Pinpas fraude ABN
Geplaatst door: info1984 op: 03-03-2011 11:42
Hallo Lezers,
Enige tijd geleden ben ik in een hele vervelende situatie beland. Ik ben nu op zoek naar mensen met een soortgelijk verhaal. Het volgende is er gebeurd.
Eind november 2010 ben ik mijn pinpas vermoedelijk kwijt geraakt of is deze gestolen. Ik kwam hier achter toen ik een afschrift kreeg dat deze was geblokkeerd. Ik was de pas al een tijdje kwijt maar het is nooit in mij opgekomen dat deze ontvreemd kon zijn. Ik heb contact gehad met mijn bank de ABN en deze gaven aan dat er fraude was gepleegt met mijn pas en pincode.
Het gaat om een aanzienlijk bedrag dat door een onbekend bedrijf uit Den Haag op mijn rekening is gestort. Vervolgens is een groot deel in Amsterdam van de rekening afgehaald. Dit is binnen een dag gebeurd.
Mijn bank stelt mij hiervoor aansprakelijk, ik zou niet goed op mijn pinpas hebben gelet. De ABN beroept zich op zijn algemene voorwaarden. De bank heeft zijn client (het dubieuze bedrijf uit den haag) namelijk schadeloos gesteld...(het bedrijf heeft zijn centjes terug)
Nu is mij via mijn juridiche ingang ten ore gekomen dat er nog een zelfde zaak loopt. Ook daar is dit bedrijf betrokken..dit gebreurd dus vaker. Ik ben op zoek naar mensen die dit ook mee hebben gemaakt, of meemaken.
Ik probeer uit alle macht mijn onschuld aan te tonen, maar hoe sterk sta je tegenover een ABN? Weet iemand hier iets van? Heeft iemand een soortgelijk verhaal waarin dit bedrijf betrokken is? Of heeft er iemand een andere soortgelijke ervaring? Laat het me alstublieft weten!
Bedankt!
Reactie door valerius-2 op 03-03-2011 12:11
Dat u er zo laat achterkomt van deze fraude. Gebruik u de pas dus heel weinig? U internet bankiert zeker niet want dan had u al veel eerder kunnen reageren. U zult toch meer moeten controleren of u de pas nog heeft. Ik kan mij voorstellen dat in u geval de bank dus zo reageert
Reactie door rjw op 03-03-2011 12:23
Dit staat in de voorwaarden van ABN-AMRO:
8. INDIRECTE SCHADE EN GEVOLGSCHADE
Indirecte schade en gevolgschade van de cliënt zijn in ieder
geval voor eigen rekening en risico van de cliënt en niet
toerekenbaar aan de bank. De bank kan hierop echter geen
beroep doen indien zij opzet of grove schuld heeft.
Reactie door read op 03-03-2011 12:39
info1984
Als je er met de bank niet uitkomt, dan kun je altijd nog een klacht indienen bij de KIFID in Den Haag. Hou er dan wél rekening mee, dat die commissie niet geheel onafhankelijk uitspraken doet.
ReadAC.
Reactie door grootvader op 03-03-2011 13:09
Mag ik mijn twijfels hebben?
Bent u er ook ingetrapt?
Door een mooi praatje uw pinpas, c.q. rekeningnummer tegen een kleine beloning aan een mooie jongen afgegeven die tegen u heeft gezegd dat u tegen de bank moest zeggen dat u die pinpas verloren heeft.
Pas nog in het nieuws geweest dat een bende op die manier slachtoffers heeft gezocht die hun rekeningnummer/pinpas hebben afgegeven daarvoor om dure rekeningen te plunderen; dat geïnde geld over te boeken op zo'n ter beschikking gestelde rekening te laten storten om het daarna zo snel mogelijk naar een buitenlands rekeningnummer door te sluizen.
Kortom. Ik vind uw verhaal nauwelijks geloofwaardig en heb daarom ook geen traan in de ogen gekregen.
De Vrije Vogel
Reactie door jpm op 05-03-2011 11:47
Hoewel het een beetje vreemd is dat u niets heeft gemerkt van de geldstorting die allereerst plaatsvond, moeten we constateren dat dit wel mogelijk is. Ik kijk ook niet elke dag en soms een hele maand niet maar mijn betaalrekening. Pas als in ongebruikelijke uitgaven wil doen kijk ik even naar het saldo. De reactie van @grootvader vind ik in dezen dan ook ongepast, sorry hoor.
Oplossingsgericht denkend kom ik tot de conclusie dat u het beste maar kunt proberen te achterhalen wie er nog meer de dupe werd van datzelfde bedrijf. Misschien dat u samen kunt aantonen dat dit bedrijf ten onrechte gehandeld heeft. Blijft wel de conclusie dat er een pasje is gebruikt waarvan u niet wist dat u het miste. U kunt nooit aantonen dat u het verloren bent, noch dat het gestolen is. U zult met deze onmacht moeten leven vrees ik.
Reactie door c.kramer67 op 25-03-2011 19:03
info 1984 verder te noemen A
Als ik het goed begrijp is het als volgt gegaan: A raakt zijn pas kwijt, hoe maakt niet uit maar "merkt" dit pas veel later! Gebruikt de pas dus kennelijk zelden!!
Een "bedrijf" (B) stort een aanzienlijk bedrag op de rekening van A.
Een "onbekende" (C) neemt in Amsterdam het grootste deel van het tegoed op.
C heeft dus over de pas van A kunnen beschikken! Dat moet doorgestoken kaart zijn want nu gaat B (volgens afspraak met C) bij de bank klagen dat er geld kwijt is van de rekening die eigenlijk van A is en de bank vergoedt (om onbekende redenen) de schade die B heeft geleden en de bank probeert dit verlies te verhalen op A.
Hele slimme zaak! Zou me niets verbazen, als het om een groot bedrag gaat, dat er bij de bank zelf een medeplichtige werkt maar....... Ook A kan wel zelf in het complot zitten!
Hoe kan B nu over de rekening van A klagen als het niet zijn eigen rekening is. Dat kan heel misschien met de smoes dat ze per ongeluk het geld op een "verkeerde" rekening gestort hadden. (En met medewerking van een medeplichtige bij de bank.)
Ik geef mijn mening graag voor die van een ander.
Als A werkelijk en gerechtelijk wordt aangesproken door de bank raad ik A aan om ( als A niet over een rechtsbijstandverzekering beschikt) toch maar een hele goede advocaat in de arm te nemen!
Succes.
Reactie door tdehond op 26-03-2011 07:30
Had u bij de bankpas de pincode gevoegd ( Bank geeft aan dat er fraude gepleegd is met bankpas en pincode?
Dan is er m.i. door u onzorgvuldig met de pas omgegaan.
Reactie door miffy53 op 26-03-2011 09:51
Je mist een bankpas, gestolen of gewoon kwijt dat laten we even in het midden, in beide gevallen blokkeer je die pas dan toch gelijk of zie ik dat nou verkeerd? Als jij niet merkt dat je een bankpas kwijt bent en er ongebruikelijke transacties plaatsvinden dan is dat toch echt je eigen onachtzaamheid. Daar kun je de bank niet voor verantwoordelijk houden.
Reactie door ama23 op 01-08-2012 22:46
ik gign op 10 juli 2012 naar de bank omdat ik mijn pas niet meer kon vinden vervolgens bleek deze al geblokkeert te zijn vanaf 4 juli ivm fraude en witwassen voor die gehele dag had ik een alibi ik kende de man wie het op mijn rekening had gestort ook niet en het werd in ijburg eraf gepint was leesbaar op de afschriften die mijn bank liet zien ook mijn daglimiet was zomaar verhoogt terwijl ze geen id hadden want die heb ik zelf bij de bank wordt ik ondanks mijn aangifte die ik direct heb gedaan en ondanks mijn verweer brief behandeld als een crimineel en willen ze hoedan ook mijn rekening op heffen heb ik vandaag te horen gekregen ze kijken niet eens de camera beelden na of geven me een kans o studentje nou die is wel schuldig ik heb 5x gebelt een uur in t kantoor gezeten en vervolgens naar het hoofdkantoor gegaan de afdeling fraude stond mijzelf niet te woord ik snap niet hoe je schuldig kan worden bevonden aan iets wat je neit hebt gedaan en ze niet eens de moeite nemen om ook maar enig sinds de echte dader of daders te achterhalen t gebeurt zoals ik dit forum zie al jaren in t wetboek staat ook dat je eigenlijk alleen maar iets kan maken tegen iemand als er bewijs is en ik heb niks gedaan dus er is geen bewijs tegen mij maar aangezien ze me direct al behandelde als een crimineel weet ik niet meer wat ik moet doen ik moet mijn rekeningen betalen nu krijg ik incasso's en mijn zorgverzekeraar kan het niks schelen uitstelling van betaling wordt niet aangedaan hoe kan ik mijn rekening behouden hoe meot ik een gevecht winnen van zo'n grote bank?
Reactie door bkkjourney op 02-08-2012 10:45
gebruikersnaam info1984. Indien de 1984 voor het geboortejaar staat, geloof ik echt niet dat zo iemand pas zo laat het verlies van zijn bankpas opmerkt. Dat is een generatie waarbij iemand zowat iedere dag de pinpas gebruikt wordt om te pinnen.
Reactie door ama23 op 02-08-2012 11:36
ik met de nieuwe klacht ben 19jaar en verdien nooit meer dan 300 euro en dat is zo op dus van mijn kant is het logisch dat ik niet naar mn pas om kijk ben een arme student
Reactie door jorisw op 02-08-2012 16:05
Quote: ama23 schreef op donderdag 2 aug 2012, 11:36: ik met de nieuwe klacht ben 19jaar en verdien nooit meer dan 300 euro en dat is zo op dus van mijn kant is het logisch dat ik niet naar mn pas om kijk ben een arme studenteinde Quote
Student en dan zo slecht Nederlands schrijven?
Reactie door ama23 op 02-08-2012 16:13
punt één heet dat msn taal punt 2 ja ik ben een studente juridisch secretarieel mederwerker in mijn 2de leerjaar en het gaat hier om pas fraude niet om mijn Nederlands en studenten kunnen ook dislectie hebben dus die reactie van jou slaat echt nergens op als je niks te doen hebt en geen hulp of goed antwoordt kan geven laat je er dan lekker buiten
Reactie door zoekster op 02-08-2012 16:22
Quote: ama23 schreef op donderdag 2 aug 2012, 16:13: punt één heet dat msn taal punt 2 ja ik ben een studente juridisch secretarieel mederwerker in mijn 2de leerjaar en het gaat hier om pas fraude niet om mijn Nederlands en studenten kunnen ook dislectie hebben dus die reactie van jou slaat echt nergens op als je niks te doen hebt en geen hulp of goed antwoordt kan geven laat je er dan lekker buiteneinde Quote
Ga je na het behalen van je diploma in je sollicitatiebrieven ook nergens punten en komma's plaatsen? Dan kun je je droombaan wel vergeten.
Reactie door digioma op 03-08-2012 12:29
Misschien je vooropleiding (Lagere School/Middelbaar Onderwijs) nog een keertje overdoen? En nee, ik geloof je verhaal ook niet.
Reactie door jorisw op 03-08-2012 12:40
Quote: ama23 schreef op donderdag 2 aug 2012, 16:13: punt één heet dat msn taal punt 2 ja ik ben een studente juridisch secretarieel mederwerker in mijn 2de leerjaar en het gaat hier om pas fraude niet om mijn Nederlands en studenten kunnen ook dislectie hebben dus die reactie van jou slaat echt nergens op als je niks te doen hebt en geen hulp of goed antwoordt kan geven laat je er dan lekker buiteneinde Quote
kwn, mr k zie gn MSN taal. jwt dat msn tl vl krtr s dn wtjs?
Reactie door timfelix op 03-08-2012 14:17
Er is dus fraude gepleegd met de pas waar u de verantwoordelijkheid over had, dat kan natuurlijk gebeuren. Maar om pas na een week door te hebben dat een pinpas weg is vind ik erg apart (tenzij u in het bezit bent van meerdere pinpassen, waar ik niet van uitga) en op zijn minst nalatig. Zolang de kaart niet als vermist of gestolen is opgegeven, is de rekening uw verantwoordelijkheid.
In de algemene voorwaarden, waar u mee akkoord bent gegaan, is dus ook opgenomen dat u verantwoordelijk bent voor de gevolgen van fraude bij nalatigheid. U kunt het hooguit voor de rechter laten komen, maar dat kost ook geld, stress en tijd en dan is er nog steeds geen garantie dat de schade niet op u verhaald gaat worden.
Overigens ben je geen student als MBO'er, maar een scholier. Je volgt geen studie, maar je doet een opleiding.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!