Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

PostNL inklaringskosten onevenredig hoog

Geplaatst door: waaimasjien op: 19-04-2012 10:48
PostNL vraagt €12,50 voor het inklaren van pakketjes van buiten de EU. In veel gevallen betekent dit dat je meer aan inklaringskosten dan aan omzetbelasting betaalt. En waarvoor precies? Basically, het invullen van je gegevens en de waarde van de goederen (wat in de meeste gevallen op het pakket staat). Enkele jaren eerder kon dit nog compleet gratis, nu wordt er een zeer hoog bedrag voor gevraagd en loopt de bezorging van je pakket een vertraging van 2 tot wel 4 weken op. Oftewel, een dienst waar niemand op zit te wachten. Er zijn geen alternatieven. Ik zou met liefde zelf een aangifteformuliertje invullen. Dus: Kosten zijn te hoog voor de geboden dienst. Wat vindt u?
Reactie door jantom op 19-04-2012 13:00
In het niet zo verre verleden had ik regelmatig zelf aankopen buiten de EU (meestal de Verenigde Staten) gedaan. Het betrof verzamelobjecten ~ dus oud (maar geen antiek) spul en vaak zonder gebruikswaarde. De TNT had (zo zie ik het) een zeer zwalkend beleid: soms moest ik de hoofdprijs betalen (=veel bijkomende kosten) en soms (in een vergelijkbaar geval) kreeg ik mijn pakket in handen na een simpele handtekening voor ontvangst. De algemene tendens was dat er toch wel erg veel kosten achteraf moesten worden betaald waardoor het niet meer zo zinvol was om buiten de EU te kopen. Het ging niet alleen om inklaren maar vaak ook om invoerrechten en BTW. Soms duurde het een maand voordat mijn pakket door TNT werd behandeld en naar me opgestuurd werd ~ schandalig gewoonweg! Nu is de TNT PostNL (geen haar beter - eerder een verdere verarming) en beide weten wel waar het geld vandaan te halen is. Dat inklaren wordt veel te zwaar belast. Daarin staat dat bedrijf echter niet alleen. De consument is de melkkoe en dat is al zo lang gaande....
Reactie door jorisw op 19-04-2012 13:37
Als inklaren een handmatige actie is, dan is 12,50 in ieder geval geen bedrag waar woekerwinsten op worden gemaakt. Vroeger kon het gratis omdat er toen veel minder in het buitenland werd gekocht wat moest worden ingeklaard. Dus op zich wel begrijpelijk dat er nu kosten in rekening worden gebracht.
Reactie door beginlink op 19-04-2012 13:43
kan je kort samen vatten.VVD, CDA, 2002, Balkenende 1, Nederland moet op zijn kop, wij zijn niet op de toekomst voorbereid, Privatisetingen, marktwerkingen, Verkoop van ons gezamelijke bezit van de BV nederland, uitverkoop KPN, Zorg, PTT, KLM, Energie, OV etc. en waar overal nu een hogere prijs aanhangt voor de aandeelhouders, raad van toezicht en directie
Reactie door rknigge op 19-04-2012 17:37
Lariekoek dat het vroeger allemaal gratis was. Ik heb in de jaren 70/80 als douanebeamte op de postinklaring gewerkt in Den Haag. Pakjes waarover geen belasting betaald hoefde te worden, daarvan werd de inklaring gratis gedaan. Zodra er belasting geheven moest worden waren er inklaringskosten verschuldigd. Soms, als het belastingbedrag heel erg laag was lieten wij het pakket zonder belasting afleveren zodat ook die inklaringskosten niet betaald hoefden te worden. De geadresseerde kon er ook voor kiezen om zelf in te klaren maar dan moest die wel naar het kantoor komen en een douaneaangifte formulier opmaken. Reiskosten en de tijd die je daaraan kwijt bent wegen niet op tegen die € 12,50 zeker nu de inklaringskantoren zijn gecentraliseerd. Voor zover mij nog bekend is, is dat Schiphol-Oost en Roosendaal. Je zal maar in Groningen wonen of Den Helder om nog maar niet te spreken van één van onze eilanden, toch? Hoe denk je er dan over? Graag een reactie.
Reactie door schanullekuh op 19-04-2012 19:37
Ik ik ben het helemaal met jullie eens, dat ze er overal maar een hopeloos, zootje. ongeregeld van maken puur en alleen om overal maar een slaatje uit te kunnen slaan en maar euries naar zich toe te kunnen laten rollen, maar het zou natuurlijk ook kunnen zijn, dat ze dit doen om evt. drugs of andere zaken het land uit te kunnen houden, zo goed en zo kwaad als het kan en op deze manier is dat misschien wel een perfecte manier van zaken doen en geld verdienen vandaag de dag
Reactie door chrisantonis op 19-04-2012 23:36
Het grootste probleem is dat ze nergens verstand van hebben en met een natte vinger in de lucht zomaar een bedrag aan invoerrechten claimen. Als je dan bewijst dat ze er langs zitten en je hebt toch maar betaald omdat je de spullen nodig hebt, moet je maar zien dat je het geld van de belasting terugkrijgt en dit kan maanden duren!!! Een keer is het bedrag "kwijtgescholden" maar ik moest wel de inklaringskosten betalen, er valt dus niets in te klaren, maar je moet wel de kosten betalen, ben ik nu gek???? Het miniscule bedrag wat vrij staat voor invoerbelasting is ook al niet meer van deze tijd, in een land als australie mag je voor 786 euro vrij invoeren!!!!!
Reactie door valerius-2 op 20-04-2012 00:41
Ja het zal kosten met zich meebrengen omdat te doen, u werkt toch ook niet voor niks?
Reactie door jantom op 20-04-2012 00:53
Quote: valerius-2 schreef op vrijdag 20 apr 2012, 00:41: Ja het zal kosten met zich meebrengen omdat te doen, u werkt toch ook niet voor niks?einde Quote Het gaat er niet om dat er kosten moeten worden betaald maar om de hoogte van die kosten (zeg maar het tarief). Ik verwacht wel dat een deel van de opbrengst naar de Staat gaat...
Reactie door chrisantonis op 20-04-2012 01:07
Quote: valerius-2 schreef op vrijdag 20 apr 2012, 00:41: Ja het zal kosten met zich meebrengen omdat te doen, u werkt toch ook niet voor niks?einde Quote Als u naar de kapper gaat en vraagt om te knippen en deze zegt is niet nodig dan hoeft u toch ook niet te betalen???????
Reactie door waaimasjien op 20-04-2012 12:11
Quote: rknigge schreef op donderdag 19 apr 2012, 17:37: Lariekoek dat het vroeger allemaal gratis was. einde Quote 'Voor 9 januari 2005 werden deze kosten geheel door PostNL (voorheen TNT Post) gedragen.' Bron Quote: rknigge schreef op donderdag 19 apr 2012, 17:37: De geadresseerde kon er ook voor kiezen om zelf in te klaren maar dan moest die wel naar het kantoor komen en een douaneaangifte formulier opmaken. Reiskosten en de tijd die je daaraan kwijt bent wegen niet op tegen die € 12,50 zeker nu de inklaringskantoren zijn gecentraliseerd. Voor zover mij nog bekend is, is dat Schiphol-Oost en Roosendaal. Je zal maar in Groningen wonen of Den Helder om nog maar niet te spreken van één van onze eilanden, toch? Hoe denk je er dan over? Graag een reactie.einde Quote De reiskosten lijken me niet zo relevant in dit geval. a) omdat het überhaupt niet mogelijk is om zelf die aangifte te doen, dus ook niet voor mensen die bij wijze van spreken naast het inklaringskantoor wonen b) omdat de reiskosten andersom - dus als de postbode het aan je deur brengt al betaald zijn in je verzendkosten. Daarnaast zou het niet zeer ingewikkeld moeten zijn om een inklaring via internet in te vullen. Het mij vooral om commerciële zendingen, dus vanuit een webshop. Zeker grote webshops als Amazon.com zetten alle relevante informatie, dus prijs en soort product, op het etiket. Pakket hoeft dan dus niet opengemaakt te worden en een formulier invullen is een kwestie van info overnemen. Dit zou zelfs geautomatiseerd kunnen worden. Mijn punt is daarbij niet dat er geen geld voor de dienst gevraagd zou mogen worden, mijn punt is dat er te veel voor gevraagd wordt. De dienst wordt namelijk verschrikkelijk slecht uitgevoerd. Als mijn pakket een maand vertraging oploopt voor een handeling van 5 minuten heb ik geen zin om daar zo'n 50% van het aankoopbedrag van het product voor neer te leggen.Bron
Reactie door dielange op 20-04-2012 12:43
Quote: waaimasjien schreef op donderdag 19 apr 2012, 10:48: PostNL vraagt €12,50 voor het inklaren van pakketjes van buiten de EU. In veel gevallen betekent dit dat je meer aan inklaringskosten dan aan omzetbelasting betaalt. En waarvoor precies? Basically, het invullen van je gegevens en de waarde van de goederen (wat in de meeste gevallen op het pakket staat). Enkele jaren eerder kon dit nog compleet gratis, nu wordt er een zeer hoog bedrag voor gevraagd en loopt de bezorging van je pakket een vertraging van 2 tot wel 4 weken op. Oftewel, een dienst waar niemand op zit te wachten. Er zijn geen alternatieven. Ik zou met liefde zelf een aangifteformuliertje invullen. Dus: Kosten zijn te hoog voor de geboden dienst. Wat vindt u?einde Quote De inklaring van non-EU goed is een administratieve handeling die verricht moet worden door mensen, deze mensen kosten geld. Het betreft hier ook een handeling ook enkel op non_EU goed uitgevoerd moet worden en is een extra handeling in het logistieke proces. Er is niet een enkele logistiek dienstverlener die deze kosten niet doorrekent naar zijn klant. De een neemt het op in zijn basistarief en de ander factureert dit als inklaringskosten. E12,50 is nog een vrij vriendelijk tarief. Spullen van buiten de EU halen levert vaak een aantal voordelen op (vaak in de prijstechnische sfeer) maar kent ook een aantal nadelen (in diezelfde sfeer)
Reactie door schanullekuh op 20-04-2012 19:24
Quote: jantom schreef op vrijdag 20 apr 2012, 00:53: Quote: valerius-2 schreef op vrijdag 20 apr 2012, 00:41: Ja het zal kosten met zich meebrengen omdat te doen, u werkt toch ook niet voor niks?einde Quote Het gaat er niet om dat er kosten moeten worden betaald maar om de hoogte van die kosten (zeg maar het tarief). Ik verwacht wel dat een deel van de opbrengst naar de Staat gaat...einde Quote Bull's eye!! Volgens mij schiet je hem recht in de roos.
Reactie door abarth op 20-04-2012 20:33
Quote: schanullekuh schreef op vrijdag 20 apr 2012, 19:24: Quote: jantom schreef op vrijdag 20 apr 2012, 00:53: Quote: valerius-2 schreef op vrijdag 20 apr 2012, 00:41: Ja het zal kosten met zich meebrengen omdat te doen, u werkt toch ook niet voor niks?einde Quote Het gaat er niet om dat er kosten moeten worden betaald maar om de hoogte van die kosten (zeg maar het tarief). Ik verwacht wel dat een deel van de opbrengst naar de Staat gaat...einde Quote Bull's eye!! Volgens mij schiet je hem recht in de roos.einde Quote Alleen de invoerrechten en BTW. de € 12,50 gaat geheel naar postnl
Reactie door mouluh op 03-05-2012 12:30
2 weken geleden een sensor voor de auto gekocht op ebay in amerika. Pakket waarde was 42 euro. Maar toch nog 13 euro btw en 17 euro inklaringskosten. Ik dacht dat pakketjes onder een waarde van 50 euro btw vrij waren. Laat staan met inklaringskosten. Totaal betaal ik bijna net zo veel aan bijkomende kosten als waarde van het pakket.
Reactie door chrisantonis op 03-05-2012 13:06
Die fout hebben al veel mensen gemaakt, de waarde van het artikel word vermeerderd met de verzendkosten, dus 42 euro vermeerderd met bijv. 35 dollar verzendkosten, dan zit je boven de 50 euro. Laat de volgende keer maar een waarde van 20 euro erop zetten!!!
Reactie door nvdsp op 22-09-2012 23:18
Ik ben het geheel eens met de onevenredigheid, en zou graag zien dat er iets aan deze woekerwinst van o.a TNT gedaan werd. In mijn geval kocht ik een gebruikt onderdeel voor een Parrot handsfreeset via ebay in de US (omdat dit model domweg hier niet meer verkrijgbaar is) Kosten (incl. gratis verzenden) $35,99 was op dat moment €29 Dat ik hier €5,52 BTW over moet betalen, is al raar omdat het een gebruikt onderdeel betreft, maar op zich kan ik daar wel mee leven. Dat TNT hiervoor €12,50 inklaringskosten ongevraagd in rekening mag brengen slaat werkelijk alles. Administratiekosten mogen normaal nooit meer bedragen dan rond de 15%, maar TNT brengt gewoon meer dan 200% kosten in rekening, zonder dat je hier zelf een keuze in mag maken. Daar TNT een partikulier bedrijf is, lijkt mij dat deze monopoliepositie op zich al onrechtmatig is.
Reactie door marc74 op 12-10-2012 11:07
ja heb ik ook gepost vind het niet kloppen . al paar kker cd beesteld van 10 euro koste me uiteindelijk 26 euro. btw en belasting prima is 16 en 21 procent. maar 12,50 kosten waarvoor verzenden is tog al betaald? dus zelfde prijs als rembours. 100% posten in dit geval.
Reactie door dielange op 12-10-2012 15:17
Quote: nvdsp schreef op zaterdag 22 sep 2012, 23:18: Ik ben het geheel eens met de onevenredigheid, en zou graag zien dat er iets aan deze woekerwinst van o.a TNT gedaan werd. In mijn geval kocht ik een gebruikt onderdeel voor een Parrot handsfreeset via ebay in de US (omdat dit model domweg hier niet meer verkrijgbaar is) Kosten (incl. gratis verzenden) $35,99 was op dat moment €29 Dat ik hier €5,52 BTW over moet betalen, is al raar omdat het een gebruikt onderdeel betreft, maar op zich kan ik daar wel mee leven. Dat TNT hiervoor €12,50 inklaringskosten ongevraagd in rekening mag brengen slaat werkelijk alles. Administratiekosten mogen normaal nooit meer bedragen dan rond de 15%, maar TNT brengt gewoon meer dan 200% kosten in rekening, zonder dat je hier zelf een keuze in mag maken. Daar TNT een partikulier bedrijf is, lijkt mij dat deze monopoliepositie op zich al onrechtmatig is. einde Quote Die BTW is een douane/belastingdienst aangelgenheis en heeft NIKS met tnt te maken, het is inderdaad vreemd over een tweedehands maar hier kunt u dan bezwaar tegen maken, verder is inklaring van niet EU goed een administratieve handeling die tamelijk los staat van goederenwaarde, het inklaren van 30,- waarde neemt dezelfde tijd in beslag als bijv 1500,- Jammer dat mensen hier blijven roepen over "niet eerlijk" men verwacht zeker dat er voor niks gewerkt wordt. Opties zijn ook vrij eenvoudig: 1. Niet buiten de EU bestellen (dus geen inklaring) 2. Niet zeuren over de additionele kosten
Reactie door nvdsp op 12-10-2012 16:36
@dielange U slaat de spijker bijna op zijn kop, het is inderdaad een belastingkwestie maar dat is niet het probleem. Het ongevraagd opzadelen van burgers met onevenredig hoge kosten om " in te klaren", door een geprivatiseerd bedrijf met monopolypositie vormt het probleem. Er zijn inderdaad een paar optie's : 1. de boel "automatiseren" (doen ander landen ook, waar denkt u dat die barcodes op de facturen van pakketjes voor zijn?) 2. de burgers gewoon zelf de inklaring laten doen (gaat prima als er douanekantoor in de buurt is, invullen van de papieren kost ongeveer 2 minuten ongeacht of het om 30,00 of 1500,00 euro gaat) 3. kopers van goederen buiten de EU, direct na aankoop de mogelijkheid bieden om de inklaring online te doen. (dan zouden alle handelingen al vericht zijn voor het pakketje in de EU aankomt, en zou heel gemakkelijk realiseerbaar zijn met het DIGID / sofinummer systeem). In al deze optie's zijn zowel het nut als noodzaak van het " inklaren" door de monopolist niet meer voorhanden, waardoor deze gewoon weer kan gaan doen waarvoor al door de afzender betaald was, namelijk de pakketjes bij de burgers bezorgen. Als er geen goederen door partikulieren meer buiten de EU zouden worden gekocht, zou het bij de afdeling pakketjes vermoedelijk net zo goed gaan als bij de afdeling briefpost. Benadeelden van deze handelswijze mogen niet zeuren over (onevenredig hoge) aditionele kosten...wat denkt u zelf?
Reactie door chrisantonis op 12-10-2012 16:44
Quote: dielange schreef op vrijdag 12 okt 2012, 15:17: Quote: nvdsp schreef op zaterdag 22 sep 2012, 23:18: Ik ben het geheel eens met de onevenredigheid, en zou graag zien dat er iets aan deze woekerwinst van o.a TNT gedaan werd. In mijn geval kocht ik een gebruikt onderdeel voor een Parrot handsfreeset via ebay in de US (omdat dit model domweg hier niet meer verkrijgbaar is) Kosten (incl. gratis verzenden) $35,99 was op dat moment €29 Dat ik hier €5,52 BTW over moet betalen, is al raar omdat het een gebruikt onderdeel betreft, maar op zich kan ik daar wel mee leven. Dat TNT hiervoor €12,50 inklaringskosten ongevraagd in rekening mag brengen slaat werkelijk alles. Administratiekosten mogen normaal nooit meer bedragen dan rond de 15%, maar TNT brengt gewoon meer dan 200% kosten in rekening, zonder dat je hier zelf een keuze in mag maken. Daar TNT een partikulier bedrijf is, lijkt mij dat deze monopoliepositie op zich al onrechtmatig is. einde Quote Die BTW is een douane/belastingdienst aangelgenheis en heeft NIKS met tnt te maken, het is inderdaad vreemd over een tweedehands maar hier kunt u dan bezwaar tegen maken, verder is inklaring van niet EU goed een administratieve handeling die tamelijk los staat van goederenwaarde, het inklaren van 30,- waarde neemt dezelfde tijd in beslag als bijv 1500,- Jammer dat mensen hier blijven roepen over "niet eerlijk" men verwacht zeker dat er voor niks gewerkt wordt. Opties zijn ook vrij eenvoudig: 1. Niet buiten de EU bestellen (dus geen inklaring) 2. Niet zeuren over de additionele kosten einde Quote
Reactie door chrisantonis op 12-10-2012 16:55
Quote: dielange schreef op vrijdag 12 okt 2012, 15:17: Quote: nvdsp schreef op zaterdag 22 sep 2012, 23:18: Ik ben het geheel eens met de onevenredigheid, en zou graag zien dat er iets aan deze woekerwinst van o.a TNT gedaan werd. In mijn geval kocht ik een gebruikt onderdeel voor een Parrot handsfreeset via ebay in de US (omdat dit model domweg hier niet meer verkrijgbaar is) Kosten (incl. gratis verzenden) $35,99 was op dat moment €29 Dat ik hier €5,52 BTW over moet betalen, is al raar omdat het een gebruikt onderdeel betreft, maar op zich kan ik daar wel mee leven. Dat TNT hiervoor €12,50 inklaringskosten ongevraagd in rekening mag brengen slaat werkelijk alles. Administratiekosten mogen normaal nooit meer bedragen dan rond de 15%, maar TNT brengt gewoon meer dan 200% kosten in rekening, zonder dat je hier zelf een keuze in mag maken. Daar TNT een partikulier bedrijf is, lijkt mij dat deze monopoliepositie op zich al onrechtmatig is. einde Quote Die BTW is een douane/belastingdienst aangelgenheis en heeft NIKS met tnt te maken, het is inderdaad vreemd over een tweedehands maar hier kunt u dan bezwaar tegen maken, verder is inklaring van niet EU goed een administratieve handeling die tamelijk los staat van goederenwaarde, het inklaren van 30,- waarde neemt dezelfde tijd in beslag als bijv 1500,- Jammer dat mensen hier blijven roepen over "niet eerlijk" men verwacht zeker dat er voor niks gewerkt wordt. Opties zijn ook vrij eenvoudig: 1. Niet buiten de EU bestellen (dus geen inklaring) 2. Niet zeuren over de additionele kosten einde Quote Is wel degelijk een aangelegenheid van TNT/PostNL, het zijn hun medewerkers die bepalen of er belasting betaald moet worden!!! TNT doet de inklaring voor de belastingdienst!!!!! Was de waarde 35 dollar geweest hoefde er waarschijnlijk niets betaald te worden. Het blijft een " ouderwets" systeem dat niet meer van deze tijd is!!!! Ook het systeem dat de waarde vermeerderd word met de verzendkosten!!! Op verzendkosten in nederland zit ook geen BTW!!! Een automatisch systeem zou ook niet werken, dan moet er namelijk een hele horde medewerkers aangenomen worden om de betalingen ervan te controleren en om al de incassos af te werken van al die mensen die niet betalen, plus de controle op verboden objecten zou hiermee slechter worden! Er moet gewoon een redelijke waarde vastgesteld worden die inklaringsplichtig is, bijv. vanaf 100 euro, waarom mag je als je met het vliegtuig komt voor 430 euro vrij invoeren en met de post maar een paar tientjes, dit is rondom belachelijk, niet meer van deze tijd, en een inbreuk op de zogenaamde vrije handel!!!!
Reactie door lars1985 op 21-12-2012 21:23
Ik wordt zo ongelooflijk ziek van POSTNL!! Ik heb int buitenland een tablet gekocht, juist omdat ik iedere euro 3 x moet omdraaien. Een jaar lang heb ik hiervoor gespaard. Die poep-regering heeft ook al geweldige plannen, die alles nog ondraaglijker maken. Nu krijg ik van dat amateuristische Postnl ween brief dat ik inklaringskosten moet betalen en ook nog eens aan die snorren-douane geld moet dokken. Sjezus! Zoveel geld, gewoon 50 euro in totaal aan kosten die via dat schijtbedrijf worden gemaakt., terwijl ik een jaar heb moeten sparen voor mijn product. En nu maar wachten en nog eens wachten op mijn product, bellen kan voor maar liefst bijna een halve eurie per minuut, wat hoop ik dat Postnl in ieder geval ooit aan concurrentie en aan klachten ten onder gaat, want dit kan echt niet meer!!!
Reactie door lars1985 op 21-12-2012 21:30
Quote: dielange schreef op vrijdag 12 okt 2012, 15:17: Quote: nvdsp schreef op zaterdag 22 sep 2012, 23:18: Ik ben het geheel eens met de onevenredigheid, en zou graag zien dat er iets aan deze woekerwinst van o.a TNT gedaan werd. In mijn geval kocht ik een gebruikt onderdeel voor een Parrot handsfreeset via ebay in de US (omdat dit model domweg hier niet meer verkrijgbaar is) Kosten (incl. gratis verzenden) $35,99 was op dat moment €29 Dat ik hier €5,52 BTW over moet betalen, is al raar omdat het een gebruikt onderdeel betreft, maar op zich kan ik daar wel mee leven. Dat TNT hiervoor €12,50 inklaringskosten ongevraagd in rekening mag brengen slaat werkelijk alles. Administratiekosten mogen normaal nooit meer bedragen dan rond de 15%, maar TNT brengt gewoon meer dan 200% kosten in rekening, zonder dat je hier zelf een keuze in mag maken. Daar TNT een partikulier bedrijf is, lijkt mij dat deze monopoliepositie op zich al onrechtmatig is. einde Quote Die BTW is een douane/belastingdienst aangelgenheis en heeft NIKS met tnt te maken, het is inderdaad vreemd over een tweedehands maar hier kunt u dan bezwaar tegen maken, verder is inklaring van niet EU goed een administratieve handeling die tamelijk los staat van goederenwaarde, het inklaren van 30,- waarde neemt dezelfde tijd in beslag als bijv 1500,- Jammer dat mensen hier blijven roepen over "niet eerlijk" men verwacht zeker dat er voor niks gewerkt wordt. Opties zijn ook vrij eenvoudig: 1. Niet buiten de EU bestellen (dus geen inklaring) 2. Niet zeuren over de additionele kosten einde Quote Zeker een VVD stemmer
Reactie door dielange op 21-12-2012 22:40
@lars1985 lekker inhoudelijke reactie, reageer liever niet dan?... Misschien eerder iemand die Wel snapt dat er niet gratis gewerkt wordt....? Of werkt u wel gratis? Misschien kan u de inklaringen dan Kostenloos voor uw rekening nemen :-)
Reactie door nvdsp op 22-12-2012 03:39
Quote: dielange schreef op vrijdag 21 dec 2012, 22:40: @lars1985 lekker inhoudelijke reactie, reageer liever niet dan?... Misschien eerder iemand die Wel snapt dat er niet gratis gewerkt wordt....? Of werkt u wel gratis? Misschien kan u de inklaringen dan Kostenloos voor uw rekening nemen :-)einde Quote
Reactie door nvdsp op 22-12-2012 04:12
De reactie is inderdaad erg kort, maar wel te begrijpen. Er is niemand waar TNT (of POST.NL) heeft gevraagd dit werk voor hen te mogen doen. Dit is vergelijkbaar met een ramenwasser die ongevraagd je ramen lapt, en dan dreigt ze in te gooien als je niet betaald, met als argument dat hij niet voor niets werkt en een vergunning heeft om ramen te mogen zemen. Daarom is wettelijk bepaald dat je niet hoeft te betalen voor ongevraagde diensten, dus waarom zou dit hier dan wel moeten?. De klacht gaat niet over het betalen van belasting, maar over het onproportionele stukje zelfverijking van de zichzelf benoemde declarant, en daar komt niets van in de staatskas. Ik kan de link VVD stemmer in die context wel begrijpen.
Reactie door nijemeis op 30-12-2012 16:38
Het is nog veel erger. Liet een pakket versturen vanuit Peru naar NL. De verzending werd in 2 dozen verstuurd. Resultaat: 2x inklaringskosten van 12,50 voor 1 zending. Dubbele vorm van geldklopperij. 12,50 is ook nog een bizar. Een bedrag van max 5 euro is voldoende!
Reactie door manasdoodkorte op 24-03-2013 11:50
Helaas nog steeds een actueel topic. Inklaringskosten bedragen inmiddels 13,-- bij PostNL/pakketdiensten en maar liefst 17,50 bij Post/EMS (Track&Trace).
Reactie door zorry op 30-03-2013 18:38
Douanewaarde 24 euro BTW 5 euro Inklaringskosten 13 euro. Oja en dan betaal je ook nog de verzendkosten voor TNT. De verhouding tussen bedrag en inklaringskosten slaat echt helemaal nergens op. Meer dan 50% van het de waarde (item inclusief verzendkosten) gaat naar de TNT. Ik ga volgende week op Schiphol een inklaringsbusiness starten... 10 euro. Gezien het feit dat ik momenteel 0, 0 keuze heb en een beetje concurrentie gezond is.
Reactie door roeld op 12-08-2013 13:24
Is er uberhaupt kans van slagen inzake bezwaar maken ? Ik heb twee bloesjes besteld van 20 dollar en 35 dollar en wel tweedehands bloesjes. Bijna 25 dollar verzendkosten helaas maar ok, maar die 8,82 BTW en 13,- inklaringskosten vind ik niet in verhouding staan. Het zijn ook geen nieuwe goederen, maar tweedehands. Ik heb ook de website waar ze vandaan komen om dat aan te tonen. Iemand enig idee wat de slagingskans is met bezwaar maken ? Groetjes en bedankt alvast, Roel.
Reactie door roeld op 12-08-2013 13:25
P.S. het gaat om goederen uit de US. Was ik even vergeten te vermelden.
Reactie door arno_2000 op 16-08-2013 18:07
Ik ben het helemaal met je eens dat de kosten niet in verhouding staan met de geleverde diensten. Voor de tweede keer wordt ik opgezadeld met dubbele inklaringskosten en dubbele btw afdrachten. Ik heb twee keer in de USA een bestelling geplaatst die de leverancier in meerdere pakketten heeft opgestuurd. Voor elk pakket heb ik inklaringskosten en btw (over de gehele aankoop) betaald. Dat hield in dat ik bij een bestelling zelfs 70% inklaringskosten en btw heb betaald. Ik heb uitgerekend eur 175 teveel betaald. Ik ben nu al een paar jaar bezig om de btw terug te krijgen. Het moet via de postnl maar die doen geen moeite. Het is hun geld niet dus waar zouden ze zich druk om maken. Op een andere zending heb ik via de belastingdienst de teveel betaalde btw terug gekregen. Echter krijg ik de teveel betaalde inklaringskosten niet terug. Er is een fout gemaakt door de postnl maar zij weten het zo te draaien dat de fout bij de leverancier ligt. Inmiddels heb ik alweer een erg negatieve brief van de postnl mogen ontvangen en is mijn reactie weer onderweg naar de postnl. Ik vind de procedure dat alleen de postnl kan en mag inklaren een vorm van bureaucratie. Het inklaren kan ik ook en zelfs al op het moment dat ik de bevestiging heb ontvangen dat het pakket onderweg is. Helaas wordt mij die mogelijkheid ontnomen. Wij leven hier in een vrij land maar zijn (worden) beperkt in onze doen en laten. Alles wordt voor ons bepaald. Wel ik ben wijs genoeg om de handeling, die de postnl verricht, zelf uit te voeren. Vandaag de dag met pc toepassingen en digid moet je de inklaring zelf kunnen doen. Het enige wat postnl moet doen is controleren of er al aangifte is gedaan en anders het pakket achter houden. Lijkt mij een simpel systeem.
Reactie door arno_2000 op 16-08-2013 18:11
Quote: nijemeis schreef op zondag 30 dec 2012, 16:38: Het is nog veel erger. Liet een pakket versturen vanuit Peru naar NL. De verzending werd in 2 dozen verstuurd. Resultaat: 2x inklaringskosten van 12,50 voor 1 zending. Dubbele vorm van geldklopperij. 12,50 is ook nog een bizar. Een bedrag van max 5 euro is voldoende!einde Quote Is herkenbaar. Helaas ligt de fout, volgens postnl, bij de leverancier.
Reactie door manasdoodkorte op 16-08-2013 18:33
Quote: arno_2000 schreef op vrijdag 16 aug 2013, 18:07: Ik ben het helemaal met je eens dat de kosten niet in verhouding staan met de geleverde diensten. Voor de tweede keer wordt ik opgezadeld met dubbele inklaringskosten en dubbele btw afdrachten. Ik heb twee keer in de USA een bestelling geplaatst die de leverancier in meerdere pakketten heeft opgestuurd. Voor elk pakket heb ik inklaringskosten en btw (over de gehele aankoop) betaald. Dat hield in dat ik bij een bestelling zelfs 70% inklaringskosten en btw heb betaald. Ik heb uitgerekend eur 175 teveel betaald. Ik ben nu al een paar jaar bezig om de btw terug te krijgen. Het moet via de postnl maar die doen geen moeite. Het is hun geld niet dus waar zouden ze zich druk om maken. Op een andere zending heb ik via de belastingdienst de teveel betaalde btw terug gekregen. Echter krijg ik de teveel betaalde inklaringskosten niet terug. Er is een fout gemaakt door de postnl maar zij weten het zo te draaien dat de fout bij de leverancier ligt. Inmiddels heb ik alweer een erg negatieve brief van de postnl mogen ontvangen en is mijn reactie weer onderweg naar de postnl. Ik vind de procedure dat alleen de postnl kan en mag inklaren een vorm van bureaucratie. Het inklaren kan ik ook en zelfs al op het moment dat ik de bevestiging heb ontvangen dat het pakket onderweg is. Helaas wordt mij die mogelijkheid ontnomen. Wij leven hier in een vrij land maar zijn (worden) beperkt in onze doen en laten. Alles wordt voor ons bepaald. Wel ik ben wijs genoeg om de handeling, die de postnl verricht, zelf uit te voeren. Vandaag de dag met pc toepassingen en digid moet je de inklaring zelf kunnen doen. Het enige wat postnl moet doen is controleren of er al aangifte is gedaan en anders het pakket achter houden. Lijkt mij een simpel systeem.einde Quote
Reactie door manasdoodkorte op 16-08-2013 18:46
@arno_2000 Goed dat je nog actie hebt ondernomen. Uit eerdere reacties heb ik begrepen dat postnl zich er gemakkelijk vanaf maakt. Inklaring zelf voldoet aan de wet. De hoge kosten gemaakt door postnl ergeren me echter zeer. Daarbij komt nog dat je pakket eens minimaal 5 dagen later aankomt. En dan staat er iemand voor de deur die uitsluitend met contant geld betaald kan worden.. Het lijkt erop dat postnl niet genoeg klachten krijgt en daar moet wat aan veranderen. Het aanmaken van een standaard klachtenbrief en die dmv sociale media onder de aandacht brengen lijkt me een goed optie. Het klagen moet een fluitje van een cent worden voor gedupeerden. Laat postnl maar even zweten voor die 13,- of 17,50. Kijk ook een op twitter en zoek op 'inklaringskosten'. Voldoende medestanders lijkt me. Mail me gerust op manas.doodkorte@gmail.com of bel op 06-45257184.
Reactie door marco1974 op 16-08-2013 18:47
en als je met vliegtuig komt mag je 430 euro invoeren zonder aangifte waarvoor mag je dat dan niet jaarlijks met de post invoeren.. nu moet je bij ebay de kosten al gelijk betalen hoop dat postnl dan niet dubbel rekend.
Reactie door xilefsim op 16-08-2013 18:48
Aan gewone postzegels verdienen ze niet veel. Dus een andere bron van inkomsten komt goed uit. De vrije markt bestaat niet voor de consument, daarvoor worden allerlei hordes opgeworpen. Lijkt mij op de lange duur schadelijk aangezien je zo de vooruitgang tegenhoudt als mensen teveel moeten betalen of afzien van dingen die ze nodig hebben.
Reactie door roeld op 16-08-2013 20:17
Zo dan Arno, ik heb eigenlijk nog niet te klagen met mijn 21 euro. Weggegooid geld, dat wel. Maar dat van jou klinkt goed zuur. Ik ga toch bezwaar maken bij postnl. Laat ze dan maar loonkosten maken om de klacht te behandelen. En datzelfde doe ik bij de douane. En ik ga vragen of de verzender het niet als privépost kan sturen of zo. Ik blijf het allemaal met belangstelling volgen hier. Groetjes iedereen en fijn weekend. Roel Dirksen, Sleeuwijk. P.S. manasdoodkorte, wees je voorzichtig met je mobiele nummer op een forum zetten ?
Reactie door seuter op 08-08-2014 10:34
Quote: waaimasjien schreef op donderdag 19 apr 2012, 10:48: PostNL vraagt €12,50 voor het inklaren van pakketjes van buiten de EU. In veel gevallen betekent dit dat je meer aan inklaringskosten dan aan omzetbelasting betaalt. En waarvoor precies? Basically, het invullen van je gegevens en de waarde van de goederen (wat in de meeste gevallen op het pakket staat). Enkele jaren eerder kon dit nog compleet gratis, nu wordt er een zeer hoog bedrag voor gevraagd en loopt de bezorging van je pakket een vertraging van 2 tot wel 4 weken op. Oftewel, een dienst waar niemand op zit te wachten. Er zijn geen alternatieven. Ik zou met liefde zelf een aangifteformuliertje invullen. Dus: Kosten zijn te hoog voor de geboden dienst. Wat vindt u?einde Quote Inmiddels zijn de kosten gestegen naar 17,50 voor een EMS zending vanuit China. Volstrekte onzin dat dit kostendekkend is voor een dienst waar ik niet om heb gevraagd. Postbode beweert dat de douane dit eruit gepikt heeft dus pech. Onzin juist de TNT zelf onderneemt actie en brengt onzinnige kosten in rekening. Pure en simpele zakkenvullerij van de TNT. Hoog tijd dat de politiek hier iets aan doet. Door deze kostenverhoging(en) wordt indirect een import blokkade opgelegd voor zaken buiten de EU landen.
Reactie door quagga op 09-01-2015 12:34
Ook ik ben er van overtuigd dat iets hier niet kloppen. Zelf werd ik geen €13, zoals vermeld op de website van PostNL, maar €14 in rekening gebracht. Dat bedrag staat ongeveer gelijk aan de kosten (€13.25) verbonden aan het bezorgen van een pakket van t/m 30kg binnen Nederland door hetzelfde bedrijf. Vanuit dat perspectief lijkt de inklaringskosten lijkt mij buitenproportioneel hoog. Voor de duidelijkheid: ik vind het niets minder dan normaal dat er BTW en invoerrechten geheven worden op pakketten vanuit de buitenland. Zelf had ik niet in de gaten dat PostNL opgedragen worden namens mij aangifte te doen bij de douanen EN mij dan nog eens de centjes voor te schieten. Op zich snap ik dat zo een service risico's en kosten met zich meebrengen (denk maar aan verlies aan inkomsten door rente op al de voorschoten euro's) en zeker voor betaalt moeten worden. Maar het voelt niet fijn dat ik verplicht van dat service gebruik moeten maken. Ik ga zeker een geschreven bezwaarbrief hun kant opsturen en ik wil overige "dupeerden" oproepen hetzelfde te doen.
Reactie door arno_2000 op 09-01-2015 13:53
#quagga Succes bij het sturen van een klachtbrief. Ikzelf heb de hoop opgegeven. Het kost telkens een postzegel en als je belt worden er enorme kosten in rekening gebracht. De PostNL heeft zicht moei verschanst achter dikke barrières. Ik ben al 2 jar bezig om geld van de belasting terug te krijgen. Ik heb 21% maar 63% btw betaald. De oorzaak lag bij de leverancier, die heeft 3 pakketten verzonden. Dus 3 * 21%. Helaas ook over de verzendkosten. Al met al heb ik nog eur 175 tegoed van de belasting dienst. Als ik bij PostNl reclamering over deze zaak wordt ik doorverwezen naar de belastingdienst. Bij de belastingdienst wordt ik terug verwezen naar PostNL. Zij hebben de dossierstukken maar willen deze niet naar mij opsturen. Dus ik sta schaakmat. Zowel bij PostNL als belastingdienst kom ik niet verder. Ik kan dus mooi naar mijn geld fluiten. Ik deel je mening dat het belachelijk is dat de service van PostNL opgedrongen wordt. Ik zou zelf de aangifte beter en sneller doen. Maar helaas bepaalt de overheid dat het zo moet gebeuren. Dat heet bureaucratie. Ik moet aan jou verdienen dus je hebt dit maar te respecteren. Ik hoop dat je klacht resultaat oplevert. Ik wil je vragen ons op de hoogte te houden.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!