Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Telfort Mobiel Internet - ROAMING WAARSCHUWING

Geplaatst door: gotheike op: 15-12-2012 01:31
Zoals je misschien weet, of niet weet, zit er aan de Mobiel Internet optie van Telfort een klein, maar potentieel zeer duur gevaar. Bij het mobiel internet van Telfort moet je namelijk op je telefoon de optie 'roaming toegestaan' activeren. Op zich niet erg, het is maar een optie, maar deze kan dure gevolgen hebben. Zeker als je in de grensregio woont en regelmatig 'even' een buitenlandse antenne meepikt. Even wat achtergrond informatie: Telfort maakt gebruik van het netwerk van KPN. Dit betekent dat Telfort altijd gebruik maakt van een niet-eigen netwerk sinds het is overgenomen. Op zich is dit geen probleem aangezien Telfort geregeld heeft dat het KPN-netwerk het voorkeursnetwerk binnen Nederland is. Hierdoor zul je dus bij voldoende dekking niet op een netwerk van een concurrent uitkomen. Als je echter in de grensregio zit of zelfs de grens over gaat, zul je op een gegeven moment of regelmatig geen KPN netwerk meer kunnen ontvangen en dan stap je over op bijvoorbeeld een Belgisch of Duitse antenne. Als je belt zul je hiervan niets merken, behalve dat je achteraf belminuten op je rekening vindt die niet binnen je abonnement vallen en volgens buitenland-tarief worden afgerekend. Vind ik acceptabel, aangezien ik een mobiele telefoon heb om mobiel bereikbaar te zijn en als dat toevallig in het buitenland is accepteer ik dit. Als je nu echter mobiel internet bekijkt, dan wil je niet altijd dat je mobiel bereikbaar bent. Ik vind het geen probleem als dat mailtje 5 minuten later binnenkomt als ik even geen KPN netwerk heb. Ik heb er wel een probleem mee dat ik met een hoge rekening kom te zitten als ik net op de autoweg van Eindhoven naar Maastricht rijd en dan enkele keren op een Belgisch netwerk uitkom en net dan moet iemand me een 3MB mail sturen. Het voordeel is: mobiele telefoon fabrikanten hebben dit probleem jaren geleden reeds erkend en een oplossing bedacht: Dataverbinding uit bij roaming (=niet op eigen netwerk). Mooi zou je zeggen. Aanzetten en klaar... Helaas zit hier het probleem. Bij Telfort zit je altijd op een vreemd netwerk... Ook in de randstad met 100% KPN dekking. Je moet Roaming data dus altijd toestaan, waardoor je zodra je geen KPN bereik meer hebt gewoon data gaat gebruiken op het dure (buitenlandse) netwerk. Bij deze aan iedereen de waarschuwing: Als je bij Telfort mobiel internet in je abonnement hebt, kijk uit als je de grens over gaat. Op de site van Telfort vind je hierover niets tenzij je daadwerkelijk de toestelhulp gaat doornemen (en dan moet je geluk hebben dat het er bij benoemd is). Als je in de grensregio woont moet je niet vreemd opkijken als je factuur ineens veel hoger is. Dit bericht (in uitgebredere vorm met persoonlijke helpdesk-ervaring) staat ook op: https://forum.telfort.nl/mobiel-internet-256/telfort-mobiel-internet-roaming-waarschuwing-30433/#post312580
Reactie door gotheike op 15-12-2012 01:36
Op dag 1 dat ik mijn abonnement activeerde heb ik bij Telfort initieel hierover een vraag ingediend. Het antwoord was een lachwekkend 'dan moet u er maar voor kiezen om alleen KPN netwerk te gebruiken'-antwoord. Hallo... grensregio... Ik kom regelmatig in gebieden die jullie niet kennen... Hierna begon het hillarisch te worden. Na enkele berichten met met name duidelijke uitleg over wat het probleem is en waarom ik toch graag een oplossing wil komen er steeds belachelijkere antwoorden zoals 'sinds 1 november is dit geen probleem meer' (hu... waarom werkt het dan nog niet en staat het nog steeds in de toestelhulp?). Weten ze daar wel dat ze bij Telfort werken en wat de (on)mogelijkheden van hun netwerk zijn. Het beste antwoord vond ik nog dat 'roaming wordt duidelijk in het scherm weergegeven en dan moet ik de dataverbinding maar even uitschakelen'. Wanneer heeft u op de autoweg gezien dat u ineend op een ander netwerk zit? En volgens mij mag ik van de politie tijdens het rijden niet bellen, maar ook niet 'even' mijn dataverbinding in/uitschakelen... Op een gegeven moment ga je dan maar bellen. 10ct/minuut... Tja, het moet maar... Na het probleem aangehoord te hebben komt het verlossende antwoord: u moet KPN kiezen als vast netwerk... Het zal toch niet... Even duidelijker spreken dat dit juist het probleem is en dat ik ook niet Roaming aan wil hebben staan... Ik kom in de wacht... en de vriendelijke dame komt terug met het antwoord: nee, u moet toch echt ofwel KPN kiezen als enige netwerk of geen mobiel internet activeren... Ik val zowat van mijn stoel! Dat is dus de conclusie van de alwetende helpdesk van Telfort. Even kort helder toespreken dat ik denk dat ik het niet goed gehoord heb en geef me maar een manager. "Die hebben we niet/niet bereikbaar". Ok, dan laatste optie. Ik zou graag mijn contract willen ontbinden want jullie leveren een technische wanprestatie. Antwoord telefonische helpdeskdame: Daarvoor moet u een vraag op de klantenservice site plaatsen... ARG... dat meeen je niet... Tja, ijzer kun je niet met handen breken... dan maar bericht met duidelijke uitleg en verzoek om contract voortijdig te mogen opzeggen. Het antwoord van de magische Telfort Helpdesk: (ik citeer, zodat ik me niet vertik) Hartelijk dank voor uw e-mail aan Telfort. Wij kunnen helaas niet aan uw wensen voldoen. U dient handmatig het juiste netwerk te selecteren. Een andere oplossing is er niet. Wij gaan uw abonnement niet kosteloos beëindigen, omdat het probleem zo op te lossen is. Heeft u nog vragen? Kijk dan op telfort.nl/klantenservice. Hier vindt u eenvoudig en snel antwoord op al uw vragen. Ik stuur dus een bericht terug: Hierin geef ik aan dat ze dus niet eens naar de berichthistorie gekeken hebben en dit geen oplossing is. Ik zie namelijk drie oplossingen: - Telfort gaat KPN als het home netwerk zien (tja...) - Telfort schakelt voor mij roaming internet uit (lees: geen mobiel internet buiten KPN netwerk) - Telfort gaat mij kosten voor roaming internet niet factureren Of als laatste (waarvoor bij deze het verzoek) mogen overstappen naar een fatsoenlijke provider waarbij wel de roaming optie werkt... En krijg het volgende antwoord: Allereerst willen wij u melden dat wij het jammer vinden dat u problemen ondervind met ons netwerk. Wij hebben uw gegevens nagekeken en kunnen u het volgende hierover melden. Door de dataroaming uit te zetten in uw toestel, kunt u geen gebruik maken van ons Netwerk. Dit komt doordat wij gebruik maken van het netwerk van KPN. Het uitschakelen van internet in het buitenland is daardoor technisch niet mogelijk. U geeft aan dat dit bij andere providers wel mogelijk is, wij willen u er op wijzen dat het dan om een toestelinstelling gaat. Wij verwijzen u dan ook naar de handleiding van uw toestel voor die instelling. U heeft de keus om uw toestel handmatig op het te gebruiken netwerk kunt zetten, wanneer u dan een storing heeft zult u dat moeten accepteren. Een ander provider zal dit niet kunnen verbeteren. Wij maken immers gebruik van het KPN netwerk, dat is op het moment van schrijven van deze mail het netwerk met de beste dekking binnen Nederland. Wij blijven u het advies geven uw netwerk handmatig te selecteren om datakosten in het buitenland te beperken. Wij willen u er dan ook op wijzen dat kosten gemaakt in het buitenland voor mobiel internet niet door ons vergoed gaan worden. Wij zien dat u al eerder contact hier over hebt gehad, daarbij is aangegeven dat u in de buurt zit van een gedeelte van Nederland waar een mindere dekking is. Dit kan uitsluitend opgelost worden door het plaatsten van extra masten. Wij hebben hier een aanvraag voor uitgezet, echter is dat geen korte termijn oplossing. Heeft u nog vragen? Kijk dan op telfort.nl/klantenservice. Hier vindt u eenvoudig en snel antwoord op al uw vragen. Een gevalletje ARG!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!