RET OV Chipkaart en sterabonnement
Geplaatst door: petervanm op: 19-08-2010 15:17
Ik heb een sterabonnement nodig om met de bus van Qbuzz en Ariva van Ridderkerk naar Dordrecht te kunnen reizen. Inmiddels is er een persoonlijke OV Chipkaart aangeschaft en nu wil ik alleen ergens een sterabonnement kopen en deze op de OV Chipkaart laten zetten want reizen met Qbuzz kan alleen met een OV chipkaart.
- De lokale Bruna verkoopt alleen abonnementen voor de richting Rotterdam, dus dat valt af.
- Ariva verkoopt alleen papieren abonnementen en kan deze niet op een OV Chipkaart zetten.
- Qbuzz heeft alle OV chipkaart zaken aan de RET uitbesteed.
- Via de website van de OV chipkaart kan alleen een abonnement voor de stadregio Rotterdam worden aangeschaft en daar valt het Ariva gebied buiten.
Na alle vervoerders te hebben gebeld blijkt dat ik alleen bij een RET servicepunt in Rotterdam een abonnement kan aanschaffen voor het traject buiten de stadsregio dat ik nodig heb en deze op de OV chipkaart kan laten zetten.
Conclusie: ik moet naar Rotterdam om een abonnement te kunnen aanschaffen voor het traject Ridderkerk - Dordrecht.
Alle helpdeskmedewerkers begrepen mijn probleem en vonden het inderdaad erg raar, maar hadden ook geen alternatief. Volgens Qbuzz is het de eis van de opdrachtgever om geen papieren abonnementen te accepteren. Jammer dat de ambtenaren van de stadsregio alleen naar hun eigen gebiedje kijken en er niet voor zorgen dat reizigers die naar een ander gebied reizen ook op een normale manier aan hun noodzakelijke vervoersbewijzen kunnen komen zonder de halve regio te moeten afreizen.
Misschien heeft iemand nog een bruikbaar alternatief dat de helpdeskmedewerkers over het hoofd hebben gezien? In iedergeval een ander alternatief dan het kopen van een jaarabonnement.
Reactie door siempie1971 op 23-08-2010 10:57
Ik herken je probleem;
Wij hebben hier te maken met de combinatie Arriva/RET;
Papendrecht/Rotterdam Zuid omdat onze zoons (13 en 11) in Rotterdam op school zitten.
Wij doen het sinds de intrede van ov chipkaart als volgt; wij kopen bij de bruna op papendrecht 2 arriva 3 ster maandabonnementen; zodra onze zoons de eerste keer met hun nieuwe maandabonnement naar Rotterdam reizen gaan ze op Zuidplein naar het RET servicepunt en laten daar hun maandabonnement op hun ovchipkaart zetten. Ze kunnen dan vervolgens met hun ov chipkaart doorreizen naar school.
Het betekent wel dat ze 2 abonnement hebben; hun ovchipkaart voor in de RETbus/tram EN hun papieren Arrriva abonnement voor de bus.
Heen stappen ze in met hun Arriva abonnement, bij overstappen op zuidplein schakelen ze over op hun OVchipkaart en bij de terugreis andersom.
Gevolg is wel dat we het afgelopen jaar al 2 maal een OV chipkaart verloren zijn en er ook al eentje gebroken is door het in broekzak stoppen van OV chipkaart.
Reactie door petervanm op 23-08-2010 18:43
Helaas is het verhaal; nog niet af.
Vandaag ging mijn dochter (voor wie de OV chipkaart was) voor het eerst met de bus naar Dordrecht ogenschijnlijk zonder probleem. Bij de terugreis ging het mis. Het apparaat gaf aan dat er onvoldoende saldo op de kaart stond. De buschauffeur melde dat het abonnement blijkbaar niet is geactiveerd.
Gelukkig mocht ze wel mee met de Qbuzz, omdat ze het papieren abonnement ook mee had. Dat is mooi van de chauffeur want officieel accepteer Qbuzz geen papieren abonnementen meer.
Gebeld met de RET en nu blijkt er 4 euro in de min te staan. Het blijkt dat je met een OV Chipkaart zonder saldo gewoon de heenreis kan maken en dan sta je het startbedrag in de min. Bij de terugreis gaat het dan mis. Blijkbaar is het abonnement niet goed geactiveerd. De helpdesk medewerker kan telefonisch niets doen, daarvoor moet je naar een RET servicepunt...................!!!!!!!!!!!!!!.
Dus mag ik weer naar Rotterdam vanavond want ze heeft morgen gewoon weer school. Ben benieuwd wat ze met die 4 euro gaan doen.
Wordt vervolgd.
Reactie door petervanm op 23-08-2010 21:42
Het vervolg.
Het bleek niet aan Qbuzz te liggen, maar aan de Arriva bus waar in Dordrecht is overgestapt. Het systeem van deze bus dacht dat hij ergens in Rotterdam reed en daar was het abonnement niet geldig. Hierdoor werd op saldo gereisd.
Volgens de vriendelijke dame van het RET servicepunt kan dit wel eens vaker gebeuren en adviseert ze om altijd ook een saldo op de OV chipkaart te laden en bij het inchecken altijd te controleren wat het systeem meld. Gaat het dan fout dan hou je een positief saldo en kom je in ieder geval thuis. Later kan je het teveel betaalde terugvragen. Of we die €1 die we nu uiteindelijk teveel betaald hebben terug gaan vragen weet ik nog niet.
Vandaag stond er een artikel in de krant over het IJken van de OV Chipsystemen en dat dit niet verplicht is. Maar als het systeem van een bus kan denken dat hij totaal ergens anders is dan klopt het systeem niet echt en kan je dus zomaar te veel betalen.
Reactie door siempie1971 op 23-08-2010 21:54
Het blijft dus een regelrecht drama...........
Ben heel benieuwd hoe het onze mannen morgen vergaat; wij hebben hier naast het abonnement inderdaad ook automatisch opladen op de kaarten gezet, echt blij ben ik daar niet mee vooral niet met het oog op kwijtraken maar ja.......
Je wilt wel dat ze uit Rotterdam vandaan thuis kunnen komen.
Reactie door pzv op 26-09-2010 15:00
Wij hebben voor onze dochter ook een abonnement nodig van Hendrik Ido Ambacht naar Dordrecht. Zij komt dus helemaal niet in Rotterdam!
Dan zou zij speciaal naar Rotterdam moeten om haar abonnement op te laden.
Echt belachelijk!
Waarom kan dit niet gewoon via de OV-site?
Nu laden wij steeds haar OV-pas op, maar dit is wel bijna 2x zo duur!
Dit is niet echt klantvriendelijk!
Reactie door dikkebeer op 12-10-2010 09:08
@pzv
Ik lees dat je de kaart van je dochter oplaadt, maar dat dit 2x zo duur is. Kun je me zeggen hoe dat komt? Is het een anonieme kaart en daar moet misschien extra voor betaald worden?
Reactie door petervanm op 29-11-2010 21:21
Bij mijn dochter is de afgelopen maand 3x ten onrechte saldo ingehouden terwijl ze gewoon een abonnement heeft voor de Qbuzz bus van Ridderkerk naar Dordrecht. Het is maar € 2,76, maar voor je het weet is het saldo op en kan ze niet naar huis komen. Gelukkig houdt ze het zelf in de gaten na de eerdere ervaring (zie hierboven).
Uiteraard is er op de Qbuzz website geen informatie te vinden over hoe je je geld terug krijgt. Wel veel positieve blabla.
Ik heb maar een contactformulier ingevuld en opgestuurd. Ben benieuwd wanneer er een reactie komt.
Wordt vervolgd.
Reactie door siempie1971 op 29-11-2010 21:25
Tja, het blijft opletten geblazen.
Hier krijgen onze jongens steeds commentaar van de heren/dames RET op het Zuidplein als ze bij een nieuwe maandkaart hun abonnement van de arriva op
hun ovchip willen zetten.
We verdienen hier niets aan (nou en) het is een stuk(je) service wat je ons biedt, ze zien liever dat de kids met 2x 68 euro over straat gaan of een pinpas en
daar vinden wij als ouders ze met (11 en 13) nog net te jong voor.
Wij kunnen er niets aan doen dat je bij de Arriva met een 3 ster abonnement nog niet kunt chippen!
Reactie door petervanm op 29-11-2010 21:35
Ja, service verlenen is vervelend als het geen geld oplevert.
Mijn dochter gebruikt bij Arriva haar ov-chipkaart niet, maar alleen het papieren abonnement. Dit voorkomt in ieder geval dat Arriva weer onterecht geld afschrijft.
Reactie door siempie1971 op 29-11-2010 21:38
Peter,
Dat klopt inderdaad, onze jongens gebruiken ook het papieren abonnement bij Arriva, maar omdat we hier in Papendrecht het papieren abonnement niet
op de ovchip kunnen zetten moeten ze verplicht de 1e keer langs de RET anders kunnen ze niet van Zuidplein naar Station Zuid met het openbaar vervoer.
Wij hebben gezegd dat ze zich van de opmerkingen niets aan moeten trekken en
anders zullen we wel weer eens bellen ;-)
Reactie door petervanm op 29-11-2010 22:38
Vandaar dat ik maar een jaarabonnement heb genomen. Mijn dochter komt niet in Rotterdam en 1x per maand naar Rotterdam rijden is ook niet gratis. Een jaarabonnement is ook verzekerd tegen verlies en diefstal en kan ook aangepast worden mocht dat nodig zijn. Dat was voor mij voldoende om reden ondanks het hoge bedrag.
Reactie door petervanm op 13-12-2010 21:40
Qbuzz heeft laten weten waar het formulier te vinden is.
Ondertussen is het bijna iedere week raak dat mijn dochter wel een keer op saldo reist. Gelukkig houdt ze het bij het inchecken in de gaten. Dus kunnen we nu 5 formulieren invullen. Het gaat maar over kleine bedragen, maar als dat bij iedereen is dan loopt het toch lekker op.
Apart is dat het bedrag ook niet iedere keer het zelfde is. Het is €0,83 of €1,10 voor exact het zelfde stuk. Dat hoorde ik trouwens van mijn zus ook, die voor het zelfde stuk iedere keer een ander bedrag betaald. Ik dacht dat je voor de afstand betaalde en die verandert volgens mij niet iedere keer.
Reactie door pzv op 14-12-2010 09:52
Aan dikke beer,
Sorry voor de late reactie. Ik weet niet precies het bedrag van een abonnement, maar ze had gehoord van een klasgenootje die betaalde 60 euro. Wij laden haar persoonlijke pas voor 50 euro in de 2 weken. Daar houdt ze dan nog wel iets van over.
Petervanm,
Bij mijn dochter is er oo regelmatig een ander bedrag voor hetzelfde stuk.
Laatst was het zelfs zo gek dat ze uitstapte in Dordrecht en het apparaat Zuidplein aangaf! Het moet niet gekker worden.
Vullen jullie een online formulier in voor de afwijkende bedragen?
Graag zou ik horen welk forumulier dan ga ik dat ook maar eens proberen.
Gelukkig kun je met een persoonlijke pas alle transacties nazien.
Reactie door siempie1971 op 05-01-2011 08:06
Wij hadden hier vanmorgen weer een leuke actie, zoon 2 wordt geweigerd in de arriva bus omdat het nummer van zijn zichtcoupon (3 ster maand abonnement) van de arriva niet overeenkomt met zijn stamkaart van de arriva. Dat klopt zegt zijn broer bij mij ook niet want dat is het nummer van onze ov chipkaart. Pech gehad zegt de chauffeur je hebt geen geldig vervoersbewijs ik neem je niet mee......
Daar sta je dan als 11 jarige, nu gebeurd het in Papendrecht de volgende keer in Rotterdam en dan?
Na bellen met de klachtenlijn van Arriva zeggen ze dat de RET het fout doet want die zetten een verkeerd nummer op de kaart.
Natuurlijk niet, het abonnement staat toch op de ov chip geladen en moet daar toch mee corresponderen? Het wordt tijd dat Arriva gaat zorgen dat de kids met hun ov chip kunnen gaan reizen ipv met een dubbel abonnement zoals ze al meer dan een jaar doen.
Overigens zijn ze vorige week op saldo heen en weer gereisd naar Blijdorp in Rotterdam en wisten ze te melden dat ze met verschillende en wisselende tarieven gereist hadden. De bedragen die gechipt werden waren dus per kind per afstand verschillende?????
Reactie door joeyrus op 07-01-2011 11:14
Wij hebben het hier in Rotterdam al diversen keren malen mee gemaakt.
Mijn zoontjes hebben allebei een maandabbonnement, maar worden gewoon niet toegelaten in de bus, omdat hun saldo te laag is.
Ze stappen in een RET bus nr 76 in op het Zuidplein in staat er op de transactie overzicht Keizerswaard 0.83 cent afgeschreven.
De volgende ochtend om 07.15 naar school met de bus, worden ze niet toegelaten omdat hun saldo te laag is. Komen ze naar huis om geld te halen 2 euro 50 om even naar het Zuidplein servicepunt te komen om hun kaart weer te corrigeren dit heb ik dus al diversen malen mee gemaakt.Het blijkt dus dat de buschauffeur hun apparatuur vergeten om te zetten zodat je dus volgens hun apparatuur in de verkeerde zone rijdt.Het is gewoon OPLICHTING die RET Nou kan je die 0,83 cent wel terug krijgen maar wie betaald die 2,50 terug. Ik heb het helaaml gehad met die OV chipkaart en de RET
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!