Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

slechte info Vrij Uit

Geplaatst door: papabo op: 21-08-2009 12:43
Graag wil ik een ieder waarschuwen voor het gebruik van de website van Vrij Uit.Ik heb een midweek geboekt in een bungelow in Nederland via de website van Vrijuit.De reis moet ik nog gaan maken. Ik heb pas kort voor vertrek geboekt, dus direct bij boeking het verschuldigde bedrag via Ideal overgemaakt. Maar dan komt het:Ik ontvang een bevestiging van Vrij uit waarin staat dat ik slechts 50 euro heb aanbetaald en of ik per omgaande het resterende bedrag wil overmaken. Dat had ik dus al gedaan; dan maar een duur 0900 nummer van hun bellen, 10 minuten in de wacht staan en dan horen dat ze weten dat ik al betaald heb, maar dat hun systeem dat niet goed weer geeft?!?Tevens stond er bij boeking dat het bedrag exclusief reserveringskosten en lokale bedragen was. Bij bevestiging blijkt dat dit totaal om Euro 107,50 te gaan. Een belachelijk hoog bedrag dat er gewoon nog even bijkomt. Dit is niet in overeenstemming met de stroming tegenwoordig dat je adverteert met alles inclusief bedragen, zoals bijvoorbeeld in de vliegwereld nu verplicht is.Een belachelijke werkwijze van Vrij uit en ik wil een ieder waarschuwen voor deze praktijken alvorens te boeken bij zo'n boeven maatschappij.
Reactie door onbekende gebruiker op 21-08-2009 15:36
Dat is zeker niet netjes, U kunt Uw klacht sturen naar Kassa Radio :  [url=http://www.omroep.nl/radio1/live64.asx" target="_new": live via Radio 1 [/url:
Reactie door marieke79 op 25-11-2009 15:39
Ik ben het niet met jullie beiden eens. Dat verhaal over de betaling is vervelend, maar dat gebeurt soms bij grote bedrijven met veel geautomatiseerde processen. Verder heeft u een overzicht gehad met alle prijzen erbij. De €107,50 valt daarbuiten, want die moet ter plaatse worden afgerekend. Ook dat staat duidelijk op de website vermeld, maar wordt vaak niet goed gelezen.
Reactie door johnnytest op 08-05-2010 11:37
Wij werden met hetzelfde euvel gekonfronteerd. Hebben gereageerd op een mailing van Vrij Uit. Ze bestonden 40 jaar, en gaven kortingen tot 40%. Interessant. Via de website 'uw prijs berekenen' zijn we ingegaan op een huisje wat normaliter EUR 510,- kostte, en nu met kinderkorting en de Vrij Uit korting op EUR 361,- uitkwam. EUR 146,- korting op de 510 = 29% korting. Tijdens het boekingsproces werden géén extra kosten vermeld. In de betalingsbevestiging werden géén extra kosten vermeld. Wij gingen er (onterecht?) ook vanuit dat e.e.a. net als bij Centerparcs een all-in prijs is. 10 dagen voor vertrek worden je de reispapieren toegezonden, welke afsluit met een blad 'nuttige informatie'. Daar kun je wat mij betreft van alles onder verstaan, maar niet: - bij aankomst op het park moet U nog 6,75 p.p. aan beddengoed betalen - bij aankomst op het park moet U nog 2.75 p.p.p.n. aan 'parkkosten'betalen. Naast de reeds via Ideal afgerekende EUR 361,- konden we bij aankomst op het park nog even EUR 104,- neertellen ! (7x4x2,75 + 4x6,75). Kortom, de prijs werd gewoon weer even met 28% verhoogd. Ik vind dit ook niet kunnen! Was het niet zo dat reis aanbieders tegenwoordig een totaalprijs moeten vermelden om prijzen te kunnen vergelijken? Ik heb bij Vrij Uit een klacht ingediend. Quote Marieke: "Ook dat staat duidelijk op de website vermeld, maar wordt vaak niet goed gelezen." Het zal vast wel ergens op de website staan, maar is het aan ons 'om de hele website door te nemen, alle buttons + tabbladen + kleine lettertjes te lezen op zoek naar adders onder het gras?' Ik ben het er volledig mee eens dat Vrij Uit hun boekers op deze wijze misleidt. Als er extra kosten zijn, prima, maar dat hoeft een Vrij Uit niet ervan te weerhouden om met de totaalprijs te adverteren, en daarvan te stellen "EUR 361 betaal je aan ons, EUR 104,- aan het park". Nergens tijdens het boekingsproces worden deze kosten vermeld, tot 10 dagen voor vertrek.
Reactie door marieke79 op 08-05-2010 19:13
Hoi Johnny, Het staat er wel op hoor, tabblad extra informatie. Bijkomende kosten mogen apart vermeld worden als ze ter plaatse afgerekend worden. Vrij Uit weet nooit voor hoeveel personen een bungalow geboekt wordt, en kan het dus niet bijde prijs in rekenen. Marieke
Reactie door dirk2 op 08-05-2010 20:33
Het is zeker goed verstopt Johnny, ik kon het enkel met google vinden. Als de klacht niet de uitvoering, maar de totstandkoming van de overeenkomst betreft, dan moet u die binnen een maand na kennisname van de feiten waarop de klacht betrekking heeft, bij Vrij Uit indienen. Afdeling Cliëntenservice; openingstijden: maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur op telefoonnummer: 023 5135139 link link
Reactie door johnnytest op 08-05-2010 21:59
"Bijkomende kosten mogen apart vermeld worden als ze ter plaatse afgerekend worden." Volgens die optiek kan ik dus een mooie vliegvakantie incl. duiklessen op Curacao aanbieden voor EUR 500,- p.p. Of je alleen wel even de kosten van de vlucht ter plekke bij de KLM wil betalen, het hotel ook even ter plekke wil afrekenen, de duikcursus ter plekke wil afrekenen met de duikschool etc. Toch lijkt me dat niet de wijze waarop we in Nederland zaken horen te doen. "Vrij Uit weet nooit voor hoeveel personen een bungalow geboekt wordt, en kan het dus niet bijde prijs in rekenen." Onzin. Want ik heb alle reisgenoten bij Vrij Uit kenbaar moeten maken. Die staan wél op de betalingsbevestiging. Vrij Uit kan dat dus wél zelf bepalen en in de prijs berekenen.
Reactie door marieke79 op 09-05-2010 12:19
Johnny, Take your loss, de kosten staan op de website vermeld. Je kan een klacht bij Vrij Uit indienen (binnen 1 maand na terugkeer), en mocht dat niks opleveren naar de Geschillencommissie Reizen stappen. Succes. Marieke
Reactie door dirk2 op 09-05-2010 20:56
Je kan ook contact opnemen met Kassa Johnny, dat is gratis en een geschillencommissie kost vaak geld. Marieke werk jij voor deze firma? Je reageerde pas 3 maanden nadat Papabo zijn vraag stelde, dan is de vraag niet meer zichtbaar op de voorpagina en moet je gericht zoeken naar Vrijuit om deze vraag te vinden.
Reactie door johnnytest op 09-05-2010 21:08
Vooralsnog lijkt me dat nog niet nodig. Ik heb een klacht ingediend bij Vrij Uit. Ik wacht eerst gewoon even netjes af wat dáár uit komt. Pas als Vrij Uit ook van mening is dat dit een normale procedure is, kunnen we het hogerop zoeken. Mijn eerste reaktie was 'even bij kassa naar Vrij Uit' zoeken, en ik kwam uit op eenzelfde soort verhaal van Papabo, hooguit werd bij mij niet bij de boeking vermeld dat dit excl. lokaal af te rekenen bedragen ging. Die info werd pas gemaild met de toegangsbewijzen, 10 dagen voor vertrek. Binnen 3 werkdagen zou ik een reaktie van Vrij Uit moeten krijgen. Ben benieuwd (en wordt vervolgd...)
Reactie door dirk2 op 09-05-2010 21:17
Succes Johnny, het lijkt mij heel eenvoudig om die kosten te tonen als je een reis boekt.
Reactie door johnnytest op 09-05-2010 21:24
Dat zou ik ook denken... en bij bijv. Centerparcs zijn we niet anders gewend.
Reactie door johnnytest op 29-05-2010 10:49
Nou, Vrij Uit heeft inmiddels van zich laten horen. "De extra kosten worden separaat op een apart tabblad getoond" We moeten dus toch de hele website bekijken willen we weten waar we aan toe zijn. "4 weken voor vertrek bij het versturen van de vouchers zijn ze ook kenbaar gemaakt" Daar kwamen wij ook achter, en alsof je dan nog je vakantie gaat danwel überhaupt nog kúnt annuleren. "Bijkomende kosten moeten altijd ter plaatse betaald worden" Ja, het gaat er juist om dat ik geen bijkomende kosten verwacht. We zullen eens kijken wat de volgende stap is.
Reactie door marieke79 op 31-05-2010 22:59
Hoi Johnny, Hoewel ik het net helemaal met je eens ben over de vindbaarheid van deze extra kosten op de website, deze hadden minimaal op de bevestiging moeten staan die je krijgt direct na boeking. Als je verdere stappen onderneemt, zou ik het daarop gooien. Ongetwijfeld heeft Vrij Uit al lang geleden een heel legertje juristen naar de website laten kijken... Succes.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor