10:30
Quote: tijger1 schreef op zondag 5 jan 2014, 10:11: Het is toch genoegzaam bekend dat nieuwe klanten betere aanbiedingen krijgen dan bestaande. Dat geldt op elk gebied.einde Quote Hier dus niet, ook de bestaande klanten kunnen meedoen met deze aanbieding (net gedaan)
Reactie door bertjuh op 05-01-2014 16:50
@pino123; het gaat mij er niet om of ik wel of niet aan een promotie mee kan doen (en weer een nieuw contract van minimaal 1 jaar af te sluiten), maar om het simpele feit dat je abonnementsvorm en kosten worden aangepast zonder je te informeren. Ter verduidelijking: ik betaal per maand €35,40, zonder gespecificeerde bedragen.... *Digitale Kabel TV & Radio *Digitale TV HD *Gebruikerskosten extra UPC MediaBox Wanneer ik onder mijn UPC op "Details tonen" klik onder "Digitale TV HD" dan zie ik absoluut geen overzicht voor welk zenderpakket ik betaal en dat is blijkbaar een vrije keus voor UPC? Op basis van de huidige abonnementsvormen zou ik aan UPC moeten betalen: *Digitale Kabel TV & Radio - €18.70 *Interactieve Digitale TV Starter - €5.50 *Gebruikerskosten extra UPC MediaBox - €4.00 Totaalbedrag - €28.20 => verschil €7.20 per maand Zoals je ziet bestaat "Digitale TV HD" niet meer en naar mijn mening had UPC mij hierover moeten informeren en een keuze laten maken uit deze opties: 1)Abonnement opzeggen en naar andere provider gaan 2)Keuze uit nieuwe abonnementsvormen en contract in die hoedanigheid voortzetten. Ook in de bestellingsbevestiging van februari 2011 staat geen bedrag en geen zenderoverzicht voor digitale TV HD. Volgens mij betaalde je toen apart voor de analoge en digitale abonnementen, maar er wordt alleen verwezen naar een verplicht (analoog) R&TV abonnement van €17,05. Hierover ook geen correspondentie gevoerd.
Reactie door fritshilvaren op 10-02-2014 13:31
Ik ga elk jaar naar de winkel van UPC en sluit iedere keer een abonnement af voor het komende jaar. Het voordeel is dat je minimaal een half jaar extra gereduceerd kijkt, luistert, internet en telefoneert. En je krijgt altijd het nieuwste abonnement. Meestal meer mogelijkheden voor minder geld. Indien je niets doet betaal je inderdaad te veel. Je moet even de moeite nemen om naar de winkel te stappen en in de file te gaan staan. Maar er is koffie en je kunt er internetten en andere dingen al bekijken. Verder is de service best wel goed, niet optimaal, maar dat is bij alle grote bedrijven zo. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Reactie door zoekster op 10-02-2014 17:29
Quote: fritshilvaren schreef op maandag 10 feb 2014, 13:31: Ik ga elk jaar naar de winkel van UPC en sluit iedere keer een abonnement af voor het komende jaar. Het voordeel is dat je minimaal een half jaar extra gereduceerd kijkt, luistert, internet en telefoneert. En je krijgt altijd het nieuwste abonnement. Meestal meer mogelijkheden voor minder geld. Indien je niets doet betaal je inderdaad te veel. Je moet even de moeite nemen om naar de winkel te stappen en in de file te gaan staan. Maar er is koffie en je kunt er internetten en andere dingen al bekijken. Verder is de service best wel goed, niet optimaal, maar dat is bij alle grote bedrijven zo. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. einde Quote Treed eens in detail met voorbeelden. Hoe zit dat met een half jaar minder betalen? Ben ik wel nieuwsgierig naar. Ook klant bij UPC.
Reactie door fritshilvaren op 10-02-2014 18:57
Gewoon ieder jaar naar een winkel gaan van UPC en een nieuw abonnement afsluiten. Je krijgt dan een korting indien je een nieuw abonnement afsluit bij UPC. En meestal hebben zij betere en goedkopere abonnementen om een standaard te houden. Dat is voor UPC administratief ook eenvoudiger. Haal letterlijk je voordeel bij UPC. Succes ermee. Ik ben overigens geen werknemer of fan van deze firma, maar gewoon een redelijk tevreden klant.
Reactie door zoekster op 10-02-2014 20:14
Quote: fritshilvaren schreef op maandag 10 feb 2014, 18:57: Gewoon ieder jaar naar een winkel gaan van UPC en een nieuw abonnement afsluiten. Je krijgt dan een korting indien je een nieuw abonnement afsluit bij UPC. En meestal hebben zij betere en goedkopere abonnementen om een standaard te houden. Dat is voor UPC administratief ook eenvoudiger. Haal letterlijk je voordeel bij UPC. Succes ermee. Ik ben overigens geen werknemer of fan van deze firma, maar gewoon een redelijk tevreden klant.einde Quote Maar concreet een voorbeeld noemen lukt niet? Krijg je korting die op het internet niet is te vinden?
Reactie door frustie*** op 26-02-2014 20:42
Ik kwam er recent achter € 11,50 euro per maand meer te betalen dan voor exact hetzelfde huidige abonnement. Hierover (schriftelijk) mijn beklag gedaan bij UPC, waarop ik door een klantenservicemedewerker werd teruggebeld. (Klantenservice werkt overigens wel veel beter dan voorheen, is mijn ervaring.) De medewerker toonde alle begrip voor mijn punt, maar kon hier verder niets in betekenen. Mijn vraag was om een tegemoetkoming in de teveel gemaakte kosten, maar dat mogen ze niet doen. Standpunt van UPC: eigen verantwoordelijkheid van de klant om dergelijke veranderingen in de gaten te houden, ze hebben regelmatig geadverteerd met nieuwe pakketten. Vergelijk: je koopt een nieuwe telefoon, later kan een soortgelijke telefoon ook goedkoper zijn. Deze vergelijking vind ik niet opgaan, aangezien het daarbij om een éénmalige aankoop gaat, terwijl ik jarenlange vaste klant ben bij UPC. Mijn mening is inderdaad ook dat UPC mij als trouwe vaste klant zou moeten informeren over nieuwe mogelijkheden. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een mailing te versturen naar alle klanten, om die er op te attenderen dat er nieuwe, voordeligere pakketten zijn. Volgens de klantenservicemedewerker zouden ze dit binnenkort wel op die manier gaan doen. Tja, dat is mooi, maar heb ik nu niets meer aan... Frustratie blijft dus dat ik als trouwe klant in plaats van voordeel te krijgen, veel te veel blijk te betalen. (En hoevelen met mij??...) Uit wat ik in bovenstaande reactie lees, begrijp ik dat je bij afsluiten van een abonnement in de winkel andere aanbiedingen/kortingen krijgt dan via internet??

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor