Kassa

Slechte service van 4Launch bij garantie: laptop al half jaar in reparatie

Geplaatst door: helenemeck op: 06-02-2012 18:49
Een half jaar geleden stuurde ik mijn defecte Acer laptop op naar 4Launch, waar ik hem in september 2009 voor €819 had gekocht. Het defect viel binnen de garantie en de laptop zou gemaakt worden. Helaas: inmiddels ligt hij voor de 4e achtereenvolgende keer bij 4Launch. Drie keer stuurden ze hem ‘gerepareerd’ terug. Alledrie de keren bleek hij nog steeds defect. Ik ben mijn laptop sinds begin augustus vrijwel onafgebroken kwijt. En de broodnodige telefoontjes naar de serviceafdeling à €0,25 per minuut kosten me handenvol geld. Bij de 2e reparatie zeiden ze dat een leverancier 3 pogingen mag wagen om een defect te verhelpen, daarna moeten ze tot vervanging overgaan. Zover zijn we inmiddels. Nu stelt 4Launch voor om de laptop te vervangen door een nieuwe... met €319 bijbetaling. In de tussentijd is er veel misgegaan. Zo belden we de 1e keer na een paar weken hoe het ervoor stond. Ze lieten weten dat de technische dienst niets kon doen omdat er een wachtwoord op de laptop zat. Maar één telefoontje of mail was genoeg geweest: ze hadden mijn telefoonnummer en e-mailadres. Alle keren is de laptop zeer lang weggeweest, bij elkaar al een half jaar. Dat ligt niet (alleen) aan Acer zoals 4Launch beweert. Zo kreeg ik bij de 3e keer over de telefoon te horen dat het defect was vastgesteld, maar werd de laptop pas 10 dagen na deze melding naar Acer gestuurd. En dat terwijl mij was beloofd dat ze het met prioriteit zouden afhandelen. Ik heb in december een klacht ingediend over de afhandeling en zou binnen een week worden teruggebeld. Ondanks herhaaldelijk aandringen ben ik nog steeds niet gebeld. Eind december – de laptop was voor de 4e keer weg – deed 4Launch een aanbod voor een vervangend apparaat: een gebruikt showmodel met op een aantal punten mindere specificaties. Dat heb ik afgewezen: ik wil niet worden afgescheept met een tweedehands model waarvan ik niet weet hoelang hij is gebruikt en wat ermee is gebeurd. En nu dus een aanbod met bijbetaling. Hun argumenten: mijn laptop is al uit 2009 en de vervangende heeft op verschillende punten betere specificaties (behalve het formaat, dat is 17,3” in plaats van de 18,4” van die van mij). Dat eerste is natuurlijk onzin: het valt gewoon binnen de wettelijke garantie, en daarbij maakt het niet uit hoe lang ik de laptop heb. Het tweede is ook onzin: ik heb niet om een laptop met betere specificaties gevraagd. Ik wil gewoon een gelijkwaardige, niet meer, maar zeker niet minder. Een ander argument is dat ik had aangegeven dat mijn voorkeur uitging naar een ander merk, gezien mijn slechte ervaringen met Acer. Maar als er helemaal geen gelijkwaardige laptop is van een ander merk, is een Acer uiteraard ook oké. 4Launch zegt verder dat ze de diverse reparatiepogingen hebben meegenomen, maar ik snap niet wat ze daarmee bedoelen. Je begrijpt: ik heb het voorstel afgewezen. Ik vind de hele afhandeling van deze zaak ver onder de maat. Van zo’n grote webwinkel verwacht je iets beters. Ik heb al juridisch advies ingewonnen. Als ze niet met een beter voorstel komen zet ik juridische stappen.
Reactie door helenemeck op 08-02-2012 17:04
Inmiddels heb ik een reactie gekregen op mijn mail: volgens 4Launch heb ik geen recht op een vervangend product, enkel met veel bijbetaling. Ze gebruiken daarbij veel oneigenlijke argumenten. Bijvoorbeeld dat ik te kennen heb gegeven geen reparatie meer te willen. En dat terwijl hij al drie keer voor reparatie bij de fabrikant is weggeweest en hij al die keren nog steeds defect bleek te zijn. 4Launch heeft zelf gezegd dat een fabrikant het recht heeft om binnen een redelijke termijn drie maal tot reparatie over te gaan alvorens tot vervanging over te gaan. De drie maal zijn geweest en wat betreft de redelijke termijn... een half jaar is toch geen redelijke termijn? Ook zeggen ze dat er geen gelijkwaardige laptop voorhanden is, alleen slechtere en betere. Dat is toch niet mijn probleem? Het ontslaat ze niet van de plicht om mij van een deugdelijk product te voorzien. Afijn. Ik reageer nog één keer en morgen ga ik maar eens over tot juridische stappen. Gelukkig ben ik goed verzekerd voor rechtsbijstand. Ik heb als een jurist gesproken die me adviseerde om zeker geen genoegen te nemen met het voorstel. Een dossiernummer heb ik al, nu maar eens actie :-)

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!