pro assist telefoon verzekering
Geplaatst door: ruben-b91 op: 03-10-2014 15:24
Hallo,
een aantal jaar geleden heb ik via de belcompany een telefoon verzekering bij pro assist afgesloten, tot zover waren er geen problemen, 2 jaar later toen mijn abonnement was afgelopen wou ik mijn verzekering opzeggen maar dit ging helaas wat minder makkelijk dan ik had gehoopt.
na 1.5 jaar proberen mijn verzekering op te zeggen via mail en telefoon heb ik wanhopig maar nog een keer gebeld, de telefoniste vertelde mij dat als ik de rekening zou storneren dat de verzekering dan automatisch beëindigd zou worden.
na de rekening te hebben gestorneerd werd inderdaad de verzekering beëindigd en heb ik er een aantal jaar niets meer van gehoord.
2 weken terug kreeg ik ineens een bericht van edr incasso met de vraag of ik even alsnog mijn polis wou willen betalen, zo niet zouden ze €40,- extra in rekening brengen.
na opnieuw telefonisch contact te hebben gehad met proassist verzochten ze mij een mail te sturen met daarin mijn verhaal, dit heb ik vervolgens gedaan. tot op heden heb ik hier geen antwoord op gehad maar wel nog weer een brief van edr incasso met het verzoek of ik ook de €40,- extra even wil betalen.
pro assist dus weer gebeld, verhaal weer uitgelegd en mevrouw aan te telefoon zou het even na gaan vragen. de mail van een week geleden hebben ze binnen gehad maar de mails die ik heb gestuurd om op te zeggen kunnen ze(verrassend genoeg) niet meer vinden. het probleem is dat de mails 3 jaar terug ongeveer verstuurd zijn en de mailbox die ik toen gebruikte bestaat niet meer dus ik heb ook geen berichten die ik kan laten zien.
ik heb zelf het gevoel dat ik in de maling genomen word en ben hier dan ook niet zo blij mee.
m.v.g
Reactie door tijger1 op 03-10-2014 18:43
Een verzekering is een dienst en een openstaande vordering van de premie daarvan verjaart pas na vijf jaar. Hoeveel jaar premie vorderen zij nu?
U zegt dat de verzekering beeindigd werd na de stornering. Hebt u daarvan nog een bewijs?
Lees de polisvoorwaarden ern door over opzegging.
Hoe kunt u nu 1,5 jaar daarmee bezig geweest zijn? Hoe werd toentertijd de premie geïncasseerd? Per maand of per jaar?
Reactie door 1953 op 04-10-2014 05:28
Heb nu al éénentwintigjaar een mobiele telefoon, begon met ATF-3 - werd in 1994 stopgezet. Daarna met divers Gsm's - Geheel snoerloos mekkeren! - met weinig capaciteit van de batterij en enorme omvangen met uitschuifbare antenne (o.a. Motorola) en waar je nog rond 1995 op straat werd aangesproken: "Zo een mobiele telefoon!" Je was destijds een bezienswaardigheid.
Neen, als die jaren geen verzekering gehad, geen enkele garantieclaim, noch een mobiele telefoon werd vervreemd. Na een aantal jaren was de mobiele telefoon verouderd of oubollig geworden en de technologie stond ook niet stil.
En nu sinds gisteravond een LG G3 met 4G technologie zonder aanvullende verzekeringen e.d.
De verzekeraars worden er beter op en de velen uitsluitingen noch beperkingen van een dergelijke verzekering doen mij al 'gegeten en gedronken' en wil niet van een 'kouwe kermis thuiskomen'.
Reactie door pverwiel op 09-10-2014 10:40
Beste Ruben,
Het is een puinhoop bij ProAssist. De hele afdeling die opzeggingen en zo moet behandelen is weggestuurd en de achterstanden zijn enorm, laat staan dat ze de tijd hebben om een mail van jaren terug te zoeken, niet dat ze dit uberhaupt willen.
Als ik je verhaal goed lees loopt de verzekering al jaren. De maximale looptijd voor dit soort verzekeringen is 5 jaar. Daarna MOET de verzekeraar de polis beëindigen. ProAssist doet dit bewust niet en pleegt hiermee een financieel delict. Klanten die hiertegen protesteren krijgen dan ook direct hun premie terug om te voorkomen dat het verhaal bij Kassa, Radar of de AFM terecht komt..
Als uw polis dus langer dan 5 jaar loopt dan had Proassist de polis al moeten beëindigen. In dat geval kunt u dus ook alle premie die u na het vijfde jaar heeft betaald terug eisen. Als het goed is staat de maximale termijn van 5 jaar ook vermeld in de Algemene Voorwaarden in het artikel over de looptijd van de polis. Het gaat hier over artikel 1.21 uit de Wet Financieel Toezicht. Deze wet geldt sinds 2007 en is ook van toepassing op polissen die voor 2007 zijn afgesloten, ook zal ProAssist jou anders willen doen geloven.
Overigens heeft ProAssist niet eens een vergunning bij de AFM. Volgens Wft is voor "bemiddelen" een vergunning vereist (paragraaf 2.2.9.1 van de Wft). Bemiddelen betreft in dit kader ook '‘assisteren bij het beheer en de uitvoering van overeenkomsten inzake verzekeringen (…)’. Dit is precies wat ProAssist doet, en dus zonder vergunning. Feitelijk voldoet uw polis al geruime tijd niet aan de wettelijke vereisten. Het is onbegrijpelijk dat dit kan en dat niemand er iets aan doet. Als ik u was zou ik in ieder geval ProAssist dreigen met juridische stappen en/of het informeren van de AFM. Lijkt me ook voer voor consumenten organisaties!!!!
Reactie door bananenbaas op 21-10-2014 10:56
Beste Ruben,
Ik zit met precies hetzelfde, vorig jaar mei (2013) heb ik naar mijn weten per email mijn verzekering bij Pro-Assist opgezegd. Nu (21-10-2014) krijg ik ineens een 1e sommatie van EDR met extra kosten voor een polis van een maand die ik in 2013 nog had moeten betalen??
Ik heb net met Pro-Assist gebeld en zij konden mij te vertellen dat ze wel zeker post hebben verstuurd en aanmaningen maar naar mijn oude adres, wat vreemd is want ik heb contact met ze gehad op mijn nieuwe adres en mijn nieuwe adres je raad het al, per telefoon, doorgegeven... Nu meer dan een jaar later willen ze nog dat ik geld ga betalen? Ik snap dat het wettelijk gezien mag, maar ik heb 1x een reactie van pro-assist gekregen op mijn emails met een ander verhaal dan wanneer ik belde... Ik heb nog wel de bewijzen dat zij mijn emails hebben ontvangen en mijn verzonden emails heb ik ook nog. Wanneer ik dit ook terug lees zie ik dat er mij elke keer een ander verhaal opgehangen word en dat zij de zaakjes niet goed voor elkaar hebben zoals pverwiel aangeeft...
Heeft iemand een tip die ons kan helpen? Moeten wij EDR betalen en het dan terug proberen te vorderen of weigeren te betalen en het tot een rechtszaak laten komen?
Reactie door ruben-b91 op 21-10-2014 11:08
Bedankt voor de reacties allemaal,
Ik heb pro assist meerdere mails gestuurd en tot op de dag van vandaag alleen voor elke mail een geautomatiseerd bericht dat ze het in behandeling gaan nemen en voor de rest niets, telefonisch net zo min succes, ik word zeer onvriendelijk behandeld en de telefoniste reageert steeds erg bijdehand.
Toen ik aangaf mijn verhaal hier te gaan doen wenste de telefoniste mij "veel succes"
Deze mensen kunnen toch niet zomaar doen en laten wat ze willen en vervolgens de klant laten stikken?
Reactie door pverwiel op 27-10-2014 15:09
Hoi Ruben en Bananenman,
ProAssist heeft geen vergunning om uberhaupt te bemiddelen bij verzekeringen en ze incasseren (in ieder geval bij Ruben) bewust door na formele beeindiging van de polis, zoals staat aangeven in de algemene voorwaarden.
Je moet beide je klacht melden bij consuwijzer (https://www.consuwijzer.nl/contact) en tegen EDR zeggen dat je wacht op antwoord van consuwijzer. Bij EDR werken overigens ook gewoon juristen. Laat hen maar aantonen dat ProAssist gerechtigd is langer dan 5 jaar premie te incasseren (Ruben) en laat hen maar aantonen dat ProAssist uberhaupt premie mag incasseren en claims mag behandelen op de wijze die ze nu doet zonder dat ze hiervoor een vergunning van de AFM heeft.
Reactie door tijger1 op 27-10-2014 16:39
Dat mogen ze dus wel volgens artikel 1.21 Wft.
Reactie door pverwiel op 28-10-2014 10:20
Dat is een logische vergissing die vaak wordt gemaakt. De uitzondering Wft 1.21 gaat in dit geval over de partij die de verzekering verkoopt. In dit geval T-Mobile. Er gelden 5 regels waar aan voldaan moet worden om onder deze uitzondering te vallen. In dit geval zijn de twee belangrijkste regels:
-de betreffende bemiddelaar een andere hoofdberoepswerkzaamheid heeft dan bemiddelen in verzekeringen;
en;
-het een verzekering betreft waarvan het bedrag van de jaarlijkse premie niet hoger is dan € 500 en de volledige looptijd van de verzekering, met inbegrip van eventuele verlengingen, niet langer is dan een periode van vijf jaar
T-Mobile heeft duidelijk een andere hoofdactiviteit en mag deze verzekering dus verkopen.
De hoofdactiviteit van ProAssist is echter het bemiddelen in verzekeringen want onder bemiddelen verstaat de wet 'alle werkzaamheden in de uitoefening van een beroep of bedrijf gericht op het als tussenpersoon tot stand brengen van een verzekering tussen een cliënt en een verzekeraar of op het assisteren bij het beheer en de uitvoering van een verzekering, in het bijzonder het innen van premies en/of het bijstaan van de cliënt in geval van schade'.
Voor ProAssist geldt dus geen uitzondering op basis van Wft 1.21 omdat het haar hoofdactiviteit betreft. Daarnaast is het voor iedereen, ook als de uitzondering wel van toepassing is, in ieder geval verboden om langer dan 5 jaar premie te incasseren.
Reactie door tijger1 op 28-10-2014 10:33
De hoofdactiviteit van Pro Assist is niet verzekeren.
Maar klaag ze aan bij de AFM of ACN.
Reactie door pverwiel op 28-10-2014 12:17
Sorry Tijger,
Jij kent het bedrijf denk ik beter dan ik als je zo zeker weet dat dit niet de hoofdactiviteit is. Misschien doet Pro Assist meer dan alleen iets met verzekeringen maar op de polis staat Pro Assist Nederland Verzekeringen BV en ik ging er van uit dat ze de hoofdactiviteit dan ook in verzekeringen hebben. Misschien heb ik dat te snel geconcludeerd, ik zal morgen de Kamer van koophandel eens checken om te kijken wat er bij Pro Assist Nederland verzekeringen als activiteit genoteerd staat.
Verder ga ik helemaal niemand aanklagen, waarom zou ik. Ik ben niet meer verzekerd bij Pro Assist. Dit forum is er om elkaar te helpen en uit ervaring weet ik dat je je als consument niet door hun in het bos moet laten sturen en dat je je geld terug krijgt als je protesteert tegen het incasseren van premie nadat je contract officieel (na 5 jaar) is gestopt. Die tip heb ik toevallig ook van het internet gehaald dus waarom zal ik dan een ander niet helpen. Eigenlijk zou Kassa in haar uitzending iedereen op moeten roepen om te kijken of er al langer dan 5 jaar premie door Pro Assist wordt geïncasseerd om in dat geval al die premie terug te eisen.
Het valt wel op dat je zo stellig en kribbig reageert. Het wel lijkt of je werkt bij Pro Assist. Dat is ook niet erg en ik vindt het juist goed dat er wel eens een tegengeluid wordt gegeven op de vaak ongenuanceerde berichten op dit soort forums maar dat is nu niet het geval.
Reactie door tijger1 op 28-10-2014 12:45
Uiteraard werk ik bij Pro Assist, net zo goed alsdat ik werk bij de belastingdienst wanneer mensen jammeren dat de belastingdienst iets niet doet, terwijl ze zelf achteroverleunen. Om masr niet te spreken van alle andere bedrijven waar ik werk, als je eens een tegenwerping maakt na een klacht hier.
Iemand sluit een verzekering en kijkt dan nooit meer verder dan zijn neus lang is. Waarom zou je ook.
Ze zeggen een verzekering op, bij "hun weten", maar vragen geen bevestiging
U hoeft niet, mag natuurlijk wel, bij de KvK te kijken.
Kijk op Google bij Pro Assist en lees wat hun hoofdactiviteit is. Ik ken het bedrijf dus niet. Ik vind trouwens een verzekering voor een telefoon overbodige flauwekul.
En het is geen kwestie van kribbig reageren, maar u beweert hier stellig dat een bedrijf onrechtmatig bezig is.
Reactie door a&mvb op 10-02-2015 15:42
Ook ik kreeg vandaag een brief van EDR met het verzoek namens ProAssist € 35,10 te betalen en na geen reactie € 40,- erop.
Groot was mijn verbazing dat dit een verzekering betreft die in 2012 was gesloten via TMobil. Deze moesten we verplicht sluiten en als we dit binnen de maand op zouden zeggen was die weer vervallen. Protest had geen nut. We hebben de verzekering gelijk weer gesloten maar dit ging niet zonder slag of stoot. Maar het was afgerond en klaar ermee. Dachten we.
Nu hebben wij dus (na ruim 2 jaar) de bewijsplicht omdat ProAssist zijn administratie niet in orde heeft. Gelukkig wij wel en hadden wij de mail nog uit 2012 waarbij ze aangeven dat de verzekering is geroyeerd en dus nooit tot stand is gekomen.
Mijn grootste bezwaar in dit is dus dat er via ProAssist telefonisch geen enkele ingang is. (vriendelijk persoon overigens) ze hebben het overgedragen aan EDR en dat is het. Hand in eigen boezem, nooit van gehoord. Bij EDR ook een vriendelijk persoon en deze gaf ook aan de maatschappij heeft bij verzekeringen 5 jaar de tijd om iets te verhalen.
Reactie door tijger1 op 10-02-2015 15:50
Niemand kan verplicht worden een verzekering voor zijn telefoon af te sluiten.
Maar u hebt gelukkig het bewijs van opzegging, en ook de bevestiging daarvan. Dus stuur een kopie van die mail naar het incassobureau en dan verder klaar.
Reactie door a&mvb op 10-02-2015 16:25
Quote: tijger1 schreef op dinsdag 10 feb 2015, 15:50: Niemand kan verplicht worden een verzekering voor zijn telefoon af te sluiten.
Maar u hebt gelukkig het bewijs van opzegging, en ook de bevestiging daarvan. Dus stuur een kopie van die mail naar het incassobureau en dan verder klaar.einde Quote
Uiteraard al gedaan :-)
Reactie door bananenbaas op 11-02-2015 09:13
Geweldig, vanochtend krijg ik ineens een e-mailtje dat ik nog €75,- open heb staan bij EDR, waar gaat het om? Om een verzekering van Pro Assist en premie uit 2012... In 2014 kreeg ik dus een sommatie van een bedrag uit 2013 en nu ineens uit 2012... Raar dat ze in 2014 tegen me zeiden van nee als u dit nu betaald dan is alles betaald, en vervolgens krijg ik een paar maanden later weer een rekening van EDR met daarop nog een openstaand bedrag... Kennelijk moet de klant boeten voor een slechte administratie bij Pro Assist.
Reactie door breeker op 07-03-2015 01:17
Ja, hoor ik heb vandaag ook brief gekregen van EDR Incasso. Ik moet namelijk ook een bedrag van 72,14 euro betalen. Het betreft een Pro Assist verzekering in 2012.
Dat is wel lekker verdient:
40,- euro aan incasso bedrijf
32.14 aan Pro Assist verzekering bedrijf
Moet Pro Assist niet bewijzen dat zij wel brieven hebben verstuurd?
Dit is te gek voor woorden dat ik opeens even een bedrag moet over moet maken. Zo kan elke bedrijf een vordering uitzetten van 3 a 4 geleden.
Reactie door tijger1 op 07-03-2015 09:08
@breeker
Maar hebt u in 2012 betaald?
Reactie door hopetobehelping op 07-03-2015 11:04
@breeker,
zie de volgende link over incassokosten.
Als de rekening van voor 1 juli 2012 is dan hoeft er geen herinnering verstuurd te worden alvorens er incassokosten in rekening gebracht mogen worden.incassokosten
Reactie door breeker op 07-03-2015 16:05
@tijger1
Dat weet ik niet meer. Bij de bank kan ik alleen terug kijken tot september 2012. En factuur is van juni 2012.
Verder op de adres waar zij factuur naar toe hebben gestuurd woon ik al 6 jaar niet meer. Ik ken toevallig de huidige bewoners vandaar ik de factuur van hen heb gekregen: anders zou ik nooit achter zijn gekomen als ik negatieve registratie zou krijgen.
Reactie door tijger1 op 07-03-2015 16:18
@breeker
Het is altijd verstandig zelf bankafschriften minstens vijf jaar te bewaren. Dus nu zult u bij de bank de afschriften moeten opvragen.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!