Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Rabobanken werken niet mee aan controle op juistheid bankrekeningnr.

Geplaatst door: hajete op: 02-12-2013 12:15
Als je via Mijn ING een betalingsopdracht opgeeft, controleert ING automatisch de juistheid van de tenaamstelling. Dus wat de juiste naam is die bij het nummer hoort. De Rabobanken doen dit niet automatisch en bij telefonische navraag wordt dit geweigerd met een beroep op de bescherming van de privacy. Vraag: gelden de privacy-voorschriften voor Rabo en NIET voor ING? Zo ja waarom?
Reactie door 14peter op 02-12-2013 13:27
Banken hoeven de naam-nummercontrole niet uit te voeren. Op basis van de Algemene Bankvoorwaarden is het nummer leidend voor het uitvoeren van de opdracht.
Reactie door hajete op 02-12-2013 13:54
Quote: 14peter schreef op maandag 2 dec 2013, 13:27: Banken hoeven de naam-nummercontrole niet uit te voeren. Op basis van de Algemene Bankvoorwaarden is het nummer leidend voor het uitvoeren van de opdracht.einde Quote ING controleert wel en de Rabobank niet, ook niet op verzoek. Dus de (onverplichte) service van de (nadien door de staat gesteunde) INGbank is op dit punt beter dan van de Rabobank?
Reactie door 14peter op 02-12-2013 14:07
Dat ligt eraan hoe je dat bekijkt. Hoe zou u reageren als iedere betaling tegen zou worden gehouden omdat één naam op 100 manier geschreven kan worden? Het is maar wat je "service" noemt... U kunt alles natuurlijk zo omslachtig maken als u wilt, maar als u zorgt dat u over het juiste nummer beschikt kunt u overboeken, is het hele probleem opgelost.
Reactie door valerius-2 op 02-12-2013 16:38
Dat zijn zij niet verplicht omdat ongevraagd te doen, staat ook bij geen ene bank in de voorwaarden. Het is een taak die u niet af kan schuiven, u hoeft dit maar een maal na tekijken of u het goed nummer ingevoerd heeft . Alleen als u een verkeerd nummer heeft ontvangen van degene die u moet betalen.
Reactie door tijger1 op 02-12-2013 18:40
De Ing geeft alleen aan dat als u een Ing nummer invoert met een niet daarbij behorende naam, dat bij hen onder dat nummer iemand anders bekend is. Als men een bankrekening nummer van een andere bank invult, kan men elke naam vermelden en komt er geen melding. Dus zelf controleren en nog eens controleren. Ik neem aan dat andere banken ook een adresboek hebben. Één keer de juiste naam en het juiste nummer invoeren en u bent klaar.
Reactie door diumenge op 02-12-2013 19:54
Oude postbank nummers kennen de 11-proef nu eenmaal niet, dan is er dus een alternatieve manier van controleren nodig. Bij bankrekeningnummers is door de 11-proef die naam-nummercontrole niet nodig en/of zinnig. Dus het wel voldoen aan uw verzoek kan je dan inderdaad zien als een privacy schending.
Reactie door pieterwolters op 03-12-2013 10:18
Een bank kan dat alleen aanbieden indien de andere partij bij dezelfde bank zit. En dat is maar goed ook. Ik zit er echt niet op te wachten dat iedere bank mijn gegevens krijgt. Ze hoeven alleen maar te weten dat als iemand geld naar mijn rekening overmaakt dat het naar de ING moet. En als degene die geld naar mij overmaakt een verkeerd nummer intikt (wat door de 11-proef al behoorlijk lastig is) is dat niet mijn probleem.
Reactie door van leyden op 03-12-2013 12:36
Controles kosten een bank geld, daarom doen ze het niet. Rabobank...tss, criminelen met stropdas zijn het.
Reactie door van leyden op 03-12-2013 12:44
Aan mij zal een bank nooit een stuiver verdienen, haal elke maand alles eraf na betaling van de vaste lasten. Vertrouw nooit een bank. Dag rabo, dag tripple a status, het zijn gewoon oplichters met een net pak aan. Waar zijn nu trouwens de veer in de reet spotjes gebleven...? ze kennen de markt zeggen ze. An me hoela, ze kennen de trucs om meer geld binnen te halen als de concurent.
Reactie door jpm op 04-12-2013 09:56
Quote: van leyden schreef op dinsdag 3 dec 2013, 12:36: Controles kosten een bank geld, daarom doen ze het niet. Rabobank...tss, criminelen met stropdas zijn het. einde Quote Ik denk dat u de mensen bedoelt die de liborrente hebben gemanipuleerd hebben om er zelf beter van te worden. Deze mensen en zij die in de eindverantwoording hiervoor een rol hebben gespeeld zijn afgevoerd door een zijdeur. Ontslag zeg maar. Ik denk dat u wel al te gemakkelijk iedereen over een kam scheert, er zullen heus ook wel nette mensen werken daar. Met andere woorden, ook die nette mensen (die misschien helemaal geen stropdas dragen) worden door u weggezet in de hoek van criminelen. Dat noem ik pas crimineel gedrag, zo praat je niet over nette mensen.
Reactie door hajete op 04-12-2013 10:48
Omdat uit reacties blijkt dat het discussiepunt anders wordt opgevat hierbij enige verduidelijking: Voorafgaande aan een betalingsopdracht wilde ik weten (controleren) wat de juiste tenaamstelling is behorende bij het gegeven bankrekeningnr, dat van een goed doel-stichting zou zijn en volgens de eerste cijfers van een Rabobank is. Ook om de kans uit te sluiten dat mijn geld onbedoeld bij een privépersoon zou belanden, omdat er aan een bankrekeningnummer, anders dan bij ING, een ander tenaamstelling kan zitten dan van het gepubliceerde goede doel. Bij 2 grote Rabobanken in de regio heb ik daarom telefonisch naar de juistheid van de naam geïnformeerd achter het (Rabo)banknummer. Beide Rabobanken zeiden dat ze vanwege privacyreglement dat niet mochten. Dus wat ING automatisch doet, dat mag de Rabobank op grond van gepretendeerde regelingen niet. Rabobank verschuilt zich m.i. achter niet bestaande regelgeving. Wat bij ING automatisch gebeurt, moet bij de RABO toch ten minste op verzoek kunnen geschieden. De weigering door RABO werkt m.i. mogelijk criminele en andere onwettige praktijken in de hand.
Reactie door tijger1 op 04-12-2013 10:57
Maar als u de ING belt en vraagt of een oud Postbank nummer hoort bij deze of gene naam, zal de ING mijns inziens ook geen inlichtingen verstrekken. Alleen als u zelf een rekening hebt bij de ING en een oud Postbank nummer invult en daarbij een naam vermeldt die niet precies overeenstemt met de tenaamstelling van de rekening geeft het scherm aan dat bij de ING onder dat nummer die of die bekend is, maar als je per se wil, kan je nog elke andere naam invullen.
Reactie door hajete op 04-12-2013 11:15
Quote: tijger1 schreef op woensdag 4 dec 2013, 10:57: Maar als u de ING belt en vraagt of een oud Postbank nummer hoort bij deze of gene naam, zal de ING mijns inziens ook geen inlichtingen verstrekken. .einde Quote Omdat ING als je het ING/Postbankrekeningnummer bij een voorgenomen/fictieve overschrijving invult krijg je al de naam die er bij hoort te zien. Dus opbellen hoeft niet. Kortom ING informeert haar klanten wel maar Rabobank maakt liever problemen.
Reactie door jpm op 04-12-2013 11:21
@hajete. Ja, nu wordt het wel duidelijker, maar uw mogelijkheden worden er niet door uitgebreid. Dat is jammer want terecht wilt u weten of uw goede geld terechtkomt waar dat is bedoeld. Indien een Goededoelenstichting niet duidelijk genoeg kan zijn hierover dan zou ik, misschien in lijn van dat beoogde doel, een ander Goed Doel gaan steunen, indien daarbij meer duidelijkheid bestaat over de bestemming van uw geld.
