Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

SWAP TOESTEL

Geplaatst door: gebo op: 26-01-2009 17:02
Mijn ervaring is dat de providers en winkels van mobiele telefoon aanbieders het maar de gewoonste zaak van de wereld vinden om consumenten maar te pas en te onpas af te schepen met een 2e hands toestel oftewel een SWAP-toestel (ooit van een ander geweest toen gereviseerd en als nieuw weer terug naar een consument) zelfs als je nog garantie hebt op je toestel en je levert hem in voor reparatie ruilen ze hem zo om voor een 2e hands.Dit terwijl je volgens de wet recht hebt op reparatie van JOU toestel en waarneer dit niet kan of te duur wordt recht hebt op een NIEUW toestel (Dit geld natuurlijk alleen als het probleem niet door je eigen toedoen komt) In mijn geval heb ik toen ik mijn toestel van 4 maanden oud inleverde voor reparatie duidelijk aangegeven en op de reparatiebon laten vermelden dat ik geen genoegen neem met een SWAP-toestel. Volgens de winkelmedewerker betrof het een software probleem en was het een kleinigheid dus was een swap toestel niet aan de orde,gewoon even nieuwe software installeren. Maar naar een aantal weken kreeg ik bericht dat mijn toestel TOTAL LOSS  was ivm val-stoot-druk en vochtschade.Ik was 100% zeker dat het toestel nog nooit gevallen was en nog nooit vochtig was geweest en vroeg om een second opinion,dit kon maar dan werd het toestel weer opgestuurd naar het zelfde reparatie bedrijf (SOLID VISION) hier was ik het natuurlijk niet mee eens (de uitkomst is dan natuurlijk hetzelfde,ze zullen hun eigen glazen natuurlijk niet ingooien). Ik heb het toestel toen zelf naar een nokia service point gebracht en de uitkomst was dat het een productiefout betrof en zeker geen val-stoot-druk of vochtschade. Naar mijn idee is mijn toestel totaal loss verklaart omdat ik duidelijk op de reparatiebon heb laten vermelden dat ik geen genoegen neem met een swap-toestel.Ik heb dus nu mijn gelijk (nokia servicepoint) op papier maar wordt nu nog steeds door T-MOBILE van het kastje naar de muur gestuurd en aan het lijntje gehouden! Had ik niks aangeven op de bon dan hadden ze mij gewoon afgescheept met een swap toestel,dit is mij een jaar of twee geleden ook gebeurt en ben daar toen ingetrapt (men vertelde mij dat het een nieuw toestel was, maar toen ik naar een maand of 3 de batterij een keer verwijderde stond er een naam in het toestel gekrast). Ik vind deze praktijken belachelijk en voel mij opgelicht en bedondert.  

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor