Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

sluiting Nedcar

Geplaatst door: festinger op: 07-02-2012 02:58
Drama in Borne Nedcar sluit en 1500 mensen verliezen baan en de vakbond is woedend. Echter zinloos hoe hard de overheid ook zijn best doet. Elders kan het goedkoper en is er overcapaciteit dus onvermijdelijk. Blijkbaar regeerd het geldmaken en niet de ratio. In brazilie kan het moederbedrijf hele blijde werknemers in dienst nemen voor nog geen 3e van wat hier betaald wordt in dienst nemen en ontslaan naar believen. Daar zijn er zoveel anderen, ergo geld maken in overvloed ten kostte van. Zelfs onze Koningin met geaccrediteerde handelsmissies kan niet internationale marktwerking voorkomen. Wat Nedcar maakt kost hier 7000 euro en in Roemenie bv 2500 voor een hetzelfde auto.Ik mag dit voordeel vooral niet daar halen!!!!??? Echter de goedkopere fabriek met geen arbeidsvoorwaarden mag daar wel produceren. Vraag me af wie is er nou gestoord.
Reactie door ooparry op 07-02-2012 07:51
De sluiting van NedCar komt niet uit de lucht vallen. In 10 jaar tijd is de productie met 70% gedaald. Zijn we dan ziende blind? Natuurlijk is het erg voor mensen die er al tientallen jaren werken, maar waar niet is verliest de keizer zijn rechten. De fabriek is simpelweg niet meer rendabel. Ik hoop wel op een doorstart met een andere autofabrikant, maar betwijfel of er op langere termijn nog plaats is voor deze fabriek.
Reactie door jorisw op 07-02-2012 09:46
Hier is sprake van 2 factoren: 1- er is structurele overcapaciteit in de autoindustrie 2- Nedcar bouwt een merk dat steeds kleiner wordt Punt 2 zou je kunnen oplossen door productie voor een succesvoller merk te gaan doen, maar dat bijt weer met punt 1. Iedere fabrikant heeft overcapaciteit, dus waarom zouden ze de boel overhevelen naar een relatief kleine fabriek als Nedcar. Wat Verhagen gisteren zei was het enige logische: zorg gewoon voor een goed sociaal plan. Proberen de boel open te houden getuigt van een erge korte termijnvisie. Een andere (ongetwijfeld veel kleinere) partij zou de boel kunnen overnemen en dan is het maar de vraag of er over een paar jaar middelen beschikbaar zijn voor een goed sociaal plan. Nu het nog van Mitsubishi is zijn die mogelijkheden er in ieder geval wel.
Reactie door pauls0 op 07-02-2012 11:54
Nedcar is al jaren overeind gehouden, wat tot nu gedeeltelijk is gelukt. Dat het doek eens een keer gaat vallen was een kwestie van tijd. Hoogstwaarschijnlijk is het doek nu gevallen. Mijn visie over Nedcar, dat het stopt met bouwen van complete auto's, een nette afvloeiingsregeling op poten zetten voor het personeel, een faillissement aanvragen, en in het geheel weer opnieuw beginnen met in gespecialiseerde vakkennis verder gaan. Deze kennis kun je weer gaan verkopen naar meerdere autofabrikanten. Het is toen destijds ook gebeurt met Fokker, als vliegtuigfabrikant was echt niet meer haalbaar, en nu draait Fokker weer als een specialist in de vliegtuig-industrie, met bijna allemaal dezelfde mensen. Toch hoe alles ging/ gaat met Nedcar is opmerkelijk. Er worden over de rug van het personeel allerlei politieke spelletjes gespeeld. Fabrikanten gaan over lijken wat betreft, en als ergens iemand voor 1 cent goedkoper werken, gaan ze gelijk verkassen. Een stel slappe regeringen achter elkaar, aantal waardeloze ministers die hadden geprobeerd ermee te bemoeien, en uiteindelijk toch altijd de kant gekozen van de fabrikanten. Vakbonden die liepen/ lopen schreeuwen, maar het feitelijk alleen maar om de media-aandacht gaat, en niet voor haar leden. Een OR die mond-dood gemaakt werden. Al met al, heeft dat nog nooit goed gedaan voor de personeelsleden, en die zijn nu dan de dupe ervan..
Reactie door petrov op 07-02-2012 19:10
En dan komt vandaag ook nog Roemer zieltjes winnen, lijkenpikker!
Reactie door festinger op 08-02-2012 02:18
Heb ooit economie gestudeerd en wat Nedcar betreft is er geen plaats meer voor de secundaire sector. De landbouw wordt met subsidies in stand gehouden. Want voedselvoorziening is voor de machtsblokken belangrijker dan 1500 Nedcar mensen. De SP kan ook helemeel niets doen anders dan meevoelen.Je moet 1400mensen herplaatsen en een sociaal plan bedenken. Echter er zitten daar al 10.000 concurrenten werkloos op de bank met verplichting tot werken. Want dat is de insteek.Werk anders doe je niet meer mee en straffen we . Werkloos,58, en 7 diverse intergratieburo's versleten.Duizend keer sollicitaties gedaan met cv. Werk pakken waar het kan .Maar niet als slachtvee voor de baas. Trouwens kan iemand me uitleggen waarom ik geen nieuwe auto in roemenie kan kopen voor 3x minder dan hier.Of moet ik dat vragen aan de bazen uit Japan? Ik weet wel dat het pluche marktwerking met regels gegoten zit.
Reactie door jorisw op 08-02-2012 10:08
Quote: festinger schreef op woensdag 8 feb 2012, 02:18: Trouwens kan iemand me uitleggen waarom ik geen nieuwe auto in roemenie kan kopen voor 3x minder dan hier.Of moet ik dat vragen aan de bazen uit Japan? Ik weet wel dat het pluche marktwerking met regels gegoten zit. einde Quote Als jij ooit economie heb gestudeerd dan heb je die studie ongetwijfled niet succesvol afgerond. Anders had je geweten dat productiekosten slechts een deel van de totale kosten zijn.
Reactie door festinger op 09-02-2012 02:48
Bedankt Joris voor de bevestiging
Reactie door festinger op 09-02-2012 03:00
Heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom een nieuwe auto hier 10.000 euro kost en dezelfde auto , uit dezelfde fabriek, 3000 euro kost in Roemenie. En waarom ik middels wetten en regels daar niet kan kopen.Er is niemand die me dit kan uitleggen.
Reactie door ooparry op 09-02-2012 05:27
Bel de minister!
Reactie door petrov op 10-02-2012 14:37
Raar dat in Duisland waar ze echt meer verdien dan hier BMW Volkswagen, MBenz, Audi draaien als nooit voren ! Nee, bij nedcar gaan ze met japannesr onderhandeln met iemand die eruit ziet alsof zo uit de struiken is getrokken bij een coffeeshop. dat ervaren Japaners voor als een vernedering en belediging ! Ja, ik weet , hier moet dat kunnuh, nou in ander landen denken ze daar heel anders over!
Reactie door festinger op 11-02-2012 02:30
Quote: ooparry schreef op donderdag 9 feb 2012, 05:27: Bel de minister!einde Quote Bedankt voor de tip, maar welke minister en heb jij het nummer? Ben wel blij te moeten ervaren dat ook hier iedereen strand op de vraag waarom Roemenen beter auto's kunnen maken dan bij Nedcar en waarom ik dan daar niet mag kopen.
Reactie door tot15karakters op 11-02-2012 07:29
De werkelijkheid is dat de SUV verkoop wereldwijd is ingestort. Dus de Outlander verkoopt nu zo slecht. De Colt is wel redelijk populair maar een nog iets kleiner model van rond de €8000,- zoals de Up ontbreekt als Showroom trekker. Helaas heeft Mitsubishi de in Japan wel leverbare niet hier te koop. Er zijn bij hun iets te veel fabrieken waar ze vanaf willen. Verder is Hyundai die ooit voor Mitsubishi auto's maakte nu een grote concurrent geworden waar niets tegen is te doen. Dat een echte Mitsubishi beter is vergeten vele in de showroom en kiezen voor een leuk uiterlijk met vaak later hogere kosten. Er is niets mis met Nedcar maar omdat het nieuwe model wat nu veel verkocht was er nog niet is zijn ze nu te laat. Alleen een auto die nog kleiner is zoals de Toyota Aygo, VW Up en hun broertjes kan hun nog redden. Dat word dan wel hard werken, veel auto's tegen lage marge maar het kan wel. Naast de Toyota/Peugeot/Citroën komt er nu ook een VW/Seat/Skoda aan. Die zijn dus net op tijd om niet de aansluiting wat wij graag willen te verliezen.
Reactie door ehzdhz op 11-02-2012 08:28
Denk dat het probleem is dat ze geen eigen auto produceren maar alleen voor derden. Duitse auto`s worden goed verkocht dus de prijs kan het probleem niet zijn. Zelfs Philips schijnt weer meer scheerapparaten in Nederland te maken (en prductie weg te halen uit China).

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!