Snelheid van reactie gewenst door woningbouwcorporatie
Geplaatst door: arendo op: 10-06-2014 20:22
Nu mijn huidige woning gesloopt gaat worden, heb ik stadsvernieuwingsurgentie gekregen. Gelijk bij mijn eerste reactie is het raak en sta ik eerste, echter zal ik deze waarschijnlijk niet krijgen, want de woningbouwcorporatie geeft mij 3 dagen om een bezichtiging te plannen met de huidige bewoner en schriftelijk een reactie te geven, terwijl ik fulltime werk en hier eigenlijk alleen in het weekend tijd voor heb.
Bij verzoek om uitstel, in verband met mijn drukke leven, zodat ik in het weekend de woning kan bezichtigen, reageert de woningbouwcorporatie (Volkshuisvesting Arnhem) dat zij zo snel mogelijk een huurder willen vinden om leegstand te voorkomen. Maar ik ben de eerst volgende gerechtigde, dus waarom krijg ik dan niet de kans om werkelijk te gaan kijken? En de woning is nog niet eens leeg, in het aanbiedingsmailtje stond dat ze zelfs nog niet eens weten wanneer de woning werkelijk beschikbaar zal zijn.
Dit is ook niet de eerste keer dat ik dit mee maak, alle woningbouwcorporaties in Arnhem maken zich hier schuldig aan.
Is er iets wat ik hier tegen kan doen, zodat ik niet tig mooie woningen aan mij voorbij hoef te zien gaan? Of moet ik, in mijn afhankelijke positie, maar als een slaaf springen als de meester dat zegt? En hebben anderen hier ook last van, of is dit echt typisch Arnhem?
Ik heb in ieder geval al een klacht ingediend bij Volkshuisvesting, dat ik deze manier van handelen idioot vind, maar voor een antwoord moet ik 10 dagen wachten (bizar eigenlijk, als je je bedenkt dat ze binnen 3 dagen een reactie van mij eisen).
Reactie door tijger1 op 10-06-2014 20:42
Ja, u bent urgent, of u bent het niet. Als u een andere woning wilt neemt u maar een uurtje vrij. Dan kunt u kijken en reageren.
Niet naar uw zin? Dan volgt de volgende. Heel simpel.
Reactie door arendo op 10-06-2014 20:54
Leefde ik maar in een luxe situatie waarin ik 'een uurtje vrij' kan nemen.
Ik werk in de zorg, 5 a 6 dagen in de week en kan niet binnen 2 dagen een vervangende dienst regelen. Sorry, maar de overheid heeft zo lopen knijpen, dat wij al met te weinig mensen op de locatie werken.
Dat mijn woning gesloopt gaat worden, heb ik niet besloten, die urgentie is mij gegeven omdat ik hier moet vertrekken en ze mij niet zo maar op straat mogen zetten. Heel vriendelijk, maar dat betekent niet dat ik in eens alle tijd van de wereld heb.
Bedankt voor uw reactie, maar ofwel de sarcasme ontgaat mij, ofwel u heeft geen idee waar u het over heeft.
Reactie door tijger1 op 10-06-2014 21:24
Als u morgen doodziek wordt, dan kunnen ze ook zonder u. Dus een uurtje vrij nemen om een woning te bekijken, moet kunnen. Of dan gaat u toch 's avonds? U werkt toch geen 80 uur in de week?
Reactie door carola.83 op 10-06-2014 21:31
Weet niet wat voor diensten je draait, maar als je tot 16 uur werkt, kun je toch om 17 uur bij de huidige bewoner zijn?
En als je het probleem aan je teamleidster voor legt, zal zij ook de urgentie er van wel inzien. Je hoeft toch maar een uurtje vrij te nemen en niet een hele ochtend of middag?
Reactie door pieterwolters op 11-06-2014 10:52
Je kunt toch 's avonds wel een bezoek plannen? Het is momenteel tot bijna 22.30 licht dus ergens zou toch wel een tijdstip te vinden moeten zijn dat je niet hoeft te werken.
Reactie door arendo op 11-06-2014 11:01
Ik zou dat met veel plezier doen, maar ik draai deze week diensten van 12 tot 20, ben dan van 11 tot 21 de deur uit.
Dan wordt het voor mij aan de late kant, gezien ik ook nog drie kwartier enkele reis naar de woning toe zou moeten reizen.
Ik snap gewoon niet waarom dit binnen 2 dagen moet, en waarom ik niet gewoon een week de tijd krijg om die afspraak te plannen.
Behalve mijn drukke schema, moet het namelijk ook met de huidige bewoner kort gesloten worden. Een week om zo'n afspraak te plannen lijkt mij meer dan logisch, aangezien we hier 2 schema's op elkaar af moeten stellen. En waarom zou ik nu zo moeten haasten, vrij nemen en inkomsten inleveren als het goed nog een maand kan duren voordat de woning überhaupt beschikbaar is? Simpel gezegd is de huidige bewoner vriendelijk geweest naar de woningbouwcorporatie door in te stemmen met het verzoek om nu al bezichtigingen te mogen plannen, maar dit had zij ook mogen weigeren en dan was de woning sowieso leeg geweest nadat deze was verhuisd.
Ik vind deze werkwijze van Volkshuisvesting gewoon idioot en irreëel.
Reactie door forever-nl op 11-06-2014 17:12
Ik was in dezelfde gemeente eerder dit jaar op zoek naar een woning. Terwijl ik al zo'n 8 jaar ingeschreven stond werd ik steeds slechts op z'n hoogst 5e maar in de regel eerder tussen de 20e en 100e positie.
Toch heb ik elke dag gereageerd op woningen en is het gelukt. Waarom? Ik was 12e en bij de eerste serie van de groepsbezichtiging was het niet gelukt een geschikte kandidaat te vinden. Tevens was ik in de tweede serie de enige die überhaupt op kwam dagen.
Het lijkt er dus op dat er gigantisch veel mensen ingeschreven staan en iedere dag reageren, maar het vinden van een geschikte kandidaat lastig is. Om leegstand te voorkomen houden ze daarom korte termijnen aan.
U geeft ook aan het idioot te vinden zelf binnen 3 dagen te reageren terwijl zij daar 10 dagen over doen. Dat zit hem er vermoedelijk in dat het om een klacht gaat. Als u direct ergens antwoord op wilt is bellen altijd een optie. Maar bij klachtafhandeling willen ze vermoedelijk de tijd serieus naar het probleem te kijken en desgewenst internet en/of extern dingen na te gaan.
In ieder geval succes en als het echt niet lukt door uw werk zou ik even telefonisch contact zoeken met Volkshuisvesting.
Reactie door carola.83 op 11-06-2014 18:46
.......Ik snap gewoon niet waarom dit binnen 2 dagen moet, en waarom ik niet gewoon een week de tijd krijg om die afspraak te plannen........
In je openingspost heb je het over 3 dagen, nu zijn het er ineens 2?
Als ze iedereen een week de tijd geven is nr. 4 pas in de 4e week na vrij komen woning aan de beurt. Als die het dan ook niet neemt, gaat het te ver uitlopen.
Reactie door hopetobehelping op 11-06-2014 19:41
Quote: arendo schreef op dinsdag 10 jun 2014, 20:22: geeft mij 3 dagen om een bezichtiging te plannen met de huidige bewoner en schriftelijk een reactie te geven, terwijl ik fulltime werk en hier eigenlijk alleen in het weekend tijd voor heb.einde Quote
Beste arendo,
als ik u was zou ik proberen om op zo kort mogelijke termijn een afspraak met de huidige bewoner te maken. Het moet dan zowel voor u als voor de huidige bewoner passen uiteraard. Wellicht lukt het 's ochtends vroeg en hopelijk op een zo kort mogelijke termijn. Van de gemaakte afspraak brengt u de woningbouwcorporatie op de hoogte, dan kunnen zij meteen aangeven of ze daarmee akkoord gaan.
De termijn en de reactie van de woningbouwcorporatie vind ik wel erg kort door de bocht. Het betekent dus dat als de huidige bewoner een week op vakantie is (of om wat voor reden dan ook 3 dagen afwezig is) dat u de kans helemaal nooit zou krijgen om de woning te bezichtigen (ook als u die hele week vrij zou zijn).
Het is heel begrijpelijk en logisch dat men zo snel mogelijk een nieuwe huurder wil hebben maar het mag best wat meer in overleg gaan wat mij betreft.
Reactie door arendo op 11-06-2014 23:41
Quote: carola.83 schreef op woensdag 11 jun 2014, 18:46: .......Ik snap gewoon niet waarom dit binnen 2 dagen moet, en waarom ik niet gewoon een week de tijd krijg om die afspraak te plannen........
In je openingspost heb je het over 3 dagen, nu zijn het er ineens 2?
Als ze iedereen een week de tijd geven is nr. 4 pas in de 4e week na vrij komen woning aan de beurt. Als die het dan ook niet neemt, gaat het te ver uitlopen.
einde Quote
Ja, er was een dag voorbij inmiddels ;) Daarnaast, vrijdag zouden mijn formulieren binnen moeten zijn. Dus in principe zou je kunnen zeggen dat vrijdag bezichtigen te laat is.
Verder heeft de medewerker van Volkshuisvesting gewoon besloten dat mijn verzoek om 2 werkdagen langer de tijd te krijgen (tot volgende week dinsdag) gelijk staat aan dat ik niet wil bezichtigen en heeft ze de volgende kandidaat de woning aangeboden.
Wat betreft 12e staan en een woning krijgen, ik ben ook ooit 27e geweest en heb toen ook een woning gekregen, voor mijn huidige woning was ik 5e. Maar dat verandert de situatie niet. Destijds had ik meer tijd beschikbaar om direct te reageren (ik was student), nu heb ik een verantwoordelijke baan en heb ik die vrijheid niet meer.
Daarnaast is de woning nog niet beschikbaar en ook niet vrij. Als de bewoner niet in had gestemd om de woning nu al voor bezichtiging beschikbaar te stellen, had Volkshuisvesting sowieso enkele weken leegstand moeten overbruggen, dat is naar mijn idee vrij normaal. Het feit dat de bewoner vriendelijk is, zou juist wat meer rust moeten geven en bewoners dus zouden ze zich best wat coulanter op mogen stellen...
Reactie door aurora1 op 12-06-2014 01:44
In de tijd dat u hier (om 20.22 uur, u bent dus ruim voor 21.00 uur thuis) allerhande zit te tikken had u ook de woning vast wel kunnen bezichtigen, dan wel voordat u moet gaan werken. Wees blij dat u woningen aangeboden krijgt waar anderen mogelijk misschien wel meer om staan te springen en die misschien wel een nog veel drukker leven hebben. Ik heb de indruk dat u nodeloos ingewikkeld doet en daarmee uzelf in de vingers snijdt.
Reactie door arendo op 12-06-2014 08:28
Quote: aurora1 schreef op donderdag 12 jun 2014, 01:44: In de tijd dat u hier (om 20.22 uur, u bent dus ruim voor 21.00 uur thuis) allerhande zit te tikken had u ook de woning vast wel kunnen bezichtigen, dan wel voordat u moet gaan werken.
einde Quote
Ik kwam maandag terug van een lang weekend kamperen met mijn cliënten, aldus had ik dinsdag vrij van mijn werk. Erg fijn om na 4 dagen even een dagje rust te krijgen, de was en boodschappen te doen en even niets aan je hoofd te hebben - wat natuurlijk niet helemaal gelukt is na de mailtjes van Volkshuisvesting.
Dan kunt u wel zeggen dat ik het mezelf 'nodeloos ingewikkeld' maak, maar heeft u wel eens in de verstandelijk gehandicapten zorg gewerkt? Of alleen al een kijkje genomen? Ik heb deze week gewoon de energie niet om nog meer te doen dan werken. Dat krijg je van al die bezuinigingen...
Ik kan nu ook kijken naar het tijdstip dat uw berichtje is geplaatst en een veronderstelling doen dat u dus geen werk heeft en maar een beetje zit te wijzen, maar ik begrijp dat niet ieders week, of dag, er precies hetzelfde uit ziet en u misschien wel een late dienst had of toevallig een weekje vakantie heeft.
Sorry, maar wat een kinderachtig geneuzel hier, ik had meer verwacht van de Kassa forum-gangers.
Zelfs als ik toevallig tijd had gedurende deze dagen om de afspraak voor een bezichtiging te maken, vind ik het nog steeds idioot dat iemand enkel '3' dagen de tijd krijgt om werkelijk die afspraak te plannen. Vooral om de feiten dat de woning nog niet leeg staat, er nog geen datum bekend is wanneer deze beschikbaar zal worden, en dat de schema's van 2 personen op elkaar afgestemd dienen te worden.
De reden dat ik naar dit forum kwam was omdat ik de laatste jaren steeds duidelijker merk (uit eigen ervaring en die van mijn vrienden en collega's) dat de woningbouwcorporaties te veel hun macht uitbuiten en meer draaien om geld te verdienen dan werkelijk mensen aan een huis te helpen.
En niet eens een week de tijd krijgen om een afspraak te plannen, zelfs na hier een verzoek voor te hebben gedaan, zou bij meer mensen een belletje moeten laten rinkelen.
De sociale huisvesting is niet langer sociaal, dit zou mensen moeten laten schrikken. Maar net zoals dat de zorgsector langzaam vermoord wat, verdwijnen de andere sociale voorzieningen in Nederland, en maar enkelen die het door hebben.
Reactie door pieterwolters op 12-06-2014 08:35
Prima dat je de regels van de woningbouwcorporatie onzin vindt, maar jij hebt een woning nodig, zij niet. De situatie zou anders zijn als ze woningen aan de straatstenen niet kwijt konden.
Reactie door arendo op 12-06-2014 08:39
Quote: forever-nl schreef op woensdag 11 jun 2014, 17:12: U geeft ook aan het idioot te vinden zelf binnen 3 dagen te reageren terwijl zij daar 10 dagen over doen. Dat zit hem er vermoedelijk in dat het om een klacht gaat. Als u direct ergens antwoord op wilt is bellen altijd een optie. Maar bij klachtafhandeling willen ze vermoedelijk de tijd serieus naar het probleem te kijken en desgewenst internet en/of extern dingen na te gaan.
In ieder geval succes en als het echt niet lukt door uw werk zou ik even telefonisch contact zoeken met Volkshuisvesting.einde Quote
Hier had ik eerder al op willen reageren, maar dit was mij een beetje ontgaan - lange dag gisteren.
Maar u zegt dus dat een klacht afhandelen zorgvuldig moet gebeuren, maar een huis voor de komende 5 à 10 jaar kiezen kan makkelijk binnen enkele dagen?
Ik hoop dat u zelf ook inziet dat het inderdaad een beetje vreemd is?
In ieder geval bedankt voor de reactie, en ook aan Hopetobehelping.
Reactie door arendo op 12-06-2014 08:41
Quote: pieterwolters schreef op donderdag 12 jun 2014, 08:35: Prima dat je de regels van de woningbouwcorporatie onzin vindt, maar jij hebt een woning nodig, zij niet. De situatie zou anders zijn als ze woningen aan de straatstenen niet kwijt konden.einde Quote
Dus omdat zij een bepaalde machtspositie hebben, mogen ze die zo maar uitbuiten? En dat moet het volk maar gewoon accepteren?
Kom op zeg, wat een mentaliteit.
Reactie door tijger1 op 12-06-2014 09:38
U vindt uzelf wel erg zwaar belast, misschien kunt u beter iets kopen. Het is nu een kopersmarkt en volgens zeggen, zijn de huizen nu bijna te geef.
Dan hebt u alle touwtjes in handen en kunt u het plannen zoals u zelf wilt.
Reactie door tot15karakters op 14-06-2014 18:30
Toen de makelaar van de koopwoning die ik wilde zien geen tijd had.....
De bewoners waren wel bereid om tussen 6.00 en 7.00 uur mij te ontvangen, en hij werkt toch wel vaker buiten kantoortijden....
Normaal de avonden maar had hij maar een ander vak moeten kiezen.
Ik kocht mijn huidige woning dus na bezichtiging en omdat de eigenaar ook naar werk moest dus kon hij rustig aan doen tot om 8.30 zijn kantoor open ging.
Alle tijd dus en geen enkel probleem.
Vele denken dat het in de middag of avond moet maar net als je werk, er zijn meerdere die zelfs midden in de nacht geen punt vinden....
Wel leven in 24 uurs economie dus gewoon bellen en vragen of het op die tijden kan...
In weekend hoeft niet, er zijn ook huurders die elk weekend op camping zitten en nooit tijd hebben dus dan moet je wel door de weeks kijken!
Reactie door forever-nl op 14-06-2014 18:45
@arendo: Als het goed is heeft u deze woning al uitgezocht boven andere woningen. Helaas zijn er ook veel mensen die maar wat raak klikken binnen Entree. En niks meer van zich laten horen zelfs al zijn ze geselecteerd. Dat is de reden voor de korte termijnen die worden aangehouden. Ik zeg nergens dat het een ideaal systeem is, en ik doe er ook geen uitspraken over of u terecht klaagt met daarbij hier nog een klacht over de klachtafhandeling er bovenop. Ook betreffende dat laatste stel ik nergens dat u ongelijk heeft, ik probeer enkel inzichtelijk te maken waar de afhandelingstermijn vandaan komt.
Reactie door mahadma op 16-06-2014 19:22
Het is ook een kwestie van WILLEN i.p.v. KUNNEN, het is altijd mogelijk om ergens een afspraak te maken, maar u heeft straks geen huis meer en zal dan het huis wat beschikbaar is MOETEN accepteren .............. leuk of niet.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!