reeele voorrijkosten
Geplaatst door: lies24 op: 19-12-2010 16:03
servicemonteurs brengen voorrijkosten in rekening dat is reeel maar de verschillen zijn dermate groot, € 25 tot meer dan €100, dat deze buitenproportionele bedragen als onterecht arbeidsloon moeten worden gezien. wat is een normaal bedrag?
mijn ervaring, als particulier, betreft Ajax Chubb Varel beveiligingsbedrijf.
wat kunnen we doen aan bedrijven welke zich schuldig maken aan dit soort prijsopdrijvingen.
Reactie door tp op 19-12-2010 16:25
"wat kunnen we doen"
Niets, ik neem aan dat voorrijkosten in de voorwaarden vermeld staan. Gaat U een contract aan dan dient U zich aan die voorwaarden te houden. Indien er van een contract geen sprake is dan bent U vrij om wel of niet in zee te gaan met een bedrijf.
Reactie door lapto op 19-12-2010 16:33
Persoonlijk vind ik dergelijke voorrijkosten toch onzin maar dat is mijn mening.
Maar aan de andere kant kan ik wel begrijpen dat bedrijven voorrijkosten gaan verrekenen naar de klanten omdat er steeds vaker voor een klein of simpel ding gebeld wordt.
De meeste bedrijven die ik ken rekenen een 50 euro ongeveer maar als ik een regel zou mogen verzinnen zou ik zeggen dat bedrijven geen voorrijkosten mogen rekenen als je boven een bepaalt bedrag zit.
Bijv. je wasmachine is kapot buiten de garantie en de reparatie is 100 euro dat er dan geen voorrijkoste voor betaalt hoef te worden.
Maar stel dat de reparatie 10 euro kost dat ze het dan wel gaan rekenen.
Er zijn trouwens ook bedrijven ( en ik vind dat ook heel netjes ) die rekenen 50 euro voorrijkosten en daar zit dan 1 uur werk in.
dan zou je dus krijgen dat als ze voor de wasmachine komen dat als ze dan max een uur sleutelen dat je dan alsnog maar 50 euro kwijt ben daarvoor ( exc. eventuele koste voor de reparatie )
Greetings lapto
Reactie door mastag op 19-12-2010 20:42
@ Lapto,
Het kan niet anders of jou monteur gaat failliet.
Stel je woont in de buurt, dus hij hoeft maar 10 km te rijden om bij je te komen, en ook 10 km terug.
Deze 20 km kosten hem al 30 minuten, voor de € 50 werkt hij ook nog een uur. Dus voor € 50 werkt hij eigenlijk 90 minuten. €50/90*60= €33,35 per uur.
Die bus/auto kost hem zeker incl onderhoud en lease (of afschrijving) 50 ct de kilometer, kortom 20x0,50 is een tientje.
Over is dus nog 21.35 per uur. Daar gaan nog sociale lasten (misschien zwartwerker?) af en zijn verzekeringen en huur voor pand, telefoon, reclamekosten enz enz. Kortom hij moet bijleggen op een uurtje klussen.
Mastag
Reactie door lapto op 19-12-2010 20:58
@mastag
Als ik jou berekening zo bekijk lijkt het me ook sterk maar ik weet zeker dat ik dit heb gehoord van mensen die bij een bedrijf werken ( waar ze die regeling hebben )
Misschien dat ze de reistijd daarbij berekenen in dat uur maar dit hoorde ik van sommige mensen
Dit is wat ik tenminste heb gehoord maar lieg hij dan lieg ik ook natuurlijk
Greetings lapto
Reactie door edrick3 op 19-12-2010 21:51
@@@
Ter info: zie ook de antwoorden bij 'dezelfde' vraag. Klik [url=http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/voorrijkosten-4/?vHash=c749c73j&cHash=b26d59bef4c316d31799793e724f3ebb: hier.[/url:
@mastag,
Je hebt volkomen gelijk. Zie ook het antwoord van poltol bij bovenvermelde vraag.
Met vr.gr.
Reactie door marcel75 op 20-12-2010 09:10
Tja, als de voorrijkosten worden afgeschaft, dan zal de tariefmeter gaan lopen op het moment dat de monteur in de auto stapt en vertrekt en pas stoppen als hij weer terug op de basis is.
Reactie door invalide op 20-12-2010 10:13
De bus met gereedschap is duurder als werkplaats, en dan nog de erg dure verzekering want dit soort busjes zijn soms duurder dan nieuwe lege bus!
Verder reken ik ook verschillende tarieven, afhankelijk van afstand die ik moest afleggen, en als er toevallig meerdere bij elkaar zaten kregen die ver weg klanten wel lagere tarief.
Maar ook het uurloon is sterk verschillend, afhankelijk van opleiding monteur en als je een te dure naar simpele storing stuurde kan het erg duur worden.
Andersom komt ook voor, dat goedkope leerling het niet kan herstellen en daarom moet inladen en terug brengen en dat kost vele uren goedkoop uurloon dus wat goedkoper is weet je meestal pas achteraf.
Bezorgen bij mijn werkplaats is dus nog altijd het goedkoopste als het mogelijk is dus deze service is daarom zo duur.
Dan hoef je ook niet op mijn te wachten hele ochtend of middag dus dat voordeel moet je ook niet vergeten.
Ik doe mijn best maar wil ook leuk salaris hebben, en U mag zelf bepalen waar U iets laat herstellen.
Reactie door tp op 20-12-2010 20:40
@invalide/Gozik/D!RK/Stofzuigertje:
Misschien ben je nog een beetje in de war, maar jij hebt helemaal geen bedrijf! Wellicht moet ik je even helpen herinneren dat ja als ex-sovjetafghanistan veteraan met een schamel pensioentje achter de lopende band van de kringloopwinkel staat...Althans, dat heb je ooit eens zelf verklaard......
Reactie door toolboy op 21-12-2010 21:15
Of voorrijkosten betalen die u van te voren kenbaar zijn gemaakt.
Of het defecte in overleg met de reparateur er zelf afleveren.!!
T
Reactie door chilluc op 15-03-2013 16:22
Quote: mastag schreef op zondag 19 dec 2010, 20:42: @ Lapto,
Het kan niet anders of jou monteur gaat failliet.
Stel je woont in de buurt, dus hij hoeft maar 10 km te rijden om bij je te komen, en ook 10 km terug.
Deze 20 km kosten hem al 30 minuten, voor de € 50 werkt hij ook nog een uur. Dus voor € 50 werkt hij eigenlijk 90 minuten. €50/90*60= €33,35 per uur.
Die bus/auto kost hem zeker incl onderhoud en lease (of afschrijving) 50 ct de kilometer, kortom 20x0,50 is een tientje.
Over is dus nog 21.35 per uur. Daar gaan nog sociale lasten (misschien zwartwerker?) af en zijn verzekeringen en huur voor pand, telefoon, reclamekosten enz enz. Kortom hij moet bijleggen op een uurtje klussen.
Mastageinde Quote
Reactie door chilluc op 15-03-2013 16:27
Quote: mastag schreef op zondag 19 dec 2010, 20:42: @ Lapto,
Het kan niet anders of jou monteur gaat failliet.
Stel je woont in de buurt, dus hij hoeft maar 10 km te rijden om bij je te komen, en ook 10 km terug.
Deze 20 km kosten hem al 30 minuten, voor de € 50 werkt hij ook nog een uur. Dus voor € 50 werkt hij eigenlijk 90 minuten. €50/90*60= €33,35 per uur.
Die bus/auto kost hem zeker incl onderhoud en lease (of afschrijving) 50 ct de kilometer, kortom 20x0,50 is een tientje.
Over is dus nog 21.35 per uur. Daar gaan nog sociale lasten (misschien zwartwerker?) af en zijn verzekeringen en huur voor pand, telefoon, reclamekosten enz enz. Kortom hij moet bijleggen op een uurtje klussen.
Mastageinde Quote
wat mij betreft is deze hele crisis ontstaan door de graai mentaliteit van de bedrijven. het snelle geld gaat ten koste van de kwaliteit.
als al die bedrijven nou is meer hun best doen om kwaliteit af te leveren moeten er helemaal geen voorrij kosten betaald worden.
Reactie door tijger1 op 15-03-2013 17:33
@chilluc
Dan neemt u toch uw wasmachine op uw nek, huurt een busje en brengt hem zelf naar de reparateur. Hoeft die er met dat slechte weer ook niet op uit.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!