Te weinig wisselgeld bij drogist
Geplaatst door: sonica op: 01-06-2014 22:56
Op 1 juni 2014 om 13:27 uur, bij de kassa van ETOS DEN BOSCH, Pensmarkt 6, heb ik een product van 2 euro betaald met twintig euro en kreeg ik tien euro te weinig retour.Ten eerste had Mw. S het product met de prijs van 2 euro aangeslagen voor 5 euro,
Na dat ik dat bij haar had gemeld en op de blauwe stichter van het product had gewezen heeft ze gezegd `twee euro a.u.b. Ik gaf haar een briefje van 20 euro en ik kreeg 8 euro terug.
Ik meldde het direct bij de caissière Mw. S , maar ze zei dat ze van mij 10 euro kreeg en niet 20. Dat vond ik onjuist en ik zei dat ik alleen maar een briefje van 20 euro in mijn zak had en dat ik echt met een briefje van 20 had betaald. Ze zei dat haar collega camerabeelden kon kijken en dat ik op haar moest wachten.
Bij haar collega deed ik mijn verhaal. Ze zei dat ze de beelden ging bekijken en dat ik nog 5 min moest blijven wachten. Dat deed ik. Na vijf minuten was ze nog niet terug, maar toen werd S door haar collega naar achteren geroepen en toen ze terug kwam zei ze dat ze samen met de beveiliging de camera beelden hadden bekeken en dat ze hadden gezien dat ik haar 10 euro heb gegeven. Dat vond ik onmogelijk en ik bleef, zoals afgesproken op de beveiliging wachten. Toen kwam dhr. D van Trigion Beveiliging samen met de andere medewerkster en die zei dat ze op de beelden niks konden zien en dat morgenvroeg de manager van Etos dat wel zou kunnen inzoomen en bekijken. Pas daarna konden ze mij laten weten of ik mijn 10 euro terug zou krijgen. Ik vroeg hoe laat ze mij dat laten weten. Volgens mw. Fanny kon dat tussen 9 en 11 uur op 2 juni. Ze beloofde bij de kassatelling na te gaan of er inderdaad te veel in de kassa zat.
Want als er tekort aan voorraad is i.v.m. diefstal, breuk, o.i.d. ? Ik vond het vreemd dat ze dat niet door middel van een tussentijds kassatelling konden bepalen en dat de camera eigenlijk voor niks is geweest.
Ik vroeg of ik het gekochte product terug kon brengen en mij geld terug krijgen omdat ik heel erg teleurgesteld was in Etos en ik wou niks van ETOS meer, maar volgens hen kon dat ook pas morgen. Ik heb tegen hun gezegd dat het mij dat 5 euro kost om weer morgen naar de stad te komen. Ik vroeg of ze mij de kosten willen vergoeden maar dat kon niet. Dhr. D ( beveligiging) vroeg mij om ik iets bij mij had om mij te kunnen legitimeren. Ik had mijn Rabopas bij me, hij heeft mijn naam, mijn adres en mijn tel.nr genoteerd.
Hij zei dat hij niks anders kon doen voor mij behalve bemiddelen. Dat vond ik prima. Hij zei als ik daar niet mee eens was dat ik dan op de politie kon wachten en dat de Politie we de beelden goed kon bekijken. Dat vond ik geheel vreemd want hoe zou dat Politie wel lukken als de medewerkers dat niet was gelukt. Ik zat al lang ik de winkel samen met mijn zoontje te wachten. Wel had ik inmiddels mijn paspoort in de tas gevonden en ik belde Politie om te vragen hoe dat ik evt. een aangifte zou kunnen doen. Ze hebben tegen mij gezegd dat dat iets is tussen mij en Etos en dat ze mij niet kunnen helpen, dat ik maandag langs het juridische loket moest.Ik wil graag mijn 10 euro terug en het product dat ik in goed vertrouwen heb gekocht wil ik ook niet meer. Na dat wat ik vanmiddag bij ETOS ( als een vaste klant) heb meegemaakt.... De beveiligers geven toe dat de camera's niks laten zien, dar het niet achter te halen wat voor brief geld de klant aan de kassa heeft gegeven en dat de evt. diefstal door de winkel personeel heel makkelijk kan zijn. Ja, wel achteraf...
Reactie door zoekster op 02-06-2014 00:14
Vervelende zaak. En herkenbaar. Zelf ook meegemaakt. In mijn geval had de baas van de zaak zijn kassière in de gaten gehouden en kreeg ik na zijn ingrijpen gelijk. Maar dat was echt geluk hebben, die kattenkop achter de toonbank was overtuigd van haar gelijk.
U heeft waarschijnlijk geen getuigen, bijv andere klanten. Dan morgen maar afwachten of de telling van de kassa klopt. Misschien vinden ze het tientje verschil.
Het juridisch loket kan niets voor u doen.
Reactie door sonica op 02-06-2014 02:12
Bedankt voor uw reactie. Het is inderdaad een vervelende zaak. U weet hoe dat is om af te wachten of de baas haar zou geloven of niet.
Het is zo jammer dat de camera's voor niks daar hangen en dat de klanten in de gaten gehouden worden, maar dat de evt. stelende en/of slordige kassamedewerkers hun gang kunnen blijven gaan.
Natuurlijk ga ik het afwachten en misschien tocht langs het juridisch loket gaan. Hoop ik dat ik mijn geld terugkrijg en dat Etos hun personeel beter in de gaten houdt.
Reactie door forever-nl op 02-06-2014 02:35
Uitgaande van een juiste weergave van het gebeuren door u vind ik het opvallend dat men eerst vaststelt dat er 10 euro is aangenomen terwijl dit later ineens niet meer mogelijk zou zijn? Ik zou in ieder geval even afwachten waar men mee komt en aan de hand daarvan uw koers bepalen.
Reactie door mahadma op 02-06-2014 10:00
Een vervelende situatie. Echter in dit soort gevallen (30 jaar toonbank ervaring) worden n.a.w. + tel gegevens genoteerd en zal de kassatelling uitsluitsel brengen. Bedenk wel dat er twee kanten zijn aan dit soort zaken, ik beschuldig u nadrukkelijk niet, maar uit privé ervaring sprekend, is er door een klant ook wel eens een poging gedaan om mij een zogenaamde wisselfout in de schoenen te schuiven en dat te bewijzen door "te zeggen" dat men met méér had betaald had. Uitgaande dat u zich niet vergist heeft, zal de kassatelling dus uitkomst moeten brengen. Effe geduld is gepast. En om nu al in dit stadium naar het juridisch loket te gaan is zeker prematuur, zoals Zoekster (s.s.t.t.) al schrijft.
Reactie door flessebon op 03-06-2014 08:26
Bij een grote drogist werken er op een dag verschillende mensen achter de kassa. Bovendien kan het zijn dat ze nog meer fouten heeft gemaakt, kijken of er kassaverschil is heeft dus niet veel zin.
Bedenk wel dat er twee kanten zijn aan dit soort zaken Mahada, ik beschuldig u nadrukkelijk niet van het aan de poten zagen van Sonica maar uit privé ervaring sprekend, is er door een cassiere ook wel eens een poging gedaan om een door haar gemaakte zogenaamde wisselfout te ontkennen en dat te bewijzen door "te zeggen" dat ze méér teruggeven had. Uitgaande dat de cassiere zich mogelijk meerdere keren per ongeluk danwel opzetteljjk vergist heeft, zal de kassatelling dus onmogelijk uitkomst kunnen brengen. Effe geduld is volgens U gepast. En om nu al in dit stadium naar het juridisch loket te gaan is volgens U ook prematuur, zoals onze Zoekster al schrijft.
Reactie door mahadma op 03-06-2014 08:34
Als je dit juridisch bekijkt, stel ik een eenvoudige vraag: "Wie heeft welke wettelijk en onomstotelijk bewijs?". Anders gezegd: kan de vraagsteller bewijzen dat hij/zij met € x betaald heeft? Dat is moeilijk, zoniet bijna onmogelijk. Inderdaad kan er eerder op de dag door of dezelfde cassiëre of een andere een fout gemaakt zijn, maar ook dàt is niet te bewijzen. Daarom is het realistisch om in eerste aanzet een kassatelling te (laten) doen. Verder kan je stellen dat het "gewoon" mag zijn geacht, dat je in een winkel eerlijk je correcte wisselgeld krijgt. Maar voorlopig is het wachten op verdere berichten van vraagsteller.
Reactie door tot15karakters op 03-06-2014 18:40
Meestal slaan ze de gegeven bedrag aan en als ze €10,- invoeren en U €20,- heeft gewoon niets geven....
Meestal als je iets voor €2,- koopt en €20,- betaal komt er €18,- wisselgeld te staan..
dus fout invoeren is mogelijk en ik vermoed dat ook Etos ook een wisselgeld bereken kassa heeft....
Als ze ziet dat ze geen €20,- maar €10, - heeft ingevoerd en U het biljet nog heeft moet ze wel €10,- extra terug geven....
Kijk eerst of het klopt want van €5,- naar €2,- was 1e fout en dus gewoon meekijken of ze juiste bedrag aanslaan en bij fouten niets geven....
Dan moeten ze wel foutloos werken.
Reactie door newmikey op 04-06-2014 17:00
Het kan uiteraard beide: òf u heeft zich zelf vergist, òf de cassiere heeft zich vergist (laten we niet onmiddellijk van fraude uitgaan).
Het is bij een goed opgeleide kassamedewerker ook te zien dat men het ontvangen papiergeld niet meteen in de geldlade stopt, maar even in een clipje of op de rand van de kassa totdat het wisselgeld is uitgeteld.
Onomstotelijk bewijs is hier niet te verwachten dus de kans is groot dat u dat tientje, hoe treurig ook, gewoon kwijt bent. Even schriftelijk aan het management van deze keten bevestigen met datum, tijd en namen en er op wijzen dat u op zijn minst wat verhoogd toezicht verwacht alsmede een goede wisselprocedure waarbij het door de klant afgegeven bedrag niet meteen de kassa verdwijnt.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!