Reactie door tijger1 op 04-12-2013 11:35
Quote: hajete schreef op woensdag 4 dec 2013, 11:15: Quote: tijger1 schreef op woensdag 4 dec 2013, 10:57: Maar als u de ING belt en vraagt of een oud Postbank nummer hoort bij deze of gene naam, zal de ING mijns inziens ook geen inlichtingen verstrekken. .einde Quote Omdat ING als je het ING/Postbankrekeningnummer bij een voorgenomen/fictieve overschrijving invult krijg je al de naam die er bij hoort te zien. Dus opbellen hoeft niet. Kortom ING informeert haar klanten wel maar Rabobank maakt liever problemen. einde Quote Maar dus alleen als u zelf ING hebt.
Reactie door hajete op 04-12-2013 11:46
Quote: tijger1 schreef op woensdag 4 dec 2013, 11:35: Quote: hajete schreef op woensdag 4 dec 2013, 11:15: Quote: tijger1 schreef op woensdag 4 dec 2013, 10:57: Maar als u de ING belt en vraagt of een oud Postbank nummer hoort bij deze of gene naam, zal de ING mijns inziens ook geen inlichtingen verstrekken. .einde Quote Omdat ING als je het ING/Postbankrekeningnummer bij een voorgenomen/fictieve overschrijving invult krijg je al de naam die er bij hoort te zien. Dus opbellen hoeft niet. Kortom ING informeert haar klanten wel maar Rabobank maakt liever problemen. einde Quote Maar dus alleen als u zelf ING hebt.einde Quote Alleen alom het feit dat ING het ingevoerde INGnummer controleert zou men bij ING moeten zijn. Daarom vraag ik altijd naar een INGnummer bij te betalen rekeningen. Het lijkt mij heel erg lastig, vervelend en frustrerend als je geld terecht komt bij een andere dan de beoogde. Zie het dan maar eens terug te krijgen.
Reactie door tot15karakters op 04-12-2013 12:07
En wat als ik aan Nelie Smit-Kroes geld wil geven? Moet ik dan N Smit of N Kroes of beide invoeren? Deze en vele andere dames die soms onder eigen, of dubbele of Ex genoten werken dus 3 namen is mogelijk voor 1 vrouw! Daarom ben ik tegen naam controle. Ook voor namen die vaak fout gespeld worden gaven vroeger bij de Postbank al grote problemen. Keizer, Keijzer en Keyzer, 3 oud collega's waar je foutloos moest invoeren bij de Postbank... Het zijn 3 totaal verschillende namen maar zoek dan maar eens de goede... Ook buitenlandse namen met leestekens geven vaak problemen. Schaker Hans Böhm had hetzelfde.. Ik moest dus H. Bohm invullen maar in de PC stond dus... ". Daarom ben ik tegen de naam controle.
Reactie door diumenge op 04-12-2013 15:06
Quote: hajete schreef op woensdag 4 dec 2013, 10:48: ... Voorafgaande aan een betalingsopdracht wilde ik weten (controleren) wat de juiste tenaamstelling is behorende bij het gegeven bankrekeningnr, dat van een goed doel-stichting zou zijn en volgens de eerste cijfers van een Rabobank is. Ook om de kans uit te sluiten dat mijn geld onbedoeld bij een privépersoon zou belanden, omdat er aan een bankrekeningnummer, anders dan bij ING, een ander tenaamstelling kan zitten dan van het gepubliceerde goede doel. ...einde Quote Dan neem je toch contact op met die stichting? En als je het echt niet vertrouwt dan maak je één cent over naar dat goede doel met een specifieke omschrijving en verzoekt of ze je die omschrijving terugmelden aan je.
Reactie door pieterwolters op 04-12-2013 17:09
Quote: tot15karakters schreef op woensdag 4 dec 2013, 12:07: En wat als ik aan Nelie Smit-Kroes geld wil geven? Moet ik dan N Smit of N Kroes of beide invoeren? einde Quote N. Kroes. Ze heet al heel lang geen Smit meer...
Reactie door retsok op 10-12-2013 13:45
Quote: 14peter schreef op maandag 2 dec 2013, 14:07: Dat ligt eraan hoe je dat bekijkt. Hoe zou u reageren als iedere betaling tegen zou worden gehouden omdat één naam op 100 manier geschreven kan worden? Het is maar wat je "service" noemt... U kunt alles natuurlijk zo omslachtig maken als u wilt, maar als u zorgt dat u over het juiste nummer beschikt kunt u overboeken, is het hele probleem opgelost.einde Quote U heeft het zeker nog niet geprobeerd. De betaling wordt helemaal niet tegengehouden. Je krijgt een scherm met de vraag dat op dat rekeningnummer een persoon/personen met die naam staat geregistreerd. Dan komt de vraag of je wilt doorgaan. Als je ja indrukt dan gaat het gewoon door. Heel makkelijk als je iets overmaakt naar een ING rekening. Hoef je niet de hele naam in te tikken, deze wordt vanzelf aangevuld. Als je dan 1 cijfertje fout hebt in het rekeningnummer, dan kom je er tenminste niet te laat achter, dat je iets hebt gestort op een verkeerde rekening. Als elke bank deze controle zou uitvoeren werden er veel minder fouten gemaakt.
Reactie door tijger1 op 10-12-2013 13:50
Als mensen eerst controleren voordat ze op verzenden klikken, worden er ook heel wat minder fouten gemaakt. Niet altijd de verantwoording voor je daden bij een ander leggen.
Reactie door tijger1 op 10-12-2013 14:04
@hajete U hoeft niet te quoten, maar u kunt uw reactie in het grijze vak tikken.
Reactie door hajete op 10-12-2013 14:09
Het blijft vreemd dat Rabobanken niet willen meewerken aan de controle op de juistheid van de tenaamstelling van hun bankrekeningnummers. Dat werkt fraude in de hand wanneer personen zich met hun eigen bankrekeningnummer achter een fictieve naam verschuilen. Daar kun je als prive-persoon niet achter komen. Nu is het wel zo dat op de ex-postbanknummers geen 11-proef mogelijk is, maar als de ING de juiste naam van een rekeningnummer automatisch kan ophoesten dat moet de Rabobank dat, op verzoek, ook kunnen presteren, zeker van zijn eigen klanten en nummers.
Reactie door tijger1 op 10-12-2013 14:12
U kunt er wel tegen aan blijven schoppen, maar dat doen ze dus simpelweg niet.
Reactie door hajete op 10-12-2013 14:56
NB Dit is een discussiesite. Je bij voorbaat neerleggen bij een minder juiste situatie is m.i. niet uitgangspunt van Kassa en de VARA. Omdat de onwil van Rabobanken fraude in de hand werkt, wanneer personen zich met hun eigen bankrekeningnummer achter een fictieve naam verschuilen en je als prive-persoon daar niet achter kunt komen, zit er m.i. niets anders op dan de 9 of 10 cijferige banknummers met gepast wantrouwen te behandelen. De handelwijze van die Rabobanken vergroot het vertrouwen in die banken niet.
Reactie door tijger1 op 10-12-2013 15:24
Maar dan ook de 11 cijfers, want daar kan ook een andere naam achter schuil gaan. En geen een andere bank, dan de Ing met postbanknummers, doet het.
Reactie door hajete op 10-12-2013 17:16
Quote: tijger1 schreef op dinsdag 10 dec 2013, 15:24: En geen een andere bank, dan de Ing met postbanknummers, doet het.einde Quote Het is goed om te streven naar vooruitgang en niet te berusten in de huidige, gebrekkige situatie als verbetering gewenst is.
Reactie door tijger1 op 10-12-2013 17:24
Quote: hajete schreef op dinsdag 10 dec 2013, 17:16: Quote: tijger1 schreef op dinsdag 10 dec 2013, 15:24: En geen een andere bank, dan de Ing met postbanknummers, doet het.einde Quote Het is goed om te streven naar vooruitgang en niet te berusten in de huidige, gebrekkige situatie als verbetering gewenst is.einde Quote Ik heb hier nog nooit last van gehad, maar ja, ik zit dan ook bij de Ing. ;-) Bent u er al achter of het goede doel echt een goed doel is.
Reactie door hajete op 10-12-2013 17:28
Quote: tijger1 schreef op dinsdag 10 dec 2013, 13:50: Als mensen eerst controleren voordat ze op verzenden klikken, worden er ook heel wat minder fouten gemaakt. Niet altijd de verantwoording voor je daden bij een ander leggen.einde Quote Men kan geen verantwoordelijkheid dragen voor gegevens die men niet kan controleren. Dus in de gevallen dat men niet goed geïnformeerd of zelfs misleid wordt. Vertrouwen is goed maar controleren is beter. Als de Rabobanken niet willen meewerken aan controle dan raakt het vertrouwen geschaad. Banken moeten het toch van vertrouwen hebben?
Reactie door tijger1 op 10-12-2013 17:37
U maakt er wel een punt van. U wilt iets geven aan een goed doel, maar weet niet of het rekeningnummer wel van dat goede doel is. Bel ze op. Kijk op hun site. Of geef niet.
Reactie door tot15karakters op 11-12-2013 12:26
Quote: pieterwolters schreef op woensdag 4 dec 2013, 17:09: Quote: tot15karakters schreef op woensdag 4 dec 2013, 12:07: En wat als ik aan Nelie Smit-Kroes geld wil geven? Moet ik dan N Smit of N Kroes of beide invoeren? einde Quote N. Kroes. Ze heet al heel lang geen Smit meer... einde Quote Ja maar vele gescheiden Ex genoten laten dit soort rekeningen vaak nog op de Ex staan... Niet iedereen veranderde alle gegevens op 1 dag en vaak lopen dit soort dingen achter... En mijn probleem van Sluis, Sluys of Sluijs is nog steeds niet opgelost! En Smit, Smid of Smidt is ook nog mogelijk dus Nelie, gelukkig weer Kroes geworden...! Elk nadeel heeft zijn Voordeel sprak een bekende voetballer ooit, die Johannes Kruijff toch...
Reactie door pieterwolters op 12-12-2013 16:05
Quote: hajete schreef op dinsdag 10 dec 2013, 17:28: Als de Rabobanken niet willen meewerken aan controle dan raakt het vertrouwen geschaad. Banken moeten het toch van vertrouwen hebben?einde Quote Nogmaals: het is niet een kwestie van niet willen maar van niet kunnen. Een bank heeft, terecht, geen toegang tot NAW gegevens van klanten van andere banken. Dat zou pas schadelijk zijn voor het vertrouwen.
Reactie door hajete op 12-12-2013 17:47
Quote: pieterwolters schreef op donderdag 12 dec 2013, 16:05: Quote: hajete schreef op dinsdag 10 dec 2013, 17:28: Als de Rabobanken niet willen meewerken aan controle dan raakt het vertrouwen geschaad. Banken moeten het toch van vertrouwen hebben?einde Quote Nogmaals: het is niet een kwestie van niet willen maar van niet kunnen. Een bank heeft, terecht, geen toegang tot NAW gegevens van klanten van andere banken. Dat zou pas schadelijk zijn voor het vertrouwen. einde Quote Voor de duidelijkheid Rabobank wenst, ook desgevraagd, niet mee te werken aan de controle op de juistheid van de naam die bij hun EIGEN rekeningnummer behoort. Dus niet een rekeningnummer van ANDERE banken maar van de Rabobank. Daarom de nog niet beantwoorde vraag waarom ING wel automatisch de rekeningnummer/tenaamstelling controleert van haar eigen rekeninghouders t.b.v. haar eigen rekeninghouders maar dat de Rabobank zegt dat dat niet zou mogen vanwege privacy. Dat lijkt onwil (of onkunde) van de Rabobank maar die moet zich dan niet verschuilen achter privacy. Het lijkt mij sterk dat de Rabobank niet op verzoeken zou mogen ingaan, waar ING geen probleem mee heeft.
Reactie door bardje op 26-01-2014 19:05
het is gewoon een vorm van arrogantie, deze gasten denken dat ze onze lieveheer zijn . ( met alle respect voor het beroep ) Boeren arrogantie, in het verleden is de Rabobank begonnen als Boerenleenbank.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor