Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Toyota Aygo: kantelende zuigers

Geplaatst door: klop_s op: 17-03-2013 22:38
Beste lezers, In de zomer van 2010 heb ik een volledige nieuw Toyota Aygo aangeschaft. Vooral omdat Toyota zo goed te boek zou staan en tot voor kort was ik ook erg tevreden. Helaas staat mijn auto momenteel bij de garage omdat deze kapot is. Oorzaak: kantelende zuigers. Vermoedelijk wordt/moet het gehele motorblok worden vervangen. Door het wegvallen van dit vervoer is mij geen leenauto toegekend. Is dit gebruikelijk? M.i. zou ik denken dat ik recht heb op een leenauto doordat mijn vervoer binnen de garantietermijn (van drie jaar) zo'n groot mankement vertoont. Graag verneem ik wat reaties en of ervaringen op het mankement (kan dit vaker voorkomen bij zo'n jonge auto??) en hoe het zit met een leenauto... Alvast bedankt
Reactie door valerius-2 op 18-03-2013 00:02
Dat is wel gebruikelijk maar de dealer mag dit zelf bepalen. Probeer eens contact met de importeur hier over.
Reactie door tijger1 op 24-03-2013 12:49
Hebt u geen mobiliteitsgarantie?
Reactie door steepa op 08-04-2013 19:47
Beste, Gezien de leeftijd van uw auto vind ik het absurd dat u geen gratis leenauto krijgt. Onze auto Aygo van 2007 met 50.000 km op de teller staat nu bij de garage (ook kantelende zuigers) en wij hebben een gratis leenauto voor 2 dagen. Er wordt een nieuw draaiend gedeelte ingezet en de reparatiekosten zijn bijzonder hoog. Let wel: die ga ik niet betalen, middels tussenkomst van mijn dealer en importeur hoef ik slechts 10% op te hoesten. Dat lijkt weinig maar zelfs dat zijn onvoorziene uitgaven die niet mogen voorkomen bij een merk dat pretendeert in haar doelstelling nummer 1 te zijn i.h.k. van imago van betrouwbaarheid. (Zie site Toyota :Visie en Doelen). In 1e instantie werd het coulance verzoek door Brussel (?) stante pede afgewezen omdat de auto te oud zou zijn. Aan het feit dat deze motor net 50.000 km had gelopen werd voorbij gegaan. Al met al komt het dus wel goed, maar mijn vertrouwen in het merk heeft op z'n zachts gezegd toch wel een deuk opgelopen.
Reactie door klop_s op 09-04-2013 14:11
Sinds 22 maart heb ik mijn auto weer terug en het verschil qua geluid en hoe de auto reageert doet mij realiseren dat er aardig wat mis was.. De werkzaamheden die zijn uitgevoerd (nu ik de werkplaatsfactuur heb ontvangen zijn als volgt omschreven) waren: shortblok gemonteerd (en er zijn nog wat kleinigheden genoteerd). Achter op de werkplaatsfactuur (bij de BOVAG voorwaarden) zag ik nog het volgende staan: "Bij garagebezoek in verband met de garantie bedoeld in dit artikel en in artikel 16 zorgt de verkoper ervoor dat op passende wijze in de vervoersbehoefte van de koper zal worden voorzien." Nadat gelezen te hebben, stel ik dat zij mij kosteloos hadden moeten voorzien in vervangend vervoer. Vervoer hadden zij mij aangeboden, maar dan wel tegen betaling/vergoeding!!? Stelletje ....!!! In mijn beleving als je iets aanbied, dan is het gratis. Sinds ik mijn auto terug in bezit heb, ben ik ook niet meer gebeld voor een klantonderzoek. Wat ik mij kan voorstellen, want ze bevragen natuurlijk alleen klanten met positieve ervaringen!! Mijn ervaring is dat ik als klant kleinerend ben behandeld (dubbel gekleinerd omdat ik een vrouw ben en zgn geen idee heb van auto's) en mijn vertrouwen heeft dan ook een deuk opgelopen mbt het merk Toyota (net zoals Steepa). Naast dat ik twijfel of ik ooit nog een Toyota zou kopen, twijfel ik ook of ik mijn auto nog bij Toyota (garage in Amsterdam West) in onderhoud wil houden. Ook de showroom in Amsterdam ZuidOost heb ik een laatste bezoek gebracht en mij gealiseerd dat het een stel gladjakkers zijn. Wel mannetjes: Praatjes vullen geen gaatjes!! Dat terwijl ik een klant ben die zaken direct afbetaald en dan wordt je als betalend klant zo slecht behandeld. Ik vind het schofterig gedrag.
Reactie door klop_s op 09-04-2013 14:12
Beste valerius-2, tijger1 en steepa, Nog hartelijk bedankt voor jullie reactie!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor