Regels retourbeleid online aankopen kleding
Geplaatst door: aerox op: 14-09-2011 00:55
Ik wil een webshop gaan beginnen met kleding. Uit informatie blijkt dat 50 tot 60% van de kleding die men online koopt terug gestuurd wordt door de klanten. Omdat ik enkele kledingwinkels heb weet ik dat consumenten veel proberen te frauderen met het dragen van kleding en het dan willen retourneren. Naar mijn mening is de drempel om dit te doen bij webshops nog lager omdat men niet meer in aanraking komt met iemand die bij de kassa het verhaal moet geloven.
Ik weet dat de consument recht heeft op geld terug maar welke garanties kan men hebben dat men geen misbruik maakt van de ruime wetten van het consumentenrecht. Alles word verstuurd met de prijs en merkkaarten aan het artikel maar een klant kan makkelijk de kaarten eraf knippen dragen en daarna terugsturen. Het terugsturen moet vergoed worden en het terugsturen van het artikel als het gedragen is zal ook tijd en geld kosten.
Reactie door birdies op 14-09-2011 04:42
........Alles word verstuurd met de prijs en merkkaarten aan het artikel maar een klant kan makkelijk de kaarten eraf knippen dragen en daarna terugsturen.........
Je kunt toch als voorwaarde stellen dat alleen kleding kan worden geretourneerd met het kaartje nog bevestigd aan het kledingstuk of woorden van dergelijke strekking.
Kijk eens hoe andere (grote) webshops als Wehkamp, Bijenkorf e.d. het doen.
Reactie door birdies op 14-09-2011 04:46
Oh nee, je hebt een fysieke winkel, vergeet Wehkamp als zijnde een postorderbedrijf dan maar. Kijk dus bij bijv. Bijenkorf, Hema, V&D, H&M enz. enz.
Reactie door eva369 op 14-09-2011 12:01
Quote: birdies schreef op woensdag 14 sep 2011, 04:46: Oh nee, je hebt een fysieke winkel, vergeet Wehkamp als zijnde een postorderbedrijf dan maar. Kijk dus bij bijv. Bijenkorf, Hema, V&D, H&M enz. enz.einde Quote
TS wil een webwinkel beginnen, dus wel bij wehkamp kijken.
Reactie door birdies op 14-09-2011 12:08
Quote: eva369 schreef op woensdag 14 sep 2011, 12:01: Quote: birdies schreef op woensdag 14 sep 2011, 04:46: Oh nee, je hebt een fysieke winkel, vergeet Wehkamp als zijnde een postorderbedrijf dan maar. Kijk dus bij bijv. Bijenkorf, Hema, V&D, H&M enz. enz.einde Quote
TS wil een webwinkel beginnen, dus wel bij wehkamp kijken.einde Quote
Dat weet ik dat ts een webwinkel wil beginnen! De beste vergelijking, is echter die met webshops die ook een fysieke winkel hebben en dat heeft Wehkamp niet.
Reactie door sonjaatje op 14-09-2011 12:43
Je kan kleding ook dragen met de kaartjes er nog aan en dan terug sturen. De garantie dat het niet gedragen is heb je nooit en is ook moeilijk te bewijzen. Denk dat je dat risico maar voor lief moet nemen.
Reactie door ikbenik op 14-09-2011 12:49
De consument mag gewoon zonder opgave van reden binnen 7 dagen na ontvangst het product terugsturen.
Dit wordt 14 dagen.
Maatwerk is wel een uitzondering op die regel.
Reactie door birdies op 14-09-2011 13:11
Quote: sonjaatje schreef op woensdag 14 sep 2011, 12:43: Je kan kleding ook dragen met de kaartjes er nog aan en dan terug sturen. De garantie dat het niet gedragen is heb je nooit en is ook moeilijk te bewijzen. Denk dat je dat risico maar voor lief moet nemen.einde Quote
Misschien een idee om het prijskaartje op een duidelijke plek te bevestigen, zodat je voor l*l loopt. Aan de buitenkant van de mouw of zo.
Reactie door valerius-2 op 14-09-2011 16:44
Zal wel moeilijk zijn of het is gedragen, maar het zal dus ook gepast moeten worden, of de maat goed is en of het staat daar kan je niet onderuit. Het blijft toch een moeilijke zaak.
Reactie door rjw op 14-09-2011 22:21
Risicoanalyse doen en de mitigatiekosten als opslag opnemen in de prijzen van de producten. NIet wezenlijk anders dan bij andere transacties. Alleen de inputparameters zullen anders zijn dan bij bijvoorbeeld een fysieke winkel.
Als 50 tot 60% van de kleding wordt teruggestuurd moet je de kosten hiervoor in de prijs verwerken (kosten voor controle, opnieuw opvouwen, geld terugbetalen dat soort dingen).
Door de klant van te voren te laten betalen leg je het risico bij de klant neer ipv bij jezelf. Aan de nadere kant kan achteraf laten betalen meer klanten opleveren. Aan jou de keus.
Reactie door simonlebon op 27-09-2011 12:03
Voeg bij de kleding een helder kort briefje waarin je vermeld dat er kosten in rekening gebracht zullen worden wanneer de merkkaart/beveiliging beschadigd/losgemaakt is. Vermeld dit ook duidelijk tijdens het bestelproces en op de faktuur/afleverbon.
Maak er wel iets positiefs van, te veel wantrouwen werkt averechts.
Dit kan alleen indien het passen met de merkkaart/beveiliging mogelijk is. Je zou kunnen overwegen zelf een soort van 'anti-draagbeveiliging' aan te brengen. Ik denk hierbij aan een fel gekleurde dop/klem, die maar één keer (of met speciaal gereedschap) in elkaar gezet kan worden. Zoiets als de kunstof beveiliging op een gasaansluiting. Simpel en goedkoop.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!