Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Servicekosten en VVE(vereniging van eigenaren)

Geplaatst door: mister h op: 30-10-2012 16:57
Ik ben eigenaar van een appartement(koop) en betaal maandelijks servicekosten(125€ incl parkeren) de 125€ is het gemiddelde bedrag wat betaald word door de kopers. Dit bedrag is erg hoog. Zeker gezien wat de woningcorporatie er (niet) voor doet. De woningcorporatie is 2 jaar geleden ik gebreken gebleven. Bij oplevering app. complex hebben zij verzuimd budget vrij te maken voor oa de groenvoorziening. Dit resulteerd dat er nu achterstallig onderhoud is.12000€ alleen voor herstellen groenvoorziening ! Dit komt nu voor kosten VVE om het terrein te laten herstellen. Kan de woningcorporatie hiervoor in gebreken gesteld worden?Tevens is er de afgelopen 2 jaar veel stuk gegaan in en om het appartementen-complex. Volgens de Koop brochure zouden huur en koop volledig van elkaar gescheiden zijn. Dit is helaas niet zo. Storingen en gebreken worden gemeld aan de woningcorporatie/servicedienst. Hier word vervolgens niets mee gedaan(of er gaan maanden overheen na meerdere keren melding te hebben gemaakt. Dit zijn een aantal voorbeelden van gebeurtenissen/ergenissen waar wij als VVE tegenaan lopen. Het betreft de woningcorporatie de Alliantie Almere. Zo zijn er nog tal van voorbeelden.... ze hebben verzuimd om een meerjaarlijks onderhoudsplan te laten opstellen. Mogelijkerswijs betalen we dus al maanden teveel servicekosten? De communicatie over de VVE naar de beheerder MOET volgens beheerder via het bestuur. Schoonmaak is niet naar behoren. Dit word gemeld bij VVE beheerder. deze meldt dat contact word opgenomen met het schoonmaakbedrijf. dit gebeurd niet. Uitstellen VVE vergaderingen(dit door de beheerder VVE) door oa geplande vakantie, "zogenaamd" niet op tijd ontvangen agendapunten, niet op tijd afhuren locatie. Wat hiermee te doen? Bestaat de mogelijkeheid de servicekosten in te trekken?
Reactie door valerius-2 op 30-10-2012 17:50
Zo lang als de woningbouw vereniging de meerderheid heeft moet u gewoon de regels volgen. Dat is nu eenmaal de ellend bij het kopen van een woning die door de woningbouw vereniging zijn verkocht, tot dat zij de meerderheid kwijt zijn. Daar wordt nooit tegen gewaarschuwd.
Reactie door sweeterlake op 30-10-2012 18:12
Ten eerste: men spreekt over het appartementsrecht! U bent mede-eigenaar van het complex en heeft tijdens de algemene ledenvergadering het stemrecht naar verdeelsleutel in uw geval 1/16 deel. Ten tweede: de algemene ledenvergadering beslist over de voordracht(en) van het dagelijks bestuur, het dagelijks bestuur bereidt de algemene ledenvergadering voor, in samenwerking met de administratief beheerder. U bent automatisch van rechtswege lid van de VvE totdat u het appartementsrecht verkoopt. Ten derde: u kunt niet zelfstandig een besluit genomen door de algemene ledenvergadering intrekken, dat alleen de meerderheid van stemmen tijdens een alv. Ten vierde: de VvE is wettelijk verplicht een minimale kapitaal per appartement op een rekening te hebben voor onderhoud conform de meerjarenonderhoudsplan (mjop). De VvE dient liquide middelen te hebben, om voorzieningen zoals onderhoud, verlichting gemeenschappelijke ruimtes e.d. te voorzien. Ten vijfde: de maandelijkse verplichte bijdrage varieert per VvE, de kosten die uw VvE hanteert is niet exorbitant hoog. Daarnaast kan het dagelijks bestuur de alv een voorstel voorleggen om eenmalig bedrag te innen, daar de liquide middelen onvoldoende is binnen de VvE. Ten zesde: als u wegert te gaan betalen, dan zal het bestuur dan wel in mandaat de administratief beheerder u gaan aanmanen tot betaling tot de kantonrechter toe, tot loonbeslag tot gevolg hebbend. Het is aan u de keus!
Reactie door festinger op 31-10-2012 02:40
Rare adviezen,maar dit terzijde. Je kunt je bijdrage niet beëindigen als eigenaar van een gedeeld complex..Je bent automatisch lid van het gehele complex en je moet je in 1e instatie vervoegen tot de VVE., Lukt het daar niet kun je via rechtsgang de VVE laten ontbinden.Maar dan heb jezelf wel de bewijslast.
Reactie door jpm op 28-11-2012 14:38
Er is nog veel onduidelijk over de gang van zaken in complexen waarin zich zowel huur- als koopwoningen bevinden. De huurdersverenigingen krijgen, veelal via de Nederlandse Woonbond, informatie hoe bewonerscommissies zich in deze kunnen opstellen. De VvE-vergaderingen worden door de eigenaren bezocht, de Alliantie is waarschijnlijk in deze eigenaar van meerdere, door haar verhuurde appartementen. Het mooist zou zijn dat de Alliantie haar bevoegdheden overdraagt aan de zittende huurders, zodat er vergaderd wordt door allemaal bewoners, kopers en huurders door elkaar. Maar er zit nog een adedertje onder het gras. De servicekosten worden hoofdelijk omgeslagen bij de kopers, een (groot)deel daarvan wordt bij de huurders al bij hun huurbedrag in rekening gebracht. Dit haalt enerzijds het kostenbesef bij de huurders weg en kopers denken dat ze meer moeten betalen dan de huurders. Verder kan er ook gekozen worden voor toelating van huurders bij de VvE vergaderingen om alleen bij agendapunten waar het gaat om gezamenlijke belangen deel te nemen aan besluitvorming. Een buitenruimte als een tuin of groenvoorziening die echt behoort bij het complex behoort onderhouden te worden en in rekening gebracht door/bij de bewoners. Dat zit meestal bij de huur in voor de huurders en daar zie je dat het onderdeel uitmaakt van de servicekosten van de kopers. Achterstallig onderhoud kan nooit de schuld zijn van de Alliantie alleen, omdat zij mede-eigenaar is van de woningen en niet alleen-eigenaar. De kosten dienen dan ook omgeslagen te worden per appartement(s)(recht). Hoe kunnen koop en huur nu gescheiden worden? Daar is geen enkele bewoner mee gebaat lijkt me, de (onderhouds-)belangen zijn vrijwel identiek en voor een goed draagvlak zou je ze juist met elkaar moeten kunnen blijven bespreken.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor