Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

tutoyeren

Geplaatst door: kroon19 op: 02-02-2010 12:02
Ik vind het buitengewoon ergelijk dat ik geadresseerd word met "JE"en "JIJ" door bedrijven die denken zo klanten aan zich te kunnen binden. regelmatig verwijder ik deze mail en lees het ook niet.
Reactie door tdehond op 02-02-2010 12:12
Daar ben ik het mee eens. Ik heb ooit bij een bekende bank een klacht ingediend over het tutoyeren in een brief. In een winkel ( geen supermarkt) vraag ik aan degene die me helpt om u tegen me te zeggen, tenzij ik er vroeger op school mee gespeeld heb. :)
Reactie door kazan op 02-02-2010 12:22
Ja als je ouder bent dan vind je dat niet leuk, maar het is de generatie van nu die daar veel gebruik van maakt , ik zelf doe daar dus niet aan mee, zelf voornaam noemen vind ik al vrij postig. Mar de tijd is voorbij dat beleefdheid een normaal verschijnsel is.
Reactie door tdehond op 02-02-2010 12:27
Quote: kazan schreef op dinsdag 2 feb 2010, 12:22: Ja als je ouder bent dan vind je dat niet leuk, maar het is de generatie van nu die daar veel gebruik van maakt , ik zelf doe daar dus niet aan mee, zelf voornaam noemen vind ik al vrij postig. Mar de tijd is voorbij dat beleefdheid een normaal verschijnsel is.einde Quote Zo hoorde ik op tv kinderen de koningin feliciteren met "je" verjaardag. Toch iets fout gegaan bij de opvoeding :)
Reactie door sonjaatje op 02-02-2010 12:37
Ik heb altijd geleerd om oudere mensen met u aan te spreken en dat leer ik mijn kinderen ook. Ben het er wel mee eens dat bedrijven mensen beter met u kunnen aanspreken, maar je moet wel kijken naar de doelgroep. Ik zelf heb er geen moeite mee als ik met je wordt aangesproken door bedrijven.
Reactie door gsm op 02-02-2010 12:39
Op diverse internet forums, zoals deze van Kassa, is het toch wel gebruikelijk om je en jij te gebruiken. Op Duitse forums wordt in het algemeen ook vaak "du" gebruikt en wordt je als Nederlander soms vriendelijk gecorrigeerd, wanneer je het met "sie" probeert.
Reactie door gsm op 02-02-2010 12:44
Quote: tdehond schreef op dinsdag 2 feb 2010, 12:12: Daar ben ik het mee eens. Ik heb ooit bij een bekende bank een klacht ingediend over het tutoyeren in een brief. In een winkel ( geen supermarkt) vraag ik aan degene die me helpt om u tegen me te zeggen, tenzij ik er vroeger op school mee gespeeld heb. :) einde Quote Ik heb er geen enkele moeite mee als iemand je tegen mij zegt. Dit is tenslotte Nederland. In België, waar de mensen volgens mij veel beleefder zijn dan in Nederland, zegt men zelfs tegen de beste kennissen nog vaak u in plaats van je. In Frankrijk is het ook meer vous dan tu.
Reactie door tdehond op 02-02-2010 12:44
Quote: gsm schreef op dinsdag 2 feb 2010, 12:39: Op diverse internet forums, zoals deze van Kassa, is het toch wel gebruikelijk om je en jij te gebruiken. Op Duitse forums wordt in het algemeen ook vaak "du" gebruikt en wordt je als Nederlander soms vriendelijk gecorrigeerd, wanneer je het met "sie" probeert.einde Quote Ik heb er geen problemen mee op forums als deze dat ik getutoyeerd wordt. Maar zelf blijf ik liever "u" gebruiken omdat ik niemand hier persoonlijk ken.
Reactie door mhofman op 02-02-2010 17:11
Als mensen me aanspreken met je,dan doe ik dit terug.Met U ook.Maar in brieven van bedrijven vind ik het niet gepast.
Reactie door raadgever op 03-02-2010 00:46
Opa spreekt: Toen ik nog jong was (jawel) sprak je de schoolmeester met u aan. Nu staat de docent voor de klas en wordt met je en jij aangesproken omdat hij zichzelf voorstelde als Jan-Jaap. De Minister-(President) is niet meneer Balkende of Bos maar Jan-Peter en Wouter. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Zelf heb ik een lange tijd binnen dit forum volgehouden om in de U-vorm te schrijven maar daar ben ik inmiddels ook maar van afgestapt. Waarom weet ik eigenlijk niet. Ik heb geaccepteerd dat het een vast gegeven is passend bij deze tijd. Dus, als ik post krijg in de jouw-vorm accepteer ik dat maar.
Reactie door nbw op 03-02-2010 00:49
Volgens mij is het tutoyeren niet het echte probleem. Onder het mom van jij -gebruik is het scoren dat telt. Dergelijke bedrijven "misbruiken" al naar gelief tutoyeren als marketinginstrument. Er is wel 1 troost . Als ze mensen met u aanspreken is het uiteindelijke onderliggende doel altijd hetzelfde. En dat is voor alle markten/winkels waar klanten en verkopers communiceren hetzelfde. Wenst u met u aangesproken te worden zijn er verkoopkanalen die dat bieden. Al deze fenomenen zijn tot in den treure onderzochte marketinginstrumenten die potentiele klant in hun behoefte voorzien. Geef 1 voorbeeld. Mediamarkt is een gigasuccesvolle bedrijf met de slogan "ik ben toch niet gek". Implicerend dat je daar door de grootte en de massa altijd het beste af bent. Incluis alle beloofde kortingen kun je hetzelfde apparaat bij je locale winkel vaak goedkoper aanschaffen.
Reactie door trineke op 03-02-2010 14:27
Ik vind het ook ergerlijk. Ik herinner me Ali B. die de minister president met Jij aansprak. Ik ben beslist geen fan van J.P. maar vind dat niet kunnen.Er moet iets "groeien" voordat je een ouder persoon met Jij aan kunt spreken. 40 jaar lang heb ik de telefoon aangenomen met: Mevrouw...... Dat vind ik niet meer van deze tijd, maar om me te melden met mijn voor-en achternaam gaat me te ver. Ik geef nu alleen mijn achternaam. Als ik zelf opbel en het is zakelijk zeg ik wel : met mevrouw...... Van de weeromstuit word ik door de ander met U aangesproken. Iets wat ik nog erger vind is dat "gezoen". Ik wens niet afgelikt te worden. Het probleem is dat je altijd alert moet zijn. Zoenen heeft voor mijn generatie een heel andere lading dan voor veel jongeren denk ik.
Reactie door veitika op 20-07-2015 11:49
Ik vraag mij af of die firma's en onbekende personen die mij tutoyeren ook de burgemeester, minister en de koning tutoyeren? Of geldt dit slechts voor het in de ogen van deze instanties "klootjesvolk"? Waar ligt de grens ? Ik vind het ronduit een gebrek aan respect. Is het geen discriminatie om bv het "klootjesvolk"te tutoyeren en de "hoge heren"niet?
Reactie door pieterwolters op 20-07-2015 22:34
Minderwaardigheidscomplexje, veitika? Waaruit leidt je af dat de burgemeester, minister of de koning niet worden getutoyeerd? Als die dezelfde mailings krijgen zullen ze hetzelfde worden aangesproken. Overigens zijn burgemeesters, ministers en zelfs de koning gewone mensen die ook regelmatig getutoyeerd worden.
Reactie door jugendstil op 20-07-2015 22:46
Op dit forum (net al alle andere forums) komen de bezoekers hier achter een inlognaam. Iedereen. Dus iedereen is gelijk. Dus tutoyeren lijkt mij heel normaal. Overigens, een winkel binnen stappen en het personeel melden "Wilt u mij met u" aanspreken is ook een vorm van feodaal denken. Hier sta ik, Koning Klant...................... (zie T. de Hond "vraag ik aan degene die me helpt om u tegen me te zeggen.") .
Reactie door tijger1 op 21-07-2015 00:44
Wat een onzin. Ik spreek iedereen die ik niet ken sowieso met u aan, behalve als ze echt nog de kinderleeftijd hebben. En dat doe ik ook op fora. Dus tutoyeren is helemaal niet normaal.
Reactie door marnix1 op 21-07-2015 08:56
Ik kreeg vorige week een brief van tele2, met als aanhef "hey", verder veel gejij en gejouw. Alsdat alles duurder werd en dat daarom mijn abo verhoogd werd van 3,00 naar 4,00 euro. nou is die verhoging wel 25% maar over 1 euro zou ik nog niet zo vallen. De toon echter deed mij omzien naar een andere aanbieder, en gevonden! Met lagere kosten dan ik voorheen had.
Reactie door zoekster op 21-07-2015 09:31
Als je leest wat webcare voor taal bezigt. Op facebook de webcare van Post.nl n.a.v. een klacht over te laat bezorgde pakjes. "Jeetje, dat lijkt me balen voor je zeg! We gaan er snel mee aan de slag."
Reactie door hänschen klein op 21-07-2015 12:42
Je kunt gerust "U" tegen me zeggen..... Ik denk, dat het gedeeltelijk een amerikanisme is en het was ooit een trend om populair te kunnen zijn/doen. Inmiddels is er geen kruid tegen opgewassen, net zoals mijn weigering om (bijna) iedereen te zoenen en dan ook nog drie keer..... Met dit soort veranderingen gaan er tradities verloren en ontstaan er nieuwe gewoontes. Bedrijven leggen hun eigen corporate-culture vast, zoals ze de kleur van het logo bepalen en daar moeten we het als klant uiteindelijk mee doen. Mijn SNS Bank heeft ooit een enquette gehouden hoe de klanten zouden willen worden aangesproken, democratisch? Voor 40% NIET!
Reactie door aurora1 op 21-07-2015 16:53
Amerikanisme, you en you?
Reactie door hänschen klein op 21-07-2015 17:17
Quote: aurora1 schreef op dinsdag 21 jul 2015, 16:53: Amerikanisme, you en you?einde Quote Jawel, amerikanen hebben geen keuze in tegenstelling tot de duitse taal waar je meteen hoort hoe close twee mensen zijn. Twee collega's die du tegen elkaar zeggen hebben dit (meestal ooit met bepaald een ritueel) zo afgesproken. Andere collega's moeten voor hun fatsoen Sie blijven zeggen. Hiermee kan men formeel vertrouwdheid tot uitdrukking brengen en met Sie een gewenste afstand behouden. Met het klakkeloze weggooien van het je en jij en u-gebruik is deze mogelijkheid verloren gegaan. Het is geen culturele tragedie, maar het is waarschijnlijk nu niet meer terug te halen. Zeg jij maar u tegen mij.....?
Reactie door flessebon op 21-07-2015 22:23
Ik heb U en jij.... :)
Reactie door aurora1 op 21-07-2015 22:49
Quote: hänschen klein schreef op dinsdag 21 jul 2015, 17:17: Quote: aurora1 schreef op dinsdag 21 jul 2015, 16:53: Amerikanisme, you en you?einde Quote Jawel, amerikanen hebben geen keuze in tegenstelling tot de duitse taal waar je meteen hoort hoe close twee mensen zijn. Twee collega's die du tegen elkaar zeggen hebben dit (meestal ooit met bepaald een ritueel) zo afgesproken. Andere collega's moeten voor hun fatsoen Sie blijven zeggen. Hiermee kan men formeel vertrouwdheid tot uitdrukking brengen en met Sie een gewenste afstand behouden. Met het klakkeloze weggooien van het je en jij en u-gebruik is deze mogelijkheid verloren gegaan. Het is geen culturele tragedie, maar het is waarschijnlijk nu niet meer terug te halen. Zeg jij maar u tegen mij.....?einde Quote Vandaar dus mijn opmerking, in Engels en Amerikaans heeft men geen keuze. U vergat overigens met uw les te vermelden dat "duzen" ook voor familie (en God) geldt. En de vele andere talen waarin doorgaans een onderscheid wordt gemaakt.
Reactie door flessebon op 21-07-2015 23:04
@Zoekster. Door balen te gebruiken i.p.v. vervelend neutraliseer je eigenlijk al de klacht. Er is geen sprak meer van schuld. Daar is over nagedacht.
Reactie door flessebon op 21-07-2015 23:11
hänschen klein, er speelt nog iets anders. Gaf men in de jaren 70 misschien de voorkeur aan jij omdat men daarmee wou uitdrukken dat je daarmee de ander net zoveel waard vond als jezelf, er is nu ingeslopen dat men u schrijft i.p.v. U. De mens is geen hoofdletter meer waard. Die is afgewaardeerd.
Reactie door tijger1 op 21-07-2015 23:44
De officiële schrijfwijze van U is al ern tijdje geleden gewijzigd in u. Maar om dat nu afgewaardeerd te noemen? We schrijven ook al tijden niet meer October maar oktober. Wordt er niet minder maand door.;-)
Reactie door aurora1 op 22-07-2015 00:09
Laat ik dan ook nog afschaffing van de sch-spelling voor s-klank : klik hier noemen....klik hier
Reactie door van leyden op 23-07-2015 12:51
Quote: flessebon schreef op dinsdag 21 jul 2015, 23:04: @Zoekster. Door balen te gebruiken i.p.v. vervelend neutraliseer je eigenlijk al de klacht. Er is geen sprak meer van schuld. Daar is over nagedacht.einde Quote Scherp!
Reactie door van leyden op 23-07-2015 13:01
Zal me in de praktijk een beetje worst zijn of ze u of jij zeggen tegen mij, maar post en reclame van bedrijven met jou en jij vind ik het iiritant, Niemand heeft bij mij in de zandbak gezeten. Bedoel dus dat er genoeg ouderen zijn, sommigen zullen de jij en jou aanspreektitels niet op prijs stellen. But who cares> De oudjes moeten toch als eerste op, de aanspreektitels jij en jou leveren totaal gezien meer omzet om, daar is zwaar over nagedacht, het laatste wat een bedrijf wil is klanten kwijtraken. Ze denken dus dat de jij en jou vorm meer klanten oplevert, anders zouden ze het niet doen.
Reactie door van leyden op 23-07-2015 13:17
Hoe exclusiever het merk, hoe meer ze u zeggen. Jij is meer voor de laagdrempeligheid, ook de puber kan er terecht, juist zelfs. Daar zijn triljarden vergaderingen aan vooraf gegaan, want soms moet de u, anders ga je failliet.
Reactie door van leyden op 23-07-2015 13:36
Gij was altijd wel een mooie oplossing, gevoelsmatig iets tussen u en jij in. Eigenlijk precies goed dus. Onze Juliana en Wilhelmina gebruikten dat nog vaak in toespraken enz. Maar heeft het niet gehaald, alleen in Belgie hoor je het nog wel eens.
Reactie door 1953 op 24-07-2015 02:26
ZIGGO heeft er ook zo'n houtje van, het enen moment met 'je, jou, jouw, jij' en dan in brieven 'u en uw' gebruiken. TOMTOM ook zo'n bedrijf. Bedrijven: spreek uw cliënteel aan met 'U' en 'Uw'!
Reactie door flessebon op 24-07-2015 10:30
Dat ben ik helemaal met U eens. Ziggo wordt ook met een hoofdletter geschreven, dus waarom niet de klanten respectvol aanspreken?
Reactie door flessebon op 24-07-2015 10:32
Het is een glijdende schaal Tijger1, het zakt af van October naar oktober naar okt. of 10.
Reactie door tijger1 op 24-07-2015 10:41
Quote: flessebon schreef op vrijdag 24 jul 2015, 10:32: Het is een glijdende schaal Tijger1, het zakt af van October naar oktober naar okt. of 10. einde Quote Ik vond de wijziging van October naar oktober al genoeg.;-)
Reactie door divon01 op 24-07-2015 12:44
Dit is een mooie discussie met vele meningen. Dit is denk ik ook een leeftijdsgebonden discussie. Ik mis dan ook eigenlijk bij alle inzendingen de leeftijden. Wat belangrijk (voor mij) is dat ik het gevoel krijg dat men mij waardeert en respecteert, zowel in de gesprek als geschrift. Dat kan volgens mij zowel met u als met jij. En zo'n gevoel krijgen van waardering en respect van een gespreks- of geschriftspartner ligt veelal bij jezelf, je eigen gevoel en vooral ook je opvoeding. Ook hoe je je voelt binnen de huidige maatschappij is van belang. Respect kan je niet afdwingen door anderen te verplichten om "u" tegen je te zeggen. Laat ieder dan ook in zijn of haar eigen waarde. Iemand die "u" tegen mij zegt en mij het gevoel geeft van geen greintje respect is volgens erger dan een jij-zegger die je wel respecteert. De mening van een 62 jarige :-)
Reactie door edrick3 op 24-07-2015 13:39
@divon01, Juist!
Reactie door van leyden op 24-07-2015 14:53
Je en jij werkt drempelverlagend, mensen die post en mail krijgen zijn al binnen, dan is u weer beter. De denkwijze van ziggo? Bij Ben ben je altijd een hele dikke je en jij en zullen ze u juist vermijden.. Maar bijvoorbeeld een dure jachtbouwer uit Aalsmeer gaat failliet als hij de je-vorm hanteert in zijn brochures. Het is maar net wat de doelgroep is, wat wij ervan vinden doet niet zoveel terzake.
Reactie door van leyden op 24-07-2015 15:10
Mercedes S-klasse potentiele klanten worden ook altijd aangesproken met u. Compleet met het wollige luxe riedeltje, wat de klant al het toekomstgevoel geeft om de trotse eigenaar te worden van een zacht zoevende limousine. Ze kunnen het wel hoor, respectvol omgaan met klanten, als het maar pegels schuift.
Reactie door flessebon op 24-07-2015 15:39
Dat ben ik met U eens Divon01 dat de toon ook belangrijk is. Maar om bij Ziggo te blijven waar 1953 eerder over schreef dan valt het op dat ze in hun schriftelijke communicatie spreken over de Beste Deal Weken van Ziggo en de klant aanspreken met je en geen hoofdletters gebruiken voor de andere woorden die ze gebruiken om de klant aan te spreken. Dus naast het tutoyeren kan ook het gebruik of het niet gebruiken van hoofdletters voor een toon zorgen waar je niet van gediend bent. Vroeger werd je met Meneer of Mevrouw aangesproken maar tegenwoordig is het meneer of mevrouw. Heer en U is er alleen nog voor personages die wij uit de bijbel kennen.
Reactie door divon01 op 24-07-2015 16:10
@Flessebon: Ik ben weliswaar een Ziggo klant, maar zal hen zeker niet om die reden "verdedigen". Daarnaast ben ik zeker ook geen neerlandicus maar ik meen me te herinneren dat eigen namen met een hoofdletter moeten worden geschreven. Ik denk dan ook dat de "Beste Deal Weken" van Ziggo een eigen naam van de actie is. Vandaar die hoofdletters.
Reactie door van leyden op 24-07-2015 16:43
Quote: divon01 schreef op vrijdag 24 jul 2015, 16:10: Ik denk dan ook dat de "Beste Deal Weken" van Ziggo een eigen naam van de actie is. Vandaar die hoofdletters. einde Quote Lichte irritatie is ook aandacht. Zo kan je tegenwoordig je watertje aanlengen met een geconcentreerd vruchtensapje. Niet 1 keer. Niet keer op keer. Maar> keer op keer op keer!! Ze weten heus wel dat ze irritant overkomen, precies de bedoeling, de boodschap moet blijven hangen, koste wat het koste wat het kost.
Reactie door van leyden op 24-07-2015 16:59
Op zich is Ziggo correct gespeld , ook al is het een afkorting>> zonder inspanning goed geld ontvangen.
Reactie door flessebon op 24-07-2015 17:07
En dat is balen om maar in webcare termen te spreken. ;) Denk dat ze sommige dingen zoals voordeel gewoon graag van de daken schreeuwen Divon01. Geachte Klant klinkt toch beter dan beste klant en dergelijke. Dat is misschien een kwestie van smaak, maar veel meer een van beleefdheid of onbeleefdheid.
Reactie door van leyden op 24-07-2015 17:15
Respect bestaat niet in de zakenwereld. Dat heeft weinig met je en u te maken, de doelgroep bepaalt de aanspreektitel en het eventuele respect. Respect is voor mij om serieus genomen te worden, dat doen ze ook wel, als jij de doelgroep bent, maar anders ben je als man vaak de figurerende onwetende sukkel. Respect tonen is een manier om je omzet te verhogen, niets meer of minder.
Reactie door mein33 op 25-07-2015 11:13
Zeg maar "jij" tegen mij, want ik heb de pest aan "u". Zeg maar "jij" tegen mij, want ik heb de "pest" aan u. Het is maar waar de klemtoon wordt gelegd. ;-)) M.u.v. familie, vrienden en de naaste buren zal ik altijd iedere (voor het oog) volwassene, ongeacht de leeftijd, aanspreken met "u", alleen al omdat ik mijzelf daar het prettigst bij voel. Ook al men meent mij te moeten/kunnen tutoyeren dan blijf ik "u" zeggen, maar ik erger mij niet aan degene die mij tutoyeert. Ik erger mij wel aan het mateloze gebruik van de uitdrukking "OK" welk te pas maar vooral te onpas wordt gebezigd, soms tot in het zeer schrijnende toe.
Reactie door zoekster op 26-07-2015 13:08
Quote: mein33 schreef op zaterdag 25 jul 2015, 11:13: Zeg maar "jij" tegen mij, want ik heb de pest aan "u". Zeg maar "jij" tegen mij, want ik heb de "pest" aan u. Het is maar waar de klemtoon wordt gelegd. ;-)) M.u.v. familie, vrienden en de naaste buren zal ik altijd iedere (voor het oog) volwassene, ongeacht de leeftijd, aanspreken met "u", alleen al omdat ik mijzelf daar het prettigst bij voel. Ook al men meent mij te moeten/kunnen tutoyeren dan blijf ik "u" zeggen, maar ik erger mij niet aan degene die mij tutoyeert. Ik erger mij wel aan het mateloze gebruik van de uitdrukking "OK" welk te pas maar vooral te onpas wordt gebezigd, soms tot in het zeer schrijnende toe.einde Quote OK, dan zeg ik voortaan u tegen u. (al verdenk ik u ervan mijn buurman te zijn)
Reactie door flessebon op 27-07-2015 07:50
Spelen 3 verschillende dingen in de deze discussie: -hoe spreken mensen elkaar aan -veranderde spelling voorgeschreven door de Nederlandse Taalunie -hoe spreken bedrijven je aan
Reactie door flessebon op 27-07-2015 07:53
Leuk? Of dubbel balen (deze uitdrukking las ik op twitter) Zoekster? ;)
Reactie door flessebon op 27-07-2015 07:55
Het gevoel is ook belangrijk, misschien wel net zo belangrijk. Als iemand overdreven beleefd is dan kan je daar ook weer de kriebels van krijgen. De waarheid ligt in het midden.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor