Sutherland Heerenveen 'hoezo opgelicht'
Geplaatst door: siemen112 op: 12-02-2012 14:16
Vrijdag 3 februari 15:00u. start ik mijn Ford Focus en doe ik de ruitenwissers aan. Ze gaan welgeteld 1x op en neer, maar houden er dan mee op. Diezelfde ochtend is er een weeralert uitgevaardigd door het KNMI, dus rijden zonder mijn ruitenwissers van Leeuwarden naar Groningen zit er niet in.
Mijn eigen garage, garage Wassenaar Leeuwarden, kan niet direct kijken dus gebeld met Sutherland Heerenveen, omdat ik daar iemand op moest halen.
Ik kon terecht dus meteen vertrokken.
Bij Sutherland wordt ik geholpen door een kale meneer van rond de dertig jr. Hij laat een collega in de werkplaats naar mijn auto kijken. Ik heb reeds doorgegeven dat het motortje wel hetzelfde geluid maakt maar er geen beweging in de ruitenwissers zit. Volgens dhr. van Sutherland kan de boel doorgebrand zijn, maar gezien het motertje nog werk zal er iets los/stuk zijn in de aandrijving.
Na 20 minuten komt de monteur, een jongeman met donker haar, die mij en zijn collega het volgende meldt;
-Er zit een pinnetje met een bolletje aan de ruitenwisser. Dit bolletje is eraf gegaan en daardoor is het pinnetje niet meer geborgt.
-Hij geeft aan dat het pinnetje een scharnierfunctie is en hij verteld erbij dat het een pin is dat een soort elleboog functie bindt en zonder deze verbinding de ruitenwissers dus niet bewegen.
-Als tijdelijke oplossing heeft hij het oude pinnetje er weer tussen gedrukt. Hij kan echter niet zeggen hoe lang dit blijft zitten, maar de ruitenwissers doen het weer.
Dhr. uit de werkplaats had een duidelijk verhaal. Zijn collega gaf aan dat het pinnetje en het bijbehorende bolletje niet op voorraad waren, dus moest dit besteld worden. Klinkt logisch en tja wat kost een pinnetje met bolletje wat dient als scharnierfunctie? Bestel dat pinnetje maar, zeg ik....
Ik moet afrekenen en dit kost me €45, (nog wat). Bij mijn eigen garage was dit onder service gevallen maar goed :? .
Thuis vertel ik mijn vriendin dat we €45 euro lichter zijn na deze check-up. We besluiten er niet over te zeuren. We praten verder en geven aan dat we nu ook weten hoe lang het duurt de auto te demonteren, het kapotte pinnetje te vinden en te monteren. De kosten hiervoor zijn dus bekend (€45) .
Woensdag 8 februari brengt mijn vriendin de auto 09:00u. naar Sutherland Heerenveen.
In de middag krijgt ze een voicemail van Sutherland waarin wordt aangegeven; 'Goedemiddag de Ford Focus met kenteken (....) is klaar en de kosten bedragen €351,47!!! :shock: :shock: :shock: . Mijn vriendin bleef kalm en was in de veronderstelling dat het ging om de verkeerde factuur, tot ze hierover belde met de werkplaatschef. De werkplaatschef gaf aan dat het klopte en dat het gehele mechanisme was vervangen. Mijn vriendin vroeg hoe dit mogelijk was omdat zij in de veronderstelling was dat het pinnetje en het bolletje stuk waren en het mechanisme nog prima werkte, volgens Sutherland. De medewerker geeft aan dat dit pinnejte en bolletje niet los van het mechanisme verkijgbaar zijn... Nadat mijn vriendin ontdaan is :evil: :evil: :evil: belt ze mij en legt het verhaal voor. De medewerker heeft het bedrag meteen verlaagd naar €251,63,-. Als je het mij vraagt nog steeds een enorm bedrag voor een pinnetje met bolletje dat dient als scharnierfunctie.
Ik bel zelf vanaf het werk met de werkplaatschef nadat ik net als mijn vriendin in een :shock: :twisted: :shock: :twisted: bui ben. Ik zeg tegen de checf dat mij enkel en alleen is verteld dat er een pinnetje en een bolletje (= één onderdeel) vervangen diende te worden en dat het demonteren, bevestigen pinnetje en monteren van het geheel €45, 49,- kost. Met enig sarcasme vraag ik of dit pinnetje dan dik €260,- :shock: :shock: :shock: kost?, want laatste keer dat ik heb gekeken reed ik in een Ford en geen Mercedes! De aarzelende werkplaatschef geeft aan dat dit niet het geval is, maar dat het mechanisme zo duur kost. Ik geef aan wat mij is verteld en dat ik niet gediend ben van deze oplichting. We werkplaatschef geeft aan dat dit niet zijn probleem is en dat hij dit ook niet zijn probleem gaat maken. Lekker makkelijk denk ik...
De werkplaatschef geeft aan dat hij zich niet voor kan stellen dat de werker dit gezegd zou hebben. Verteld dat ik het anders waarschijnlijk niet zo letterlijk kan herhalen, gezien ik de ballen verstand van auto`s heb. Ik vraag waar ik met een klacht als deze terecht kan en de werkplaatschef geeft aan bij de geschillencomissie. Afgesproken dat ik dit zal doen en nogmaals mijn ongenoegen geuit.
De geschillencomissie komen we de volgende dag niet een steek mee verder, omdat een bedrijf daarbij aangesloten moet zijn en zoals je al kan raden is Sutherland Heerenveen dit niet.
Helaas is de auto ons primaire vervoer en moesten we dus betalen. We hebben het werkende mechanisme dat in zijn geheel is vervangen natuurlijk meegevraagd, want dit kan ons komende winter €251, 63,- schelen.
Ik wil u adviseren niet met Sutherland Heerenveen in zee te gaan als u een eerlijke dienst wenst bij een autogarage.
Vervolg: Ik zal zelf bij de lokale autoonderdelenhandelaar Ype Kramer checken of dit onderdeel inderdaad niet los te bestellen is. Mocht dit wel het geval zijn zullen jullie het vervolg spoedig lezen op dit forum.
Dhr. Dam
Reactie door squarepants op 03-05-2012 22:59
Hallo siemen112,
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de afloop, al wat bekent?
Reactie door stacey op 03-05-2012 23:37
Quote: squarepants schreef op donderdag 3 mei 2012, 22:59: Hallo siemen112,
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de afloop, al wat bekent?einde Quote
Wel op Radar reactie geplaatst door garagebedrijf,
maar topicstarter is daarna niet meer langs geweest daar of hier............
Lijkt een beetje op onterecht zwartmakerij dus.
Daarom plaats ik de reactie van het bedrijf ook nog maar even hier.
--Nadat wij een bericht hebben ontvangen over een klacht over onze reparatie willen wij als volgt reageren. Nadat meneer Dam op 3 februari zijn auto bij ons heeft aangeboden ter reparatie is er diagnose gesteld en is de conclusie versleten draai mechanisme uitgebreid met meneer besproken.
Ook de kosten voor volledige vervanging is besproken en deze zijn begroot op ongeveer 300 euro.
Daarna heeft meneer Dam de auto opnieuw gebracht en is het defecte onderdeel vervangen (er is op dit moment geen alternatieve reparatie methode voorhanden).
Het daadwerkelijke factuurtotaal komt uit op 251,63 euro waarbij wij meneer Dam een korting hebben verleend. Wij zijn ervan overtuigd dat wij meneer Dam oprecht en eerlijk hebben geïnformeerd en vinden zijn opmerking “hoezo afgezet” dan ook niet terecht.
R. Bakker receptie/werkplaats-- RadarRadar
Reactie door squarepants op 04-05-2012 16:56
@stacey,
Bedankt voor het plaatsen van de reactie.
Reactie door sonjaatje op 04-05-2012 19:07
Ik heb exact hetzelfde probleem en inderdaad, dat onderdeeltje is niet los te koop. Mijn vriend zet hem ook regelmatig vast maar als snel bij gebruik valt mijn ene wisser weer dood.
Ook ik moet dus een geheel nieuwe ruitenwissermotor hebben a 150 euro.
Ik zie geen oplichting in deze zaak. Wellicht is ts niet goed voorgelicht door de garage?
Reactie door siemen112 op 04-05-2012 19:22
'Daarom plaats ik de reactie van het bedrijf ook nog maar even hier': Ja, als u de tegenpartij bent is dat logisch.
'Conclusie versleten draai mechanisme uitgebreid met meneer besproken': (?) Een pinnetje en een balletje... Heet dat in een gesprekje van vijf minuten (de overige tijd moest ik wachten) tegenwoordig een volledige conclusie versleten draaimechanisme? Helaas is dit mij nooit verteld tijdens ons gesprek.
'Ook de kosten voor volledige vervanging is besproken en deze zijn begroot op ongeveer 300 euro': Dit is complete goedpraterij en dit klopt ABSOLUUT niet.
Zwartmakerij? Wat mij betreft een zeer eenzijdige mening.
Ik vind het spijtig dat er door de andere partij onwaarheden worden verklaard ten goede van het bedrijf. Ik begrijp de reactie vanuit de bedrijfsgeest, maar betreur dat een leugen als 'de kosten voor volledige vervanging zijn besproken' wordt gedaan om deze servicefout goed te praten.
Wat mij betreft kunnen toekomstige klanten zelf oordelen over hetgeen zij geloven.
Als beedigd ambtenaar wil ik aangeven mij oprecht genaaid te voelen door de kosten voor een pinnetje met balletje.
Het is echter welles nietes verhaal en geen civiele procedure waardig. Voor de consument kan een review op radar echter wel zinvol zijn.
Tot zover.
Reactie door sonjaatje op 04-05-2012 20:43
Je bent niet opgelicht, je bent slecht voorgelicht.
Reactie door stacey op 04-05-2012 21:27
Quote: siemen112 schreef op vrijdag 4 mei 2012, 19:22: 'Daarom plaats ik de reactie van het bedrijf ook nog maar even hier': Ja, als u de tegenpartij bent is dat logisch.
einde Quote
Ik ben niet van de tegenpartij.......maar als jij na reactie van bedrijf op Radar totaal niets meer laat horen staat dat nogal vreemd.
Je opgelicht Voelen is iets anders dan opgelicht Zijn..........
Als hier nog iemand zegt dat het pinnetje niet los te regelen is zal dat dus normaal zijn, wellicht ben je dan verkeerd voorgelicht, of heb je het verkeerd begrepen, geen idee, maar als compleet nieuwe set nodig was voor reparatie dan was dat bij elke garage het geval geweest dus daar is geen oplichting aan.......
Reactie door siemen112 op 04-05-2012 22:39
Goed, geef het beestje een naam. Wellicht is slecht voorgelicht het juiste woord.
Ik heb een mailbericht ingesteld waarbij nieuwe reacties op de site middels mail worden gemeld. Zolang deze niet binnenkomen heb ik geen aanleiding om op mijn eigen post te reageren. Ik heb echter nog geen mail ontvangen.
Op de kassa site wel, dus vandaar ook mijn spoedige reactie (zie reactie op uw reactie).
Ik heb de afgelopen jaren mijn auto`s in onderhoud gehad bij Wassenaar Leeuwarden. Nooit een probleem. Helaas waren zij op de desbetreffende dag niet in de gelegenheid naar mijn auto te kijken.
Mijn punt is dat het mij duidelijk is dat een pinnetje en een bolletje alles behalve hetzelfde zijn als een compleet mechanisme.
Oplichting is een vorm van bedrog, waarbij de dader een ander ontdoet van geld of van waardevolle goederen (artikel 326 van het Nederlandse Wetboek van Strafrecht). Een artikel dat valt onder oplichting, een zogenaamd juncto artikel (samenhangend artikel) is dwaling. Bij dwaling is er sprake van een onjuiste voorstelling van zaken, in het burgerlijk recht meestal bij koopovereenkomsten. En deze onjuiste voorstelling moet zo essentieel zijn, dat zonder deze onjuiste voorstelling de overeenkomst niet was gesloten.
Concluderend dat als ik de juiste informatie had omtrent de prijs, dan was de overeenkomst tot een dienst en product niet gesloten.
Artikel 6:228 van het Burgelijk Wetboek geeft de toetsing aan voor dwaling.
Dus niet opgelicht? In juridische termen mogelijk wel.
Ik wil u wel danken voor uw kritische noot.
Reactie door squarepants op 04-05-2012 22:56
Beste TS,
Ik zit niet in de auto branche maar ik had bij bijvoorbeeld uw normale garagebedrijf;
Wassenaar Leeuwarden - een onderdeel nummer opgevraagd van de desbetreffende onderdelen en bevestiging van los verkrijgbaarheid.
Dan heeft U toch een keiharde bevestiging en een mooi verhaal over hoe men belazerd wordt door het bedrijf in Heerenveen?
Reactie door sonjaatje op 05-05-2012 12:00
Je kan toch gewoon bij de dealer van je automerk navragen of dat onderdeel los verkrijgbaar is ja of nee, dan weet je het zeker, want misschien verschilt het wel per merk of die onderdeeltje los verkrijgbaar zijn.
Als zij bevestigen dat de garage juist gehandeld heeft kan jij ook weer rustig slapen.
Reactie door valerius-2 op 05-05-2012 17:30
Zelf iets verkeerd doen of nalaten om het te doen is de makkelijkste manier om de schuld af te wijzen, zoals met dit topic te voorschijn is gekomen.
Reactie door grindweg op 07-05-2012 21:45
het ruiten wisser systeem is bij veel merken niet los het bestaat uit een motortje,
ruiten wisserasjes 2x, stangen stelsel .
en dat laatste is bij u vervangen.
die stangen zijn bij vele merken niet los tekrijgen..
ik vind uw verhaal niet juist in mjn optiek omdat u de conclusie trekt dat een nood reparatie hetzelfde is als een goede reparatie.
en u had de prijs ook vantevoren op kunnen vragen.
dat u garage het gratis zal doen een nood reparatie is niet vanzelf spreken er bestaat wel zoiets als gratis service maar ook betaalde service.
ik ben zeer van mening dat de garage gelijk heeft.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!