Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

slecht Wi-Fi in een Appartementencomplex (of flat oid)

Geplaatst door: ldj89 op: 25-11-2014 12:53
Ik zou graag de mening willen horen van anderen over slecht internet via Wi-Fi in huis in een appartementencomplex. Ik heb nu een alles-in-1 abonnement bij Ziggo. Bekabelde internet doet het prima, maar via mijn Wi-Fi is het ronduit slecht. Ik heb net een test gedaan, die geeft 3Mb/s down en 1,64Mb/s up (en dan zit ik op 1,5m afstand van de router). In de avonduren daalt dit naar dik onder de 1Mb/s. Ik heb hiervoor een Ziggo monteur over de vloer gehad en die gaf aan dat het niet ligt aan mijn modem of router o.i.d. maar dat het komt doordat in een appartementencomplex de signalen elkaar verstoren en raadde hij mij aan om dan maar bekabeld te internetten. Dit maakt het gebruik van een mobiel apparaat bijna onmogelijk als ik op een plek te ver van een kabel op internet wil werken. Ik werk dan wel op een laptop waar nog een netwerkkabel aangesloten kan worden, maar mocht ik ooit een tablet willen aanschaffen dan is internetten bijna onmogelijk. Hetzelfde geldt voor mijn mobiele telefoon waar ik 's avonds maar op mijn mobiele netwerk internet omdat er soms niet doorheen te komen is. Dit is lijkt mij een probleem die elke appartementencomplex- of flatbewoner meemaakt. Dus mijn vraag (of onderwerp van discussie) is moeten wij ermee akkoord gaan dat, op plekken waar mensen dicht op elkaar wonen, het draadloze internetgebruik slecht is?
Reactie door aurora1 op 25-11-2014 14:47
Of dat overal is in appartementencomplexen kan ik niet beoordelen. Ik heb dat probleem niet en ken ook niemand die dat probleem wel heeft. Heeft u al eens gecontroleerd of u met velen op hetzelfde wifi-kanaal zit en eventueel het kanaal dan veranderd? U kunt dat o.a. met deze klik hier app bekijken en dan eventueel het kanaal in de router wijzigen naar een kanaal dat minder druk is neem ik aan.klik hier
Reactie door ldj89 op 25-11-2014 15:19
Quote: aurora1 schreef op dinsdag 25 nov 2014, 14:47: Heeft u al eens gecontroleerd of u met velen op hetzelfde wifi-kanaal zit en eventueel het kanaal dan veranderd? einde Quote Zowel ikzelf als de monteur heeft naar de kanalen gekeken, maar die waren op allen druk. Degene waar ik nu op sta gaf het "beste" resultaat. Ik ben een half jaar terug van een ander appartementencomplex naar deze verhuisd. Daar had ik eerst KPN en later ziggo, daar was het internet niet zo beroerd als hier, maar ook daar was het draadloos niet best (kan geen resultaten van toen geven)
Reactie door aurora1 op 25-11-2014 15:49
Kijk eens of u iets met deze klik hier tips kunt. Mocht u een wifi repeater overwegen, lees dan bijv. eens klik hier en klik hier. Ik heb overigens internet van de KPN en zie op die analyzer erg veel Ziggo overal maar doorgaans niet of zelden een enkeling op "mijn" kanaal en daar heb ik geen last van. klik hierklik hierklik hier
Reactie door aurora1 op 25-11-2014 15:55
Voor nog meer informatie: klik hier.klik hier
Reactie door ldj89 op 25-11-2014 16:09
Bedankt voor de informatie aurora1, ik ga ermee aan de slag en hoop op betere resultaten.
Reactie door 1953 op 25-11-2014 19:03
Geen enkel probleem in mijn appartement met de Wi-Fi! Wi-Fi van mijn ZIGGO modem en ook wel 4G van KPN gebruikmakend.
Reactie door 1953 op 25-11-2014 19:05
Zit met mijn modem (2.4 MHz) op kanaal 9, als enige in mijn omgeving.
Reactie door aurora1 op 25-11-2014 21:55
U kunt 's-avonds als het druk is op de wifikanalen nog eens met de gemelde wifi analyzer kijken of er een kanaal bij is met minder anderen of minder overlappingen dan het kanaal waar u nu op staat en nog eens een wijziging van kanaal proberen, of gewoon eens kijken of een ander kanaal toch betere ontvangst geeft, dus wat proberen. Ik hoop dat u verbetering krijgt van uw wifi ontvangst.
Reactie door tot15karakters op 26-11-2014 09:31
Het probleem komt bij studenten ook vaak voor, vele Wifi in kleine omgeving die elkaar storen...... Ik weet dat B, G en N zijn ..... en ook kanalen maar het is soms wel even zoeken... Ook is een losse Router mogelijk maar die blaast als je de goede koopt ook alle buren eruit, dus vermoedelijk heeft iemand dit gedaan! Maar op korte afstand, ik zou een kabel van 10 meters van de Action halen... En die gaan meestal na een paar jaren kapot... maar de prijs valt erg mee en tot een meter of 10..... Als er dus geen vrij kanaal is kun je dus online gaan via kabeltje...
Reactie door pieterwolters op 26-11-2014 09:46
Quote: ldj89 schreef op dinsdag 25 nov 2014, 12:53: Dus mijn vraag (of onderwerp van discussie) is moeten wij ermee akkoord gaan dat, op plekken waar mensen dicht op elkaar wonen, het draadloze internetgebruik slecht is?einde Quote Dat is helaas iets waar we mee moeten leren leven. In het WIFI ontwerp is nooit rekening gehouden met dit soort situaties. Er zijn hoogstens wat lapmiddelen zoals de verschillende kanalen (die je dan zelf moet uitzoeken) en meerdere frequentiebanden. Dit in tegenstelling tot de mobiele netwerken, waar de frequenties wel op elkaar worden afgestemd.
Reactie door eddy550129 op 29-04-2015 15:05
ik woon in een eengezinswoning en heb hetzelfde probleem. De monteur heeft de boel nagemeten en goed bevonden. Zijn verhaal is dat het aan de computer ligt. ik zou een andere netkaart kunnen overwegen of een ander router. Naar wat speurwerk blijkt dat het geleverde modem van UPC ZIGGO niet of helemaal niet geschikt is voor snelle Wi-Fi. ZIGGO LEVERT DUS SLECHTE MODEMS. Maar weigeren betere modems te leveren. .
Reactie door carola.83 op 29-04-2015 15:43
Quote: eddy550129 schreef op woensdag 29 apr 2015, 15:05: ik woon in een eengezinswoning en heb hetzelfde probleem. De monteur heeft de boel nagemeten en goed bevonden. Zijn verhaal is dat het aan de computer ligt. ik zou een andere netkaart kunnen overwegen of een ander router. Naar wat speurwerk blijkt dat het geleverde modem van UPC ZIGGO niet of helemaal niet geschikt is voor snelle Wi-Fi. ZIGGO LEVERT DUS SLECHTE MODEMS. Maar weigeren betere modems te leveren. .einde Quote Modem is gewoon goed, het router gedeelte kan beter. Koop een eigen goede router en het probleem is opgelost.
Reactie door 1953 op 30-04-2015 01:12
Na mijn berichten van 25 november jl. Misschien de range-extender een uitkomst?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!