PREMIUM BRANDSTOFFEN
Geplaatst door: börgemeister op: 20-11-2010 03:45
"Kassa gaat zaterdag over zogeheten premium benzines, de duurdere benzines die worden verkocht onder namen als Shell V-power, Total Excellium en BP Ultimate.
Allemaal brandstoffen waarvan wordt beweerd dat je meer kilometers kunt rijden op dezelfde tank. Bovendien houden deze benzines de motor schoon.
Kassa heeft als eerste deze brandstoffen onafhankelijk laten testen.
Het onomstotelijke antwoord of dure premium benzine werkt of niet, ziet u zaterdag in Kassa om 18.55 uur op Nederland 1.
Kassa, zaterdag om 18.55 op Nederland 1.
Denkt u dat u meer kilometers kunt rijden met een premium benzine? Praat zaterdag live mee via Twitter over de vraag of premium benzines werken of niet! Of kijk mee via kassa.vara.nl." Bron: website Vara's Kassa.
Het is klinklare onzin om dergelijke 'premium benzines of diesels' te gaan tanken.
De Keuringsdienst van Waarde (KvW) had onlangs een uitzending hierover aan gewijd. Toen werd duidelijk (door onafhankelijke) dat het tanken van dergelijke premium brandstoffen de motor niet schoner van werd of gehouden, niet bijdroeg aan zuiniger rijden. Dat op de 10.000 liter brandstof 1 liter (geconcentreed) supplement werd toegevoegd. M.a.w. je kunt dus de gewone brandstoffen blijven tanken.
Reactie door invalide op 20-11-2010 11:54
De schonere en zuiniger brandstof bestaat en dat er maar weinig bij moet, bij Motorolie gebeurde hetzelfde en als ik zie hoe klein één Paracetamol is voor mijn 84 Kg lichaam kan het dus werken!
Feit is dat de motor minder zal vervuilen, reinigen is onmogelijk helaas.
Verder zal U maar 1% besparen zoals ook uit Duitse en Zweedse test bleek en de kosten zijn meer dan 1% dus nadelig voor U!
Naast Benzine is er ook betere Diesel, maar 1 liter benzine aan 50 liter Diesel toevoegen zal ook meer prestaties en minder vervuiling veroorzaken, en zolang je niet meer dan deze 2% doet kun je zo besparen op de iets duurdere benzine in jou Diesel!
Als je in plaats van 50 liter Diesel 49+1 gaat tanken kost dit maar €0,40 extra, en zul je voor deze minder dan 1% kostende toevoeging 2¼ % besparen!
Maar ik weet ook als je teveel Benzine in de Diesel doet dit de motor kapot kan maken dus alleen in oude versleten auto\'s testen AUB....
Met de autocross doe ik namelijk tot 10% Benzine in de Diesel en hoorde hem zelfs warm nog geluiden maken die hij normaal alleen koud heeft!
De levensduur is enkele wedstrijden en 20% meer koppel is voor mij de winst!
Dat ik ondanks dit geen kampioen werk kwam door slippende koppeling die erg duur is en veel werk en de laatste wedstrijd opgeblazen motor waarbij ik de zuigers na afloop zag zitten!
Dus moeder natuur strafte mijn hoge score in de competitie door tijdig in te grijpen!
Vergeet ook niet dat vele fabrieken weigeren gebruik van Biobrandstof goed te keuren omdat ze nog niet voldoende getest hebben!
Reactie door richardwbb op 20-11-2010 20:53
Dure premium bezine rijdt niet zuiniger.
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/dure-premium-benzine-rijdt-niet-zuiniger/speel/1/
Interessante reportage, waar ze laten zien dat de toevoegingen in de merkbenzine pas op het laatste moment worden toegevoegd, wat er op neerkomt dat de basis brandstof hetzelfde is van verschillende grote merken.
De uitkomst is dat witte pomp net zo zuinig rijdt als 2 98 benzines en 1 fuelsave. Waarom V-Power uit de test is gelaten is niet duidelijk.
Opvallend is dat Shell wordt aangeprezen als een gelijke prijs als witte pomp benzine.
De grote merken willen niet reageren maar wel zeggen dat de toegepaste test niet goed is. Dit laatste is ook zo, wat niet wegneemt dat het voor ons geen zinvolle test is uitgevoerd aan de HTS autotechniek te Arnhem.
De spreker in Kassa laat wel blijken meer te weten en te kunnen antwoorden dan hij wil toegeven.
Ik vind het wel errug vreemd dat mensen aangespoord worden om witte pomp te gaan tanken want het maakt toch geen flaus aus.
Dat maakt het dus wel.
Ik heb zelf ook lopen testen met verschillende brandstoffen en omdat mijn uitgangspunt is, waar de motor het beste op loopt en dat zuiniger rijden dus secundaire wens is, heb ik ook nog geen zuiniger rijdende motor op kunnen merken. Wel een zware voet wat dus rijplezier is.
witte pomp brandstof is/ kan echt slecht zijn voor de motor. Dat je geen 98 hoef te tanken als je niet flink wil voorontsteken ben ik wel mee eens.
Dat de man op tv nog even toevoegd dat ze alleen een Toledo rijder hebben getest en dat het dus wel zuiniger kan zijn is net zo waar als wat er allemaal nog meer is gezegd.
Ik zou toch echt 95 merkbenzine rijden en ik kan je zeggen na vele tanken V-Power, even 98 van andere merken proberen rijdt merkbaar anders en ik vind het futlozer.
Wat bijvoorbeeld niet is getest is een zwaar vervuilde motor, dus zwarte olie en een filter dat ook al een aardig eind op weg is. Wie weet dat daar nog wat te behalen valt.
Het is zondermeer waar dat de reinigende werking van Shell te merken is. Andere merken ongetwijfeld ook, maar ik heb nu eenmaal de beste ervaringen met Shell en de pomp zit nu eenmaal dichtbij.
Dus ik zou willen aanraaden, test en oordeel zelf en probeer eens een keer V-Power voor die paar euro en ook 98 en Gulf.
Als je niet gaat voorontsteken dan heb je aan fuelsave ook genoeg.
De additieven werken wel degelijk op de motor. Maar zuiniger rijden kan alleen maar met betere smering of een schonere motor bereikt worden, want de hoeveelheid energie opgesloten in benzine is nu eenmaal gewoon hetzelfde.
Vergeet niet dat de motor ook smering krijgt van de benzine, want olie kan niet alles voldoende smeren, er zat niet voor niets lood in vroeger en bij de zuigerveer is bijna geen oliesmering nodig.
En dan, ga ook eens 5 tanken op witte pomp rijden en mik er dan merk benzine in. Dat merk je ook dus het is beter voor de motor gezien de levensduur en tja, rijd je met hele schone olie en een goed onderhouden wagen, allicht dat het merkbare verschil in kilometers er niet is en met een slecht onderhouden en vervuilde motor wel.
Maar daar had ik dus wel een tank of 5 premium brandstof voor nodig en toen kwam de motor ineens los.
Toch wel bout dat het niet duidelijk gemaakt wordt door alle top merken brandstof... toeval?
Reactie door invalide op 20-11-2010 23:09
De test met 10 jaar vervuilde Seat is niet goed.
Je moet 100 gelijke auto's verdelen in 4 groepen.
Elke groep moet uitsluitend 1 brandstof kopen bij 1 merk.
Dan kun je na 1 jaar deze 100 auto's op de testbank zetten en kijken of er dan wel verschil is na tenminste 20.000 km of meer gereden te hebben.
Ook is met ziekenhuis apparaat de kleppen te zien zonder demonteren dus die mini camera (ook bij Conrad te koop) en je ziet welk merk welke kleppen heeft achter gelaten.
Dit soort testen kan alleen als ze uitsluitend bij 1 merk benzine tanken en niet op deze manier na kort ritje waar er nauwelijks tijd was voor losweken oude vuil van afgelopen jaren.
Schoon houden is tenslotte makkelijker dan schoon maken.
Als voorbeeld noem ik meestal de Long Life olie...
Stop die dure Long Life olie eens in oude auto en deze zal na 15.000 km al het oude vuil oplossen en het olie filter zal extra vol zitten met oude drab!
Maar je loopt bij deze Long Life Olie wegens reinigen wel het risico dat er meer olie kan lekken en gebruiken omdat er meer ruimte is gekomen wegens verwijderen vuil.
Reactie door peekaatje op 20-11-2010 23:39
Kassa, houdt u alstublieft bij het "testen" van pindakaas en pannenkoeken en het helpen van sukkels met de Belbus en ga je niet bezighouden met dingen, waar je echt verstand van moet hebben.
De "test" van de premium benzines is echt de grootste aanfluiting, die ik ooit gezien heb. Terecht, dat de benzinemaatschappijen geen enkele behoefte hadden, om op zoiets knulligs serieus te reageren.
Shell Fuel Save is nota bene de "gewone" benzine van Shell (zie de prijs). De echte "premium" van Shell (V-Power) werd volledig buiten beschouwing gelaten ( misschien omdat die wèl echt veel beter is dan de anderen??)
Het is maar goed, dat het instituut op de Veluwe tegenwoordig "Hogeschool Arnhem Nijmegen" heet en ik heb te doen met de jongeren, die les krijgen van de man, die u als "deskundige" opvoert.
In mijn tijd heette de school HTS Autotechniek en werd er les gegeven door mensen, die er wel verstand van hadden.
Reactie door börgemeister op 21-11-2010 01:18
Quote: peekaatje schreef op zaterdag 20 nov 2010, 23:39: Kassa, houdt u alstublieft bij het "testen" van pindakaas en pannenkoeken en het helpen van sukkels met de Belbus en ga je niet bezighouden met dingen, waar je echt verstand van moet hebben.
De "test" van de premium benzines is echt de grootste aanfluiting, die ik ooit gezien heb. Terecht, dat de benzinemaatschappijen geen enkele behoefte hadden, om op zoiets knulligs serieus te reageren.
Shell Fuel Save is nota bene de "gewone" benzine van Shell (zie de prijs). De echte "premium" van Shell (V-Power) werd volledig buiten beschouwing gelaten ( misschien omdat die wèl echt veel beter is dan de anderen??)
Het is maar goed, dat het instituut op de Veluwe tegenwoordig "Hogeschool Arnhem Nijmegen" heet en ik heb te doen met de jongeren, die les krijgen van de man, die u als "deskundige" opvoert.
In mijn tijd heette de school HTS Autotechniek en werd er les gegeven door mensen, die er wel verstand van hadden. einde Quote
De Keuringsdienst van Waarde (KvW) had er al een uitzending aan gewijd, wel met de Shell V-power i.p.v. de Shell Fuel Save bij de test van Vara's Kassa. Fuel Save is de standaard benzine (& diesel) bij Shell.
Zelf had ik ook al gemerkt dat het niet zuiniger rijden is noch een schonere motor heeft opgeleverd. Een keer tanken bij de MAKRO leverde mij iets zuiniger rijden op, onder invloed van betere rijomstandigheden.
Met mijn Panda (2010) rijd ik gemiddeld 1 op 5,6 of 5,7 per 100 kilometer en dat was bij 1 keer tanken met V-power niet beter.
Reactie door invalide op 21-11-2010 10:40
Ik heb ooit een test gedaan bij onbemande pomp.
In plastic doorzichtige tank bij de eerste pomp op 5 liter een streep gezet, en zo alle 6 pompen bij 1 station met zelfde Diesel getest.
Uitslag; Bij de kassa die alleen overdag open is krijg je minder op pomp 1.
Pomp 5 en 6 geven teveel en pomp 6 de meeste Diesel voor 5 liters!
Dus als je weet dat je tussen pomp 1 en 6 een ½ liter verschil kreeg dus 10% extra!
Ook als de Kassa open is pak ik nu Pomp 6 en daar kun je altijd pinnen.
Ik mis de spaarpunten maar krijg wel meer voor zelfde geld.
Dus hoe moet ik nu het verbruik van mijn auto meten als de afgeleverde hoeveelheden niet betrouwbaar zijn?
Ik zou dus zeggen, koop een reserve tank, dus niet de zwarte van Lidl en je ziet wat je kreeg!
Als je toch een zwarte niet doorzichtige Lidl reserve tank wilt kopen (slechts 3,95) moet je dus wegen hoeveel 5 liter met tank is!
Alleen de Sticker van IJkwezen, die groene dus in de gaten houden want als die langs komen heb ook ik pech.
Reactie door daan100 op 22-11-2010 13:01
Vele moderne motoren hebben een directe inspuiting van hun benzine in de cilinders . Dus er komt helemaal geen benzine meer langs de inlaatkleppen om de kleppen te reinigen. Dan heb je nog de EGR klep die is om de NOX uitstoot te verlagen en zorgt ervoor dat uitlaatgassen onder deellast weer je blok ingepompt worden om opnieuw te verbranden. Deze vorm geeft een enorme verroeting van je blok en het kan zelfs zo erg wezen dat de EGR klep door verroeting zelfs open blijft staan. Door de vele files van tegenwoordig wordt dit een heel groot probleem voor vele auto`s met een IDE `s ,FSi , GDI etc motor. Het enige wat verschil zou kunnen uitmaken is dat de injectoren iets schoner blijven en minder vervuilen. Maar dat kan je ook opvangen door af en toe er een cleaner van abcon,wynns of forte bij je tankbeurt te stoppen om je injectiesysteem schoon te houden. Dus het verhaal dat garages veelal houden tank Vpower is nog maar de vraag of deze daadwereklijk je injectoren en motor schoonhoud . Ik denk dat het centenklopperij is en dat dient keihard aangepakt te worden. Google maar eens op EGR of op youtube .
EGR afdoppen is illegaal maar wel een uitkomst om die verroeting tegen te gaan. Maarja dan hebben de garages straks weinig reparatie werk .
Reactie door wasbeer74 op 22-11-2010 15:01
Mooie discussie,
Fijn dat een ieder weet hoe het wel moet, veel geleuter en gedoe waarvan soms kant nog wal raakt. Kassa heeft een representatieve test gedaan zoals de grote oliemaatschapijen het ook aan de consument brengen. Niet eenieder kan een nieuwe auto betalen en zal het produkt dan ook in goed vertrouwen afnemen. Maar ja wie heeft er nu echt verstand van brandstoffen?
Je kan in een uitzending niet alle details uitzenden en zal je moeten beperken tot de feiten. Ik neem aan dat iemand dat thuis niet beter kan.
Marketing bulshit
Klein voorbeeld. Fuel save: zuiniger 1 liter op 50liter.
Dat is bij een verbruik van 1:10 een 50Km extra per tank.
Mooie beloften. Brengen we het proukt in mei 2009 op de markt (zoals Shell heeft gedaan). In mei gaat de buitentemperatuur ook hoger worden. Maak je de mensen attend op het feit van een zuinigere brandstof. Vergeet mede te delen dat normaal iedere auto zuiniger rijdt in het voorjaar dan in de winter en ziedaar 1 liter gespaard. Alles is marketing bulshit!
(test resultaten van Fuelsave komen alleen van Shell)
BP ultimate is een hoog octaan brandstof die bij normale auto's totaal geen nut heeft. (getest door Fift gear http://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI ) de voordelen zijn bij auto's die gemapt / geconstrueerd zijn voor het lopen op 98 wel zichtbaar als je het vergelijkt met Euro 95. De 98 is bijna niet meer bescikbaar aan de pomp en allemaal vervangen door de "heilige" branndstoffen. Dit is niet geheel waar. Tango en Q8 hebben de Euro 98 nog gewoon beschikbaar.
Reactie door theflyingdoctor op 22-11-2010 19:08
Heb het programma gezien en wat mij verbaasd dat men na een tankje van 20 liter benzine kan vertellen hoe die benzine werkt.
Ik kocht in 1997 een nieuwe auto een 1600 automaat, en vanaf de eerste dag tankte ik uitsluitend Shell Pura.
En vanaf 3 jaar de eerste APK keuring.
In die jaren hadden ze problemen bij de keuring met de Co2 meter want ze dachten dat die kapot was.
Hij gaf veel te weinig Co2 waarden af, het bleek aan de benzine te liggen die ik gebruikte.
Een 1600 automaat loopt doorgaans duurder dan een schakelwagen dat is bekend.
En toch ging hij door de jaren heen steeds goedkoper lopen.
Toen kwam de Shell V Power, en ik stapte mee, en na 13 jaar deed ik een auto
weg met 113000 KM op de teller die in de stad 1:13 reed en op de grote weg ruim 1:16 liep en de bougies waren bij een beurt vrijwel brandschoon.
Mijn zoon werkt buiten de stad, en was per maand veel geld kwijt voor het woonwerk verkeer.
Ook hij merkte na het gebruiken van V Power dat hij steeds goedkoper ging rijden totdat hij na een tijdje enig tientjes per maand goedkoper uit was als in het begin.
Ik kocht onlangs een 2e hands Peugeot weer een 1600 automaat en die liep in de stad 1:9 en op de weg 1:10 ik rijd nu twee maanden op V Power en heb hem op de grote weg al weer naar bijna 1:14.
De test in de uitzending kan nooit representatief zijn omdat d je toch op een langere termijn moet kijken.
En het rijgedrag maakt ook veel uit natuurlijk, mijn zoon is en ik was beroeps chauffeur maar zijn van mening dat het wel degelijk werkt of je iets goeds of niet tankt.
Reactie door börgemeister op 25-11-2010 19:48
Fuel Save van Shell geeft mij niet het gevoel dat ik er zuiniger op ga rijden.
De benzine komt vanuit één grote tank en daar nemen al die maatschappijen hun benzine af en ter plaatse zouden de additieven worden toegevoegd per matschappij.
Zo zou benzine in Duitsland anders van samenstelling zijn en zou het wel zuiniger resultaten hebben?
Reactie door peekaatje op 26-11-2010 22:05
Dit snijdt tenminste hout. "niet het gevoel hebben" is net zo'n "wetenschappelijke" vaststelling als de "wetenschappelijk verantwoorde test" van Kassa.
Er is ook niemand, die zegt, dat je het moet tanken. We hebben in dit land gelukkig de vrije keuze. Voor dezelfde(!) prijs mag je benzine tanken bij een witte pomp, waarvan niet wetenschappelijk is bewezen, dat het één liter per tank bespaart. (Naar ik begreep heeft Shell hierover inmiddels al twee rechtzaken gewonnen)
Los daarvan getuigt het niet direkt van slimheid, om je mening te ventileren over iets, waar je werkelijk niets van weet.
Hoe kom je erbij, dat alle benzines uit één tank komen. Kijk eens op Google Earth. Op het BP depot staan meer dan 80 tanks.....om overal hetzelfde in te stoppen??
Ooit waren er meer dan vijftig brandstofdepots in Nederland, maar omdat de veiligheids- en milieueisen inmiddels zo hoog zijn geworden, moest het merendeel daarvan worden opgedoekt en maken verschillende benzinemaatschappijen gezamenlijk gebruik van nog maar een handjevol opslagterreinen. Maar ik zou niet weten, of ze daarom ook allemaal hetzelfde spul opslaan.
Reactie door börgemeister op 29-04-2011 04:20
Shell denkt weer na vijf maanden dat men het wel weer vergeten zou zijn de 'negatieve' publicatie over hun V-Power - "gebakken lucht!" - in november jl.
Men is weer volop aan het adverteren, reclameblok, voor hun V-Power. Reclamespotje(s) prijzen het weer aan de automobilist en de motorrijder om weer die onzin V-Power te gaan tanken. Daar trap(pen) ik (wij) niet meer in!
Reactie door peekaatje op 29-04-2011 23:44
Moet je ook vooral niet doen!
Blijft er tenminste genoeg V-Power voor mij over.
Ik merk duidelijk verschil in acceleratie (geklokt) en verbruik (genoeg om de meerprijs te compenseren).
En ja, ik heb nog steeds plezier in autorijden, ondanks alle pogingen van links Nederland om dit te verzieken.
En dan rij ik maar in een gewoon middenklassertje met 230 pk.
Reactie door börgemeister op 30-04-2011 02:37
Quote: peekaatje schreef op vrijdag 29 apr 2011, 23:44: Moet je ook vooral niet doen!
Blijft er tenminste genoeg V-Power voor mij over.
Ik merk duidelijk verschil in acceleratie (geklokt) en verbruik (genoeg om de meerprijs te compenseren).
En ja, ik heb nog steeds plezier in autorijden, ondanks alle pogingen van links Nederland om dit te verzieken.
En dan rij ik maar in een gewoon middenklassertje met 230 pk. einde Quote
Dan heb je die uitzending waarschijnlijk gemist destijds.
Merkte geen verschil met mijn Panda, het enige verschil was de rekening die duurder uitkwam met V-Power.
Reactie door rjw op 30-04-2011 17:21
Quote: peekaatje schreef op vrijdag 29 apr 2011, 23:44: Moet je ook vooral niet doen!
Blijft er tenminste genoeg V-Power voor mij over.
Ik merk duidelijk verschil in acceleratie (geklokt) en verbruik (genoeg om de meerprijs te compenseren).
En ja, ik heb nog steeds plezier in autorijden, ondanks alle pogingen van links Nederland om dit te verzieken.
En dan rij ik maar in een gewoon middenklassertje met 230 pk. einde Quote
Technisch gezien zijn er inderdaad voordelen bij sommige auto's (kan ik uit ervaring zeggen). Het kostenvoordeel klopt echter niet. Van de leasemaatschappij mag ik geen premium brandstoffen tanken omdat het kostenvoordeel niet bewezen is. Als er wel kostenvoordeel zou zijn zouden ze dit uiteraard wel toestaan, want iedere besparing is direct winst voor hun.
Reactie door peekaatje op 30-04-2011 21:21
einde Quote Dan heb je die uitzending waarschijnlijk gemist destijds.
Merkte geen verschil met mijn Panda, het enige verschil was de rekening die duurder uitkwam met V-Power.einde Quote
Ik heb de uitzending weldegelijk gezien en me verbaasd over de onvoorstelbaar knullig opgezette "test". Gaf helaas ook aan hoe de ooit goede ATS Apeldoorn is meegezogen in het huidige HBO-debacle!
....Hoe bedoel je, Shell V-Power werd helemaal niet meegenomen in dit gepruts.
Reactie door theflyingdoctor op 01-05-2011 15:09
Kijk die tes bij de Vara was de grootste flop aller tijden.
Je kunt niet met 20 liter benzine bewijzen of de ene benzine beter is dan de andere.
Wat wel een feit is dat kennelijk de leasemaatschappijen met oogkleppen opzitten.
Ik heb recentelijk een 13 jaar oude Opel ingeruild, het was een 1600 automaat.
Per definitie rijd zo'n auto in de stad 1:9 dat is gewoon normaal.
Na een tijdje V-Power gereden te hebben ging ik in stadsverbruik naar 1:13 en op de grote weg naar 1:15 tot 16.
Ik ben beroepschauffeur dus mijn auto was altijd in een topconditie.
Het aardige was dat bij een servicebeurt mijn bougies er na 2 jaar net zo schoon uitkwamen als ze er 2 jaar eerder ingingen.
Mijn zoon is in zijn woon werk verkeer ook V-Power gaan rijden en wat bleek na een maand ging hij veel goedkoper lopen.
Hij is monteur bij de Mercedes en onderhoud uiteraard zijn eigen Mercedes en moest tot de conclusie komen dat zijn motor veel schoner werd en veel zuiniger ging lopen.
Zijn woon werk verkeer is uiteindelijk uitgokomen tot een besparing van €.80,00 per maand.
Ik kocht een 2e hands Peugeot automaat en ben weer op V-Power gaan rijden, en wat bleek ik kreeg hem niet hoger dan 1:10 maar nu na enige maanden gaat hij ook ineens 1:14 draaien, wie zegt dat een brandstofsoort geen verschil maakt, nou wel degelijk.
Ik denk dat er bij leasemaatschappijen hel andere belangen meespelen.
Reactie door volvos60-163 op 25-01-2012 18:29
ach ja, v-power is wel zoveel duurder per liter dan normale 95, dat je het eigenlijk puur zou moeten doen omdat je er in geloofd dat het beter is voor je motor.
Daarnaast ben ik er niet van overtuigd dat elke motor geschikt is om v-power te verbranden, uiteraard slobbert hij het er gewoon door, maar of het echt goed is?
Ik denk dat als de fabrikant van een bepaald type auto voorschrijft dat euro 95 genoeg is... dat ook echt genoeg is.
Als je je motor echt schoon wil maken van binnen zou ik gewoon de a31 in duitsland opgaan, een tijdje vol gas gaan rijden zodat de motor extra zwaar belast wordt.... reken maar dat hij dan daarna zuiniger en beter gaat lopen, en dat hij schoner is van binnen. En je hebt er nog lol van ook.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!