Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Tweedeling bij Thuiszorgorganisatie

Geplaatst door: jpm op: 17-08-2012 11:18
Een aantal maanden geleden was het zo ver. De thuiszorgorganisatie Beweging 3.0 had haar eerste Nieuwsbrief op internet geplaatst. Deze organisatie moet iets doen aan haar aantrekkelijkheid en naast allerlei (peperdure) aanbiedingen van de tuinman, de opticiën, maaltijdservice en dergelijke die bij de cliënten thuis hun diensten willen aanbieden was het nu ook mogelijk om... naar de sauna te gaan. De sauna in Putten kon tegen sterk gereduceerde prijs de leden van de Thuiszorg een prettige aanbieding doen. Wijsgeworden door eerdere ervaringen dacht ik als (elektrische) rolstoelgebruiker: "dat kan niet kloppen". Meestal zijn deurtjes te smal om met een rolstoel in de sauna te komen, de hoeken van de bankjes van buitenaf ook net niet via een transfer te bereiken, etc. Kortom: Eerst maar eens zien of dit wel een bruikbare aanbieding is. De sauna in Putten gebeld. "Nee hoor, dat is niet mogelijk. Dit te smal en dat te kort, enzovoorts". Een aanbieding die ik als lid dus naast me neer diende te leggen. Ik heb de cliëntenraad van deze organisatie ruim 4 jaar mogen voorzitten en had al de ervaring dat niet alle inbreng vanuit deze nuttige op waarde werd geschat. Dus ik had kunnen weten dat een e-mailtje, door mij gestuurd, niet goed zou vallen. Nou, dat viel dus mee. Het e-mailtje viel dus helemaal niet. Reactie: nul. Kortgeleden viel me toch een nieuwe Nieuwsbrief in de "inbox" van mijn laptop. Daardoor weer herinnerd aan mijn vergeefse poging om per e-mail de redactie te waarschuwen dat een aanbieding (korting op saunabezoek) niet gestand kan worden gedaan t.ov. de rolstoelgebonden cliënten, tevens meestal lid, dacht ik nogmaals daarover een e-mailtje te moeten sturen. De eerste keer had ik gesuggereerd dat een maaltijd voor twee voor mijn egaa en mezelf een goede beloning zou zijn voor het rechtzetten van deze ommissie. Misschien was dat de reden waarom men niet de moeite had genomen om te reageren? Dus daaraan gerefereerd in mijn tweede email, enkele dagen geleden. Stomverbaasd nam ik vanmorgen de telefoon op en hoorde ik een vriendelijke stem van Beweging3.0 zeggen dat ze me hierover belde. Ze wilde een misverstand uit de weg ruimen, even toelichten hoe ze daarover dacht. Ik moest dit toch even anders bekijken. Leden hoeven niet altijd in een rolstoel te zitten, sterker nog, ze kunnen ook kerngezond zijn. Dan is dus zo'n aanbieding voor hen. Ik wierp tegen dat men in de aanbieding of in het lijstje van aanbiedingen dan ook wel had mogen vermelden dat niet alle aanbiedingen geschikt zijn voor alle ontvangers van de nieuwsbrief. "Ja, nee, ja, nee dat ziet u verkeerd." Het zou toch wel raar staan als dat bij alle aanbiedingen zou worden vermeld. De meerderheid van de leden zijn niet rolstoelgebonden en daarvoor was deze aanbieding. Nu kost me zo'n lidmaatschap, naast de zorg die ik afneem, zo'n euro of 9 per jaar denk ik. Dus ik ben lid van een organisatie die me niet weigert als lid, die zelfs heel dik aan me verdient maar dan als zorgontvanger. Leden die geen cliënt zijn krijgen aanbiedingen terwijl ze verder aan de omzet niets bijdragen. Voor hen is de korting bedoeld. Het beeld werd duidelijk. De medewerker heeft het me haarfijn uitgelegd maar denkt dat dit een misverstand is. Ik begrijp het verkeerd. Welnu, ik heb haar niet aan het verstand kunnen brengen wat ik hierboven schets. Mijn schuld? Ja, dat zal wel weer. Haar salaris?: mede door mij betaald. Lekker he?
Reactie door zoekster op 17-08-2012 12:25
Begrijp ik het goed, dat lidmaatschap kost 9 euro per jaar en nu valt u erover dat de aanbiedingen niet altijd geschikt zijn voor uw situatie? Er zullen toch ook wel eens aanbiedingen zijn die juist voor u weer heel geschikt zijn, maar niet voor een ander die weer een andere handicap heeft, of juist geen enkele heeft en daarom niet tot de doelgroep van die aanbieding behoort? Komt deze reactie voort uit teleurstelling, of vind u uzelf echt redelijk?
Reactie door cococat op 17-08-2012 12:45
Ik ben het eens met de uitleg van de medewerker. Niet alle clienten zitten in een rolstoel. Iedereen met gezond verstand weet dan zelf wel of zo'n aanbieding geschikt is of niet. Is dat niet zo, jammer dan.
Reactie door jpm op 17-08-2012 14:36
Quote: zoekster schreef op vrijdag 17 aug 2012, 12:25: Begrijp ik het goed, dat lidmaatschap kost 9 euro per jaar en nu valt u erover dat de aanbiedingen niet altijd geschikt zijn voor uw situatie? Er zullen toch ook wel eens aanbiedingen zijn die juist voor u weer heel geschikt zijn, maar niet voor een ander die weer een andere handicap heeft, of juist geen enkele heeft en daarom niet tot de doelgroep van die aanbieding behoort? Komt deze reactie voort uit teleurstelling, of vind u uzelf echt redelijk? einde Quote @ zoekster. Er zijn dus GEEN aanbiedingen die voor mij heel geschikt zijn, of het moet de aanbieding zijn van de tuinman die ik via Beweging 3.0 kan laten komen. Welnu, jaren geleden, in 2007 of daaromtrent deed ik dat. Weet u wat er gebeurde? Een tuinman kwam, was enthousiast en voordat hij begon aan het betegelen van een stukje tuin van 5 x 1,5 meter (want dat was de klus) vertelde hij me trots dat hij had gehoord over de Thuiszorg, toen nog Amant, dat ze met een tuinman contact zochten voor dit soort klussen voor gehandicapte cliënten. Dit werd gezegd... door een klant die hij als kappersbediende aan het knippen was. De reden van zijn trots gold zijn volgende opmerking: "Ik heb mijn kapperspullen neergelegd, de klant niet eens afgeknipt en heb gebeld met de thuiszorgorganisatie" en direct daarna ging ik naar de eerste klant". Ik heb niet eens vooraf naar de rekening gevraagd, je weet dat als je dan een paar honderd euro moet betalen, je dan al aan de hoofdprijs zit. Wel, dat viel ook tegen. Hij gaf me een geschreven papiertje met daarop zijn prijs, namelijk 750 euro. Geen BTW-vermelding, geen inschrijvingsnummer van de KvK, welnee, dit soort briefjes gebruikt iedereen om even iets op te schrijven wat je niet vergeten mag. Omdat ik de volgende dag zo kon binnenlopen bij de directeur van deze thuiszorgorganisatie, ik had een vergadering als voorzitter van de CR, heb ik dat zo voorgelegd. Woedend was ze, dat wel. Later kreeg ik een officieel uitziende rekening en heb ik betaald. Ook woedend natuurlijk, want zo'n prijs is natuurlijk afschuwelijk hoog. Dit soort prijzen wordt ook gehanteerd door kappers die je thuis kunt krijgen via deze thuiszorg, de pedicure is normaal al duur, maar zo nog veel duurder. De opticien, die heb ik eens gesproken, hij was erg blij met de extra klandizie via de thuiszorg. Voorzichtig heb ik naar zijn prijs gevraagd, de goedkoopste bril lag net even boven de 800 euro. Hoe bedoelt u, andere aanbiedingen? Waarom denkt u dat ze, zo geheel naast het reguliere aanbod van zorg dit soort dingen aanhalen? Toevallig heb ik "in de keuken gestaan" toen ze deze productontwikkeling startten.
Reactie door jpm op 17-08-2012 14:40
Quote: cococat schreef op vrijdag 17 aug 2012, 12:45: Ik ben het eens met de uitleg van de medewerker. Niet alle clienten zitten in een rolstoel. Iedereen met gezond verstand weet dan zelf wel of zo'n aanbieding geschikt is of niet. Is dat niet zo, jammer dan.einde Quote Dus u vindt het heel jammer dat ik niet over dat gezond verstand beschik? Er zijn meer mensen die er vanuit gaan dat iemand in een rolstoel "dus" wel iets zal mankeren aan zijn verstand. Beste cococat, u zit ernaast. Ik vind het niet eens de moeite om u uit te leggen waarom u ernaast zit. (Hier zou ik opnieuw uw laatste 2 zinnen kunnen heen kopieëren, maar daarvoor voel ik me net even te goed, in ieder geval te fatsoenlijk).
Reactie door jpm op 17-08-2012 14:42
Quote: cococat schreef op vrijdag 17 aug 2012, 12:45: Ik ben het eens met de uitleg van de medewerker. Niet alle clienten zitten in een rolstoel. Iedereen met gezond verstand weet dan zelf wel of zo'n aanbieding geschikt is of niet. Is dat niet zo, jammer dan.einde Quote
Reactie door jpm op 17-08-2012 15:26
Inmiddels heb ik een emailtje gehad van de thuiszorgmedewerkster, klantenservice. Ze hebben de tekst aangevuld met de opmerking dat geïnteresseerden die door handicaps en rolstoelgebruik van de aanbiedingen gebruik willen maken, eerst contact kunnen opnemen met de klantenservice van Beweging 3.0. Dan wordt voor ze nagegaan of er belemmeringen zijn. Dit is al een hele vooruitgang, beter nog zou zijn dat de aanbieders dit zelf al aangeven, maar dat terzijde. Tevens werd me gevraagd of er een samenwerking mogelijk was, dat ik tips en ideeën zou kunnen aanleveren voor aanbiedingen die wel geschikt zijn voor gehandicapten. Dit kan ik natuurlijk wel, maar ik heb inmiddels voor die eer bedankt. Ik heb ze gezegd dat ik wel een cursus kan aanbieden voor de mensen van de afdeling marketing die dit soort producten ontwikkelen. Ik kan ze leren om hun inlevingsvermogen te vergroten en vandaaruit tot productontwikkeling te komen die ook ten goede komt voor mensen met een handicap. Ik heb de dame natuurlijk wel netjes bedankt voor de aanvulling op de site. Tenslotte heb ik wel een verbetering weten te bewerkstelligen en daar ging het me om. Deze bijdrage aan dit topic en vooral de voorgaande zin hoop ik dan ook met wat meer succes te mogen doen om @cococat en @ zoekster te laten zien dat zelfs de medewerkster waar ze het zo van harte mee eens waren inmiddels overtuigd is van mijn overwegingen. Wellicht dat enige sportiviteit van hun kant hier op zijn plaats is.
Reactie door zoekster op 17-08-2012 16:16
@jpm, u zei net nog in uw post dat er geen aanbiedingen bij zijn die voor u geschikt zijn, terwijl ik bedoelde in mijn eerste post dat er nu wellicht geen aanbiedingen zijn die bij u passen, maar dat die misschien nog komen (in volgende nieuwsbrieven). Had u dat niet begrepen? Uit uw volgende post begreep ik dat die aanbiedingen er nu niet zijn, er nooit zullen zijn en als ze er zijn, zijn ze veel te duur en dat je wordt belazerd waar je bij staat. Dan heeft het toch ook geen enkele zin om er voortaan bij te vermelden of ze geschikt zijn voor mensen met handicaps? Wat heeft het voor nut, als die aanbiedingen maar een zootje sh*t zijn? Verder vind ik de redenatie naar cococat, dat die u geen gezond verstand vindt hebben, omdat u in een rolstoel zit, beneden alle peil. Want dat was zo duidelijk niet wat cococat bedoelde. Dat snapt toch ieder mens in of uit rolstoel? (behalve u) Deze bijdrage zal ook wel weer uw woede oproepen, maar ik behandel u als een ieder waar ik mee discussiëer, dus geen clementie omdat u in een rolstoel zit, aan discriminatie wil ik me niet schuldig maken. Als laatste, een prima vooruitgang dat de aanbiedingen er voortaan een vermelding bij krijgen, dat er kan worden geinformeerd of ze geschikt zijn voor mensen met een variëteit aan handicaps en aandoeningen. Misschien vindt u die aanbiedingen waardeloos en duur, maar is een ander er juist weer erg blij mee. Proficiat met die verbetering, dat heeft u mooi voor elkaar gekregen!
Reactie door carola.83 op 17-08-2012 20:20
.......Er zijn meer mensen die er vanuit gaan dat iemand in een rolstoel "dus" wel iets zal mankeren aan zijn verstand........ Degene die hiervan uit gaat, ben JIJ juist! Tenslotte schat JIJ in dat mensen in een rolstoel uitleg nodig hebben of een aanbieding wel/niet geschikt is voor rolstoelers! Alsof ze dat zelf niet kunnen bedenken en alsof ze bij twijfel zelf niet even de telefoon kunnen pakken.
Reactie door cococat op 18-08-2012 12:54
Quote: jpm schreef op vrijdag 17 aug 2012, 14:40: Dus u vindt het heel jammer dat ik niet over dat gezond verstand beschik? Er zijn meer mensen die er vanuit gaan dat iemand in een rolstoel "dus" wel iets zal mankeren aan zijn verstand.einde Quote Ik zeg dat u niet over gezond verstand beschikt, maakt u er zelf van. U hoort mij ook niet zeggen dat mensen in een rolstoel geen gezond verstand hebben, ik werk nl zelf in de zorg waarvan veel met mensen in een rolstoel. Gewoon een kwestie van goed lezen!!
Reactie door jpm op 18-08-2012 17:17
Ach Cococat, natuurlijk had ik uw bericht van vrijdag wel begrepen. Maar in discussies wordt vaak steun gezocht bij opmerkingen over gezond verstand en begrippen als 'iedereen' en 'altijd' enzovoorts. Zo stel je jezelf onwillekeurig boven de ander en dat heeft u helemaal niet nodig. Terug, on topic: Niet iedereen weet bij genoemde aanbiedingen wat de mogelijkheden zijn. Ook ik niet. Ik was al vergeten dat ik eerder, via mijn zorgverlener, had aangegeven dat ik naar een concert wilde waarvan zij wist dat je gratis kaarten kon krijgen. De dame die gisteren excuus aanbood kwam daar met nog een mailtje achteraan. De lokatie had wel parkeerplaatsen voor gehandicapten maar niet genoeg. De lokatie heeft binnen een plateaulift maar alleen voor gewone duwrolstoelen. Dit is voor mij zo een aanbod waar niet goed over is nagedacht en dat vond ze zelf ook. Nogmaals een excuus, in de vorm van een mooie bos bloemen. Die was bij buren afgegeven toen we even weg waren. Er wordt gezocht naar een lokatie waar meer gehandicapten heen kunnen en waar geen lift zal worden hoeven gebruikt. Dat is voor de toekomst dus iets om naar uit te kijken. Wat bedoel ik hiermee? Een thuiszorginstelling mag best aanbiedingen doen voor alle klanten, maar hoeft aparte vermeldingen voor gehandicapte mensen niet uit de weg te gaan. Hun imago is niet aan te tasten door zo'n aanvulling, de aanbieder is toch een thuiszorginstelling. Nu daar iets is rechtgezet is voor mij de zaak klaar. Maar dan rest me hier de dank uit te spreken voor de reacties, bij deze dus. Groet, drink voldoende.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!