Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Tandarts factuur

Geplaatst door: stefanievanheck op: 14-05-2012 17:39
Hallo allemaal, Een aantal weken geleden ben ik naar de tandarts geweest. Ik ben niet verzekerd, omdat de kosten van een verzekering voor mij niet veel verschilt met de kosten van de tandarts zelf. In de wachtkamer las ik nog even goed de prijslijst door. Op zich niet heel absurde prijzen, leek ik. Ik word geroepen en ga braaf in de stoel zitten. Het kost de tandarts 5 minuten om even mijn gebit te poetsen, 2 rontgenfoto´s te maken en te zeggen dat als ik met tandenstokers mijn gebit schoon houd, het allemaal nog beter wordt. Bij mijzelf denk ik, wat een aardige man! Later krijg ik een factuur binnen van 97,50... Die aardige man rekent: 20,50 voor de controle 15,00 per foto 24,50 voor de standaard gebitsreiniging 22,50 voor de preventieve voorlichting. Preventieve voorlichting?? Ik zat nog geen 5 minuten binnen! Zal die 22,50 nu echt gerekend worden voor die 2 zinnen die hij heeft gesproken over tandenstokers? Ik bel de tandarts, en vraag waarom die 22,50 erbij staat. Er wordt mij uitgelegd dat het allemaal door de overheid komt, die wil dat ze factureren. Een leuk excuus, de tandarts is in dit geval toch degene die de factuur samenstelt en 22,50 vraagt voor 10 seconden aan woorden? Wanneer ik hierover in discussie ga, wordt mij botweg medegedeeld dat ik moet betalen en later wordt er gewoon opgehangen. Nu ben ik een hardwerkende 23-jarige alleen wonende vrouw die 2 uur moet werken om het woord " tandenstoker" te betalen. Ik vind het zeer onbeschoft van deze tandarts, misschien tandartsen in het algemeen, om zomaar vanalles op een factuur te zetten. Voor een voorlichting wil ik minstens recht op zitten en tien minuten binnen zitten, zonder dat er iemand in mijn mond aan het prutsen is. De nonchalance om zomaar geld te rekenen voor een paar seconden aan woorden, die je toch al kwijt bent omdat je bezig bent met het schoonmaken van iemands tanden, waar anderen 2 uur voor moeten werken vind ik ronduit asociaal. Het niet mogelijk maken van discussie trouwens ook.. Het bedrag is voor mij het probleem niet, het is dat ik waar voor mijn geld wil, en niet zomaar klakkeloos voor iemand zijn tweede auto wil betalen. Want een tandarts verdient echt zo slecht nog niet! Nu is het dan toch wel zonde van het papier dat de aanmaning binnen blijven komen over het resterende geldbedrag van 22,50. Maar ik betaal het niet, die rijke vent heeft het niet verdiend! Is dit herkenbaar?
Reactie door zomerkoninkje op 14-05-2012 18:33
Dan volgt na de uitspraak van de kantonrechter de procedure via de gerechtsdeurwaarder op 'loonbeslag', met alle consequenties van dien: extra kosten en betalen zult u! Het wordt van uw salaris ingehouden. Koppigheid wordt duurkoop! Betaal nu het bedrag, nu kan het nog zonder allerlei verhogingen.
Reactie door chriskol op 14-05-2012 20:25
Quote: zomerkoninkje schreef op maandag 14 mei 2012, 18:33: Dan volgt na de uitspraak van de kantonrechter de procedure via de gerechtsdeurwaarder op 'loonbeslag', met alle consequenties van dien: extra kosten en betalen zult u! Het wordt van uw salaris ingehouden. Koppigheid wordt duurkoop! Betaal nu het bedrag, nu kan het nog zonder allerlei verhogingen.einde Quote Ook al bedoel je het vast goed zomerkoninkje, ik ben blij dat er mensen zijn die anders denken, die tegen onrecht in durven te gaan en niet bang zijn. Alles maar over je heen laten gaan is ook niks voor mij......of ben je soms tandarts?
Reactie door zomerkoninkje op 15-05-2012 03:17
Quote: chriskol schreef op maandag 14 mei 2012, 20:25: Quote: zomerkoninkje schreef op maandag 14 mei 2012, 18:33: Dan volgt na de uitspraak van de kantonrechter de procedure via de gerechtsdeurwaarder op 'loonbeslag', met alle consequenties van dien: extra kosten en betalen zult u! Het wordt van uw salaris ingehouden. Koppigheid wordt duurkoop! Betaal nu het bedrag, nu kan het nog zonder allerlei verhogingen.einde Quote Ook al bedoel je het vast goed zomerkoninkje, ik ben blij dat er mensen zijn die anders denken, die tegen onrecht in durven te gaan en niet bang zijn. Alles maar over je heen laten gaan is ook niks voor mij......of ben je soms tandarts?einde Quote De tandarts mag deze kosten van 'preventieve voorlichting' in rekening brengen, of het ook daadwerkelijk in rekening moet brengen voor een 'voorlichting' om een 'tandenstoker' of een bepaalde 'tandpasta, tandenborstel' te gebruiken, dan lijkt mij dit ook een overdreven declaratie. Kijk als de tandarts een behandelplan opstelt, een uitgebreid advies geeft om naast de tandarts ook naar de mondhygiënist te gaan: een verwijsbrief schrijven. Rekent een huisarts ook het uitschrijven van een verwijsbrief?!
Reactie door tdehond op 15-05-2012 07:18
Wat bizar dat de tandarts uw tanden poetst. Dat doe ik altijd zelf voor ik er ga liggen. Poetsinstructie mag m.i. wel berekend worden al hoort dat m.i. meer thuis tegenwoordig bij de mondhygienist.
Reactie door stefanievanheck op 13-06-2012 15:53
Voor de geïnteresseerden; Na een officiële klacht neer te hebben gelegd bij het bedrijf die voor deze tandarts het geld incasseert, is mijn tandarts blijkbaar weer met zijn voeten op de grond gezet. Mijn factuur is aangepast en die 22,50 is er af gehaald. Ik raad iedereen in Nederland aan niet klakkeloos facturen te betalen, maar eerst met het gezonde verstand na te gaan of een factuur wel juist is. Door zomaar te betalen of te denken 'ik betaal maar, ook al ben ik er niet mee eens, anders krijg ik zo'n gedoe', werken wij een cultuur in de hand waar bij dit soort mensen de boventoon gaan voeren en vrij zijn om miljoenen te maken terwijl het normale volk de prijzen niet meer op kunnen brengen. Het is om bovenstaande reden dan ook dat verzekeringen steeds minder vergoeden en het financiele aspect van de zorg en welzijn steeds meer aankomt op de burger.
Reactie door zoekster op 13-06-2012 16:05
@stefanievanheck. Mooi resultaat! En zeker een aansporing om de facturen goed te controleren. Bedankt voor het laten weten van de afloop van uw klacht.
Reactie door stefanievanheck op 13-06-2012 16:07
Quote: zoekster schreef op woensdag 13 jun 2012, 16:05: @stefanievanheck. Mooi resultaat! En zeker een aansporing om de facturen goed te controleren. Bedankt voor het laten weten van de afloop van uw klacht.einde Quote Bedankt voor deze positieve reactie!
Reactie door lifesabitch op 13-06-2012 16:18
Heel goed gedacht en gedaan Stephanie! Het gaat idd om het principe, als je alles maar als een lam schaap over je heen laat komen, doen ze het een volgende keer weer net zo makkelijk! Ik vind sowieso dat het al jaren de spuigaten uitloopt bij tandartsen. Waar ik mij persoonlijk al jaren kwaad over maak, maar nergens gehoor bij krijg, is waarom je bij de tandarts bijv geen garantie hebt op een behandeling die gedaan is! Het is mij al meerdere malen overkomen dat ik een nieuwe vulling had gekregen, maar welke er binnen 2 of 3 maanden alweer uitviel...echter wel weer elke keer opnieuw een nieuwe rekening hiervoor ontvangen! Ik kan er nl niks aan doen als een nieuwe vulling er weer uitvalt?! Zo heb ik ongeveer 6 maanden geleden een inlay gekregen op een kies, waarvan beweerd werd dat er dan nooit meer iets mee zou kunnen gebeuren, en er ook geen gaatjes meer in zouden kunnen komen...echter nog geen half jaar later breekt er zomaar een stukje af van die nieuwe inlay.....ik ga niet terug, want ik weet dat ik dan weer een nieuwe rekening hiervoor krijg, en een gemiddelde inlay kost bij mijn tandarts al snel zo'n 1000 euro....en de garantie???? Die heb ik nog nooit gehad bij welke tandarts dan ook!
Reactie door dries80 op 29-11-2012 09:49
Hoi Stephanie, dit is voor mij zeer herkenbaar! Heb een zelfde verhaal te horen gekregen van m'n tandarts (tandarts/oplichtings-praktijk de Graaf in Zeeland) en moet eveneens 22,50 betalen! Schandalig dus! En in mijn directe omgeving heb ik al meer van deze zwendel praktijken gehoord! Ook bij mij houd de tandarts voet bij stuk en ben dan ook van plan om op jou advies op te volgen door "het bedrijf die voor deze tandarts het geld incasseert" te bellen. Maar mag ik vragen wat je ongeveer gezegd hebt daar tegen? Want ik krijg al het idee dat zo'n instantie gaat zeggen dat ik dat geschil maar met de tandarts zelf op moet lossen... :( Alvast dank!
Reactie door stefanievanheck op 29-11-2012 16:51
Quote: dries80 schreef op donderdag 29 nov 2012, 09:49: Hoi Stephanie, dit is voor mij zeer herkenbaar! Heb een zelfde verhaal te horen gekregen van m'n tandarts (tandarts/oplichtings-praktijk de Graaf in Zeeland) en moet eveneens 22,50 betalen! Schandalig dus! En in mijn directe omgeving heb ik al meer van deze zwendel praktijken gehoord! Ook bij mij houd de tandarts voet bij stuk en ben dan ook van plan om op jou advies op te volgen door "het bedrijf die voor deze tandarts het geld incasseert" te bellen. Maar mag ik vragen wat je ongeveer gezegd hebt daar tegen? Want ik krijg al het idee dat zo'n instantie gaat zeggen dat ik dat geschil maar met de tandarts zelf op moet lossen... :( Alvast dank!einde Quote
Reactie door stefanievanheck op 29-11-2012 16:55
Quote: dries80 schreef op donderdag 29 nov 2012, 09:49: Hoi Stephanie, dit is voor mij zeer herkenbaar! Heb een zelfde verhaal te horen gekregen van m'n tandarts (tandarts/oplichtings-praktijk de Graaf in Zeeland) en moet eveneens 22,50 betalen! Schandalig dus! En in mijn directe omgeving heb ik al meer van deze zwendel praktijken gehoord! Ook bij mij houd de tandarts voet bij stuk en ben dan ook van plan om op jou advies op te volgen door "het bedrijf die voor deze tandarts het geld incasseert" te bellen. Maar mag ik vragen wat je ongeveer gezegd hebt daar tegen? Want ik krijg al het idee dat zo'n instantie gaat zeggen dat ik dat geschil maar met de tandarts zelf op moet lossen... :( Alvast dank!einde Quote Hoi! Ik heb het incassobureau gebeld en netjes mijn probleem voor gelegd. Zij zeiden dat ik recht had op het indienen van een klacht, en dat heb ik gedaan. Ik heb duidelijk gezegd wat ik ervan vond, en dat het niet juist was. Dit ook gebaseerd op het feit dat je pas 22,50 hóórt te betalen wanneer het gegeven 'advies' ongeveer 10 minuten heeft geduurd. Dit stond namelijk als uitleg bij de code waar ik voor betalen moest. Na het indienen van de klacht heb ik niets meer gehoord van mijn tandarts, klacht werd geaccepteerd en ik kreeg een juiste acceptgiro. Ik denk dat de tandarts gewoon geen zin meer had in de discussie. Maar goed, uiteindelijk verdienen zij bakken met geld en moeten wij aan alle kanten bezuinigen, dus vind ik het wel een reden om voor mezelf op te komen, toch? Succes!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor