Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Te hoge rekening Vodafone vergoed door Rechtsbijstand goed of fout

Geplaatst door: hvan op: 29-01-2014 13:24
Afgelopen week kreeg ik de maandelijkse rekening binnen van Vodafone. Deze rekening was ongeveer 40 euro hoger dan normaal. Op de specificatie van de rekening was te zien dat er voor dataverbruik 42,02 euro in rekening was gebracht. Natuurlijk ga je dan nadenken hoe dat kan. In de maand december heb ik voor mijn echtgenote een gebruikte iPhone aangeschaft. Deze iPhone was geheel leeg en hersteld naar fabrieksinstellingen. Om te controleren of de iPhone niet was voorzien van een Simlock en om mijn echtgenote even aan de iPhone te laten wennen heb ik het Vodafone (gewoon abonnement zonder data) Simkaartje 4 dagen in de iPhone gehad. WIFI aan en niet buiten geweest. Ik was er van overtuigd dat er geen data is verbruikt op het Vodafone netwerk. Wel is er verbinding gemaakt met dit netwerk (het symbooltje 3G was in beeld, verbaasde me een beetje aangezien er geen data in het abonnement zat). Aangezien ik er van overtuigd was dat er geen data was verbruikt van het Vodafone netwerk heb ik een gespecificeerde rekening opgevraagd. Daaruit bleek dat de iPhone 4 dagen af en toe contact had gehad met Vodafone en dat er tijdens die contacten 0,000Mb data was verbruikt. Ik heb dus maar even naar Vodafone gebeld. De uitleg was dat omdat er geen data in het abonnement zat er bij ieder contact met het Vodafone datanetwerk er per 15 min 0,75 euro in rekening werd gebracht, ook als er geen data werd verbruikt. Zo waren ze bij mij op een bedrag uitgekomen van 42,02. Dat er 0,000Mb was verbruikt, wilde volgens Vodafone niet zeggen dat er echt geen data was verbruikt. Omdat het een abonnement betrof zonder data werd volgens zeggen het dataverbruik niet in Mb geregistreerd maar wel de tijd. Natuurlijk gaf ik aan het hier niet mee eens te zijn. Dat vonden ze bij Vodafone heel jammer, maar er was echt niets aan te doen. Een beetje boos heb ik vervolgens mijn Rechtsbijstandsverzekering (FBTO) gebeld met dit verhaal. Na enig overleg kwam men daar tot de conclusie dat het wel heel onredelijk was van Vodafone. Gezien het lage bedrag van de "schade" stelde ze voor dit bedrag aan mij over te maken. Een zaak aanspannen zou veel duurder zijn. Ik kreeg dus het gevoel dat ik in principe gelijk heb (ik heb ook daadwerkelijk mijn geld terug), maar dat Vodafone nu niet wordt aangepakt op deze praktijken. Ik ben dus op zich blij met mijn Rechtsbijstandsverzekering, maar toch knaagt er een gevoel van onrechtvaardigheid. Hier mag Vodafone toch niet zomaar mee wegkomen. Voor de discussie; Wat vind u van de opstelling van de Rechtsbijstandsverzekering? Wat vindt u van Vodafone? Wat zouden we nog kunnen doen om er voor te zorgen dat Vodafone met deze praktijken moet stoppen?
Reactie door tijger1 op 29-01-2014 13:33
Dus u gebruikt geen data en daarom moet u aan Vodafone betalen. Heel logisch natuurlijk ;-) Een rechtsbijstandverzekering doet niets onder een bepaald bedrag. Frustrerend, maar ook logisch. Het enige wat u nog kunt doen, is uw abonnement bij Vodafone opzeggen, zodra dat kan. Dat is dan ook logisch ;-) Zet in die telefoon van uw vrouw 3G helemaal uit. Zodat die telefoon,, ook niet met haar eigen kaartje contact kan leggen met wie dan ook met de daarbij komende kosten. Bij elk abonnement zonder data, kan data gebruikt worden. Maar geen data gebruiken maar wel kosten hebben, komt, denk ik alleen bij Vodafone voor.
Reactie door hvan op 29-01-2014 14:01
Quote: tijger1 schreef op woensdag 29 jan 2014, 13:33: Het enige wat u nog kunt doen, is uw abonnement bij Vodafone opzeggen, zodra dat kan. Dat is dan ook logisch ;-) einde Quote Inderdaad per direct (kon gelukkig) opgezegd!
Reactie door diumenge op 29-01-2014 17:06
Zal vast wel iets over in de voorwaarden staan en ik denk dat de iPhone wel degelijk data heeft verbruikt. Ook al is dat maar minimaal meer dan niets, dan is dat toch elke keer een eenheid. U komt er mooi mee weg zo, ik zou mij er verder niet meer druk om maken. Voortaan eerst data uitzetten en dan de SIM er in.
Reactie door tijger1 op 29-01-2014 17:13
Als nu zelfs Vodafone zegt dat er GEEN data verbruik is geweest?
Reactie door diumenge op 29-01-2014 17:49
Ja, dat is raar. Maar als er verbinding is, wordt er volgens mij altijd minimaal data verzonden, alleen al iets ter identificatie of iets dergelijks. Daarnaast gaat het, volgens de uitleg van Vodafone, (ook?) om de duur van de verbinding. Ik neem aan dat daar iets over in de algemene voorwaarden staat. Ben het er overigens mee eens dat het ook een logisch reactie is om het abonnement op te zeggen.
Reactie door hvan op 29-01-2014 19:18
Quote: diumenge schreef op woensdag 29 jan 2014, 17:49: Ja, dat is raar. Maar als er verbinding is, wordt er volgens mij altijd minimaal data verzonden, alleen al iets ter identificatie of iets dergelijks. Daarnaast gaat het, volgens de uitleg van Vodafone, (ook?) om de duur van de verbinding. Ik neem aan dat daar iets over in de algemene voorwaarden staat. Ben het er overigens mee eens dat het ook een logisch reactie is om het abonnement op te zeggen.einde Quote Het betrof een langlopend abonnement (circa 6 jaar). Je kan wel van alles aannemen, maar je zou me helpen als je me aangeeft waar het dan staat. Waar ik ook kijk (oude en nieuwe voorwaarden) wordt er gesproken over dataverkeer in Mb hoeveelheden en niet in tijd. Wellicht zie ik het ergens over het hoofd? Zeg het me maar! Nogmaals, er is 0,0000 Mb verbruikt en dat kost 42,02 euro. Dan heb ik het niet over een pizza wel of niet met ansjovis. Ik heb wel een mooie vergelijking; je rijdt een paar keer langs de benzinepomp, je stopt er een paar keer, doe zelfs de benzineslang er even in, maar je tankt geen druppel brandstof. Toch mag je een bijna volle tank afrekenen?
Reactie door diumenge op 29-01-2014 19:49
Ik weet niet welke tarieven en voorwaarden van toepassing zijn, dus dat is een beetje moeilijk opzoeken dan. Er staan nogal veel verschillende tarieven en voorwaarden op de site van Vodafone namelijk. Die pizza is overigens van T-Mobile....
Reactie door diumenge op 29-01-2014 19:56
Overigens, bij deze tarieven "Bellen tussen 1 februari en 6 september 2010" (eerste die ik open), zie ik dit al staan: [quote: Geldigheid bundel Dit abonnement heeft standaard geen databundel. Als dit abonnement in combinatie met een smartphone wordt gebruikt adviseert Vodafone een databundel aan te sluiten om onverwachte hoge datakosten ter vermijden. Bundel notificatie Niet van toepassing. Standaard buitenbundeltarief € 0,76 per 15 minuten. Afrekenmethode Dataverbruik wordt naar boven afgerond per 15 minuten. Data snelheid Maximaal 3,6 Mbps downlink en 384 Kbps uplink. De ervaren snelheid zal afhankelijk van de netwerkdekking en netwerkbelasting lager liggen.einde Quote bronbron
Reactie door tijger1 op 29-01-2014 20:04
Moet er dus wel dataverbruik zijn.
Reactie door diumenge op 29-01-2014 20:07
Niet als er per tijdseenheid wordt afgerekend. Dan betaal je voor de verbinding en niet voor het gebruik.
Reactie door tijger1 op 29-01-2014 20:10
Ja, zo kan je het ook lezen. Daar zullen dan wel meer mensen de mist mee ingaan.
Reactie door vodafonewebcare op 30-01-2014 09:16
Beste hvan Ik kan me voorstellen dat het in jouw ogen onwaarschijnlijk lijkt dat je zoveel data hebt verbruikt. Wij kunnen je echter geen duidelijkheid geven wat veroorzaakt heeft dat je in korte tijd veel data hebt verbruikt. Wij kunnen dit namelijk niet inzien i.v.m. privacywetgeving. Wij zien alleen in ons systeem dat er daadwerkelijk verbinding is geweest met het netwerk. Afhankelijk van het type abonnement word je dataverbruik aangeduid in hoeveelheid MB's of in een tijdsbestek. Smartphone's maken automatisch verbinding met het netwerk. Zodoende blijven zij up-to-date. Verder schakelen de meeste smartphones Wi-Fi automatisch uit wanneer het toestel in standby modus wordt gezet. Als je er 100% zeker van wilt zijn dat je alleen gebruik maakt van het Wi-Fi netwerk dan dien je de mobiele dataverbinding volledig uit te schakelen in je toestel. Ook kun je via My Vodafone een blokkade plaatsen voor het gebruik van internet. Om klanten te beschermen tegen hoge datakosten wordt het internet geblokkeerd op het moment dat je voor € 42,02 exclusief btw hebt verbruikt. Groet, Melanie Vodafone, 24/7 Web Crew
Reactie door diumenge op 30-01-2014 18:44
@hvan, duidelijk zo?
Reactie door hvan op 31-01-2014 07:43
De mening van Vodafone was me al duidelijk, maar ik ben het er gewoon niet mee eens. Het betrof een "lege" iPhone, voorzien van de meest recente firmware, maar verder zonder apps dan die door Apple zijn meegeleverd. De iPhone is niet buiten het eigen WiFi netwerk geweest en is slechts 4 dagen ingeschakeld geweest voorzien van het Vodafone Sim kaartje. Ik kan in het rekening overzicht zien dat volgens de iPhone volgens Vodafone op veel momenten contact heeft gehad met het Vodafone netwerk en volgens dat overzicht heeft dit vooral plaatsgevonden op tijdstippen midden in de nacht, dus op momenten dat de IPhone in de standby modus stond. Er stonden echter geen apps die in die periode zijn bijgewerkt en ook is de firmware niet vernieuwd. Ik had het geen probleem gevonden als Vodafone met een realistische hoeveelheid verbruikte Mb's was gekomen. Nu komen ze met een overzicht waaruit zou moeten blijken dat het Vodafone netwerk in benaderd (ik zeg dus zonder data verbruik) en voor ieder van die momenten wordt afgerekend tot het maximum is bereikt (50 euro). Deze discussie gaat wat mij betreft ook over het feit dat mijn Rechtsbijstand mij dit bedrag heeft terugbetaald. Mijn interpretatie is dat de Rechtsbijstand mij dus gelijk geeft. Ze willen er echter gezien het lage bedrag geen zaak van maken. Hoeveel van deze zaakjes zullen er zijn? Moeten de Rechtsbijstandverzekeringen de zaakjes niet eens bundelen en collectief hier een zaak van maken? Zou het op die manier via een uitspraak van de rechter niet duidelijk worden of Vodafone hier juist handelt? Ik zou heel graag het resultaat van zo'n zaak zien, want ondertussen heeft Vodafone dit geld en ik denk van nog veel meer mensen wel binnen gehaald en ik zeg onterecht!
Reactie door diumenge op 31-01-2014 17:08
Kennelijk heb je een abonnement dat niet de gebruikte data afrekent, maar tijdseenheden. Dan heb je een iPhone waarvan is aangetoond dat deze steeds contact zoekt met internet (of de iPhone nou is bijgewerkt of niet en of er apps op staan of niet, beide niet relevant, de telefoon zoekt contact). Had je een abonnement gehad dat data afrekent, dan was er waarschijnlijk nauwelijks schade geweest. Maar je valt nog onder een oud abonnement dat tijdseenheden afrekent. De rekening is onder die voorwaarden m.i. terecht. Of het coulant is van Vodafone, dat is wat anders... Dat de rechtsbijstand jou gelijk geeft, wil nog niet zeggen dat je dat ook hebt. Jou die veertig euro uitbetalen was vermoedelijk ook al goedkoper dan uitzoeken of je überhaupt gelijk hebt. Even de vergelijking met de auto. Stel je hebt een elektrische auto, die hang je 's-nachts aan de oplader, ongewenst verbruikt de auto 's-nachts (terwijl deze stil staat) veel stroom. Ben je dan ook van mening dat je die stroom niet hoeft te betalen?
Reactie door costnix op 14-02-2014 14:51
@dimenge U vergelijking gaat mank!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!