Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

scheiden wegens aow wegens leeftijdverschil

Geplaatst door: oase8 op: 09-09-2010 09:12
Tussen mijn man en mij zitten 9 jaar verschil , ik denk er hard over om te gaan scheiden vlak voor zijn pensioen om dan maar een uitkering aan te vragen. Wij zijn opgevoed om voor onze kinderen te zorgen en daarna ben ik wegens gezondsheidsreden niet in staat om te werken. Moet mijn man die altijd gewerkt heeft dan maar opdraaien voor een veel te laag inkomen alleen omdat ik jonger ben. Een baan is toch al moeilijk te krijgen en met gezondsheidsproblemen val je helemaal buiten de boot. Wie denkt hier ook zo over of heeft andere oplossingen????
Reactie door zwaardvis op 09-09-2010 09:40
Goed idee. Als u dan ook gescheiden gaat wonen, krijgt uw man straks 300 euro per maand meer. U krijgt een huurwoning plus bijstand van de gemeente. Zorg wel dat u niet te veel spaargeld heeft anders krijgt u geen bijstand.
Reactie door sonjaatje op 09-09-2010 10:12
Aan jou de keus of je de boel wilt [edit redactie:
Reactie door oase8 op 09-09-2010 10:41
Quote: sonjaatje schreef op donderdag 9 sep 2010, 10:12: Aan jou de keus of je de boel wilt [edit redactie: .einde Quote nee dat wil ik niet maar ze dwingen ons ouderen er toe, ik denk dat jij heel wat jonger ben.
Reactie door vladja op 09-09-2010 11:34
Zelfs al woon apart, als je veel met elkaar optrekt zegt de SVB dat je nog steeds koppel bent en krijgt je ex AOW voor 1 deel van een echtpaar zoals hij nu ook gaat krijgen). Daar zijn heel wat staaltjes al in de publiciteit geweest. Zelfs een wat mantelzorg verlenende buurvrouw werd tot "partner" verheven. Dat wordt dus radicaal breken met je echtgenoot. De bijstand gaat niet zomaar uitbetalen. Die gaat kijken of er nog wat te verhalen valt bij de ex. Alles wat hij meer krijgt dan een vergelijkbare alleenstaande krijgt via de bijstand, kan hij bijdragen aan jouw alleenstaande bijstand. Tel uit je winst. En dan heb ik het nog niet eens over vermogen boven het minimaal toegestane bijstandsnivr=eau. Ik zou nog maar eens gaan rekenen of het de moeite loont, afgezien nog van het radicaal breken met je ex. Vladja
Reactie door oase8 op 09-09-2010 12:09
ok bedankt voor de tip
Reactie door birdies op 09-09-2010 12:20
...........ik denk er hard over om te gaan scheiden vlak voor zijn pensioen om dan maar een uitkering aan te vragen............ Moet je natuurlijk wel ergens anders gaan wonen en zoals vladja al schrijft: alleen nog maar incidenteel contact met je 'ex'. Behalve de SVB gaat ook de WWB niet akkoord met regelmatig contact (bijv. samen boodschappen doen, paar avonden p.w. bij elkaar slapen enz. enz.) Wel erg makkelijk om te zeggen, dat je er toe wordt gedwongen om de boel [edit redactie: .
Reactie door sonjaatje op 09-09-2010 12:45
Quote: oase8 schreef op donderdag 9 sep 2010, 10:41: Quote: sonjaatje schreef op donderdag 9 sep 2010, 10:12: Aan jou de keus of je de boel wilt [edit redactie: .einde Quote nee dat wil ik niet maar ze dwingen ons ouderen er toe, ik denk dat jij heel wat jonger ben.einde Quote Denk dat ik dan ook maar stiekem samen ga wonen met mijn vriend die best een redelijk inkomen heeft. Tja, ik word als bijstandsmoeder daar wel toe gedwongen.
Reactie door oase8 op 09-09-2010 13:30
als ik de boel wilde [edit redactie: had ik dat allang gedaan maar ze zeggen dat we moeten gaan werken of je kan of niet en dat er geen banen voor ons zijn of niet daar gaat het om . wel blijven betalen voor alles en je man kapot zien gaan die op 57,5 al ou mogen gaan maar 1 jaar te laat geboren dan 60 nu 65 en nu dan weer 67 moet je proberen in contineudiensten
Reactie door sonjaatje op 09-09-2010 13:50
Daarom zeg ik je kan toch zelf bepalen of je wilt scheiden of niet. Je kunt verder toch niks aan de situatie veranderen hoe oneerlijk die in jouw ogen ook is.
Reactie door stacey op 09-09-2010 13:54
--Wij zijn opgevoed om voor onze kinderen te zorgen -- Sorry, maar dat is een keuze die je zelf maakt........... Waarom moet de samenleving Jouw keuze gaan bekostigen.........? Mijn moeder is ouder dan jij bent en heeft kinderen opgevoed en gewerkt en voor zichzelf gezorgd is die nu met pensioen.......... Dus niets met Die generatie te maken........maar met eigen keus moeder de vrouw....dat was al een generatie eerder .............
Reactie door birdies op 09-09-2010 14:27
Ik schat jouw leeftijd op 50 - 55 jaar, dus de kinderen zijn al heel wat jaartjes volwassen. Je hebt zelf de keuze gemaakt toen niet te gaan werken, maar lekker in huis rond tuttelen en lopen niksen. Als je nu een baantje zoekt voor 12 - 16 uur p.w. (heb je nog een makkie, als ik kijk naar anderen die al vele jaren minstens 32 u.p.w. werken en nog heel wat meer jaren moeten blijven werken dan de 9 jaar die jij dan nog moet), compenseer je daarmee het verlies aan inkomen. Je zegt wel dat deze er niet zijn, maar is dat na praten, of ben je druk aan het solliciteren.
Reactie door oase8 op 09-09-2010 14:35
als je beter leest zou je dit niet zeggen
Reactie door oase8 op 09-09-2010 14:38
Ik stop maar hiermee want er worden dingen door elkaar gehaald zoals bijstandmoeders en dat ik gezond en wel rond huppel. Het was gewoon een peiling wat voor oplossingen anderen die in het zelfde schuitje zitten als ik hebben bedacht een gelegenheid te geven anderen op ideeen te brengen bedankt allemaal
Reactie door stacey op 09-09-2010 15:00
Quote: oase8 schreef op donderdag 9 sep 2010, 14:38: Ik stop maar hiermee want er worden dingen door elkaar gehaald zoals bijstandmoeders en dat ik gezond en wel rond huppel. Het was gewoon een peiling wat voor oplossingen anderen die in het zelfde schuitje zitten als ik hebben bedacht een gelegenheid te geven anderen op ideeen te brengen bedankt allemaal einde Quote Feitelijk zoek je steun/mogelijkheden tot frauderen Puur voor Geldelijk gewin en als mensen dat niet door de beugel vinden haak je gauw af............
Reactie door read op 09-09-2010 15:21
oase8 Ik zeg niet dat je de boel gaat [edit redactie: in de nabije toekomst. Als je binnen de wet blijft, dan kan er immers geen sprake zijn van oplichting. Pas als je zelf denkt, dat er van oplichting sprake zou kunnen zijn, kun je alsnog beslissen wat je te doen staat. Je eigen gevoelens zijn dus maatgevend en niet de hersenspinsels van anderen. Met vriendelijke groet, ReadAC.
Reactie door birdies op 09-09-2010 15:41
.............Je eigen gevoelens zijn dus maatgevend en niet de hersenspinsels van anderen............ Wat een onzin! Scheiden alleen om WWB aan te vragen, is [edit redactie: . Zo zullen de sociale dienst en de SVB er ook over denken. Als alleen eigen gevoelens maatgevend zijn, zullen heel wat [edit redactie: zich geen [edit redactie: voelen.
Reactie door knoop4x9 op 09-09-2010 16:37
Waar om zou je gaan scheiden, je krijgt alleen maar meer rottigheid, een sociale dienst die achter je broek aan gaat zitten en zul je werk moeten aanvaarden wat ze je aan bieden, dit gebeurd meestal via maatwerk of nvwerk en die houden totaal geen rekening met je beperkingen hoor, die willen scoren. Je kan beter zelf wat gaan zoeken, misschien iets als gastouder voor een kind?er vald heus wel wat te bedenken. Mvrgrt Nico
Reactie door stacey op 09-09-2010 16:51
Quote: birdies schreef op donderdag 9 sep 2010, 15:41: .............Je eigen gevoelens zijn dus maatgevend en niet de hersenspinsels van anderen............ Wat een onzin! Scheiden alleen om WWB aan te vragen, is [edit redactie: . Zo zullen de sociale dienst en de SVB er ook over denken. Als alleen eigen gevoelens maatgevend zijn, zullen heel wat [edit redactie: zich geen [edit redactie: voelen.einde Quote Tja, zegt wel wat over de normen en waarden van ons aller muis hè Elk bedrijf is volgens hem vuile oplichter of graaier maar `klant` mag wel lekker doen wat hem goeddunkt........
Reactie door empyria op 09-09-2010 17:47
"Moet mijn man die altijd gewerkt heeft dan maar opdraaien voor een veel te laag inkomen..." Dus moet de samenleving daar maar voor opdraaien dan???
Reactie door sonjaatje op 09-09-2010 18:08
Read, volgens mij moet je het openingsbericht nog maar eens goed doorlezen.
Reactie door anicu op 09-09-2010 21:56
Fraudeurs moeten ze keihard aanpakken. En van mij mogen ze ook verraden worden door de buren. Aam alle kanten moet er bezuinigd worden en deze muts wil even van haar vent af om extra te vangen.
Reactie door sonjaatje op 09-09-2010 22:35
Bij mijn eerdere bericht edit redactie moet staan: bedonderen (maar nu dan in nette vorm).
Reactie door marcel75 op 10-09-2010 10:41
Ach ja, als je denkt de kosten van een echtscheiding terug te kunnen verdienen met de bijstand, dan heb je, met gezonde tegenzin, mijn zegen. Maar ja, je zult wel een eigen inboedel moeten aanschaffen, verhuizen naar een woning die je dan wordt aangeboden (weigeren zit er niet in). Als je nu een eigen woning hebt, dan moet die waarschijnlijk ook nog verdeeld worden en zal je man de helft van de overwaarde aan jou moeten uitkeren. Ook kun je bijvoorbeeld je zorgverzekering niet meer als gezinspolis aanhouden. In de regel is het opgeteld voor 2 alleenstaanden duurder om verzekeringen af te sluiten dan 1 stel. Ook moet je er aan denken dat je dan testamenten maakt. Regel je niets en komt een van jullie te overlijden, dan erf je niet meer van elkaar. Alles gaat dan naar de kinderen (dus ook het spaargeld). Maak je wel testamenten en benoem elkaar tot erfgenaam, dan zal de langstlevende aardig erfbelasting mogen betalen. Je bent namelijk niets meer van elkaar en dus hoog tarief en lage vrijstelling. Maar nogmaals: als je die financiële schade kunt terugverdienen met een bijstandsuitkering zonder fraude te plegen, dan heb je mijn zegen.
Reactie door sonjaatje op 10-09-2010 11:18
Ook ben je verplicht elke week te solliciteren, gezondheidsklachten houden ze geen rekening mee.
Reactie door vladja op 10-09-2010 12:23
Als er geen ander inkomen is (aanvullend pensioen bijv.) dan kan er een beroep worden gedaan op een aanvulling via de bijstand van het gehuwde deel AOW van uw echtgenoot tot het sociaal minimum. Daarbij wordt wel rekening gehouden met eigen vermogen. Onder eigen vermogen valt niet alleen spaargeld, maar bijvoorbeeld ook een auto. Voor gehuwden en voor alleenstaande ouders is de grens € 10.960,-. Als u meer hebt dan dit bedrag, moet u dat eerst opmaken. De waarde van uw eigen huis valt ook onder uw vermogen. Van deze waarde wordt maximaal € 46.200,- buiten beschouwing gelaten. Als de waarde van uw huis verminderd met de al afgeloste hypotheek meer is dan € 46.200,- kan de gemeente u een bijstandsuitkering toekennen op basis van een lening met uw huis als onderpand. De gemeente sluit in dit geval een zogeheten krediethypotheek af. Vladja
Reactie door harrie op 11-09-2010 07:52
oase8. Waarom moet de gemeenschap opdraaien voor een situatie die je zelf al jaren geleden hebt zien aankomen? Wat heb je zelf eraan gedaan om dit gat te overbruggen? Harrie
Reactie door vladja op 11-09-2010 10:50
Deze hele discussie is trouwens geheel overbodig, blijkt bij wat zoekwerk. Als er een niet verdienende (weinig verdienende) jongere partner is, dan bestaat het recht op een partner toeslag. Zie de site van de SVB: [url=http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/toeslag/: partnertoeslag...[/url: en [url=http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/toeslag/toeslag_vervalt_2015/: vervallen partnertoeslag pas na 2015...[/url: Vladja
Reactie door birdies op 11-09-2010 10:58
..........Deze hele discussie is trouwens geheel overbodig......... Dat hangt er vanaf; ik lees n.l. nergens dat haar partner al AOW ontvangt of dat haar partner voor 1-1-2015 65 jaar wordt.
Reactie door jscholtes op 11-09-2010 11:00
TS heeft de discussie al gesloten. Ze ga slechts een voorbeeld om aan te geven hoe radeloos ze is. Ze bedoelt te vragen naar een scenario /ideeën en mogelijkheden waaraan ze zelf nog niet gedacht had binnen de grenzen van de wet. Diegenen die dan komen met illegale oplossingen moeten eens nadenken wie er nu zo fout denkt..... In overleg kom je vaak tot meer praktisch/legale oplossingen die je als eenling wellicht over het hoofd ziet of gewoon niet bedenkt. Snap niet wat daar mis mee is.
Reactie door vladja op 11-09-2010 11:31
Een hele simpele oplossing is een meerpersoonshuishouden vormen. Hoe raar het ook klinkt, maar de overheid bevordert het vormen van triootjes. Voor de AOW wordt u als alleenstaande beschouwt als u: * alleen woont * alleen samenwoont met uw kind of uw vader of moeder * samenwoont in een meerpersoonshuishouden (drie of meer ongehuwde meerderjarige personen). Veel beter dan scheiden en apart gaan wonen. Gewoon iemand erbij nemen. Vladja
Reactie door moeder56 op 12-09-2010 01:37
Quote: vladja schreef op zaterdag 11 sep 2010, 11:31: Een hele simpele oplossing is een meerpersoonshuishouden vormen. Hoe raar het ook klinkt, maar de overheid bevordert het vormen van triootjes. Voor de AOW wordt u als alleenstaande beschouwt als u: * alleen woont * alleen samenwoont met uw kind of uw vader of moeder * samenwoont in een meerpersoonshuishouden (drie of meer ongehuwde meerderjarige personen). Veel beter dan scheiden en apart gaan wonen. Gewoon iemand erbij nemen. Vladja einde Quote Deze mevrouw heeft het over met pensioen gaan van haar man. Of ze al dan niet toeslag krijgt als hij AOW gerechtigd wordt hangt af van zijn geboortedatum. Toeslag vervalt in 2015 In 2015 wordt de toeslag afgeschaft. * Wordt u 65 voor 1 januari 2015? Dan ontvangt u een toeslag tot uw partner 65 wordt, ook al is dat na 1 januari 2015.(geboren voor 1 januari 1950) * Wordt u 65 op of na 1 januari 2015? Dan krijgt u geen toeslag meer voor uw jongere partner.(geboren na 31 december 1949)
Reactie door gallito op 12-09-2010 15:38
Quote: oase8 schreef op donderdag 9 sep 2010, 09:12: "Tussen mijn man en mij zitten 9 jaar verschil" ,en "daarna ben ik wegens gezondheidsreden niet in staat om te werken. Moet mijn man die altijd gewerkt heeft dan maar opdraaien voor een veel te laag inkomen alleen omdat ik jonger ben. Een baan is toch al moeilijk te krijgen en met gezondheidsproblemen val je helemaal buiten de boot. Wie denkt hier ook zo over of heeft andere oplossingen????einde Quote Helaas voor u denk ik hier inderdaad anders over. Voor sommige mensen valt het zwaar toch de eigen verantwoordelijkheid te nemen. Zeker als je er op gerekend had een aanvullende AOW voor jongere partner te krijgen. Om op uw leeftijd nog aan 'te moeten gaan werken' te denken, is toch de meest voor de hand liggende oplossing. Ook al heeft u gezondheidproblemen u bent toch niet afgekeurd? En in de winkels wordt zat personeel gevraagd. Bij een groot warenhuis zie je b.v. steeds meer oudere dames bij de betaalbalies. Even de knop omdraaien, het is niet anders. Met u zijn er vele anderen die hiermee geconfronteerd worden. Als uw man altijd heeft gewerkt, heeft hij dan geen pensioen opgebouwd? Zeker met zo'n leeftijdsverschil moet je toch gaan nadenken over 65, en dan... Er wordt toch al jarenlang over het pensioengat gesproken ? Uw reactie van "ik denk er hard over om te gaan scheiden vlak voor zijn pensioen om dan maar een uitkering aan te vragen." komt voort uit frustratie en dat zou u ook niet daadwerkelijk doen, neem ik aan.Bovendien is dit echt een opmerking van iemand die niet weet hoe het voelt als je door de gemeenschap moet worden onderhouden. Overdenk de realiteit nog eens rustig samen met uw man en probeer verschillende oplossingen te zoeken om het inkomen voor u samen toch aan te vullen naar bestaansnormen.
Reactie door grindweg op 12-09-2010 20:49
dat scheiden heeft geen zin als u onder een dak blijft wonen. de fiscus zal dat zien als een economische eenheid. daaromtren zijn ze de wet aan het aanpassen.
Reactie door vladja op 13-09-2010 13:05
Quote: grindweg schreef op zondag 12 sep 2010, 20:49: dat scheiden heeft geen zin als u onder een dak blijft wonen. de fiscus zal dat zien als een economische eenheid. daaromtren zijn ze de wet aan het aanpassen.einde Quote Dit heeft niets te maken met een fiscale eenheid voor de belasting, maar gaat het over de uitkering van AOW door de Sociale Verzekerings Bank. De wet hoeft hier helemaal niet voor aangepast te worden voor de AOW uitkering. Verplicht fiscaal partnerschap is jaren geleden afgeschaft, net als het discriminerende: de man is het hoofd van het gezin. Man en vrouw of gezinsleden kunnen zelf kiezen voor een fiscaal partnerschap. Er is geen enkele verplichting tot fiscaal partnerschap, ook niet tussen gehuwden. Er bestaat wel zoiets als "toeslag partner" voor huurtoeslag, zorgtoeslag, etc. Vladja

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor