Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Sauna Elysium adverteert "Wie neemt u 'GRATIS' mee ?"

Geplaatst door: ed1973 op: 19-06-2015 10:29
Ik ga geregeld met een vriendin naar sauna Elysium voor een dagje en vinden eigenlijk de dagentree van 32.50 Euro p.p. te duur. Vandaar dat wij altijd ingaan op aanbiedingen. De laatste aanbieding die wij via de email binnenkregen was: "Laatste kans nog 2 weken geldig! Wie neemt u GRATIS mee". Ofwel dagentree voor de helft van de prijs, duidelijker kan niet. Geen verwijzing naar voorwaarden of link in de advertentie zelf. Na even overleg, toch reserveren en ik klik op "reserveer direct". Dan zie ik dat de aanbieding "Breek de Week juni - wie neemt u gratis mee?" heet en staat er " Kom op dinsdag, woensdag en donderdag genieten bij Elysium en profiteer van de voordelige Breek de Week special, deze maand krijgt de tweede persoon een gratis dagentree. U betaalt nu dus geen € 32,50 maar 16,25 p.p. Let op! Vanaf nu is de Breek de Week ook op maandag en in het weekend boekbaar. U betaalt dan wel een toeslag van € 3,95 p.p. ". Dus eigenlijk is dit dus niet 2de persoon gratis, maar 2de persoon 75% korting ongeveer. Nog niet verkeerd, maar mag dat eigenlijk tegenwoordig nog ? Misleidend zijn m.b.t. de kosten in advertentie, en wanneer je echt naar de site gaat, vallen de kosten hoger uit. Het zou een kleine moeite zijn geweest om dat gewoon in de nieuwsbrief advertentie neer te zetten toch ?
Reactie door tijger1 op 19-06-2015 10:59
Maar als u met zijn tweeën gaat en € 16,25 per persoon betaalt, is de tweede toch "gratis"?
Reactie door ed1973 op 19-06-2015 11:23
Niet in het weekend dus, dan betaal je per persoon weekendtoeslag. Terwijl die weekendtoeslag, zonder de actie van 2de persoon gratis, er niet is.
Reactie door zoekster op 19-06-2015 11:34
Dit zijn een foefjes, die nog net binnen de lijntjes vallen. Nog 2 weken, daarmee wordt bedoeld dat binnen de termijn van 2 weken de aanbieding nog geldt. Dus niet dat het voor alle dagen binnen de 2 weken geldt. Flauw is het wel. Dan laat je je als ondernemer wel erg in de kaart kijken. Wees duidelijk naar je klanten toe en niet zo zeikerig, zou ik zeggen.
Reactie door tijger1 op 19-06-2015 11:46
Het is gewoon reclame. Zoals gebruikelijk.
Reactie door gerboe op 19-06-2015 12:21
Zo kun je ook met een extra goedkoop treinkaartje niet op alle momenten reizen. Of voor een prikkie eten in bepaalde restaurants maar alleen op bepaalde dagen. Of een extra goedkope hotelkamer boeken maar alleen op aangegeven dagen. Ondernemers doen er alles aan om de tent draaiende te houden in de stille uurtjes. Begrijpelijk.
Reactie door ed1973 op 19-06-2015 13:12
Tja, ik had natuurlijk eerst door moeten klikken en verder moeten lezen inderdaad.
Reactie door edrick3 op 19-06-2015 18:36
Hallo ed1973, .....Het zou een kleine moeite zijn geweest om dat gewoon in de nieuwsbrief advertentie neer te zetten toch ?..... Dat zou inderdaad een stuk duidelijker geweest zijn. Of minstens in de mail zetten dat de actie 'Breek de week' heet, want in dat geval kunnen ze die verhoging op maandag en in het weekend wel aangeven.
Reactie door costnix op 21-06-2015 09:37
In reclame wordt altijd bezuinigd op de waarheid. Dit percentage varieert van 1 tot 100 procent.
Reactie door alfatrion op 26-06-2015 14:32
Je kan natuurlijk altijd een klacht indienen bij de reclame code commissie. Ik denk namelijk dat die reclame wel misleidend is. Maar ook de site vind ik misleidend en ook daarvoor kun je een klacht indienen. Je kunt dan het volgende aangegeven: 1. De reclame (e-mail) is misleidend en oneerlijk, omdat hierin onjuiste of onduidelijke informatie wordt gegeven over het prijsvoordeel en een gemiddeld consument daardoor een besluit kan nemen over een transactie dat hij anders niet zou hebben genomen. 2. De reclame (e-mail) is misleidend en oneerlijk, omdat daarin essentiële informatie over het prijsvoordeel verborgen wordt gehouden die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. 3. De reclame (web) is misleidend en oneerlijk, omdat hierin onjuiste of onduidelijke informatie wordt gegeven over het prijsvoordeel en een gemiddeld consument daardoor een besluit kan nemen over een transactie dat hij anders niet zou hebben genomen. 4. De reclame (web) is misleidend en oneerlijk, omdat daarin essentiële informatie over het prijsvoordeel verborgen wordt gehouden die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. https://www.elysium.nl/entree/detail/breek-de-week-juni-wie-neem-jij-gratis-mee/ Een gemiddeld consument kan de tekst van beide reclames zo begrijpen dat hij in deze periode op alle dagen een tweede gratis kan meenemen en in dat geval dus maar de helft hoeft te betalen. De toegangsprijs is € 32,50 per persoon, maar op zaterdag, zondag of maandag geldt een toeslag van € 3,95 per persoon zodat de prijs per persoon komt te liggen op € 36,45. Gratis toegang betekent dan dat er voor twee personen slechts € 36,45 betaald hoeft te worden. In werkelijkheid moet er € 40,40 betaald worden, zodat vastgesteld kan worden dat de toegang van de tweede persoon, op deze dagen, niet gratis is, maar € 3,95 kost. Deze informatie is essentieel een geïnformeerd besluit te kunnen nemen omdat zonder deze informatie een besluit aan de hand van een ander bedrag wordt genomen. Ik verwacht dat de Reclame code commissie dan aan Elysium het advies zal geven om voortaan niet meer zo te adverteren.
Reactie door ed1973 op 26-06-2015 18:22
Hallo alfatrion, Dank voor je uitgebreide en precieze reactie, ik zal vanavond het eens goed doorlezen. Ze misleiden niet alleen op de site, maar ook binnen de sauna. Toen we varkeenshaassate voor 16.95 Euro hadden besteld, was die smaakloos, droog, weinig satesaus, vleesstukken waren versmolten. Zijn van die spiesjes die Makro voor 1.80 Euro verkoopt. Geen satesaus voor de frietjes, zo weinig. Later navraag of de varkenshaassate huisgemaakt was, kregen we een bevestigend antwoord. En telkens als we een klacht hebben, krijgen we altijd een antwoord, waar ze zelf geen verdere actie op ondernemen of waaruit blijkt dat ze dat echt zullen doen. We zullen het doorgeven, en we zullen het bespreken.
Reactie door tijger1 op 26-06-2015 19:27
Maar dat de sate niet te eten was en veel te duur, is geen misleiding. Ook "huisgemaakte" sate kan verziekt worden. En wat is nu "huisgemaakt"? U gelooft blijkbaar in sprookjes,
Reactie door ed1973 op 26-06-2015 19:45
Huisgemaakt is zelf gemarineerd vlees en daarvan sate gemaakt, ofwel zelfgemaakt. Ahhh, nu zie ik dat jij het bent tijger1, ik herkende je manier van schijven.
Reactie door alfatrion op 26-06-2015 19:45
Quote: ed1973 schreef op vrijdag 26 jun 2015, 18:22: Ze misleiden niet alleen op de site, maar ook binnen de sauna.einde Quote Om van misleiding te kunnen spraken moet er sprake van zijn van: - onjuiste, onduidelijk of dubbelzinnige informatie, - waardoor de gemiddelde consument een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen; En om van misleidende omissie te kunnen spraken moet er sprake zijn van: - het verbergen of op onduidelijke, onbegrijpelijke, dubbelzinnige wijze dan wel te laat verstrekken van essentiële informatie, - waardoor de gemiddelde consument een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen; Zie art. 8.2 t/m 8.4 van de Nederlandse Reclame Code. Het indien van een klacht bij de Reclame Code Commissie is in eerste instantie gratis voor consumenten. Quote: ed1973 schreef op vrijdag 26 jun 2015, 18:22: Toen we varkeenshaassate voor 16.95 Euro hadden besteld, was die smaakloos, droog, weinig satesaus, vleesstukken waren versmolten. Zijn van die spiesjes die Makro voor 1.80 Euro verkoopt. Geen satesaus voor de frietjes, zo weinig.einde Quote Ik zie dat niet zo snel, dus de commissie zal dat ook niet zien.Nederlandse Reclame Codeklacht
Reactie door edrick3 op 27-06-2015 12:50
@ed1973, .....En telkens als we een klacht hebben..... Waarom ga je daar eigenlijk nog naar toe?
Reactie door tijger1 op 27-06-2015 14:04
Quote: ed1973 schreef op vrijdag 26 jun 2015, 19:45: Huisgemaakt is zelf gemarineerd vlees en daarvan sate gemaakt, ofwel zelfgemaakt. Ahhh, nu zie ik dat jij het bent tijger1, ik herkende je manier van schijven.einde Quote U herkende mijn manier? Mijn naam staat er overigens gewoon boven. En kan "huisgemaakt" niet ook gewoon "zelfverziekt" zijn?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor