Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Roamingkosten buiten de EU

Geplaatst door: koudstaal op: 15-05-2012 16:34
Hallo iedereen, De telecom-klant wordt beschermd tegen hoge datakosten binnen de EU. Aan Europese wetten voor consumenten-bescherming bij dataverbruik buiten de EU wordt gewerkt. Een aantal providers heeft hierop geanticipeerd, o.a. Vodafone weigert dit, met torenhoge kosten als gevolg. Ik ben een petitie gestart op: http://geenhogeroamingkosten.petities.nl/ om de Tweede Kamer ertoe aan te zetten alvast met wetgeving te anticiperen op hetgeen komen gaat vanuit Europa. Ik wil jullie verzoeken de petitie te ondertekenen (30 seconden werk) en dit bericht te forwarden naar zoveel mogelijk mensen. Alvast bedankt!
Reactie door jorisw op 15-05-2012 16:43
Het lijkt me erg lastig, zo niet onmogelijk dat de Nederlandse overheid (of zelfs de EU) invloed krijgt op de kosten in een land buiten de EU. De roamingkosten zijn nl. gebaseerd op de kosten die jouw provider moet afdragen aan het netwerk waar jij op roamt. Ben ook benieuwd naar de reacties als een land van buiten de EU Nederlandse bedrijven maximum kosten gaat opleggen... Mensen gaan al over de rooie als een Mexicaan van plan is aandelen van een Nederlands bedrijf te kopen, laat staan als een buitenstaander zich met "onze" kosten gaat bemoeien.
Reactie door koudstaal op 15-05-2012 16:56
Het punt is dat in nieuwe wet- en regelgeving zie: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/12/227 voorziet in dezelfde maatregelen ingeval van dataverbruik buiten de EU als binnen de EU. Dit komt neer op het waarschuwen van de klant voor de hogere kosten van dataverkeer wanneer de klant het verre buitenland binnenkomt en het automatisch afsluiten van de dataverbinding bij verbruik van € 50,00 (cut off limit). KPN doet dit al, Vodafone laat eerst de klant voor duizenden euro's verbruiken voordat men een waarschuwings- sms'je stuurt.
Reactie door ultraglide1998 op 15-05-2012 17:02
Als je een beetje nadenkt zet je je roaming uit als je in een ver buitenland bent. Dan maak je gebruik van de gratis WIFI die overal wordt aangeboden. Dat kan toch elk kind verzinnen.
Reactie door koudstaal op 15-05-2012 17:08
Het punt is dat telecomproviders zich fatsoenlijk dienen te gedragen.
Reactie door freya op 15-05-2012 17:56
Het punt is dat mensen blijkbaar een 'oppas' nodig hebben om ze te beschermen tegen hun eigen onnadenkende gedrag..... Als je in het buitenland gebruik wil maken van het internet, dan kun je (lees: moet je) je 'van tevoren' inlezen in die materie en je op de hoogte stellen van de tarieven die voor dat betreffende land gelden. Als die je te hoog zijn kun je daar maatregelen op treffen door, zoals al gezegd, dataroaming uit te schakelen. Probleem opgelost, toch? Freya
Reactie door guidolp op 05-07-2012 00:07
Ok, ik heb afgelopen maand een rekening van 394 euro ontvangen voor data in het buitenland. Punt is dat ik mijn roaming uit had gezet, maar dat een instelling op mijn telefoon (nog altijd niet ontdekt wat exact) deze zo nu en dan automatisch aanzette. Dit is 4x gebeurd in 14 dagen, de eerste keer had ik dit pas na 24 uur door en had ondertussen het idee dat ik op wifi aan het internetten was. Op internet heb ik ook gelezen dat mensen roaming hadden uitgezet maar dat via gprs en andere functies die data gebruiken nog altijd gebruikt worden. Gevolg van een relatief klein foutje is een rekening van honderden euros Vodafone probeert gebruik te maken van onwetenden en onoplettenden. Er is geen mens die 200 euro wil betalen voor 25mb, vodafone weet dat niet iedereen zijn huiswerk doet en de wet van de grote getallen betekend dat dit schat ik 1 op de 50 keer honderden euros oplevert. Dit heeft niks met een oppas te maken aangezien niemand dit wil, het is een makkelijke manier om veel geld te verdienen. Dit is niet voor niks illegaal in europa, een waarschuwingsmailtje is makkelijk. Een standaardlimiet die je eraf kan halen als je dat wil (omgekeerd van nu) zou ook veel logischer zijn. Vodafone zou een van deze maatregelen al lang hebben ingevoerd als het om klantvriendelijkheid zou gaan.
Reactie door festinger op 05-07-2012 02:03
Snap alle frustraties en pogingen hier iets tegen te doen, maar het is zinloos. De controle en overheden lopen 10 jaar achter op de gewiekstheid van geldmakers. Als je de schade wenst te verhalen is hier handtekeningen verzamelen wel sympathiek maar geen oplossing. Je moet naar de rechter en de tegenpartij heeft uiterst gekwalificeerd personeel in dienst je vooral te ontmoedigen. Dus 98% haakt af en betaald het bedrog gewoon. Die 2% die wel hun recht krijgen is al betaald. Heb een tip. Matig je mobiele verslaving.
Reactie door tdehond op 05-07-2012 07:22
Alleen het feit al dat internet blox uitgezet wordt door Vodafone als je een abonnement verlengt, geeft aan dat Vodafone niet van plan is om mee te denken met zijn klanten m.b.t. internet gebruik. En er wordt inderdaad veel te laat gewaarschuwd dat de internet kosten hoog oplopen. Mij lijkt handig een eenvoudig mobieltje mee naar het buitenland ( buiten Europa) en dan daar alleen bellen en sms-en.
Reactie door guidolp op 05-07-2012 11:40
interessant stukje die site, lees het nu pas. Betekend dat ik net 2 maanden te vroeg naar de VS ben geweest. Het betekend ook dat roaming in de EU nu best betaalbaar is zolang je geen games en filmpjes gaat spelen. Is deze wetgeving er daadwerkelijk doorheen ook? Heeft iemand een tip zodat ik deze rekening van 394 euro niet hoef te betalen. Heb al een mail naar de ombudsman gestuurd, maar hier hoef ik denk ik weinig van te verwachten. Geld rechtsbijstand in dit soort situaties bijvoorbeeld? Ik wilde eigenlijk persoonlijk mails naar politici gaan sturen om dit te veranderen maar zo te zien is het algemeen belang al geregeld. Alleen persoonlijk gewin zit er nog in.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!