Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Uitvaartnota te hoog

Geplaatst door: dirk2 op: 12-02-2010 18:24
Uit een artikel van de Gooi en Eemlander blijkt dat er regelmatig iets fout gaat met uitvaartnota`s. Na veel discussie en tussenkomst van de krant gaat de rekening met 600 euro omlaag: Beide nota's zijn totaal verschillend van opbouw, waardoor een goede vergelijking ten enenmale onmogelijk wordt. De oorspronkelijke nota gaat uit van een basistarief van 1400 euro en bijkomende kosten van 5200 euro. De aangepaste nota heeft een basistarief van 3200 euro en een bedrag van 2800 euro aan bijkomende kosten. Cindy:,,In de praktijk is niet duidelijk welke bedragen zij waarvoor in rekening brengen. Je kunt de nota niet controleren; die is niet transparant. We hebben in ons geval een tegemoetkoming gekregen, wat in feite alleen maar bevestigt dat de rekening niet klopt.'' Ze heeft achteraf het gevoel dat ze aan de goden was overgeleverd. ,,Je weet niet of je een oor wordt aangenaaid. En dat is heel vervelend.'' Henry Keizer, bestuursvoorzitter van de Facultatieve: ,,Hier is gewoon een fout gemaakt. Die tweede nota was helder. Wij vinden deze kwestie heel vervelend en gaan scherper controleren. Voorheen deden we dat steekproefsgewijs, nu gaan we elke kopie van een rekening doornemen. Het feit dat mensen moeten besluiten over zulke zaken op zo'n emotioneel moment van hun leven is voor ons een extra verplichting om het zo zuiver mogelijk af te handelen.'' Keizer wil ook andere verzekeraars vragen hun controles aan te scherpen. link Heeft U wel eens discussie gehad met een uitvaartverzekeraar over de hoogte van de uitvaartnota? link
Reactie door hfpk op 13-02-2010 16:54
Niet te geloven dit. Het is natuurlijk makkelijke prooi mensen die in rouw zijn kijken natuurlijk op dat moment niet altijd naar de nota.
Reactie door read op 13-02-2010 18:38
dirk2 Wellicht heeft het ook nog zin om dit probleem aan te kaarten bij............... Waar gaat u heen als een uitvaart niet naar wens verliep en de uitvaartverzorger/-verzekeraar dit niet op wil lossen? Geschillencommissie Uitvaartwezen, Postbus 90600 2509 LP Den Haag Tel: 070-3105310 Fax: 070-3658814 http://www.geschillencommissie.nl/ Dit kan alleen als de ondernemer over wie de klacht gaat, aangesloten is bij de NVU of als deelnemer bij de Geschillencommissie geregistreerd staat. De klacht moet worden ingediend binnen drie maanden nadat hij bij de ondernemer is gemeld. of De Stichting Klachteninstituut Ombudsman Uitvaartwezen Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen Postbus 216 1270 AE Huizen óf een e-mailbericht sturen met daarbij gevoegd alle relevantie documentatie aan: ombudsman@uitvaart.nl http://www.uitvaart.nl/ombudsman/index.html Er worden alleen klachten in behandeling genomen over ondernemers die aangesloten zijn bij de Nuvu of de VOU (Vereniging van ondernemingen in de Uitvaartverzorging), VMG (Vereniging van Mortuariumbeheerders) en LVC (Landelijke Vereniging van Crematoria). De uitspraak is bindend. of Klachten over een uitvaartverzekering kunt u indienen bij het Klachteninstituut Verzekeringen Klachteninstituut Verzekeringen Postbus 93560 2509 AN Den Haag telefoon: 070-333 8 999 fax: 070-333 8 900 Maar alleen als de maatschappij of tussenpersoon waar de klacht over gaat bij Klachteninstituut Verzekeringen is aangesloten. Er zijn geen kosten aan verbonden. Sterkte en sukses, ReadAC.
Reactie door kamphuysen op 13-02-2010 19:16
Ik zou willen voorstellen de inkasso naar boven door te geleiden. Daar zijn prima schredders voorhanden bij de lieve here.
Reactie door read op 14-02-2010 12:31
kamphuysen zaterdag 13 feb 2010, 19:16 Ik zou willen voorstellen de inkasso naar boven door te geleiden. Daar zijn prima schredders voorhanden bij de lieve here. Deze opmerking begrijp ik niet. Graag wat toelichting. Pedro.
Reactie door vladja op 14-02-2010 15:16
Read, Ik raad je aan om je gehele stuk over de klachten mogelijkheden over uitvaarten eens te up-daten. Bij de Geschillencommissie Uitvaartwezen : Dit kan alleen als de ondernemer over wie de klacht gaat, aangesloten is bij de NVU of als deelnemer bij de Geschillencommissie geregistreerd staat. Op 30 april 2007 ondertekenden vertegenwoordigers van LSUW en het NVU het statuut voor een nieuwe landelijke koepel voor onderlinge uitvaartverenigingen: Nardus. Het is nu bijna 3 jaar verder. De Stichting Klachteninstituut Ombudsman Uitvaartwezen Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen heet nu: Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen Particulieren kunnen een klacht over een uitvaart voorleggen aan de Ombudsman mits de onderneming waarover geklaagd wordt lid is van één van de deelnemende organisaties of het Keurmerk Uitvaartzorg bezit. Ze zijn ook verhuisd: U kunt uw schriftelijke klacht opsturen aan Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen Postbus 92 5600 AB te Eindhoven óf een e-mailbericht sturen met daarbij gevoegd alle relevantie documentatie aan: ombudsman@uitvaart.nl Klachteninstituut Verzekeringen Is sedert 1 april 2007 is dat het Kifid geworden. Vladja
Reactie door read op 14-02-2010 16:09
@vladja, Met dank voor je constructieve opmerkingen. Ik heb inmiddels mijn bestand bijgewerkt. Met collegiale groet, ReadAC.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!