provisiekosten tussenpersoon
Geplaatst door: iggy op: 17-11-2011 11:33
Op een verzekering, opstal en inboedel van 24 euro komen per maand 6,50 euro aan provisie op voor de tussenpersoon. Daarbovenop komen nog eens 2 euro aan administratie. Dat betekent dat de tussenpersoon plm. 100 euro per jaar krijgt voor een simpele verzekering waar je jaar na jaar niet naar omkijkt. De administratiekosten zijn voor het automatisch afschrijven per maand. Wordt het niet eens tijd dat de politiek hier iets aan doet?
Reactie door naitsoezn op 17-11-2011 11:41
Wat wil je dat de politiek hier aan doet? Die mensen die jou advies geven over je verzekeringen moeten toch ook eten? Inderdaad: jij kijkt er jaar na jaar niet naar om, daar betaal je die tussenpersoon voor. Als je hier niet voor wenst te betalen, dan regel je je eigen verzekeringen toch zelf?
Reactie door nico w. op 17-11-2011 11:49
Gebeurt al. De consument zal in de toekomst een (eventueel) ingeschakelde adviseur/tussenpersoon zelf moeten gaan betalen (uurtje factuurtje) en dus niet meer via een provisie-opslag op de premie. Vanaf 2012 wordt er begonnen met zg. complexe financiele producten (beleggingsverzekering etc.). De meer simpele producten -zoals opstal/inboedel- volgen vermoedelijk in de jaren erna.
Of de premie voor verzekeringen in dit nieuwe systeem goedkoper worden doordat de provisiekosten eraf gaan, zal nog moeten blijken. En of de concurrentie waakhond, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) hier goed controle op houdt, dat mag men zich ook afvragen.
In Nederland zijn de regeringen van de afgelopen 25 jaar meestal niet echt consument minded, ongeacht de politieke signatuur. De meeste regels ter bescherming van de consument van de voorbije 20 jaar komen uit Europa en zijn geen Nederlands initiatief geweest.
Reactie door tijger1 op 16-07-2014 12:40
@harold
U mag hier geen reclame maken voor een bedrijf en daar betaal je weer een abonnement.
Reactie door harold1979 op 16-07-2014 13:24
Quote: tijger1 schreef op woensdag 16 jul 2014, 12:40: @harold
U mag hier geen reclame maken voor een bedrijf en daar betaal je weer een abonnement.einde Quote
Bedankt voor uw sympathieke reactie.
Allereerst ben ik oprecht van mening dat de financiële sector eerlijker moet en kan. Er wordt te weinig aandacht besteed aan mogelijke oplossingen. Ondertussen wordt er wel veel aandacht gespendeerd aan klaaggezang. Dienstverlening kost nou eenmaal geld. Dit geldt voor ieder bedrijf in iedere branche. Als mijn reactie enkel wordt gelezen als reclame, dan heeft het z'n doel gemist. De financiële wereld moet en kan anders: belang van de klant hoort centraal te staan.
Daarbij ben ik ervan overtuigd dat een verzekeraar, bank of door provisie betaalde tussenpersoon niet in staat is de belangen van de klant centraal te stellen. Naar mijn idee is een abonnement een beter alternatief dan op uurtarief om de volgende redenen:
- laagste kosten
- gelijkmatige spreiding van kosten
- solidariteit tussen verzekerden
- continuïteit voor de dienstverlening
- investering in kwaliteit van dienstverlening
Als bovendien de totaalprijs van de verzekering met 0 % provisie plus het abonnement lager is dan de premies inclusief provisie (dat geldt dus ook voor direct writers en internetvergelijkers), dan is er m.i. een win-win situatie ontstaan.
Mijn naam is Harold Hoeijmans en ik sta voor eerlijke en transparante financiële dienstverlening.
Reactie door tijger1 op 16-07-2014 13:48
Prima, laat flyers bezorgen of zet een advertentie, maar maak geen misbruik van een consumentenforum om reclame te maken voor uw toko.
Reactie door harold1979 op 16-07-2014 14:28
@tijger1
Nogmaals dank voor uw vriendelijk bedoelde advies.
Wellicht heeft u ook de tijd en aandacht om inhoudelijk op deze materie te reageren.
De wereld zal niet veranderen als iedereen als een zuurpruim voor zich uit blijft staren.
Consumenten houden grotendeels zelf de financiële wantoestanden in leven, door niet in actie te komen. Er zijn alternatieven. Stel jezelf ervoor open en misschien wordt ook de financiële wereld ietsje beter.
Reactie door tijger1 op 16-07-2014 14:45
@harold
Misschien kunt u dan eens de regels lezen van dit forum.
U overtreedt die.
De materie is mij welbekend, maar daarover ga ik hier niet met een commerciële aanbieder in discussie.
Reactie door harold1979 op 16-07-2014 15:32
@tijger1
Zojuist heb ik de regels gelezen. Ik begrijp uw standpunt, al ben ik van mening dat ik eerst en vooral aandacht heb besteed aan de inhoud van het onderwerp.
Goed te lezen dat u bekend met deze materie. Ik begrijp niet goed om welke reden u niet met een commerciële aanbieder in discussie zou gaan. Volgens mij is het juist heel vruchtbaar wanneer consument en aanbieder met elkaar in gesprek gaan om te komen tot passende oplossingen, waarmee iedereen tevreden is.
Sterker nog, een forum als deze is de ideale plek waar de markt van vraag en aanbod zich kan verenigen. Door te luisteren naar de behoeftes van de consument kunnen aanbieders zich het beste conformeren aan deze behoeftes. Onafhankelijke dienstverleners, zoals het bedrijf dat ik eerder noemde, zijn niet uw vijand. Sterker nog, deze staan aan úw kant.
Reactie door tijger1 op 16-07-2014 16:00
Maar daar is dit forum juist helemaal niet voor. Dus u mag het daarvoor niet misbruiken.
En ik hoef niemand aan mijn kant te hebben, ben zelf deskundig genoeg, in ieder geval op financieel gebied.
Reactie door harold1979 op 16-07-2014 11:27
Goededag. Inmiddels zijn er wel initiatieven om zonder provisie verzekeringen te regelen en beheren. Natuurlijk is het dan nog steeds niet gratis. Het is wel eerlijker. De dienstverlener rekent dan een vast abonnement en zet de provisie opslag terug op 0 %. Als je een gemiddelde premie van 65 euro per maand betaalt voor al je verzekeringen (woonhuis, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, reis, auto(s) etc.) , dan ben je veel voordeliger uit.
Als je rechtstreeks bij maatschappijen verzekert ben je vaak niet voordeliger uit. De kosten voor aanvraag, wijzigingen, klantenservice, administratie en schadebehandeling worden dan ook door de verzekeraar in rekening gebracht. Dat wordt vaak vergeten.
Een voorbeeld van een bedrijf dat provisievrij verzekeren biedt is [edit, redactie. Links/teksten van commerciële of promotionele aard plaatsen is niet toegestaan: . Het kan nooit kwaad om een vrijblijvende offerte of vergelijking op te vragen. Kost niets, kan een hoop kosten schelen.
Reactie door redacteur op 16-07-2014 16:20
Links of teksten van commerciële of promotionele aard plaatsen is niet toegestaan.
Graag weer on topic reageren a.u.b.
De redactie
Reactie door harold1979 op 16-07-2014 16:24
@tijger1
Er is toch op geen enkele manier sprake van misbruik? Wel van miscommunicatie, ik lees boven dit forum en in diverse menu's het woord 'discussie'. Ik was in de veronderstelling dat hiermee inhoudelijke discussies worden bedoeld.
Waar is dit forum volgens u dan wel voor bedoeld?
Reactie door tijger1 op 16-07-2014 16:43
Lees de reactie boven uw bijdrage.
Dit forum is bedoeld voor discussie TUSSEN cinsumenten.
Reactie door harold1979 op 16-07-2014 16:51
@tijger1
Want consumenten kunnen onderling tot een oplossing komen om de financiële branche te verbeteren? Ik een inhoudelijke en realistische visie op de financiële wereld uitgelegd. Net zoals vele consumenten ben ik van mening dat het anders móet.
Als financieel deskundige, onafhankelijke professional heb ik ook een oplossing hoe het anders kán. Hoe meer mensen deze visie delen, hoe beter de financiële wereld eruit zal gaan zien. Maar ondernemers kunnen dat niet alleen. Net zomin als consumenten dat alleen kunnen bereiken. Dat zullen we ons samen voor moeten inzetten.
Ik hoop oprecht hiermee mijn positieve bijdrage te hebben geleverd.
Reactie door tijger1 op 16-07-2014 16:55
Dan zult u daar een ander platform voor moeten zoeken. Het is dus altijd verstandig EERST de regels te lezen, dat zou u als financiële man moeten weten.
Reactie door harold1979 op 16-07-2014 17:33
@tijger1
Bedankt voor uw bijdrage. Los van het noemen van de bedrijfsnaam (welk inmiddels is verwijderd) heb ik me gewoon netjes aan de regels van het forum gehouden. Uw goede bedoelingen ten spijt zie ik geen aanleiding om verder met u in discussie te gaan.
Wellicht dat een goede journalist het signaal oppikt dat provisievrij verzekeren op basis van een abonnement een goed alternatief is voor de financiële branche. Dat betekent een eerlijke beloning voor eerlijk werk.
Resultaat voor de consument: verzekeringen met betere voorwaarden, lagere premie en service in belang van de consument.
Reactie door tijger1 op 16-07-2014 17:45
Dat provisie vrij verzekeren zal er beslist wel komen. Net zoals nu al het geval is bij "complexe"producten.
Maar NU service abonnementen opleggen, terwijl de maatschappijen nog provisies geven, is eten van twee walletjes.
Dat abonnement is zeker een goede optie voor de branche, voor consumenten waag ik dat te betwijfelen.
Maar ook ik zie geen aanleiding verder met u in discussie te gaan.
Reactie door harold1979 op 16-07-2014 17:59
Iedere bank e/o tussenpersoon heeft de mogelijkheid om de provisie op 0 % te zetten. Dat is exact de invulling die ik onderschrijf. Op die manier is er absoluut geen sprake van 'eten van twee walletjes'
Provisie op 0 % (dat betekent tussen de 25 en 35 % lagere premie!) en een vaste eerlijke prijs voor de dienstverlening. Inderdaad is het aantal aanbieders dat op deze manier werkt laag. Als het aan mij ligt is dit inderdaad de toekomst voor de branche. Op dit moment is dat nog uniek.
Reactie door tijger1 op 16-07-2014 18:07
De twee walletjes zijn helaas minder uniek. Al genoeg voorbeelden hiervan op dit forum behandeld.
Maar maakt u geen zorgen, wat u wenst, gaat beslist komen.
Reactie door harold1979 op 16-07-2014 18:10
Ik maak me geen zorgen. Wat ik wens, dat doen wij al.... en dat is inderdaad uniek.
Het doet me goed te lezen dat hier behoefte aan is. Ik wens u een prettige avond.
Reactie door 1953 op 18-07-2014 22:14
Quote: harold1979 schreef op woensdag 16 jul 2014, 11:27: Goededag. Inmiddels zijn er wel initiatieven om zonder provisie verzekeringen te regelen en beheren. Natuurlijk is het dan nog steeds niet gratis. Het is wel eerlijker. De dienstverlener rekent dan een vast abonnement en zet de provisie opslag terug op 0 %. Als je een gemiddelde premie van 65 euro per maand betaalt voor al je verzekeringen (woonhuis, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, reis, auto(s) etc.) , dan ben je veel voordeliger uit.
Als je rechtstreeks bij maatschappijen verzekert ben je vaak niet voordeliger uit. De kosten voor aanvraag, wijzigingen, klantenservice, administratie en schadebehandeling worden dan ook door de verzekeraar in rekening gebracht. Dat wordt vaak vergeten.
Een voorbeeld van een bedrijf dat provisievrij verzekeren biedt is [edit, redactie. Links/teksten van commerciële of promotionele aard plaatsen is niet toegestaan: . Het kan nooit kwaad om een vrijblijvende offerte of vergelijking op te vragen. Kost niets, kan een hoop kosten schelen. einde Quote
[u: Deze topic is wel meer dan tweeënhalfjaar oud[/u: ! Is het nog actueel?
Reactie door tijger1 op 18-07-2014 22:23
@1953
Het wordt juist actueler.
Off topic. Waarom onderstreept u alles?
Reactie door harold1979 op 19-07-2014 12:34
Quote: 1953 schreef op vrijdag 18 jul 2014, 22:14: [u: Deze topic is wel meer dan tweeënhalfjaar oud[/u: ! Is het nog actueel?einde Quote
Het is wel actueel, maar er wordt weinig tot geen aandacht aan besteed door media. De reden hiervan is dat verzekeraars en banken daar geen belangen bij hebben. Banken en verzekeraars willen helemaal geen provisieverbod voor schadeverzekeringen. Dan zouden de verzekeringen via de maatschappijen en banken namelijk altijd duurder zijn dan verzekeringen via een onafhankelijke tussenpersoon. Want het werk van de onafhankelijke tussenpersoon en daarbij horende kosten voor advies, administratie, klantenservice en begeleiding van schadeafhandeling komen dan voor eigen rekening van de maatschappijen. Deze zullen als onderdeel van de premie moeten worden meegenomen.
Op dit moment heeft de tussenpersoon zelf de keus. Er kan worden gekozen om de provisie weg te laten. Dan wordt er dus niets verdiend aan de verzekering zelf. Dat geeft de tussenpersoon ook direct mogelijkheid om 100 % onafhankelijk te werken. Resultaat: lagere premie, betere voorwaarden en een deskundige professional aan de kant van de consument.
Reactie door tot15karakters op 19-07-2014 21:18
1; Dit is oud bericht uit Nov. 2011!
2: Je mag ook via online firma verzekeren zonder tussenpersoon en daarmee bespaar je veel geld.
Dus deze je moet voor service betalen regel maakt het voor tussenpersonen noodzakelijk niet teveel te vragen omdat veel het online zelf gaan doen.
Reactie door harold1979 op 20-07-2014 14:53
Quote: tot15karakters schreef op zaterdag 19 jul 2014, 21:18:
2: Je mag ook via online firma verzekeren zonder tussenpersoon en daarmee bespaar je veel geld.
Dus deze je moet voor service betalen regel maakt het voor tussenpersonen noodzakelijk niet teveel te vragen omdat veel het online zelf gaan doen.einde Quote
Online verzekeren is niet goedkoper. Je bespaart hiermee geen geld, dat is een illusie die verzekeraars je graag willen laten geloven. Je betaalt bij rechtstreekse partijen ook voor 'service' en dat wordt altijd vanuit het belang van de verzekeraar.
Er zijn dienstverleners die je kunnen bewijzen dat verzekeren zonder provisie - wat alleen mogelijk is bij onafhankelijke kantoren! - altijd gunstiger uitpakt dan verzekeren rechtstreeks bij de verzekeraar (online, of waar dan ook). Ik mag helaas geen naam noemen, want dat wordt verwijderd....
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!