Redcoon garantie - reparatie
Geplaatst door: vincentsanders op: 05-09-2011 18:02
Klacht garantie Bosch Boormachine
Op 28 juni 2010 heb ik via Redcoon.nl een Bosch PSB-750 RCE Klopboormachine gekocht.
Na bijna een jaar vertoonde de boormachine het “probleem” dat de power-knop bleef steken, waardoor je deze niet goed in kon drukken. Hierdoor kon de machine enkel op een zeer laag aantal toeren draaien. Wanneer je echter de “schuiver” (voor links/rechtsom draaien) erg hard indrukte deed de machine het wel goed, om vervolgens weer te blokkeren.
Dit werd na verloop van tijd steeds erger. Ik heb contact opgenomen met Redcoon om te vragen om de machine gemaakt kon worden. De medewerker stuurde mij een RMA-nummer en gaf duidelijk aan dat ik nog even goed moest kijken of het niet ging om een “gebruikersfout”, anders zou ik een rekening voor onderzoek ontvangen – en terrecht.
Omdat de power-knop echter bleef steken, en ik niet inzag hoe DIT een gebruikersfout kon zijn heb ik de machine opgestuurd. Na twee weken ontving ik netjes een mailtje met daarin een reparatie verslag. Hierin werd aangegeven dat ik de machine kon laten repareren voor €76,-……. (terwijl de machine bijna €100,- heeft gekost) of een gereviseerde machine aanschaffen voor €86,-
Hier schrok ik behoorlijk van, aangezien ik nog steeds vind dat het niet om een gebruikersfout gaat. Daarnaast werd in het rapport het volgende beschreven:
Geachte relatie,
Hartelijk dank voor het insturen van het toestel, we hebben het door ons vakkundig personeel zorgvuldig late nakijken, met volgende diagnose als resultaat:
Tot onze spijt kunnen we uw wens om garantie niet honoreren, omdat de schade niet veroorzaakt werd door een materiaal- of fabricagefout.
Om te wisselen materiaal
aantal artikel aantal artikel aantal artikel
5 arbeidswaarde – lo 1 snelspanboorhouder 1 extra handgreep
In het verslag wordt dus min of meer gesteld dat het gaat om een gebruikersfout (daar ze zeggen het niet gaat om materiaal- of fabricage). Ze gebruiken in hun rapport echter het woord “diagnose” maar komen vervolgens met een “conclusie” – zonder dit ook maar echter maar te onderbouwen. De fabrikant is volgens mij verplicht aan te tonen waar het probleem ligt.
Hierop heb ik netjes contact gezocht met de firma Redcoon. Een medewerker gaf aan zo direct niets met mijn klacht te kunnen, maar beloofde een collega mij terug te laten bellen. Toen dit niet gebeurde, heb ik zelf wederom gebeld met Redcoon. Hier had ik contact met mevrouw G. die aangaf direct niets met de klacht te kunnen doen, maar contact op te nemen met Redcoon, om informatie in te winnen. Ik zou binnen twee dagen worden gebeld.
Na twee dagen, heb ik omstreeks 17u zelf nogmaals contact opgenomen met Redcoon. Hierop wilde de helpdeskmedewerker mij weer terug laten bellen. Aangezien ik het idee kreeg “van het kastje naar de muur te worden gestuurd” heb ik gevraagd om doorgebonden te worden.
Ik kreeg dit keer meneer A. aan de telefoon, die mijn verhaal aanhoorde… en ook aangaf dat de machine door Bosch was geïnspecteerd, en het door hun was bevonden dat het NIET om garantie zou gaan (zonder uitleg te geven). Ik gaf hem aan dat ik de machine enkel had opgestuurd omdat de powerknop vastzat, en ze nu ineens ook een snelspanboorhouder wilden vervangen (die naar mijn idee prima was, aangezien deze ook werkte wanneer de schuiver (links/rechts) hard werd ingedrukt) Buiten dat – ging het om het indrukken van een knop, dat naar mijn idee elke leek kan.
Reactie door vincentsanders op 05-09-2011 18:04
vervolg:..
Hier gaf meneer A mij gelijk in. Hij gaf aan eerst de reactie van Bosch af te willen wachten, waar ik uiteraard begrip voor had. Ik vroeg hem daarna nog wat er anders aan mogelijk was, wanneer Bosch vasthield aan een “gebruikersfout”. Quote: Hier komen we dan wel met een passende oplossing voor! Redcoon wil het beste voor al haar klanten……
Ik werd dit keer netjes vandaag (ma 05-09) door een medewerker van Redcoon teruggebeld in verwachting een oplossing te horen. Redcoon bleef vasthouden aan een gebruikersfout aangezien de firma Bosch had geconstateerd dat de extra handgreep (voorop de machine) te ver naar voren zat. Hierdoor was er volgens hun teveel kracht gezet op het toestel waardoor het defect zou zijn ontstaan. (Dus ze DACHTEN dat er teveel kracht was gezet) Na wat pogingen mijn kant duidelijk te maken en de medewerker te wijzen op enkel andere garantie gevallen die werden beschreven op diverse fora werd ik verbonden met mevrouw B.S.
Wat ik ook probeerde, mevrouw bleef telkens verwijzen naar de expertise van Bosch en dat dat hun uitgangspunt was en bleef. Dit tevens wanneer ik mevrouw wees op het feit dat Bosch niets onderbouwde maar gewoon een conclusie trok. En de zin “men gaat ervan uit – of denkt dat er teveel kracht is gezet…… Zo lust ik er ook nog een paar. Daar waar ik mevrouw wijste dat ik bewust voor Bosch had gekozen (ik dacht kwaliteit….en is meestal zo) en ik dus misschien na de 6maanden garantie zit, mag ik toch wel verwachten dat een machine langer dan een jaar meegaat.
Hierop antwoordde ze (Quote): Ja, maar niet als de machine niet goed wordt gebruikt. Als een tv in het water valt, werkt deze ook niet meer…. Wat is dit voor een vergelijk?…. Ik gebruik een boormachine daar waar hij voor bedoelt is!…BOREN! Ik ga er niet aan hangen, gooi er niet mee en laat deze al helemaal niet in het water vallen, mevrouw B.S.
Ze wees me er ook op dat ik dan maar moest aantonen dat het niet om een gebruikersfout ging. Toen ik aangaf dat dit min of meer zou inhouden de machine bij aankoop open te maken – te fotograferen en weer dicht te maken…. Dit onherroepelijk zou betekenen dat ik sowieso mijn garantie verlies. Ik voelde al enige tijd dat dit gesprek nergens heen ging. Mijn laatste vraag om enige coulance van Redcoon’s kant werd beantwoord met: Dit is uiteraard alleen mogelijk als er ook maar enige kans is van geen gebruikersfout – en dit werd volgens mevrouw B.S. weerlegd in het Bosch rapport.
Na op te hebben gehangen, heb ik contact gehad met onze rechtsbijstandverzekering Ditzo. Zij gaven aan dit alles – hierboven - op z’n minst een raar verhaal te vinden. Daar de firma Bosch niets bewijst of onderbouwd. Ze spelen het door aan de firma Arag.
Ik zou graag hierover jullie reactie lezen.
Reactie door wynannd op 06-09-2011 17:48
Naar mijn weten zou jij in je recht moeten zijn !
Reactie door vincentsanders op 06-09-2011 17:52
Quote: wynannd schreef op dinsdag 6 sep 2011, 17:48: Naar mijn weten zou jij in je recht moeten zijn !einde Quote
Heb je wellicht nog een idee wat ik verder nog kan ondernemen?
Reactie door vincentsanders op 19-09-2011 18:47
Twee weken geleden heb ik een product met klacht retour gestuurd naar Redcoon. Men was bereid tot het meedenken aan een oplossing. De klacht is naar tevredenheid opgelost.
Redcoon heeft mijn klacht serieus genomen en is met een passende oplossing gekomen. Zonet netjes een mailtje ontvangen met de bevestiging voor het vervangende product. Redcoon heeft het op een positieve manier afgehandeld.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!