Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

stijging boetes

Geplaatst door: jeanson op: 25-11-2011 13:44
exorbitante prijsverhogingen van bekeuringen per 1Jan.2012 Deze geldboetes heben niets te maken met de overtreding als zodanig. Het is pure (legale) afperserij van de overheid die dringend geld nodig heeft.Is dit de juiste methode om zo aan de financien te komen. Laten ze eerst maar wat aan de kosten doen wat de monarchie betreft. Alleen het staatshoofd betalen en anderen normaal laten werken,die toch al een klinkende opleiding hebben genoten waar de burgermij. wat aan zou kunnen hebben.
Reactie door grootvader op 25-11-2011 14:16
't Kan mij niet te hoog zijn voor auto-asocialen. En zie je mij rijden? Hou dan eens in vredesnaam wat afstand want ik heb een bloedhekel aan bumperklevers. De Vrije Vogel
Reactie door rjw op 25-11-2011 14:45
Wat is het probleem? Als je je gewoon aan de regels houdt is er niks aan de hand. Bijkomend voordeel: de sukkels die zich niet aan de regels houden dragen mooi een groter deel bij aan het dichten van het begrotingstekort. Waarom kan iemand er tegen zijn om niet-handfree bellen niet zwaarder te bestraffen, om maar een voorbeeld te geven. Voor mijn part maken ze daar een paar duizend euro van.
Reactie door loreleigil op 25-11-2011 14:52
Ik snap TS niet. Als je je netjes aan de regels houdt, heb je hier helemaal geen last van. Ik vind het 'ongeoorloofd claxoneren' wel erg duur, en wie bepaald wat ongeoorloofd is? Maar bijvoorbeeld parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats zonder gehandicaptenparkeerkaart wordt dik € 300,-. Dat kan niet hoog genoeg, want dat veroorzaakt enorme overlast voor anderen. Ik vind dat geen richting aangeven ook extra omhoog mag, aangezien je soms minutenlang voor Piet Snot bij een rotonde staat te wachten, omdat mensen tegenwoordig te beroerd zijn om te knipperen.
Reactie door vladja op 25-11-2011 15:22
jeanson, Alleen het staatshoofd betalen en anderen normaal laten werken,die toch al een klinkende opleiding hebben genoten waar de burgermij. Voordat je gaat roeptoeteren misschien eerst even googlen of wat je zegt klopt volgens de Wet financieel statuut van het Koninklijk Huis is en niet uit je nekharen komt! De enige, die enige die een staatstoelagen krijgen zijn: de koning/koningin en de echtgenoot de troonopvolger en de echtgenoot de afgetreden koning/koningin en de echtgenoot. De rest houdt "z'n eigen broek op" en werken allemaal voor de kost. Vladja
Reactie door cococat op 25-11-2011 15:23
Het komt er dan wel op neer dat je dan voor een paar km te hard rijden, strenger gestraft wordt dan voor bv winkeldiefstal of dierenmishandeling. Beetje scheef.
Reactie door jpm op 25-11-2011 15:27
Als gehandicapte met een dwarslaesie maak ook ik gebruik van de gehandicaptenparkeerplaats waar Loreleigil over spreekt. ik ben een voorstander van beboeten als iemand zonder parkeerkaart erop parkeert, maar ik vind € 300 euro wel heel veel geld voor deze overtreding. Echter, met mijn elektrische rolstoel heb ik het relatief eenvoudiger dan iemand met een handbewogen rolstoel, dat kost vaak meer pijn en meer kracht. Met andere woorden: Steeds zal iemand dit afwegen naar zijn eigen omstandigheden. De onwettige parkeerder doet dat eigenlijk ook: Hij denkt dat het niet zo erg is omdat hij zich niet kan voorstellen hoeveel last hij veroorzaakt. Dit gebrek aan inlevingsvermogen moet zo'n overtreder betalen en dan is een boete van € 1.000 nog niet genoeg. Hoe vaak hebben gehandicapten niet last van mensen die zich nergens in verdiepen als het gaat om het verkeer, maar ook in verband met beleidsmaatregelen, de hoogte van uitkeringen, de mate waarin voorzieningen worden verstrekt, enz. Dan hebben gehandicapten steeds te maken met gebrek aan inlevingsvermogen, veelal van politici en ambtenaren. Deze laatste echter worden niet gestraft. Ook deze mensen verdienen een boete, een heel speciale: ontzetting uit hun ambt of functie, want in wezen veroorzaken zij nog het meeste leed.
Reactie door vladja op 25-11-2011 15:40
Uitstekend, mensen, die nu nog niet geleerd hebben handsfree te bellen, vet dik bekeuren. € 220,-- nog veel te laag, maar € 40,-- meer. Die laten het erop aankomen en vinden de boete nog wel "kunnen". Wel eens achter zo'n persoon gereden en niet durven inhalen, omdat die totaal geen weet heeft/rekening houdt met de andere weggebruikers, swabbert over de weg, op de snelweg vaart vermindert etc.? Parkeren op een invalidenparkeerplaats? € 340,-- (was € 180,--), is nog veel te weinig voor zo'n aso. Geen voorrang verlenen op een zebrapad? € 350,-- (was € 180,--) is nog veel te weinig voor iemand, die je bijna van de sokken rijdt omdat hij er nog even langs moet vanwege z'n egoïstische "haast". Heel goed om daarmee de staatskas te spekken. Dikke bult, eigen schuld. Vladja
Reactie door valerius-2 op 25-11-2011 16:19
Je kan zelf bepalen of je een bekeuring kan krijgen, houd je aan de regels dan kom je er helemaal niet aan toe om te betalen. Ja het is mij ook wel eens overkomen nooit kwaad hier over geworden. wel op mij zelf volgende keer de regels handhaven, hou je het geld in de knip.
Reactie door lapto op 25-11-2011 20:01
@ Jeanson Ik moet je toch gelijk geven dat het pure legale afpersing is wat de overheid wederom weer doet. Echter wil het niet zeggen dat mensen die ernstig in de fout gaan zwaar bestraft moeten worden. Maar wat ik dan echt totaal onzin vind is dat ze de boetes makkelijk en snel steeds kunnen verhogen. Maar ze doen ( kunnen misschien ) niets tegen zware criminelen zoals moordenaars of overvallers. Daar moeten ze eens iets aan doen.
Reactie door sonjaatje op 25-11-2011 20:28
Kan mij ook niet hoog genoeg zijn, heb totaal geen medelijden met verkeersovertreders. Ik hou me altijd aan de regels dus ik heb geen last van boetes.
Reactie door pino123 op 25-11-2011 21:10
Zelf ben ik een autorijder die heus wel eens een boete thuiskrijgt, de rest hier krijgt dat kennelijk nooit. Gros van de boetes is vaak iets te hard rijden 5 a 10 km.... Dan denk ik laat dat dan even schieten en pak inderdaad de verkeershufters aan, die moedens en willens dit gedrag vertonen. De eerste keer inderdaad zo'n boete, daarna even een paar weekje rijbewijs innemen... @Lapto.. Maar wat ik dan echt totaal onzin vind is dat ze de boetes makkelijk en snel steeds kunnen verhogen. Maar ze doen ( kunnen misschien ) niets tegen zware criminelen zoals moordenaars of overvallers. Daar moeten ze eens iets aan doen. Dat vind ik zo'n dooddoener, weinig origineel en eigenlijk ook nergens op gestoeld.
Reactie door lapto op 25-11-2011 21:38
@pino123 Ik heb inderdaad niet vaak een boete gehad. 1 keer om precies te zijn en dat was voor 4KM te hard. Ook probeer ik me zo goed mogelijk aan de regels te houden maar zoals ook de beste bestuurders gebeurt kan ik ook wel eens iets over het hoofd zien. Maar als je duidelijk lees wat ik in mijn vorige bericht heb gezet zou je daaruit kunnen opmaken dat ik ook tegen die nutteloze boetes ben zoals bijv. een paar kilometer te hard ( tenzij in een onveilig gebied ) Blijkbaar zijn we beide niet echt origineel dan denk ik. Zoals ieder ander hier geef ik mijn duidelijke mening en dat hoef niet altijd origineel te zijn
Reactie door sonjaatje op 25-11-2011 23:00
Hier nog een die nooit boetes krijgt, kan mn geld wel beter besteden. Heb 1x een boete gekregen voor 10 km te hard en thats it. Als je je niet aan de regels wilt houden prima, maar dan ook niet mekkeren als je moet dokken.
Reactie door godefrieda op 25-11-2011 23:50
Quote: sonjaatje schreef op vrijdag 25 nov 2011, 23:00: Hier nog een die nooit boetes krijgt, kan mn geld wel beter besteden. Heb 1x een boete gekregen voor 10 km te hard en thats it. Als je je niet aan de regels wilt houden prima, maar dan ook niet mekkeren als je moet dokken.einde Quote Inconsequent! Je hebt weldegelijk een boete ooit gekregen, dus „nooit boetes” is dus niet de waarheid. Maar de boetes kunnen mij niet hoog genoeg zijn voor de „Trafficcockroaches” onder ons. Wel een scheve verhouding vind ik dat voor "onnodig toeteren" dit per 1 januari a.s. € 350,00 gaat kosten.
Reactie door tdehond op 26-11-2011 08:04
Hoge boetes voor automobilisten die geen voorrang verlenen aan mensen op het zebrapad vind ik geen probleem. De prijsverhoging voor onnodig toeteren is exorbitant. De boete was al belachelijk hoog. Het is een leuke extra bron van inkomsten voor de overheid die niet creatief genoeg kan zijn om de inwoners te plukken. Het geld wat naar het buitenland verscheept wordt moet toch ergens vandaan komen.
Reactie door abarth op 26-11-2011 09:50
Een paar km te hard is ook een boete. Er moet ergens een grens getrokken worden. Een paar meter over de rand van de afgrond bestaat ook niet. Of er is bij u ingebroken en er is maar een klein beetje gestolen dus de politie komt niet? U hoeft geen overtreding te maken. Doet u dit wel en wordt u beboet dan moet u betalen klaar.
Reactie door pino123 op 26-11-2011 13:19
@lapto, Maar als je duidelijk lees wat ik in mijn vorige bericht heb gezet zou je daaruit kunnen opmaken dat ik ook tegen die nutteloze boetes ben zoals bijv. een paar kilometer te hard ( tenzij in een onveilig gebied ). Ik persoonlijk maak het er niet uit op, maar dat kan aan mij liggen....Kennelijk ergens iets interpreteren..... @de rest..... De toeter werd geen €340, maar €80,-- Volgens mij werd dit in de televaag/teleblaag verkeerd weergegeven.
Reactie door loreleigil op 26-11-2011 19:12
Opmerkelijk dat de boete voor onnodig claxoneren naar € 85,- gaat en de boete voor onnodig geluidsoverlast veroorzaken door de bestuurder van € 180,- naar € 340,- gaat. Dat zou dus inhouden dat aan één stuk door om 4 uur 's nachts toeteren € 85,- kost, maar een voorbij rijdende auto die te veel DB uitstoot door de uitlaat om 4 uur 's nachts € 340,- kost. Da's toch een beetje raar. [url=http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/11_november/24/binnenland/verkeersboetes-lopen-fors-op-in2012.xml: Bron: RTL[/url:
Reactie door rjw op 26-11-2011 23:31
Quote: cococat schreef op vrijdag 25 nov 2011, 15:23: Het komt er dan wel op neer dat je dan voor een paar km te hard rijden, strenger gestraft wordt dan voor bv winkeldiefstal of dierenmishandeling. Beetje scheef.einde Quote Het zou inderdaad raar zijn als dat gebeurde. Dat je voor een paar km te hard rijden zwaarder wordt gestraft dan voor bijvoorbeeld winkeldiefstal komt echter alleen aan de borreltafel voor.... Ga maar eens googlen op straffen voor winkeldiefstallen en je zult verschillende gevallen voorbij zien komen dat er celstraffen van enkele maanden worden uitgedeeld.....
Reactie door sonjaatje op 27-11-2011 12:56
Quote: godefrieda schreef op vrijdag 25 nov 2011, 23:50: Quote: sonjaatje schreef op vrijdag 25 nov 2011, 23:00: Hier nog een die nooit boetes krijgt, kan mn geld wel beter besteden. Heb 1x een boete gekregen voor 10 km te hard en thats it. Als je je niet aan de regels wilt houden prima, maar dan ook niet mekkeren als je moet dokken.einde Quote Inconsequent! Je hebt weldegelijk een boete ooit gekregen, dus „nooit boetes” is dus niet de waarheid.einde Quote Goed lezen he, ik heb gezegd dat ik nooit boetes krijg, niet dat ik er nooit 1 heb gekregen.
Reactie door marnix1 op 27-11-2011 13:04
Geachte sonjaatje, hoe kan dat? Nooit boetes krijgen maar er wel 1 gekregen hebben? Ook ik heb erg goed gelezen.
Reactie door zwemmer op 27-11-2011 14:24
Sonja heeft wel door dat boetes meervoud en boete enkelvoud is..... Zwemmer
Reactie door sonjaatje op 27-11-2011 19:19
Marnix, misschien terug naar school dan.
Reactie door jpm op 28-11-2011 09:38
Er bestaat ook zo iets als 'nodig toeteren'. Indien we ons alleen daarmee bezighouden is er niets aan de hand. Onnodig toeteren mag van mij dan wel omhoog, als maar duidelijk wordt aangegeven hoe groot de belastingverlaging hetzelfde jaar wordt gegeven aan de laagstbetaalden en hen die we daaraan gelijk kunnen stellen.
Reactie door valerius-2 op 28-11-2011 12:30
Ik heb de reactie's tot hier is allemaal door gelezen, de meeste zijn er over eens dat boete eigen schuld is. Maar mensen die schrijven dat zij nooit een boete gehad hebben geloof ik ook. Maar dat ze nooit een overtreding gemaakt hebben is flauwe kul ze zijn alleen nooit gepakt dus hebben meer geluk dan de anderen. Iedereen maakt fouten ook in het verkeer. Tenminste als je gebruik hier van maak. Maar waarom de fietser niet aan pakken die op een voetgangers gebied de boel gevaarlijk maak daar kan men eer mee behalen. Maar waarschijnelijk brengt dat te weinig voor het werk wat daar voor nodig is.
Reactie door cococat op 28-11-2011 13:08
Quote: rjw schreef op zaterdag 26 nov 2011, 23:31: Dat je voor een paar km te hard rijden zwaarder wordt gestraft dan voor bijvoorbeeld winkeldiefstal komt echter alleen aan de borreltafel voor.... einde Quote Nee hoor, de politiebonden zeggen zelf in de media dat de boetes voor winkeldiefstal in verhouding met die van verkeersovertredingen veel te laag zijn .
Reactie door jpm op 28-11-2011 13:28
Hoe vaak komen we niet de "bellende fietser" tegen? Uiteraard, wij bellen in de auto handsfree, maar de bellende fietser kom ik nog regelmatig tegen, vanmorgen nog. Tijdens het telefoongesprek slingerde hij ineens van rechts schuin over een heel grote kruising naar de linkerkant van de weg, zonder achterom te kijken, zonder zich te bekommeren om autoverkeer dat van links die kruising wilde oversteken. Tegemoetkomend verkeer was er ook, dat was ik namelijk. Ik schrok me wezenloos en kon gelukkig, vanwege het vaartje van 30 km per uur dat ik op dat moment reed, op tijd stoppen. Ik wilde toeteren maar bedacht me nog net, op tijd. De jongen had me wel in de gaten maar vervolgde gewoon zijn weg, verscheidene verkeersdeelnemers op de kruising achterlatend met het gevoel deze man nog net te hebben kunnen redden. Hij liet de verantwoordelijkheid, om naar te noemen 'over zijn eigen gezondheid' aan anderen over. Misschien wel het beste want zelf kon hij kennelijk deze verantwoordelijkheid niet aan. Voor mij had hij wel een dagje 'achter de wacht' gemogen op een politiebureau. Wat een uilskuiken zeg.
Reactie door ysmeets op 28-11-2011 15:13
Ik vind het prima dat de verkeersboetes omhoog gaan. Ook ik heb er wel een eentje gehad (3km te hard) en ben verder nog niet gepakt! Het enige wat ik niet snap is dat de straffen niet in verhouding liggen met elkaar. Ik vind dat overtredingen die mensenlevens kunnen kosten 10x zo hoog mogen zijn als overtredingen die niemand pijn doen. deze verhouding klopt simpelweg niet. Dan heb ik t niet alleen over verkeersboetes maar ook diefstal of geweld.
Reactie door naitsoezn op 28-11-2011 15:25
Zijn wel allemaal heilige boontjes hier hoor. Niemand maakt ooit een foutje en iedereen vindt dat overtreders maar hard aangepakt moeten worden. Nou heb ik er niets op tegen om notoire overtreders aan te pakken, maar om het toeteren na een gezellige zondag-met-familie nou met 350 euro te bekeuren gaat mij een beetje ver. Of iemand over het hoofd zien die maar blijft treuzelen bij een zebrapad terwijl je zelf op zoek bent naar de juiste route: ook 350 euro boete! Tja... Het is nou eenmaal niet altijd zo zwart-wit dat iedereen die "geen voorrang verleent" aan voetgangers, die voetgangers ook daadwerkelijk van de sokken rijdt. Eén klein foutje is snel (onbewust) gemaakt, maar dat kan er zo voor zorgen dat er hele families wekenlang niet normaal eten kunnen kopen. Ik vind het dan erg makkelijk geredeneerd dat het "eigen schuld, dikke bult" is. Waarom niet een soort van progressief systeem, waarbij hogere inkomens hogere boetes moeten betalen (en tegelijk een tweede overtreding van dezelfde soort een hogere boete).
Reactie door toolboy op 28-11-2011 17:17
Prima dat boete`s omhoog gaan.Maar dan ook alle boete`s (verkeersovertredingen). Ik heb er zelf in het verleden een aantal gescoord.,Had daar destijds dus maling aan,bracht dus anderen en mezelf in gevaar. Nu ik wat ouder ben komt het besef .!! Er zijn steeds meer verkeersdeelnemers gekomen en we leven met een heel nonchalante mentaliteit. Om dit gedrag te veranderen lijkt mij dat deze verhogingen daar een bijdrage aan kunnen leveren.
Reactie door mostertpot op 01-12-2011 13:27
Quote: naitsoezn schreef op maandag 28 nov 2011, 15:25: Zijn wel allemaal heilige boontjes hier hoor. Niemand maakt ooit een foutje en iedereen vindt dat overtreders maar hard aangepakt moeten worden. Nou heb ik er niets op tegen om notoire overtreders aan te pakken, maar om het toeteren na een gezellige zondag-met-familie nou met 350 euro te bekeuren gaat mij een beetje ver. Of iemand over het hoofd zien die maar blijft treuzelen bij een zebrapad terwijl je zelf op zoek bent naar de juiste route: ook 350 euro boete! Tja... Het is nou eenmaal niet altijd zo zwart-wit dat iedereen die "geen voorrang verleent" aan voetgangers, die voetgangers ook daadwerkelijk van de sokken rijdt. Eén klein foutje is snel (onbewust) gemaakt, maar dat kan er zo voor zorgen dat er hele families wekenlang niet normaal eten kunnen kopen. Ik vind het dan erg makkelijk geredeneerd dat het "eigen schuld, dikke bult" is. einde Quote Gelukkig zie ik hier bij de meeste reacties dat men er totaal geen problemen mee heeft dat bekeuringen worden verhoogd. Naitsoezn ook niet, behalve... Ik denk dat iedereen wel meer bedenkingen heeft bij de ene dan de andere overtreding; maar moet de wet daarvoor dan uitzonderingen maken? Jantje wil 5 kilometer harder kunnen rijden, Pietje wil kunnen toeteren, Mientje wil gewoon kunnen twitteren achter het stuur...daar zijn geen wetten op te maken. Nu ben ik geen voorstander van deze regering, maar hier pakken ze iets goed aan. Naitsoezn enig idee hoeveel mensen er toeteren op een parkeerplaats bij het wegrijden? Misschien moet je er maar eens een poosje aan gaan wonen, je zal je bedenken. Och, "een keer onoplettend zijn bij een oversteekplaats, moet kunnen". Wat je zegt is dat men best je kinderen doodmag rijden omdat iemand even onbewust een foutje maakt. In het verkeer is geen ruimte voor onbewuste foutjes, evenmin voor bewuste fouten. Dat er fouten gemaakt worden is niet te voorkomen, maar een boete zal zeker helpen je weer allerter te maken op de weg. Als het gezin dan weken lang geen eten kan kopen, tja, dat heb je zelf echt wel in de hand door gewoon 100% actief te zijn op de weg, gewoon op blijven letten of anders je verrekt schuldig voelen naar je gezin.
Reactie door tenormin op 01-12-2011 16:01
jeanson, wat bekeuringen en de koningin (koninklijk huis) met elkaar te maken hebben, ontgaat me een beetje. Maar zoals ik lees, vinden de meeste mensen dat toeteren niet zo erg. Voor mij kan die bekeuring niet hoog genoeg zijn. Als je in een buurt woont waar "Piet" thuiskomt en zijn hoorn laat loeien zodat "Marie" de aardappels op kan zetten; waar iedereen luid claxonerend 's-nachts "nogmaals afscheid" neemt; dag in, dag uit, waardeloos. En ja, ik heb op 1 dag 3 bekeuringen ontvangen; op dezelfde weg alleen andere tijdstippen. 3km te hard á raison van (toen) €30,00. Het "leuke" eraan was wel dat ik die dag voor het eerst ook mijn AOW en pensioen ontving, toevallig op mijn verjaardag.
Reactie door venturi op 01-12-2011 17:00
Als het de wetgever echt alleen maar om gedragsverandering ging, dan zou er wat moeten worden gedaan aan de pakkans. Da's veel effectiever. Stel je voor dat je bij een overtreding echt een gerede kans liep om beboet te worden, stel een kans van 25%. Dan keken veel mensen wel goed uit, ook bij een bedrag van €180. Een verhoging naar €340 zou dan niet nodig zijn. Maar ja: het gaat ook om de te vangen centjes en een grotere pakkans kost alleen maar geld/manuren want dan moet je de controle opschroeven.
Reactie door blubber2 op 01-12-2011 17:08
als nu niemand meer te hard rijdt of door rood licht rijdt of foutief parkeert of dronken rondrijdt.... of ..... etc.. etc.. etc. dan krijgt ook NIEMAND meer een bekeuring of rijontzegging. Dan kunnen Rutte & Gele Geert de boetes wel optrekken naar bedragen van zeg €15.000,= voor door rood licht rijden en €30.000,= voor 25 km/u te snel of €125.000,= voor dronken rondrijden. Want niemand doet die stomme dingen niet meer en dus wordt Rutte en consorten er ook niet beter van. Er zijn nu eenmaal regels en als volwassenen daar al lak aan hebben wat geef je dan voor een voorbeeld voor Uw kinderen en andermans kinderen? De ,mede door U, gekozen volksvertegenwoordigers hebben hiervoor gekozen, althans de meerderheid daarvan, Deze rechtse regering die jaren geleden schande sprak van het "kwartje van Kok" en nog steeds niet heeft teruggeven en meer ruimte voor de auto beloofde, gebruikt nu het geld van àl die dommeriken voor meer asfalt en hogere salarissen voor de minister president en zijn geel behaarde vriendjes. Maar Ù bent toch niet zo'n dommerik toch?
Reactie door de motormuis op 01-12-2011 17:14
Het is wel een beetje zoals venturi zegt. De pakkans is te klein. Als je dagelijks op de weg zit ,in de auto of op de motor, dan zie je heel wat verkeersovertreders rondrijden. Mensen die te hard rijden,die onnodig links rijden, die rechts inhalen, die zitten te bellen en dan niet handsfree en nog meer gekke dingen. Maar op die momenten zie je nooit politie. Wel zie je ze dan regelmatig ergens achter auto's of bomen/struiken of andere verstop plaatsen staan met een lasergun om zo mensen kunnen te vangen die te hard rijden. Want dat levert schijnbaar goed op. Maar controle's op rijbewijs of autopapieren maak je toch eigenlijk al jaren niet meer mee. En zo kan het dat er weet ik niet hoeveel mensen rondrijden zonder rijbewijs of zonder auto verzekering. En je zal met zo iemand betrokken raken bij een verkeersongeval. Dan heb je een groot probleem,zie dan maar eens je geld voor schade of nog erger,persoonlijk letsel, te krijgen. Maar ja die controles leveren te weinig op dus gebeuren ook zo goed als nooit.
Reactie door klant pieter op 02-12-2011 13:40
het koningshuis kost per hoofd van de bevolking een paar fleuro per jaar en levert de Nederlandse economie miljarden op zie> [url=http://www.depers.nl/binnenland/482733/Oranjes-leveren-tot-5-miljard-op.html: [/url: reacties over afschaffing van het het koningshuis vanwege financiën geven aan dat dat betreffende reaganten zich niet juist hebben geïnformeerd
Reactie door klant pieter op 02-12-2011 13:42
Het koningshuis levert een miljardenbijdrage aan de Nederlandse economie Het koningshuis levert een miljardenbijdrage aan de Nederlandse economie
Reactie door jpm op 03-12-2011 11:12
@klant Pieter. Laat mijn Koninklijk huis erbuiten alsjeblieft. De verhoging van de boetes heeft niets met dit achtenswaardig koningshuis te maken, tenzij het zou gaan om boetes die leden van ons koningshuis zouden kunnen ontvangen. Voor het geval het laatste zou kunnen gebeuren moet heel nodig de inkomensafhankelijke boete worden ingevoerd. Ook dan zou, gerelateerd aan het inkomen, het koningshuis verplicht moeten worden om deze boetes daadwerkelijk te betalen. Zolang deze inkomensafhankelijke boetes niet worden ingevoerd zou er misschien een beginselprincipe kunnen worden gehanteerd: iedereen die met teveel alcohol op achter het stuur wordt betrapt, ook als geen ongeluk is veroorzaakt, gaat voor minimaal 4 weken de gevangenis in. De periode na 4 weken wordt afhankelijk gemaakt van de omvang van de sociale schade, alsmede de financiële schade die werd veroorzaakt. Deze laatste behoort tot de laatste cent te worden vergoed. Dit geldt dan voor iedereen in Nederland, ongeacht functie of ambt.
Reactie door rjw op 03-12-2011 11:16
Quote: de motormuis schreef op donderdag 1 dec 2011, 17:14: Het is wel een beetje zoals venturi zegt. De pakkans is te klein. Als je dagelijks op de weg zit ,in de auto of op de motor, dan zie je heel wat verkeersovertreders rondrijden. Mensen die te hard rijden,die onnodig links rijden, die rechts inhalen, die zitten te bellen en dan niet handsfree en nog meer gekke dingen. Maar op die momenten zie je nooit politie. Wel zie je ze dan regelmatig ergens achter auto's of bomen/struiken of andere verstop plaatsen staan met een lasergun om zo mensen kunnen te vangen die te hard rijden. Want dat levert schijnbaar goed op. Maar controle's op rijbewijs of autopapieren maak je toch eigenlijk al jaren niet meer mee. En zo kan het dat er weet ik niet hoeveel mensen rondrijden zonder rijbewijs of zonder auto verzekering. En je zal met zo iemand betrokken raken bij een verkeersongeval. Dan heb je een groot probleem,zie dan maar eens je geld voor schade of nog erger,persoonlijk letsel, te krijgen. Maar ja die controles leveren te weinig op dus gebeuren ook zo goed als nooit. einde Quote Wat is jouw voorstel om de pakkans te vergroten? Om de honderd meter agenten neerzetten? Het hele land vol hangen met camera's? Dan krijg je weer gezeur over "dat ze beter boeven kunnen gaan vangen".
Reactie door van leyden op 03-12-2011 15:26
Elke politie agent klaagt erover dat de boetes te hoog zijn en ook niet meer uit te leggen aan het publiek en hier vinden sommigen de boetes nog te laag. Het moet niet gekker worden. 340 euro boete voor illegaal parkeren op een invalideparkeerplaats? Te laag! (voor de goeie orde: dat is rond de 800 oude guldens...) Daarom heb ik ook maar even een vergelijking gemaakt met een winkeldiefstal. Boete wordt dan 3000 euro, plus de proceskosten, plus het extra werk van de winkelier, dat maakt samen 5000 euro. Contant betalen anders 2 jaar zitten. Onzin? Nee hoor, vind de bedragen nog te laag. Tenslotte praten we hier wel over een strafblad. Had je je maar aan de regels moeten houden, heel simpel. Als iedereen zich aan de regels zou houden hoeven de boetes ook niet verhoogd te worden/ worden de boetes weer hoger om dat te compenseren. (doorhalen wat niet van toepassing is) Ik stel ook voor om bumperkleven nog zwaarder te straffen>>>10.000 euro boete, auto en rijbewijs voorgoed in beslag nemen, verplichte EMI cursus, die zelf betaald dient te worden, een bezoek aan de psycholoog voor een verplichte behandeling verkeersagressie..ook zelf te betalen. Bij niet opvolgen komt de gevangenis weer om de hoek kijken, een minimum eis van 10 jaar lijkt mij wel op zijn plaats. (gijzelen is ook een goed idee) Komt hij er nog goed vanaf als je zijn misdaad vergelijkt met iemand die (per ongeluk of expres) een keer zijn auto verkeerd parkeert!
Reactie door haarp op 03-12-2011 18:33
Quote: jeanson schreef op vrijdag 25 nov 2011, 13:44: exorbitante prijsverhogingen van bekeuringen per 1Jan.2012 Deze geldboetes heben niets te maken met de overtreding als zodanig. Het is pure (legale) afperserij van de overheid die dringend geld nodig heeft.Is dit de juiste methode om zo aan de financien te komen. Laten ze eerst maar wat aan de kosten doen wat de monarchie betreft. Alleen het staatshoofd betalen en anderen normaal laten werken,die toch al een klinkende opleiding hebben genoten waar de burgermij. wat aan zou kunnen hebben.einde Quote Idd. de koningin mag deze bezuinigingen overslaan deze keer. Werd er ziek van toen die woorden uit de mond van Rutte kwam.
Reactie door conny2 op 04-12-2011 15:41
Een boete moet in verhouding staan tot de fout die je hebt gemaakt. Maar als je alleen boetes kan vermijden door thuis te blijven of het in je broek te doen dat is er iets mis.
Reactie door mostertpot op 04-12-2011 16:18
Quote: conny2 schreef op zondag 4 dec 2011, 15:41: Een boete moet in verhouding staan tot de fout die je hebt gemaakt. Maar als je alleen boetes kan vermijden door thuis te blijven of het in je broek te doen dat is er iets mis.einde Quote In de 43 jaar dat ik mijn rijbewijzen heb, heb ik zo rond de 1.5 miljoen kilometers gereden, waarbij ik in het totaal 6 x een bekeuring kreeg voor het te hard rijden, waarbij de hoogste snelheid 25 km te hard was, op een 100km weg midden in de nacht met nauwelijks verkeer. Ik ben een sportieve rijder. Die bekeuringen zijn te verwaarlozen op het aantal jaren en kilometers. Waarmee ik wil zeggen dat je gewoon op kan schieten in het verkeer zonder angst voor boetes en je er niet voor thuis hoeft te blijven: gewoon je verstand erbij houden en beseffen dat je een onderdeel van het geheel bent en niet heer en meester op de weg spelen. En vooral anticiperen op wat er om je heen gebeurt, niet je rechten op de weg opijsen, maar soepel en meegaand zijn. Wil je je niet conformeren op als deelnemer aan het verkeer, dan kan je beter thuis blijven, want dan mogen vian mij de boetes nog vele malen hoger. En wat is 'in verhouding'? Elke situatie waarbij een dodelijk slachtoffer kan vallen, is 'in verhouding' en dient inderdaad hoger dan een winkeldiefstal bestraft te worden.
Reactie door conny2 op 05-12-2011 08:29
Als ik U goed begrijp dan had U veel meer boetes moeten krijgen? Het bezwaar van jeanson is dat de boetes te hoog zijn geworden. Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen, krijg je voor wildplassen een fikse boete. Een bedrijf dat het milieu vervuild door nalatigheid ontspringt vaak de dans. Zo worden hier op dagen dat er veel toeristen komen extra gecontroleerd, die rijden niet harder dan de plaatselijke bevolking in de rest van het jaar maar dan is het wel makkelijk scoren.
Reactie door mostertpot op 05-12-2011 09:33
Quote: conny2 schreef op maandag 5 dec 2011, 08:29: Als ik U goed begrijp dan had U veel meer boetes moeten krijgen? Het bezwaar van jeanson is dat de boetes te hoog zijn geworden. Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen, krijg je voor wildplassen een fikse boete. Een bedrijf dat het milieu vervuild door nalatigheid ontspringt vaak de dans. Zo worden hier op dagen dat er veel toeristen komen extra gecontroleerd, die rijden niet harder dan de plaatselijke bevolking in de rest van het jaar maar dan is het wel makkelijk scoren.einde Quote Nee Conny, u begrijpt het niet goed, de bonnen die ik kreeg verdiende ik, niet meer en niet minder en ja natuurlijk ben ik de dans wel eens ontsprongen. Maar je kan sportief rijden zonder je zelf in het verkeer belangrijker te vinden dan de ander, dat heet dan ook nog eens op een andere manier sportief. 'Een bedrijf dat het milieu vervuild door nalatigheid ontspringt vaak de dans' Ik weet niet hoe u aan die stelling komt, maar gezien de enorme boets die daarvoor opgelegd worden en de nog grotere investeringen die gedaan worden door die bedrijven denk ik niet dat u gelijk hebt, eerder denk ik dat het een onderbuik gevoel is, ingegeven door een enkel geval. Wildplassen kan je daar ook niet mee vergelijken. Voor u is het misschien normaal om maar overal tegenaan te plassen, maar heb je enig idee, als je een portiekwoning hebt in een stad, hoe vaak daar gebruik van wordt gemaakt. De mensen die daar wonen krijgen de stank niet meer weg geschrobt omdat er zoveel mensen gebruik van maken. Boetes te hoog? In America mag je in verschillende staten $1000.- als je een peuk op straat gooit. Wat zeuren we hier dan nog? Maar in Amerika is het op die plaatsen wel schon op straat, dus blijkbaar als de boete maar hooggenoeg is, scoort het effect. Maar wij Nederlanders gaan nog wel eens de fout in omdat de pakkans zo klein is en men dan wel een gokje wil wagen op een kleine boete. Als de boete veel groter is, zal men minder gokken in het verkeer en weer met meer verstand rijden.
Reactie door jpm op 05-12-2011 15:06
Misschien dat iemand (opnieuw) de beloning van leden van het Koninklijk Huis in een nieuwe discussie kan plaatsen, opdat deze discussie over de hoogte van boetes zuiver kan zijn?
Reactie door mostertpot op 05-12-2011 15:20
Quote: jpm schreef op maandag 5 dec 2011, 15:06: Misschien dat iemand (opnieuw) de beloning van leden van het Koninklijk Huis in een nieuwe discussie kan plaatsen, opdat deze discussie over de hoogte van boetes zuiver kan zijn? einde Quote Helemaal mee eens, nog beter die ongelooflijk achterhaalde discussie nu voor eens en altijd stoppen. En voor diegenen die menen dat het een legale afpersing van de overheid is om boetes te verhogen: ga de overheid pesten, door je houden aan de verkeersregels.
Reactie door tenormin op 05-12-2011 15:50
Mosterdpot, dat is de enige juiste oplossing: hou je aan de regels; daar pest je inderdaad op het eerste gezicht de overheid mee. Komt gelijk het volgende probleem: hoe compenseren ze dan het verlies van inkomsten?Ik weet het wel; ik denk iedereen.
Reactie door mostertpot op 05-12-2011 17:06
Tenormin; ach, er zijn altijd positieve mensen die graag de schatkist willen spekken met: het parkeren om invalideparkeerplaatsen zonder de handicap er bij te pakken, want die mag je houden; door rood rijden, omdat de kleur agressie opwekt; een voetganger op de zebra geen voorrang geven, omdat deze daarna meer ruimte heeft om door te lopen; te hard rijdt zodat hij de weg vrij kan maken voor anderen; inhalen over een dubbele doorgetrokken streep, omdat ze denken dat dat ook een rijbaan is; bumperkleven om je te helpen opschieten, overal toeteren omdat het van die graag geziene gasten zijn, je snijden omdat je daardoor even in hun kielzog wordt meegezogen en dat voor jou een brandstof besparing oplevert; wie heeft er nog een paar zo?
Reactie door van leyden op 05-12-2011 18:00
Quote: tenormin schreef op maandag 5 dec 2011, 15:50: Mosterdpot, dat is de enige juiste oplossing: hou je aan de regels; daar pest je inderdaad op het eerste gezicht de overheid mee. Komt gelijk het volgende probleem: hoe compenseren ze dan het verlies van inkomsten?Ik weet het wel; ik denk iedereen.einde Quote Inderdaad. Daarom gaan de boetes weer omhoog. Daarna gaan de boetes weer omhoog. (vul in) Onze overheid (mis)gebruikt de zogenaamde verkeersveiligheid als reden om de boetes weer te verhogen. Een smerige leugen natuurlijk, want denk maar niet dat de boetes verlaagd zouden worden als heel veel mensen zich WEL aan de regels zouden houden. Daarom zit er maar 1 mogelijkheid op om de overheid terug te pesten>> je keurig aan de regels houden, maak er een sport van om alles volgens de regels te doen, ik krijg nooit boetes, alles is altijd in orde. Niet dat ik zelf zo n brave Hendrik ben, maar omdat ik ze niks meer gun, zeker nu niet meer>> elke bekeuring kan eindigen in een eindeloze incassoprocedure, want ik kan ne voorstellen dat niet iedereen zo maar honderden euro s kan ophoesten.
Reactie door van leyden op 05-12-2011 22:35
Onze overheid gebruikt ons als melkkoe.Van hogerhand heeft iemand beslist dat de boetes weer flink omhoog moeten. Want dat moet! Voor onze eigen verkeersveiligheid. Niet dat daar ook maar enige draagvlak voor is, maar dat is altijd met verhogen van de boetes.Ook als oom agent het niet meer kan uitleggen aan het publiek, niks mee te maken, dat zijn de smoezen die je altijd hoort... Ze zijn dus helemaal van de pot gerukt>>> iedereen moet bezuinigen maar onze overheid verhoogt doodleuk de boetes. En wie treffen ze daarmee>> niet die zakenman die stelselmatig 50 boetes per jaar ontvangt>>>nee die arme sloeber die een keertje verkeerd parkeert en daardoor in de schulden belandt!!!
Reactie door van leyden op 05-12-2011 23:57
Quote: godefrieda schreef op vrijdag 25 nov 2011, 23:50: Quote: sonjaatje schreef op vrijdag 25 nov 2011, 23:00: Hier nog een die nooit boetes krijgt, kan mn geld wel beter besteden. Heb 1x een boete gekregen voor 10 km te hard en thats it. Als je je niet aan de regels wilt houden prima, maar dan ook niet mekkeren als je moet dokken.einde Quote Inconsequent! Je hebt weldegelijk een boete ooit gekregen, dus „nooit boetes” is dus niet de waarheid. Maar de boetes kunnen mij niet hoog genoeg zijn voor de „Trafficcockroaches” onder ons. Wel een scheve verhouding vind ik dat voor "onnodig toeteren" dit per 1 januari a.s. € 350,00 gaat kosten.einde Quote Te laag, boetes voor claxoneren kunnen mij niet hoog genoeg zijn, daarom is mijn claxon stuk. Dat kost minder. Dat er daardoor slachtoffers kunnen vallen zal mij een zorg zijn, ik loop geen enkel risico omdat ik per ongeluk een keer mijn claxon aanraak. Houd je aan de wet of zorg dat je het kan betalen. Zo rijd ik altijd standaard 10 km te zacht, wil geen enkel risico lopen, menige file is bij mij begonnen. Vrachtwagenchauffeurs kunnen mijn bloed wel drinken, meestal rijd ik 75 uit oogpunt van de verkeersveiligheid... In dorpskernen rijd ik meestal rond de 30 waardoor ik altijd auto s achter me heb en dan soms gaan bumperkleven. En dan maar hopen dat er politie in de buurt is>>kassa! Iedereen gun ik boetes (want de verkeersveiligheid staat bij mij ook voorop) behalve mezelf.
Reactie door tenormin op 06-12-2011 00:12
vanleyden, beetje vreemde redenatie: meestal rijd ik 75 km uit oogpunt van de verkeersveiligheid.....! Ik zou me naar ergeren als bejaarde vrouw als ik achter u zou zitten. U weet toch dat 75 km rijden op de snelweg veel onveiliger is?
Reactie door jpm op 06-12-2011 10:52
@Van Leyden. Kijk, je kunt natuurlijk ook doorslaan. Ik zou niet graag achter u rijden op de snelweg, ik denk dat het er ook niet snel van komt, anders dan in een passeerbeweging. Toch is het ook mogelijk dat iemand anders schrikt van u omdat ineens duidelijk wordt dat u wel heel erg zacht gaat voor de omstandigheden op de snelweg. Dat kan u ook een boete kosten en ik dacht te begrijpen dat dit niet de bedoeling is. U brengt zo mogelijk net zo erg het verkeer in gevaar als u 75 km. op de snelweg aan het slakken bent als mensen die 150 gaan. Ook 30 in de bebouwde kom, waar mensen doorgaans iets meer gas geven, is waar dat niet staat aangegeven, net even te langzaam. U wekt juist zo de agressie op van mensen die doorgaans eerder 60, 70 of nog harder door de bebouwde kom gaan. Dit zal niet gebeuren ten aanzien van mensen die zich aan de 50 km. grens houden, toch kan dit ook wel bij hun tot verwarring leiden. Men zal denken dat u aan het zoeken bent en steeds als u een kruising overgaat zijn 'achterliggers' misschien wel van mening dat u gaat afslaan. Dit kan verwarring teweegbrengen.
Reactie door tdehond op 06-12-2011 16:21
@ vanderleyden Het lijkt mij niet iets om trots te zijn dat uw rijgedrag tot files leidt. Hopelijk komt u niet iemand tegen met een kort lontje en wordt u slachtoffer van "roadrage" als iemand erg kwaad wordt als u 75 km rijdt waar het overige verkeer 100 km per uur rijdt.
Reactie door van leyden op 06-12-2011 16:35
Quote: tdehond schreef op dinsdag 6 dec 2011, 16:21: @ vanderleyden Het lijkt mij niet iets om trots te zijn dat uw rijgedrag tot files leidt. Hopelijk komt u niet iemand tegen met een kort lontje en wordt u slachtoffer van "roadrage" als iemand erg kwaad wordt als u 75 km rijdt waar het overige verkeer 100 km per uur rijdt. einde Quote Whaha, ik rijd 75 a 80 km en ze hebben nog commentaar.Wat bedoel je met overig verkeer? Een vrachtwagen rijdt het ook, ga je daar ook huilie huilie doen? Om nog maar niet te spreken als ze met 82km per uur gaan inhalen, En als ik nou met een aanhanger zou rijden? Daarom dus standaard 75..zo blijf ik binnen de veilige marge als ik bijvoorbeeld een heuvel afrij ed, Ik wil geen ENKEL risico lopen op een bekeuring, hoe de andere weggebruikers daarop reageren zal me een worst zijn. Ik hou me aan de regels, je zal zelf wel zo n jakkerend zakenmannetje zijn die zich overal aan ergert,
Reactie door jpm op 06-12-2011 17:17
@ Van Leyden. Mijnheer, met 75 km. op de snelweg rijden en dan zegt u "ik houd me aan de regels", maar dat doet u dus niet. De regel is dat u het verkeer niet in gevaar mag brengen en dat u, mits er beperkingen zijn door wegwerkzaamheden of aangegeven door een matrixbord, de minimale snelheid moet aanhouden en niet langzamer mag. Als ik mensen met zo'n slakkegangetje gevaar zie stel ik mezelf altijd de vraag: Weet die persoon wel dat hier op de snelweg parkeren verboden is? Want dat is eigenlijk wat u aan het doen bent, het belemmeren van overig verkeer.
Reactie door jpm op 06-12-2011 17:19
gevaar zie = gevaarlijk zie rijden. Sorry, herstellen van een typefoutje gaat wel eens gepaard met het maken van een volgend foutje.
Reactie door van leyden op 06-12-2011 18:36
Ja joh lekker belangrijk muggenzifter! Het intressereert me niks of jij vindt dat ik me wel of niet aan de regels houd. Ik mag (moet) 80 rijden op de snelweg. Volkomen legaal. Ga een ander vervelen met je moralistische praatjes, ik ben klaar met je!
Reactie door tenormin op 06-12-2011 18:42
van leyden, je zal zelf wel zo'n jakkerend zakenmannetje zijn die zich overal aan ergert, schrijft u over tdehond, ik denk dat u niet verder van de waarheid af kan zitten dan deze opmerking. Uiteraard ken ik de door u genoemde persoon niet, maar hij is als forumlid een buitengewoon keurige heer in beantwoorden en ik weet bijna zeker dat hij zich niet aangesproken zal voelen over deze opmerking. Wist u trouwens, als u werkelijk die 75km handhaafd, u, net als "snelheidsduivels" ook een bekeuring kunt krijgen voor te langzaam rijden? , t Is maar dat u dit weet; want anderen in gevaar brengen dat doet u dus ontegenzeglijk. Bijna jammer dat u nooit daarop gecontroleerd bent geworden.
Reactie door van leyden op 06-12-2011 18:55
Quote: tenormin schreef op dinsdag 6 dec 2011, : Wist u trouwens, als u werkelijk die 75km handhaafd, u, net als "snelheidsduivels" ook een bekeuring kunt krijgen voor te langzaam rijden? , t Is maar dat u dit weet; want anderen in gevaar brengen dat doet u dus ontegenzeglijk. Bijna jammer dat u nooit daarop gecontroleerd bent geworden.einde Quote wHAHA fantast! Als ik rond de 80km rijd ben ik net zo snel als een vrachtwgen. Wat denk je nou hiermee te bereiken? Denk je dat er ook maar iemand jouw kletspraatjes gelooft? Laat je nakijken, je krijgt GEEN bom met 80km! ga je je kleine broertje pesten met je onzin, ,aar laat mij met rust, wil je?
Reactie door tenormin op 06-12-2011 19:03
Haha, die van leyden, rijdt 75 km op de snelweg en wat heeft deze heer een kort lontje. Het ga u goed, meneer, reageren doe ik niet meer!
Reactie door van leyden op 06-12-2011 19:16
Quote: tenormin schreef op dinsdag 6 dec 2011, 19:03: Haha, die van leyden, rijdt 75 km op de snelweg en wat heeft deze heer een kort lontje. Het ga u goed, meneer, reageren doe ik niet meer!einde Quote Had je ook al verzocht om niet meer te reageren, maar je mag voor mij de eer aan jezelf houden hoor, Zit namelijk helemaal niet te wachten op vervelende regelneven die maar wat roeptoeteren! Kort lontje? Zal wel, jaja...man je zit uit je nek te zwammen met je boetes bij 80km. Is gewoon niet waar, vind je het gek dat mensen zich dan irriteren? Zorg jij nu maar eens dat je weet waarover je praat.
Reactie door van leyden op 06-12-2011 23:57
Resumerend. DE tip is dus om je claxon eraaf te halen tot de apk. Zo voorkom je de (torenhoge) boetes, ik wil geen enkel risico lopen om een boete te krijgen omdat ik per ongeluk mijn claxon aanraak. Het risico om een bekeuring te krijgen voor een kapotte claxon, is verwaarloosbaar en anders veeeeeeeeeeeeel goedkoper. Dat er zo mensen in gevaar kunnen komen, intresseert me minder. Ik ga tenminste NIET failliet als ik eens een keer per ongeluk mijn claxon aanraak. Waanzin? jazeker. Dat zijn de nieuwe boetebedragen ook.
Reactie door mostertpot op 07-12-2011 00:39
Quote: van leyden schreef op dinsdag 6 dec 2011, 23:57: Resumerend. DE tip is dus om je claxon eraaf te halen tot de apk. Zo voorkom je de (torenhoge) boetes, ik wil geen enkel risico lopen om een boete te krijgen omdat ik per ongeluk mijn claxon aanraak. Het risico om een bekeuring te krijgen voor een kapotte claxon, is verwaarloosbaar en anders veeeeeeeeeeeeel goedkoper. Dat er zo mensen in gevaar kunnen komen, intresseert me minder. Ik ga tenminste NIET failliet als ik eens een keer per ongeluk mijn claxon aanraak. Waanzin? jazeker. Dat zijn de nieuwe boetebedragen ook. einde Quote Eigenlijk verdienen uw reacties geen enkele wederreactie, gezien uw respectloosheid naar medeforum leden. Toch wil ik één ding kwijt: ik heb van u geen enkel steekhoudend argument gelezen waarom de boetes te hoog zouden zijn. Meer wil ik niet meer kwijt.
Reactie door pino123 op 07-12-2011 11:19
Quote: van leyden schreef op dinsdag 6 dec 2011, 23:57: Resumerend. DE tip is dus om je claxon eraaf te halen tot de apk. Zo voorkom je de (torenhoge) boetes, ik wil geen enkel risico lopen om een boete te krijgen omdat ik per ongeluk mijn claxon aanraak. Het risico om een bekeuring te krijgen voor een kapotte claxon, is verwaarloosbaar en anders veeeeeeeeeeeeel goedkoper. Dat er zo mensen in gevaar kunnen komen, intresseert me minder. Ik ga tenminste NIET failliet als ik eens een keer per ongeluk mijn claxon aanraak. Waanzin? jazeker. Dat zijn de nieuwe boetebedragen ook. einde Quote Je hebt mensen die aan de ene kant doorslaan, de verkeershufters, je hebt ook mensen die naar de andere kant doorslaan, hier ben je er wel een van. Toch kan ik wel in je redenatie meegaan wat betreft de 75km. Op een snelweg, heb je hier als automobilist weinig last van, aangezien de andere chauffeurs rondom de 82km rijden, dit is in mijn ogen een verwaarloosbaar verschil. Trouwens er geldt geen minimum snelheid op de snelweg (als je in de file staat, kan je geen 80km per uur rijden); je mag de snelweg op, indien je voertuig minimaal 60km per uur kan en mag rijden. Maar je toeter er afslopen als vrachtwagen chauffeur? Vind ik een groot risico voor de andere weggebruikers. Wat doe je als een andere vrachtwagen geen voorrang verleend? Niets, je kan op geen manier merkbaar maken dat je er rijdt. Zeer onverstandig en ook verkeersonveilig. Je kan namelijk niet eisen dat anderen zich aan regels houden en daar bij instemmen dat er hoge verkeersboetes worden gegeven en zelf moedwillig onderdelen aan je auto veranderen die de verkeersveiligheid in geding brengen. Snap dus geheel de rest van je redenatie niet
Reactie door rjw op 07-12-2011 13:50
De conclusie van deze discussie is eigenlijk: tegenstanders van hogere boetes pleiten voor extra bezuinigingen bij de overheid die in de praktijk "de zwakkeren" treffen omdat die het meest afhankelijk zijn van de overheid. Ik vind boetes heffen (en hogere accijnzen op sterke drank en sigaretten) een prima manier om de schatkist te vullen. Het is de enige belastingoptie waarbij je als burger een keuze hebt. In die zin is het het meest democratische systeem.
Reactie door mostertpot op 07-12-2011 14:19
Quote: rjw schreef op woensdag 7 dec 2011, 13:50: De conclusie van deze discussie is eigenlijk: tegenstanders van hogere boetes pleiten voor extra bezuinigingen bij de overheid die in de praktijk "de zwakkeren" treffen omdat die het meest afhankelijk zijn van de overheid. Ik vind boetes heffen (en hogere accijnzen op sterke drank en sigaretten) een prima manier om de schatkist te vullen. Het is de enige belastingoptie waarbij je als burger een keuze hebt. In die zin is het het meest democratische systeem.einde Quote Wat een verademing om eens iemand hier te treffen die met een simpele, maar even doeltreffende, conclusie de zaak relatieveert. Dank daarvoor!
Reactie door tenormin op 07-12-2011 14:27
Artikel 5 van de Wegenverkeerswet zegt: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Dit geld voor te langzame en te harde snelheid.
Reactie door jpm op 09-12-2011 15:28
We gaan er ieder op onze eigen manier mee om. Ik ben wel blij met de relativerende opmerking van rjw, het is tenminste ook een positieve manier van denken. Laten we geen dief zijn van onze portemonnee, daarin zit de laatste tijd toch al zo weinig.
Reactie door conny2 op 10-12-2011 16:26
RJW bevestigt wat TS zegt, het is een soort belasting. En vaak jagen ze daar ook nog toeristen mee weg, want die komen niet meer terug als ze zo`n tractatie krijgen.
Reactie door mostertpot op 10-12-2011 16:41
Quote: conny2 schreef op zaterdag 10 dec 2011, 16:26: .... En vaak jagen ze daar ook nog toeristen mee weg, want die komen niet meer terug als ze zo`n tractatie krijgen.einde Quote Sorry, maar dit is natuurlijk onzin. Nederland heeft een bijzonder gunstig boete klimaat; buitenlanders lachen er om. Vergeleken met veel andere landen, kunnen we nog een behoorlijk stuk omhoog. En ook voor toeristen geldt, er is een keus: je houdt je wel of je houdt je niet aan de regels. Maar één ding is zeker, de notoire aso's in het verkeer zullen nu minder een gokje wagen op de geringe pakkans, want als je gepakt wordt, krijg je toch echt stevig wat je toekomt. Vermoedelijk wordt het rijk er niet eens veel wijzer van, zeker niet op termijn, men wordt oppassender. Een puntenrijbewijs zou nog effectiever zijn.
Reactie door conny2 op 10-12-2011 16:47
Het gaat niet om aso`s, want niemand zal er bezwaar tegen hebben dat zulke mensen een passende boete ontvangen. Het gaat om toeristen en dagjesmensen die misschien een paar km te hard rijden. Ach ja, U idealiseerde eerder al het buitenland. Kennelijk blind voor de situatie daar, misschien geen propjes op de weg maar mensen die zich opsluiten in gated communities en snelw

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor